2008-12-17
Nr.101-I-6
Vilnius
Komisijos posėdyje dalyvavo:
Komisijos nariai: Vaidotas Bacevičius, Vida Marija Čigriejienė, Julius
Dautartas, Jonas Juozapaitis, Egidijus Klumbys, Vytautas Kurpuvesas, Konstantas
Ramelis, Algimantas Salamakinas, Dalia Teišerskytė, Mantas Varaška.
Remiantis
Lietuvos Respublikos Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata,
Seimo Etikos ir procedūrų komisijos (toliau Komisija) iniciatyva pradėtas
tyrimas dėl Seimo nario Egidijaus Vareikio veiklos galimo nesuderinamumo su
Seimo nario pareigomis.
Etikos ir procedūrų
komisija konstatuoja:
2008 m. gruodžio 9 d. pateiktoje
Seimo nario Egidijaus Vareikio Privačių interesų deklaracijoje, deklaruodamas
individualią veiklą, Seimo narys Egidijus Vareikis nurodė seminarų ciklą Kauno
Vytauto Didžiojo universitete ir seminarų ciklą Lietuvos Viešojo administravimo
institute.
Seimo narys Egidijus Vareikis
2008-12-11 paaiškinime Komisijai nurodė, kad jis nėra susijęs darbo sutartimis
su privačių interesų deklaracijoje nurodytomis mokymo įstaigomis, o tik pagal
autorines sutartis rengė seminarus ar mokymus, kiekvienu atveju sudarant
autorinę sutartį atskirai.
Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 60 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos Seimo statuto
6 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo pareigas Seime,
nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybės įstaigose ir
organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose
įstaigose ar įmonėse. Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus
atlyginimą už kūrybinę veiklą. Seimo nario atlyginimu už kūrybinę veiklą
laikomas autorinis honoraras už meno kūrinius bei jų atlikimą, už publikacijas
bei knygas, už medžiagą radijo ir televizijos laidoms, jeigu Seimo narys nėra
susijęs su įstaiga, įmone ar organizacija, atlyginančia už kūrybinę veiklą,
darbo, tarnybos ar panašiais santykiais (Seimo statuto 15 straipsnis).
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos
1 d. nutarime nurodė, kad Konstitucijos
60 straipsnio 1 dalies formuluotėje "pareigos valstybinėse įstaigose ir
organizacijose" vartojama sąvoka "pareigos" apima bet kokią
veiklą Lietuvos valstybės, savivaldybės, užsienio valstybės ar tarptautinėje
įstaigoje, įmonėje, organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei,
organizacijai, jeigu ši veikla yra susijusi su pareigų užėmimu, darbo atlikimu,
tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų
garbės pareigų užėmimu ir pan. (įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo,
kontrolės ir kituose organuose), neatsižvelgiant į tai, ar ta veikla yra
nuolatinė, ar laikina, ar vienkartinio pobūdžio (epizodinė), į tai, ar už tą
veiklą yra atlyginama kokiomis nors išmokomis arba kaip nors kitaip, ar nėra
atlyginama, į tai, ar ta veikla teisės aktuose yra įvardijama kaip pareigos, ar
kaip nors kitaip, į tai, ar ta veikla yra vadovaujanti, ar ne, į tai, ar asmuo
tai veiklai yra renkamas, ar skiriamas, į tai, ar ta veikla yra įforminama
kokia nors teisine sutartimi arba kitu teisės aktu, ar yra atliekama be
teisinės sutarties arba kito teisės akto, išskyrus šiame Konstitucinio Teismo
nutarime nurodytas pačioje Konstitucijoje expressis verbis nustatytas arba
implicitiškai numatytas išimtis. Sąvoka "darbas", vartojama
Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies formuluotėje "darbas verslo,
komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse", savo ruožtu apima
bet kokią veiklą Lietuvos, užsienio ar tarptautinėje privačioje įstaigoje,
įmonėje, organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai,
jeigu ši veikla yra susijusi su darbo atlikimu, pareigų užėmimu, tarnybos
ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų
užėmimu ir pan. (įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo, kontrolės ir
kituose organuose), neatsižvelgiant į tai, ar ta veikla yra nuolatinė, ar
laikina, ar vienkartinio pobūdžio (epizodinė), į tai, ar už tą veiklą yra
atlyginama kokiomis nors išmokomis arba kaip nors kitaip, ar nėra atlyginama, į
tai, ar ta veikla teisės aktuose yra įvardijama kaip darbas, ar kaip nors
kitaip, į tai, ar toje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje yra, ar nėra dar ir
kitų asmenų, užsiimančių kokia nors veikla, į tai, ar ta veikla yra
vadovaujanti, ar ne, į tai, ar asmuo tai veiklai yra renkamas, ar skiriamas, į
tai, ar ta veikla yra įforminama kokia nors teisine sutartimi arba kitu teisės
aktu, ar yra atliekama be teisinės sutarties arba kito teisės akto.
Pagal
Konstituciją Seimo nariui nedraudžiama gauti atlyginimo už kūrybinę veiklą.
Konstitucinis Teismas aukščiau minėtame nutarime pažymėjo, kad kūrybinė
veikla ‑ tai veikla mokslo,
technikos, kultūros ar meno srityse, kuria siekiama sukurti naują kūrinį, t. y.
kokybiškai naują, originalią, niekada anksčiau neegzistavusią konkrečią
materialinę ar dvasinę mokslo, technikos, kultūros ar meno vertybę. Tačiau
Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad Seimo nario kūrybinė veikla turi būti
atribota nuo darbo, tarnybos ir panašių santykių.
Konstitucinis
Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime pabrėžė, kad Konstitucijoje pedagoginė
veikla yra atribota nuo kūrybinės veiklos; pedagoginė veikla siejama su
dėstymu, mokymu, ugdymu mokymo, auklėjimo įstaigose (įskaitant aukštąsias
mokyklas), tuo tarpu kūrybinė veikla, kaip minėta, yra veikla, kuria siekiama
sukurti mokslo, technikos, kultūros ar meno kūrinį.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1.
Seimo
narys Egidijus Vareikis, neatsisakydamas darbo, nesuderinamo su Seimo nario
pareigomis, pažeidė Lietuvos Respublikos Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalies
nuostatą.
- Seimo
narį Egidijų Vareikį įpareigoti nutraukti veiklą, nesuderinamą su Seimo
nario pareigomis.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas Algimantas Salamakinas