KOMITETAS SIŪLO VYRIAUSYBEI PERŽIŪRĖTI ŽEMĖS
ŪKIO ĮMONIŲ POVEIKIO
APLINKAI REGLAMENTAVIMĄ
Kaimo reikalų komitetas svarstė Žemės įstatymo 7, 9, 14, 19, 22, 23, 30, 34, 46, 49, 50, 51, 52
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (Nr. XP-1906(4)) parengiamuosius darbus ir nusprendė dėl teikiamo įstatymo projekto papildomų Audito,
teisės ir teisėtvarkos, Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetų ir Antikorupcijos komisijos prašyti išvadų. Svarstyti
šį įstatymo projektą Komitete planuojama 2009 m. lapkričio 25 d.
Komitetas, kaip
papildomas, svarstė ir pritarė Vyriausybės pateiktam Saugomų gyvūnų, augalų,
grybų rūšių ir bendrijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektui ir pasiūlė
pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti šį įstatymo projektą
atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadose pateiktas
pastabas bei į Komiteto pasiūlymus.
Teikiamo
įstatymo uždaviniai - tinkamai perkelti Tarybos
direktyvos dėl laukinių paukščių apsaugos ir dėl natūralių buveinių ir laukinės
faunos ir floros apsaugos reikalavimus, teisiškai sureglamentuoti privalomąsias
rūšies apsaugos priemones ir sąlygas žemės savininkams, valdytojams ir
naudotojams.
Komitetas pasiūlė pagrindiniam komitetui patikslinti šį įstatymo
projektą, kad apie
būsimus mokslo tyrimus ir stebėsenas Aplinkos
ministerija ar jos įgaliota institucija informuotų žemės savininkus ar valdytojus.
Taip pat, Komiteto nuomone, žemės savininkų,
valdytojų ar naudotojų prarastos pajamos ar susidarančios papildomos išlaidos
dėl nustatytų veiklos apribojimų turi būti kompensuojamos.
Komitetas posėdyje apsvarstė gyvulininkystės,
paukštininkystės ir kitų žemės ūkio įmonių ūkinės veiklos poveikio aplinkai
reglamentavimo klausimus.
Komiteto pirmininkas Edmundas Pupinis pažymėjo, kad
normatyviniai aktai reglamentuojantys ūkinės veiklos ribojimus nesuderinti
tarpusavyje, neatitinka ženkliai pasikeitusių žemės ūkio gamybos sąlygų. Planuojamos
ūkinės veiklos poveikio vertinimo procedūros sudėtingos, vertinimo kriterijai
netikslūs ir nepakankami. Jau daugiau kaip 5 metai nepavyksta suderinti atskirų
žinybų veiksmus ir objektyviai nustatyti sanitarinės
apsaugos zonas.
Komitetas nusprendė pasiūlyti Vyriausybei sudaryti tarpžinybinę darbo grupę dėl gyvulininkystės,
paukštininkystės ir žemės ūkio įmonių objektų sanitarinių apsaugos zonų
nustatymo ir poveikio aplinkai vertinimo proceso tobulinimo, įtraukiant į jos
sudėtį ekspertus ir atitinkamų mokslo institucijų, asociacijų, žaliųjų judėjimo
ir vietos bendruomenių atstovus.
Tokios darbo grupės pagrindiniai uždaviniai būtų:
- parengti ir suderinti poveikio aplinkai vertinimo ir
sanitarinių apsaugos zonų nustatymo teisinių aktų pakeitimo projektus,
įvertinant gyvulininkystės, paukštininkystės ir žemės ūkio įmonių gamybinių
objektų dydžius, juose taikomas
pažangias taršą mažinančias technologijas ir įrengimus;
- peržiūrėti planuojamos ūkinės veiklos poveikio
aplinkai vertinimo įstatymą, patikslinant vietos savivaldos institucijos
kompetencijos ribas bei aiškiai įvardinant kokių institucijų ir kokios
kompetencijos padaliniai nagrinėja poveikio vertinimo dokumentus, nustatyti
aiškius kriterijus kada reikia atlikti poveikio vertinimą ir kada nereikia
atlikti;
- sukurti ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo
kontrolės sistemą, mažinant kontroliuojančių institucijų skaičių ir gerinant jų
darbo kokybę;
Komiteto nuomone atnaujinamiems bei rekonstruojamiems gyvulininkystės
ar paukštininkystės objektams, kurie jau veikė ir nekėlė grėsmės aplinkai,
nereikėtų taikyti tokių pačių griežtų reikalavimų, kaip naujai statomiems
objektams. Siūloma parengti pasiūlymus dėl stambių gyvulininkystės ir paukštininkystės kompleksų vietos parinkimo
bei jų koncentracijos lygio nustatymo bei nustatyti didžiausią koncentracijos
lygį fermose intensyviam gyvulių ir paukščių auginimui.