LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO
UŽSIENIO
REIKALŲ KOMITETO
2009 METŲ SEIMO
III (RUDENS) SESIJOS DARBO ATASKAITA
(2009 m.
rugsėjo 9 d. 2010 m. kovo 3 d.)
TURINYS
1. BENDROJI INFORMACIJA....................................................................................................
3
2.
AKTUALIAUSI KOMITETO
DARBAI..................................................................................
4
2.1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų
svarstymas.....................................................................
4
2.2. Europos Sąjungos (ES) reikalų svarstymas.............................................................................5
2.3.Posėdžiai...................................................................................................................................7
2.4. Parlamentinės kontrolės
klausimai..........................................................................................7
2.5. Pareiškimų ir raštų
nagrinėjimas.............................................................................................10
2.6. Komiteto
renginiai..................................................................................................................
10
1. BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų
teisės aktų projektų svarstymas
|
1.1
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų: kaip pagrindiniam
komitetui:
kaip papildomam komitetui
|
15
10
5
|
1.2
|
ES teisės aktų ir kitų
dokumentų svarstymas
|
4
|
1.3
|
Komiteto parengtos ir Seime priimtos
rezoliucijos, pareiškimai, nutarimai, sprendimai
|
1
|
1.4
|
Komiteto pareiškimai
|
3
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1
|
Komiteto posėdžiai:
Iš jų: uždari
bendri
išvažiuojamieji
|
57
28
8
|
2.2
|
Klausymai
|
|
3. Parlamentinė
kontrolė
|
3.1
|
Svarstyta parlamentinės kontrolės klausimų
Iš jų: pozicijos vykstant į Tarybas
Ataskaitos
Kiti
parlamentinės kontrolės klausimai
Ambasadorių kandidatūros
|
116
72
15
15
14
|
4. Pareiškimų ir
raštų nagrinėjimas
|
4.1
|
Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
211
|
4.2
|
Parengta atsakymų ir raštų
|
201
|
5. Renginiai
|
5.1
|
Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų
|
3
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1
|
Surengta vizitų
|
|
6.2
|
Priimta delegacijų
|
|
6.3
|
Susitikimai su svečiais iš užsienio valstybių
|
17
|
|
|
|
|
2. AKTUALIAUSI KOMITETO DARBAI
2.1. Įstatymų ir kitų teisės aktų projektų
svarstymas
2.1.1.
Komitetas, kaip pagrindinis komitetas, svarstė šiuos teisės aktus:
a. susijusius su užsienio politikos sritimi:
2009 m. lapkričio 12 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos konsulinio statuto 4, 20,
25, 28, 30, 32 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. XI467) ir Lietuvos
Respublikos konsulinio mokesčio įstatymo 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. XI-468). Priėmus teikiamus
Konsulinio statuto pakeitimus pagerėjo konsulinių paslaugų teikimas Lietuvos
Respublikos piliečiams, gyvenantiems užsienio valstybėse (sutrumpėjo pasų
išdavimo ir keitimo, gyvenamosios vietos deklaravimo terminai piliečiams,
gyvenantiems užsienio valstybėse), sumažėjo administracinė našta, užtikrintas
efektyvesnis konsulinės pagalbos teikimas, numatyta paprastesnė asmens grįžimo
pažymėjimo išdavimo tvarka bei atsisakyta reikalavimo legalizuoti Lietuvoje
reziduojančių užsienio valstybių diplomatinių atstovybių ir konsulinių įstaigų
išduotus dokumentus. Konsulinio mokesčio įstatymo pakeitime numatyta, kad Konsulinis mokestis imamas už paso išdavimą
ir nustatytos konsulinio mokesčio už paso išdavimą, keitimą arba dokumentų dėl
paso išdavimo ir keitimo priėmimą ir perdavimą lengvatos atskiroms asmenų
grupėms
b. susijusius su tarptautinių sutarčių
ratifikavimu:
2009 m. lapkričio 19 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos įstatymą Dėl Tauriųjų metalų gaminių kontrolės ir
prabavimo konvencijos, pasirašytos 1972 m. lapkričio 15 d. Vienoje,
pakeitimų ratifikavimo (Nr. XI-491). Vienas iš pagrindinių
Konvencijos pakeitimų, tai naujo tauriojo metalo paladžio nustatymas, kas
sudarys sąlygas šio metalo, kaip tauriojo metalo, laisvam cirkuliavimui
susitariančiosiose šalyse.
