2008-12-10
Nr.101-I-4
Vilnius
Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos nariai: Vaidotas Bacevičius, Vytautas
Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus
Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Rūta Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia
Teišerskytė, Mantas Varaška, Mečislovas Zasčiurinskas.
Kviestieji asmenys: Seimo narys Andrius Šedžius.
Į
Seimo Etikos ir procedūrų komisiją (toliau Komisija) kreipėsi Seimo narys
Andrius Šedžius, prašydamas išaiškinti individualios veiklos suderinamumą su
Lietuvos Respublikos Seimo nario pareigomis, nurodydamas, kad šiuo metu jo
vardu yra įregistruota individuali veikla.
Etikos
ir procedūrų komisija konstatuoja:
Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 60 straipsnyje nurodoma, kad Seimo nario pareigos nesuderinamos
su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse.
Seimo nario pareigas, teises
ir veiklos garantijas nustato įstatymas. Toks įstatymas yra Seimo statutas;
kurio 6 straipsnis atkartoja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio
nuostatas dėl Seimo nario pareigų nesuderinamumo su darbu verslo, komercijos
bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse.
Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 63 straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodoma, kad Seimo nario
įgaliojimai nutrūksta, kai jis pereina dirbti arba neatsisako darbo,
nesuderinamo su Seimo nario pareigomis.
Lietuvos Respublikos
Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatuojama, kad
Konstitucijoje yra nustatytas toks teisinis reguliavimas, kad Seimo nario
pareigų nesuderinamumas su jokiomis kitomis pareigomis ar darbu (išskyrus
Konstitucijoje numatytas išimtis), apimantis Seimo nario pareigų nesuderinamumą
su užsiėmimu verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, ir
draudimas Seimo nariui gauti kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas
išimtis) Seimo nariui yra taikomi nuo to momento, kai jis įgyja visas Tautos
atstovo teises, t. y. kai jis prisiekia. Konstitucijoje nėra numatyta, kad po
to, kai Seimo narys prisiekia, jis dar kurį laiką gali eiti kurias nors kitas
pareigas, dirbti kurį nors kitą darbą (išskyrus Konstitucijoje numatytas
išimtis), užsiimti verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama
pelno, gauti kokį nors kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas
išimtis).
Individuali veikla pagal
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymą yra savarankiška veikla, kuria versdamasis gyventojas
siekia gauti pajamų ar kitokios ekonominės naudos per tęstinį laikotarpį
(savarankiška bet kokio pobūdžio komercinė arba gamybinė veikla, įskaitant tą,
kuria verčiamasi turint verslo liudijimą; savarankiška kūryba, profesinė ir
kita panašaus pobūdžio savarankiška veikla, įskaitant tą, kuria verčiamasi
turint verslo liudijimą; savarankiška sporto veikla; savarankiška atlikėjo
veikla).
Lietuvos
Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime pažymėjo, kad
Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies nuostatų, įtvirtinančių Seimo nario
pareigų nesuderinamumą su inter alia užsiėmimu verslu, komercija ar kita
privačia veikla, kuria siekiama pelno, negalima aiškinti kaip reiškiančių
draudimą Seimo nariui naudoti savo nuosavybę, gauti iš jos pajamų, tvarkyti jam
nuosavybes teise priklausantį turtą ir pan., taip pat sudaryti su tuo
susijusius sandorius. Tačiau tokia Seimo nario veikla, kai jis naudoja savo
nuosavybę, gauna iš jos pajamų, tvarko jam nuosavybes teise priklausantį turtą
ir pan., taip pat sudaro su tuo susijusius sandorius, pagal Konstituciją negali
peraugti į verslą, komerciją ar kitokią veiklą, kuria siekiama pelno, nes taip
būtų pažeistas Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas draudimas Seimo
nariui bet kokia forma užsiimti verslu, komercija ar kitokia privačia veikla,
kuria siekiama pelno. Konstitucinis Teismas atkreipė dėmesį, kad sprendžiant,
ar Seimo nario tam tikra veikla yra užsiėmimas verslu, komercija ir pan.,
kiekvienu atveju reikia įvertinti tos veiklos turinį bei visas kitas
aplinkybes.
Seimo
narys Andrius Šedžius paaiškinime Komisijai nurodė, kad 2005 metais Šiaulių
apskrities valstybinė mokesčių inspekcija išdavė jam nuolatinio Lietuvos gyventojo
individualios veiklos pažymą, pagal kurią jis gali verstis statybos, remonto
darbais bei nekilnojamo turto, nuomos, kita verslo, konsultacine veikla.
2005-2007 metais A. Šedžius įsigijo eilę nekilnojamo turto objektų, dalį iš
kurių, esant palankioms aplinkybėms, jis pageidautų parduoti. Pirkti daugiau
nekilnojamo turto, su tikslu jį parduoti, Seimo narys neplanuoja, pažymėdamas,
kad šiuo metu jo pagrindinė veikla yra darbas Seime, o individualios veiklos
pažymoje nurodyta veikla šiuo metu nevykdoma.
2004
m. liepos 1 d. nutarime Konstitucinis Teismas nurodė, kad įstatymų leidėjas
turi pareigą, paisydamas Konstitucijos, įstatymu nustatyti tokį reguliavimą, iš
kurio kiekvienu atveju būtų galima spręsti, kokia Seimo nario veikla yra tik jo
nuosavybės naudojimas, pajamų iš jos gavimas, jam nuosavybes teise
priklausančio turto tvarkymas, taip pat su tuo susijusių sandorių sudarymas, t.
y. veikla, kurios Konstitucija Seimo nariui nedraudžia, o kokia veikla jau yra
verslas, komercija ar kitokia veikla, kuria siekiama pelno, t. y. veikla, kurią
Konstitucija Seimo nariui draudžia.
Šiai
dienai įstatymų leidėjas tokio reguliavimo nėra nustatęs, todėl Seimo narys
pats, atsižvelgdamas į Konstitucinio Teismo išaiškinimus ir vadovaudamasis savo
sąžine, turi atsisakyti bet kokios veiklos, kuri būtų nesuderinama su Seimo
nario pareigomis. Komisija pažymi, kad Seimo narys, kaip fizinis asmuo, gali
disponuoti savo turtu ir sudaryti su tuo susijusius sandorius, bet tai neturi
peraugti į verslą.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Seimo
nariui Andriui Šedžiui rekomenduoti išregistruoti jo vardu registruotą
individualią veiklą.
Komisijos
pirmininkas Algimantas
Salamakinas