2008-12-10
Nr.101-I-3
Vilnius
Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos nariai: Vaidotas Bacevičius, Vytautas
Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus
Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Rūta Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia
Teišerskytė, Mantas Varaška, Mečislovas Zasčiurinskas.
Kviestieji asmenys: Seimo narys Edmundas Jonyla.
Į
Seimo Etikos ir procedūrų komisiją kreipėsi Seimo narys Edmundas Jonyla,
prašydamas išaiškinti ūkininko veiklos suderinamumą su Lietuvos Respublikos
Seimo nario pareigomis, nurodydamas, kad šiuo metu jo vardu yra įregistruotas
ūkininko ūkis.
Etikos
ir procedūrų komisija konstatuoja:
Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 60 straipsnyje nurodoma, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo
pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybinėse
įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose
privačiose įstaigose ar įmonėse.
Seimo nario darbas, taip pat
išlaidos, susijusios su jo parlamentine veikla, atlyginamos iš valstybės
biudžeto. Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą
už kūrybinę veiklą.
Seimo nario pareigas, teises
ir veiklos garantijas nustato įstatymas. Toks įstatymas yra Seimo statutas;
kurio 6 straipsnis atkartoja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio
nuostatas dėl Seimo nario pareigų nesuderinamumo su jokiomis kitomis pareigomis
valstybės įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei
kitose privačiose įstaigose ar įmonėse.
Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 63 straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodoma, kad Seimo nario
įgaliojimai nutrūksta, kai jis pereina dirbti arba neatsisako darbo,
nesuderinamo su Seimo nario pareigomis.
Lietuvos Respublikos
Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatuojama, kad
Konstitucijoje yra nustatytas toks teisinis reguliavimas, kad Seimo nario
pareigų nesuderinamumas su jokiomis kitomis pareigomis ar darbu (išskyrus
Konstitucijoje numatytas išimtis), apimantis Seimo nario pareigų nesuderinamumą
su užsiėmimu verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, ir
draudimas Seimo nariui gauti kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas
išimtis) Seimo nariui yra taikomi nuo to momento, kai jis įgyja visas Tautos
atstovo teises, t. y. kai jis prisiekia. Konstitucijoje nėra numatyta, kad po
to, kai Seimo narys prisiekia, jis dar kurį laiką gali eiti kurias nors kitas
pareigas, dirbti kurį nors kitą darbą (išskyrus Konstitucijoje numatytas
išimtis), užsiimti verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama
pelno, gauti kokį nors kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas
išimtis).
Individuali veikla pagal
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymą yra savarankiška veikla, kuria versdamasis gyventojas
siekia gauti pajamų ar kitokios ekonominės naudos per tęstinį laikotarpį (savarankiška
bet kokio pobūdžio komercinė arba gamybinė veikla, įskaitant tą, kuria
verčiamasi turint verslo liudijimą; savarankiška kūryba, profesinė ir kita
panašaus pobūdžio savarankiška veikla, įskaitant tą, kuria verčiamasi turint
verslo liudijimą; savarankiška sporto veikla; savarankiška atlikėjo veikla).
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija 2008 m. spalio 23 d. sprendimu Nr.KS-84
patvirtintose Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo ir pateikimo
taisyklėse prie individualios veiklos nurodo ir savarankišką žemės ūkio veiklą.
Lietuvos
Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime pažymėjo, kad
Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies nuostatų, įtvirtinančių Seimo nario
pareigų nesuderinamumą su inter alia užsiėmimu verslu, komercija ar kita
privačia veikla, kuria siekiama pelno, negalima aiškinti kaip reiškiančių
draudimą Seimo nariui naudoti savo nuosavybę, gauti iš jos pajamų, tvarkyti jam
nuosavybes teise priklausantį turtą ir pan., taip pat sudaryti su tuo
susijusius sandorius. Tačiau tokia Seimo nario veikla, kai jis naudoja savo
nuosavybę, gauna iš jos pajamų, tvarko jam nuosavybes teise priklausantį turtą
ir pan., taip pat sudaro su tuo susijusius sandorius, pagal Konstituciją negali
peraugti į verslą, komerciją ar kitokią veiklą, kuria siekiama pelno, nes taip
būtų pažeistas Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas draudimas Seimo
nariui bet kokia forma užsiimti verslu, komercija ar kitokia privačia veikla,
kuria siekiama pelno. Konstitucinis Teismas atkreipė dėmesį, kad sprendžiant,
ar Seimo nario tam tikra veikla yra užsiėmimas verslu, komercija ir pan.,
kiekvienu atveju reikia įvertinti tos veiklos turinį bei visas kitas
aplinkybes.
Aukščiau
minėta nutarime Konstitucinis Teismas nurodė, kad įstatymų leidėjas turi
pareigą, paisydamas Konstitucijos, įstatymu nustatyti tokį reguliavimą, iš
kurio kiekvienu atveju būtų galima spręsti, kokia Seimo nario veikla yra tik jo
nuosavybės naudojimas, pajamų iš jos gavimas, jam nuosavybes teise
priklausančio turto tvarkymas, taip pat su tuo susijusių sandorių sudarymas, t.
y. veikla, kurios Konstitucija Seimo nariui nedraudžia, o kokia veikla jau yra
verslas, komercija ar kitokia veikla, kuria siekiama pelno, t. y. veikla, kurią
Konstitucija Seimo nariui draudžia.
Šiai
dienai įstatymų leidėjas tokio reguliavimo nėra nustatęs, todėl Seimo narys
pats, atsižvelgdamas į Konstitucinio Teismo išaiškinimus ir vadovaudamasis savo
sąžine, turi atsisakyti bet kokios veiklos, kuri būtų nesuderinama su Seimo
nario pareigomis.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Seimo nariui Edmundui
Jonylai rekomenduoti asmeniškai nevykdyti veiklos, susijusios su ūkininko ūkio
valdymu, įgaliojant ūkio valdymo veiksmus atlikti kitą asmenį.
Komisijos pirmininkas Algimantas
Salamakinas