2009 m. lapkričio
19 d. Seimas taip pat priėmė
Lietuvos Respublikos įstatymą Dėl Konvencijos dėl išrašų iš
civilinės būklės aktų įrašų išdavimo įvairiomis kalbomis ratifikavimo (Nr.
XI490). Ratifikavus šią
Konvenciją, suinteresuotųjų asmenų prašymu išrašai iš civilinės būklės aktų,
patvirtinančių gimimą, santuoką ar mirtį, bus išduodami pagal Konvencijoje
patvirtintas formas ir be
legalizavimo ar jam lygiaverčių formalumų bus priimami kiekvienos valstybės,
Konvencijos dalyvės, teritorijoje. Atsižvelgiant į tai, iš esmės turėtų
būti palengvinta civilinės būklės aktų įrašų apyvarta prie Konvencijos
prisijungusiose valstybėse bei sumažinta administracinė našta piliečiams.
2009 m.
lapkričio 19 d. Seimas taip pat priėmė Lietuvos
Respublikos įstatymą Dėl
Konvencijos dėl nacionalinių surinkimo išlaidų, kurios pasiliekamos, kai
tradiciniai nuosavi ištekliai pervedami į ES biudžetą, paskirstymo, susijusio
su centralizuotu muitiniu įforminimu, ratifikavimo(Nr. XI492). Konvencijos
paskirtis nustatyti bendras visoms valstybėms narėms pasiliekamų nuosavų
išteklių (muitų) surinkimo išlaidų sumų paskirstymo procedūras prekių
muitiniame įforminime dalyvaujančioms valstybėms narėms, kai taikoma prekių
centralizuoto muitinio įforminimo procedūra arba kai išleidžiant prekes į laisvąją
apyvartą naudojamasi bendruoju leidimu. Taikant prekių centralizuoto muitinio
įforminimo procedūrą ar naudojantis bendruoju leidimu muitinės deklaraciją
priima valstybės narės, kurioje įsteigtas asmuo, muitinė, o procedūrą prižiūri,
prekes tikrina ir išleidžia kitos valstybės narės muitinė, kuriai jos
pateiktos. Valstybei narei liekančių nuosavų išteklių surinkimo išlaidų sumos
paskirstymo principas muitiniame
įforminime dalyvaujančios valstybės narės joms liekančią nuosavų išteklių
surinkimo išlaidų sumą pasidalija po lygiai.
2009 m. lapkričio
25 d. Komitetas posėdyje svarstė įstatymo Dėl Lietuvos Respublikos
Vyriausybės ir Gruzijos Vyriausybės susitarimo dėl keitimosi įslaptinta
informacija ir įslaptintos informacijos abipusės apsaugos ratifikavimo
projektą Nr. XIP-1074. Komiteto
išvadų rengėjas Justinas Karosas, taip pat įstatymo Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir
Prancūzijos Respublikos Vyriausybės bendro susitarimo dėl keitimosi įslaptinta
informacija ir įslaptintos informacijos apsaugos ratifikavimo projektą Nr.
XIP-1141. Komiteto išvadų rengėjas Justinas Karosas.
2009 m.
gruodžio 4 d. Komitetas posėdyje svarstė įstatymo
Dėl Patentų teisės sutarties ratifikavimo projektą Nr. XP3333. Komiteto išvadų rengėjas Petras Auštrevičius.
2.1.2.
Komitetas, kaip papildomas komitetas, svarstė šiuos teisės aktus:
a. susijusius su užsienio politikos sritimi:
2009 m. spalio 14
d. Komitetas svarstė Seimo
nutarimo Dėl Lietuvos Respublikos
karinių vienetų dalyvavimo tarptautinėse operacijose Balkanų, Centrinės ir
Pietų Azijos, Pietų Kaukazo bei Persijos įlankos regionuose pratęsimo ir dėl
Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo pripažinimo netekusiu galios projektą
Nr. XIP-1094(2). Komiteto kuratorius
Petras Auštrevičius.
2009 m. lapkričio 4 d. ir 6 d. Komitetas
svarstė klausimą Dėl Lietuvos Respublikos 2010 metų valstybės
biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo
projekto Nr. XIP-1220 (Krašto apsaugos ministerija, Lietuvos nacionalinis
radijas ir televizija). Komiteto
kuratoriai Audronius Ažubalis, Petras Auštrevičius.
2009 m. gruodžio 2
d. Komitetas posėdyje svarstė įstatymo Dėl Jungtinių Tautų neįgaliųjų
konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo ratifikavimo projektą Nr. XIP230.
Komiteto išvadų rengėja Vilija Aleknaitė Abramikienė.
