2008 metai 

EN  FR

Rekomendacija „Dėl ūkininko veiklos suderinamumo su Seimo nario pareigomis“


2008-12-10 Nr.101-I-3

Vilnius

 

Komisijos posėdyje dalyvavo:

Komisijos nariai: Vaidotas Bacevičius, Vytautas Bogušis, Vida Marija Čigriejienė, Julius Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Rūta Rutkelytė, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Mantas Varaška, Mečislovas Zasčiurinskas.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Edmundas Jonyla.

 

            Į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją kreipėsi Seimo narys Edmundas Jonyla, prašydamas išaiškinti ūkininko veiklos suderinamumą su Lietuvos Respublikos Seimo nario pareigomis, nurodydamas, kad šiuo metu jo vardu yra įregistruotas ūkininko ūkis.

            Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnyje nurodoma, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse.

Seimo nario darbas, taip pat išlaidos, susijusios su jo parlamentine veikla, atlyginamos iš valstybės biudžeto. Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą.

Seimo nario pareigas, teises ir veiklos garantijas nustato įstatymas. Toks įstatymas yra Seimo statutas; kurio 6 straipsnis atkartoja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio nuostatas dėl Seimo nario pareigų nesuderinamumo su jokiomis kitomis pareigomis valstybės įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse.

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 63 straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodoma, kad Seimo nario įgaliojimai nutrūksta, kai jis pereina dirbti arba neatsisako darbo, nesuderinamo su Seimo nario pareigomis.

Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatuojama, kad „Konstitucijoje yra nustatytas toks teisinis reguliavimas, kad Seimo nario pareigų nesuderinamumas su jokiomis kitomis pareigomis ar darbu (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis), apimantis Seimo nario pareigų nesuderinamumą su užsiėmimu verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, ir draudimas Seimo nariui gauti kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis) Seimo nariui yra taikomi nuo to momento, kai jis įgyja visas Tautos atstovo teises, t. y. kai jis prisiekia. Konstitucijoje nėra numatyta, kad po to, kai Seimo narys prisiekia, jis dar kurį laiką gali eiti kurias nors kitas pareigas, dirbti kurį nors kitą darbą (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis), užsiimti verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, gauti kokį nors kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis).“

Individuali veikla pagal Gyventojų pajamų mokesčio įstatymą yra savarankiška veikla, kuria versdamasis gyventojas siekia gauti pajamų ar kitokios ekonominės naudos per tęstinį laikotarpį (savarankiška bet kokio pobūdžio komercinė arba gamybinė veikla, įskaitant tą, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą; savarankiška kūryba, profesinė ir kita panašaus pobūdžio savarankiška veikla, įskaitant tą, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą; savarankiška sporto veikla; savarankiška atlikėjo veikla). Vyriausioji tarnybinės etikos komisija 2008 m. spalio 23 d. sprendimu Nr.KS-84 patvirtintose Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo ir pateikimo taisyklėse prie individualios veiklos nurodo ir savarankišką žemės ūkio veiklą.

            Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime pažymėjo, kad „Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies nuostatų, įtvirtinančių Seimo nario pareigų nesuderinamumą su inter alia užsiėmimu verslu, komercija ar kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, negalima aiškinti kaip reiškiančių draudimą Seimo nariui naudoti savo nuosavybę, gauti iš jos pajamų, tvarkyti jam nuosavybes teise priklausantį turtą ir pan., taip pat sudaryti su tuo susijusius sandorius. Tačiau tokia Seimo nario veikla, kai jis naudoja savo nuosavybę, gauna iš jos pajamų, tvarko jam nuosavybes teise priklausantį turtą ir pan., taip pat sudaro su tuo susijusius sandorius, pagal Konstituciją negali peraugti į verslą, komerciją ar kitokią veiklą, kuria siekiama pelno, nes taip būtų pažeistas Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas draudimas Seimo nariui bet kokia forma užsiimti verslu, komercija ar kitokia privačia veikla, kuria siekiama pelno.“ Konstitucinis Teismas atkreipė dėmesį, kad sprendžiant, ar Seimo nario tam tikra veikla yra užsiėmimas verslu, komercija ir pan., kiekvienu atveju reikia įvertinti tos veiklos turinį bei visas kitas aplinkybes.

            Aukščiau minėta nutarime Konstitucinis Teismas nurodė, kad “įstatymų leidėjas turi pareigą, paisydamas Konstitucijos, įstatymu nustatyti tokį reguliavimą, iš kurio kiekvienu atveju būtų galima spręsti, kokia Seimo nario veikla yra tik jo nuosavybės naudojimas, pajamų iš jos gavimas, jam nuosavybes teise priklausančio turto tvarkymas, taip pat su tuo susijusių sandorių sudarymas, t. y. veikla, kurios Konstitucija Seimo nariui nedraudžia, o kokia veikla jau yra verslas, komercija ar kitokia veikla, kuria siekiama pelno, t. y. veikla, kurią Konstitucija Seimo nariui draudžia“.

            Šiai dienai įstatymų leidėjas tokio reguliavimo nėra nustatęs, todėl Seimo narys pats, atsižvelgdamas į Konstitucinio Teismo išaiškinimus ir vadovaudamasis savo sąžine, turi atsisakyti bet kokios veiklos, kuri būtų nesuderinama su Seimo nario pareigomis.

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

            Seimo nariui Edmundui Jonylai rekomenduoti asmeniškai nevykdyti veiklos, susijusios su ūkininko ūkio valdymu, įgaliojant ūkio valdymo veiksmus atlikti kitą asmenį.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                           Algimantas Salamakinas

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