2.2. Europos Sąjungos (ES) reikalų
svarstymas
2009 m.
rugsėjo 16 d. Komitetas svarstė Lietuvos Respublikos poziciją ir priėmė išvadą
dėl Europos Komisijos komunikato Europos Parlamentui ir Tarybai Laisvės,
saugumo ir teisingumo erdvė piliečių labui. Komitetas išvadoje pabrėžė, kad naujoji daugiametė programa,
kurianti laisvės, saugumo ir teisingumo erdvę, įgyvendinus joje numatytus
ambicingus tikslus, svariai prisidės prie laisvės, saugumo ir teisingumo erdvės
Europoje kūrimo. Komitetas akcentavo migracijos ir prieglobsčio klausimų
sprendimo svarbą, siekiant kovoti su nelegalia migracija, didinant sienų
kontrolės veiksmingumą, reguliuojant teisėtos migracijos srautus. Taip pat
komiteto išvadoje pažymėta, kad ir ne ES valstybėse narėse vykstantys procesai
neišvengiamai įtakoja ES piliečių saugumą, todėl saugumą visame ES regione
būtina kurti skiriant atitinkamą dėmesį bendradarbiavimui su kaimyninėmis Rytų
kaimynystės ir Viduržemio jūros regiono valstybėmis.
2009 m. gruodžio
4 d. Komitetas svarstė Lietuvos Respublikos poziciją ir priėmė išvadą dėl Europos
Komisijos komunikato Plėtros strategija ir pagrindiniai uždaviniai 20092010
m.. Išvadoje Užsienio reikalų komitetas pažymi ES plėtros politikos svarbą siekiant
strateginių tikslų didinti
stabilumą, saugumą ir užtikrinti žmonių gerovę, įtvirtinti ES kaip globalų
veikėją tarptautinėje arenoje ir siekti europinių demokratinių, teisės
viršenybės vertybių sklaidos už dabartinės ES sienų, tikisi, kad derybos dėl
Kroatijos įstojimo į ES bus baigtos 2010 m., sveikina Makedonijos Respublikos
padarytą pažangą ir ragina toliau tęsti svarbias reformas rengiantis narystei
ES, pažymi Turkijos strateginę svarbą Europos Sąjungai ir jos vaidmens
reikšmingumą siekiant užtikrinti saugumą ir stabilumą regione, mano, kad per
pastarųjų metų laikotarpį ES gauti trys nauji prašymai dėl narystės rodo ES
patrauklumą, tikisi, kad Islandija artimoje ateityje įgis šalies kandidatės
statusą ir pradės derybas dėl narystės ES, remia Kosovo europinę perspektyvą,
tačiau pažymi, kad Kosovo europinė integracija daugelyje sričių pasiekusi tik
ankstyvąją stadiją, todėl reikalinga ir toliau plėtoti bendradarbiavimą
siekiant padėti Kosovo institucijoms vykdyti svarbias reformas.
Komitetas patvirtino Lietuvos Respublikos
pozicijas vykstant į 4 ES Bendrųjų reikalų ir išorinių santykių
tarybos posėdžius, vykusius atitinkamai 2009 m. rugsėjo 1415 d., 2009 m. spalio 2627
d., 2009 m. lapkričio 1617 d. ir 2009 m. gruodžio 78 d.,
2010 m. sausio 2526 d., 2010 m. vasario 22 d. ir išklausė ataskaitas po šių posėdžių. Iš
svarbesniųjų šiuose ministrų tarybos posėdžiuose svarstytų klausimų, kuriais
komitetas patvirtino Lietuvos Respublikos pozicijas galima būtų išskirti šiuos:
1.
2009 m.
rugsėjo 1415 d. posėdyje: Tarybos
išvados dėl Pietų Kaukazo. Dokumente konstatuojama, kad Europos Komisija parengs ir pateiks Europos
Tarybai mandatus deryboms dėl Asociacijos susitarimų, apimančių ir laisvą
prekybą arba dėl laisvos prekybos susitarimo su regiono valstybėmis.
Toliau derybos vyktų atsižvelgiant į kiekvienos šalies padarytą pažangą.
2.
2009 m.
spalio 2627 d. posėdyje: Baltijos
jūros regiono strategija. Tarybos posėdyje buvo pritarta šiai Europos
Komisijos kartu su valstybėmis narėmis parengtai strategijai, skirtai regiono gerovės, susisiekimo,
ekologijos ir saugumo iššūkiams spręsti. Vienas pagrindinių Strategijos tikslų
- Baltijos jūros regioną paversti ES regioninės integracijos pavyzdžiu, kuris
sudarytų sąlygas visai ES siekti globalios ekonominės lyderystės. Tai būtų
integruotas regioninės politikos planavimo modelis, kuriuo Europos Sąjunga ir
valstybės narės galėtų nustatyti savo poreikius ir, koordinuodamos atitinkamas
politikos sritis, surasti joms reikalingų išteklių. Strategija turėtų
užtikrinti harmoningą regiono ekologinę sistemą bei optimalią ekonomikos ir
visuomenės raidą. Numatoma pridėtinė vertė padidėjęs regiono
konkurencingumas.
3.
2009 m.
lapkričio 1617 d. posėdyje:
·
Tarybos
išvados dėl Baltarusijos.
Tarybos išvadose pažymima, kad pastaruoju metu nebuvo didelės pažangos
Baltarusijai sprendžiant žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių klausimus, iki
šiol yra neatšauktas atsisakymas registruoti daugelį politinių partijų,
nevyriausybinių organizacijų bei nepriklausomos žiniasklaidos priemonių, o taip
pat pasitaikė susidorojimo su taikių politinių akcijų dalyviais atvejų.
Išvadose dėl tolimesnių santykių plėtojimo su Baltarusija numatoma:
- Iki
2010 m. spalio mėn. pratęsti draudimo atvykti tam tikriems Baltarusijos
pareigūnams taikymo laikiną galiojimą ir jį tuo pačiu metu suspenduoti.
-
Komisija įpareigota parengti rekomendacijas dėl derybų su Baltarusija dėl vizų
režimo supaprastinimo, kai bus įvykdytos atitinkamos sąlygos, pradžios.
- Gilinti
sutartinius santykius su Baltarusija, atsižvelgiant į jos tolesnę pažangą
užtikrinant demokratiją, pagarbą žmogaus teisėms bei teisinės valstybės
principų laikymąsi.
-
Siekiant paremti demokratinės ir pliuralistinės aplinkos kūrimą, ES ketina
toliau aktyvinti savo bendradarbiavimą su Baltarusijos pilietine visuomene,
įskaitant bendradarbiavimą įgyvendinant Rytų partnerystės sistemą.
·
Pasirengimas
Europos Sąjungos Rusijos Federacijos aukščiausio lygio susitikimui, vykusiam
2009 m. lapkričio 18 d. Stokholme. Ministrai aptarė pasirengimą ES ir
Rusijos Viršūnių susitikimui, kuriame daugiausia dėmesio buvo skiriama
energetinio saugumo, tarptautinės prekybos klausimams, situacijai santykiuose
su kaimyninėmis valstybėmis.
2.3. Posėdžiai
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas surengė 57
posėdžius, iš kurių 28 uždarus ir 8 bendrus su kitais komitetais. Uždaruose
posėdžiuose pristatytos Lietuvos Respublikos pozicijos, vykstant į Europos
Sąjungos Bendrųjų reikalų ir išorės santykių tarybas, į Europos Sąjungos
Teisingumo ir vidaus reikalų tarybas ir į Europos Sąjungos gynybos ministrų susitikimus.
Taip pat išklausytos ataskaitos iš minėtų Tarybų ir ministrų susitikimų. Komitetas
rengė uždarus posėdžius, svarstant Užsienio reikalų ministro teikimus
kandidatūroms į Lietuvos Respublikos nepaprastojo ir įgaliotojo ambasadoriaus
pareigas bei kitus klausimus.
Komitetas surengė 3 bendrus uždarus posėdžius
su Europos reikalų komitetu (2 atvirus), pristatant Lietuvos Respublikos
pozicijas prie Europos vadovų Tarybą. Komitetas surengė 2 bendrus posėdžius su
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetu , kuriuose buvo svarstoma Lietuvos
Respublikos dalyvavimo tarptautinės bendruomenės veikloje Afganistano Islamo
Respublikoje strategija 20092013 metais, taip pat klausimas dėl informacijos
apie galimą CŽV kalėjimo buvimą Lietuvoje.
2.4. Parlamentinės kontrolės klausimai
Ataskaitiniu
laikotarpiu Komitetas svarstė šiuos svarbiausius parlamentinės kontrolės klausimus.
Dauguma parlamentinės kontrolės klausimų buvo svarstyti Komiteto uždaruose posėdžiuose.
1. Klausimai, susiję su užsienio
politikos sritimi:
2009 m.
rugsėjo 9 d. bendrame posėdyje su
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetu svarstė visuomenės informavimo
priemonėse paskelbtą informaciją apie JAV Centrinės žvalgybos valdybos
sulaikytų asmenų gabenimą ir kalinimą Lietuvos Respublikoje.
2009 m. rugsėjo
28 d. Komitetas svarstė Lietuvos Respublikos Rytų politiką dvišalių ir
daugiašalių santykių kontekste.
2009 m.
spalio 7 d. Komitete buvo svarstomi Lietuvos interesai rengiant naująją NATO
strateginę koncepciją.
2009 m. spalio 16 ir 23 d. dalyvaujant Vidaus reikalų, Socialinės
apsaugos ir darbo bei Užsienio reikalų ministerijų atstovams, Komitetas svarstė bendrą ES prieglobsčio
politiką, galimo Lietuvos dalyvavimo Europos Komisijos projekte, skirtame
pasidalinti Maltai tenkančią pabėgėlių naštą, klausimą ir Maltos Ministro
Pirmininko laišką Lietuvos Ministrui Pirmininkui, kuriame prašoma dalyvauti
šiame projekte. Komitetas nutarė rekomenduoti Vyriausybei:
1) remti 2009 m. birželio 1819 d.
Europos Vadovų Tarybos išvadose išdėstytą poziciją, kad Europos Sąjunga turi kovoti ne su nelegalios imigracijos
pasekmėmis, o imtis veiksmingų prevencinių priemonių prie Europos Sąjungos
pietinių jūros sienų ir tose valstybėse, iš kurių Europos Sąjungą pasiekia
didžiausi nelegalios imigracijos srautai;
2) solidarumą
su Malta parodyti toliau aktyviai Lietuvai dalyvaujant Europos operatyvaus bendradarbiavimo prie Europos Sąjungos valstybių
narių išorės sienų valdymo agentūros FRONTEX koordinuojamose operacijose
Viduržemio jūroje, siunčiant ekspertus ar tam tikrą techniką.
2009 m. spalio
28 d. uždarame posėdyje Užsienio reikalų komitetas išklausė Krašto apsaugos ministerijos informaciją po
neformalaus NATO Gynybos ministrų susitikimo, vykusio 2009 m. spalio 22-23 d.
Bratislavoje. Apie tai Komiteto narius informavo Krašto apsaugos
ministerijos Euroatlantinio bendradarbiavimo departamento direktorius Saulius
Gasiūnas.
Uždaro
posėdžio metu taip pat įvyko diskusija dėl Europos Sąjungos santykių su Baltarusija.
2009 m.
lapkričio 4 d. posėdyje svarstė ir patvirtino Rekomendacijas Lietuvos
Respublikos Vyriausybei dėl Lietuvos Respublikos politikos Rytų kaimynystės
valstybių atžvilgiu.
2009 m. lapkričio 4 d. kartu su Audito komitetu
svarstė klausimą dėl Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijoje
atlikto finansinio (teisėtumo) audito rezultatų ir Valstybės kontrolės
rekomendacijų įgyvendinimo atlikus auditus Lietuvos Respublikos diplomatinėse
atstovybėse. Buvo priimtas Sprendimas
dėl valstybinio audito Dėl Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijoje
atlikto finansinio (teisėtumo) audito rezultatų, kuriame, siekiant, kad
valstybės biudžeto asignavimai ir valstybės turtas būtų naudojami racionaliai
ir efektyviai, nuspręsta teikti siūlymus
Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Lietuvos Respublikos finansų ministerijai
ir Viešųjų pirkimų tarnybai. Vyriausybei siūlyta inicijuoti specialaus įstatymo
parengimą arba galiojančių įstatymų pakeitimus, reglamentuojant Vystomojo
bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos vykdymo organizavimą;
parengti reikalingus teisės aktus dėl
humanitarinės pagalbos teikimo. Finansų ministerijai siūlyta pateikti rekomendacijas, kurios padėtų
užtikrinti skaidrią finansinę kontrolę Lietuvos diplomatinėse atstovybėse, kai
nacionalinės ir valstybės, kurioje dirba diplomatinė atstovybė, teisės normos
ir nustatytų finansinių apyskaitų turinys ir formos išsiskiria; išanalizuoti situaciją ir pateikti nuomonę
dėl finansų tvarkymo diplomatinėse atstovybėse, atsižvelgiant į tai, kad
diplomatinėse atstovybėse dirbantys diplomatai atlieka finansų tvarkymo
funkcijas, neturėdami finansinio išsilavinimo. Viešųjų pirkimų tarnybai siūlyta
pateikti rekomendacijas, kurios padėtų užtikrinti skaidrius viešuosius pirkimus
Lietuvos diplomatinėse atstovybėse, kai nacionalinės ir valstybės, kurioje
dirba diplomatinė atstovybė, teisės normos išsiskiria.
2009 m.
gruodžio 4 d. posėdyje buvo išklausyta Užsienio reikalų ministerijos
informacija po Europos Sąjungos ir Rusijos Federacijos viršūnių susitikimo.
2009 m.
gruodžio 9 d. posėdyje Komitetas nagrinėjo klausimą Dėl ekonominės diplomatijos ir jos veiklos efektyvumo. Šiuo posėdžiu
buvo siekiama, kad atsakingi vykdomosios valdžios atstovai pristatytų
Komitetui kaip įgyvendinamas Vyriausybės programos X straipsnio Verslas,
inovacijos, investicijos 283 punktas dėl veikusių ir viena kitos veiklą
dubliuojančių struktūrų Lietuvos ekonominės plėtros agentūros, Ūkio
ministerijos Prekybos departamento ir Užsienio reikalų ministerijos Eksporto ir
investicijų skatinimo departamento pertvarkymo į dvi viešąsias įstaigas Investicijų
pritraukimo fondą ir Eksporto tarybą. Komitetas taip domėjosi, kaip ketinama
spręsti komercijos atašė skyrimo tvarkos, pavaldumo, statuso, darbo vietos
išlaikymo klausimus, užtikrinant, kad jų veikla būtų kuo efektyvesnė ir duotų
realių veiklos rezultatų.
2010 m. kovo 3
d. bendrame uždarame posėdyje su Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetu
Krašto apsaugos ir Užsienio reikalų ministerijų atstovai Komitetų nariams
pristatė Lietuvos Respublikos dalyvavimo tarptautinės bendruomenės veikloje
Afganistano Islamo Respublikoje 20092013 metų strategijos įgyvendinimo
priemonių 20102011 metų planą. Plane numatomos priemonės, kurių bus imtasi
20102011 metais, siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos dalyvavimo
tarptautinės bendruomenės veikloje Afganistano Islamo Respublikoje 20092013
metų strategijos tikslus ir uždavinius. Komitetai, pažymėdami, kad Strategijos
įgyvendinimas yra vienas iš pagrindinių Lietuvos užsienio ir gynybos politikos
prioritetų, taip pat matydami būtinybę vieningai aukščiausiu lygiu koordinuoti
Strategijos įgyvendinimą nusprendė siūlyti Vyriausybei patvirtinti patikslintą
ir sukonkretintą Planą bei numatyti atskirą finansavimą Strategijos
įgyvendinimui. Taip pat buvo nuspręsta paraginti už Plano vykdymą atsakingas
ministerijas aktyviai prisidėti prie Lietuvos Respublikos veiklos Afganistano
Islamo Respublikoje.
2. Klausimai, susiję su Lietuvos Respublikos
pozicijų pristatymu (19 klausimų), vykstant į Europos Vadovų Tarybas, Europos
Sąjungos Bendrųjų reikalų ir išorės santykių tarybas, Europos Sąjungos
Teisingumo ir vidaus reikalų tarybas, Europos Sąjungos gynybos ministrų susitikimus,
ir šių tarybų ataskaitos (15).
3. užsienio reikalų ministro teikimai
kandidatūroms į Lietuvos Respublikos nepaprastųjų ir įgaliotųjų ambasadorių užsienio
valstybėje pareigas (14).
Kiti parlamentinės kontrolės klausimai
svarstyti atviruose Komiteto posėdžiuose:
·
Komitetas aktyviai dalyvavo formuojant poziciją
dėl Rytų partnerystės parlamentinės
dimensijos. Buvo parengtas bendras Užsienio reikalų ir Europos reikalų
komitetų dokumentas, kuris buvo išplatintas ES valstybių narių ir Rytų
partnerystės valstybių parlamentams. Lietuva dėl aktyviai reiškiamos pozicijos
ir rodomos iniciatyvos kuriant Rytų partnerystės parlamentinę asamblėją tapo
Baltijos valstybių deleguota darbo grupės nare (kartu su Švedija, Ispanija,
Lenkija, Europos Parlamentu ir Rytų partnerystės valstybėmis), kuri toliau
svarstys asamblėjos kūrimo klausimus (atstovaus Užsienio reikalų komiteto
pirmininkas).
·
2009 m. rugsėjo 16 d. Komitetas tęsė Seimo
delegacijos Baltijos Asamblėjoje inicijuotos Baltijos Asamblėjos reformos svarstymą. Reformos tikslus ir
pasiūlymus Komiteto nariams pristatė Seimo delegacijos Baltijos Asamblėjoje
pirmininkas Mantas Adomėnas. Šia reforma siekiama sustiprinti Baltijos
valstybių parlamentinį bendradarbiavimą bei bendradarbiavimą su tarptautiniais
partneriais, užtikrinti tiesioginį informacijos teikimą nacionalinių parlamentų
komitetams, sustiprinti gebėjimus spręsti konkrečias problemas, apibrėžti
ilgalaikės politikos konkrečiose srityse plėtros viziją. Komitetas priėmė
išvadą, kurioje iš esmės pritarė pateiktiems pasiūlymams ir kartu pateikė savo
poziciją dėl pagrindinių reformos akcentų.
·
2009 m. spalio 9 d. uždarame posėdyje Užsienio reikalų komitetas priėmė nuomonę
dėl naujos NATO Strateginės koncepcijos. Šią nuomonę Užsienio reikalų
komiteto pirmininkas Audronius Ažubalis įteikė NATO Generaliniam sekretoriui
Andersui Fogui Rasmusenui jo 2009 m. spalio 9 d. susitikimo su Ministru Pirmininku Andriumi Kubiliumi metu.
·
2009 m. spalio 30 d. Komitetas svarstė klausimą dėl Seimo nuolatinių delegacijų veiklos
2010 metais. Atidžiai išnagrinėjus delegacijų veiklą 2009 metais bei
susidariusią finansinę situaciją, buvo nuspręsta priimti rekomendacijas Seimo
valdybai, kuriose buvo išskirtos prioritetinės delegacijos, pateikti pasiūlymai
dėl delegacijų veiklos efektyvinimo bei dėl galimų taupymo priemonių.
·
2010 m. sausio 13 d. Komitetas priėmė
pareiškimą Dėl Europos
Žmogaus Teisių Teismo sprendimo dėl Nukryžiuotojo atvaizdo Italijos mokyklose.
Pareiškime buvo nurodyta, jog Lietuvos Respublikos Seimo Užsienio reikalų
komitetas, apgailestaudamas dėl
Europos žmogaus teisių
teismo sprendimo, kuris konstatavo, kad privalomas tam tikros religijos
simbolio naudojimas viešųjų įstaigų patalpose, o ypač mokyklų klasėse,
pažeidžia tėvų teises auklėti vaikus pagal savo įsitikinimus; gerbdamas minties, sąžinės ir
religijos laisvę; primindamas, kad
ir individas, ir bendruomenė turi teisę išreikšti savo religinę bei kultūrinę
tapatybę, neapsiribojančia privataus gyvenimo sritimi; prisimindamas skaudžią Lietuvos istoriją, kuomet religijos laisvė
buvo draudžiama ir niekinama; konstatuoja,
kad Kryžiaus naudojimas viešojoje erdvėje nepažeidžia laisvo religijos
pasirinkimo ir išpažinimo laisvės; atkreipia
dėmesį, kad Kryžiaus simbolio vartojimas neverčia išpažinti konkrečios
religijos, o istoriškai yra neatsiejama visos Europos krikščioniškosios
humanistinės tradicijos dalis, kuri savaime nekenkia netikintiems ar
nekrikščionims ir nevaržo mokinių bei jų tėvų religijos ir įsitikinimų
pasirinkimo ir jų raiškos laisvės; laikosi
nuomonės, kad Europos žmogaus teisių teismo priimtas sprendimas suteikia
privilegiją tiems, kurie nenori religinės kultūros simbolių viešose
institucijose, nepagrįstai iškeldamas jų teises ir varžydamas kiekvienos
valstybės nuožiūros laisvę reglamentuoti sąžinės ir religijos klausimus
atsižvelgiant į jos individualų kultūrinį, istorinį ir religinį kontekstą. Toks
teismo sprendimas kelia klausimą dėl ketinimų išstumti religinę dimensiją iš
viešojo gyvenimo erdvės bei sąlygoja tikinčiųjų teisių varžymą; remia Lenkijos Respublikos Seimo rezoliuciją,
kuria kreipiamasi į Europos Tarybos narių parlamentus siūlant kartu aptarti
religijos laisvės ir bendro krikščioniškojo paveldo apsaugos būdus; pritaria Užsienio reikalų
ministerijos nuomonei, kad Lietuvos Respublikai būtų tikslinga įstoti į šią
bylą trečiąja šalimi.
·
2010 m. sausio 22 d. Komitetas, vadovaudamasis
Lietuvos Respublikos asmenų delegavimo į tarptautines ir Europos Sąjungos institucijas
ar užsienio valstybių institucijas įstatymo 4 straipsniu, svarstė Užsienio
reikalų ministerijos pateiktą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Dėl
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 6 d. nutarimo Nr. 120 Dėl delegavimo prioritetų ir preliminarių
lėšų paskirstymo proporcijų nustatymo pakeitimo projektą. 20072009 m.
sukaupta asmenų delegavimo patirtis bei pasikeitusios aplinkybės lėmė tai, kad galiojančio
Vyriausybės nutarimo nuostatos turėjo būti peržiūrėtos. Be to, pateiktame
projekte tiksliau apibrėžiami delegavimo į Europos Sąjungos, NATO ir ESBO
institucijas prioritetas, taip pat nustatomos principinės nuostatos, kuriomis
bus vadovaujamasi, deleguojant asmenis į tarptautines ir ES ar užsienio
valstybių institucijas. Teikiamą projektą Komitetui pristatė užsienio reikalų
viceministras Evaldas Ignatavičius. Komitetas iš esmės pritarė pateiktam
projektui ir pateikė savo siūlymus.
·
Bendrame posėdyje su Europos reikalų komitetu
buvo išklausyta informacija apie Švedijos
pirmininkavimo Europos Sąjungai 2009 m. liepos-gruodžio mėn. rezultatus
(pristatė Švedijos Karalystės ambasadorė Lietuvoje J.E. Ulrika Eva Maria
Cronenberg-Mossberg) ir Ispanijos
Karalystės pirmininkavimo Europos Sąjungai 2010 m. sausio - birželio mėn.
prioritetus (pristatė Ispanijos Karalystės ambasadorius Lietuvoje J.E. Jose
Luis Solano Gadea). Švedijos ambasadorė apžvelgė pagrindinius Švedijos
pirmininkavimo metu nuveiktus darbus, kilusius iššūkius ir svarstytus
klausimus. Kaip svarbiausi pirmininkavimo laimėjimai buvo įvardyti Lisabonos
sutarties ratifikavimas, aukščiausių ES pareigūnų paskyrimas, Stokholmo
programos, Baltijos jūros strategijos patvirtinimas. Komitetų nariai padėkojo
Švedijai už konstruktyvų ir atsakingą pirmininkavimą, siekiant spręsti bendras
visai ES kylančias problemas. Ispanijos ambasadorius kaip pagrindinius
pirmininkavimo prioritetus įvardijo Lisabonos sutarties įgyvendinimą,
ekonomikos atgaivinimą ir darbo vietų kūrimą, ES vaidmens išoriniuose
santykiuose stiprinimą. Komitetų nariai pozityviai įvertino išskirtus
svarbiausius darbus ir palinkėjo Ispanijai visokeriopos sėkmės pastarąjį
pusmetį stovint prie Europos Sąjungos vairo.
2.5. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
Ataskaitiniu
laikotarpiu Komitetas gavo 211 pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų, išsiuntė 201. Komitetas
susirašinėjo su įvairiomis valstybės institucijomis. Didžiausią dalį raštų
sudarė susirašinėjimas su Lietuvos Respublikos Vyriausybe, Užsienio reikalų
ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Krašto apsaugos ministerija, taip pat
su Migracijos departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos. Komitetas,
atsižvelgiant į nagrinėjamų klausimų pobūdį, dažnai susirašinėjo su įvairių
interesų grupių atstovais, užsienio kolegomis, Lietuvoje reziduojančiais
diplomatiniais atstovais ir Lietuvos diplomatiniais atstovais užsienio
valstybėse, taip pat piliečiais.
2.6. Komiteto renginiai
2009 m. rugsėjo 14
d. Užsienio reikalų komitetas kartu su Užsienio reikalų ministerija ir
Demokratinės politikos institutu surengė diskusiją minint tarptautinę
demokratijos dieną Lietuvos pirmininkavimas Demokratijos bendrijai iššūkiai
ir galimybės.
2009 m. gruodžio
23 dienomis Užsienio reikalų komitetas kartu su Užsienio reikalų ministerija
ir Asociacija Atlanto Sutarties Lietuvos Bendrija surengė konferenciją NATO
nuo Bukarešto iki Lisabonos: naujoji strateginė koncepcija ir Ukrainos narystės
perspektyvos.
2010 m. vasario 5
d. Užsienio reikalų komitetas kartu su Seimo Pirmininke suorganizavo
konferenciją Lietuvos Rytų politika: ar turime savo viziją?. Diskusijoje
dalyvavo politikai, diplomatai, politologai, politikos apžvalgininkai.
Komiteto pirmininkas Emanuelis Zingeris