Kaimo reikalų komitetas
išklausė Žemės ūkio ministro Kazio Starkevičiaus informaciją apie Lietuvos kaimo plėtros 20072013 metų
programos priemonių Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos ir Parama verslo
kūrimui ir plėtrai vykdymą.
Ministras pažymėjo, kad
2009 m. rugpjūčio pabaigoje buvo peržiūrėtas remiamų veiklų sąrašas ir
papildytas atsinaujinančios energijos gamybos veikla. Buvo atkreiptas dėmesys į
tai, kad energijos gamyba iš
atsinaujinančių šaltinių niekada nebuvo prioritetinė veikla, jai finansuoti
nebuvo skirta specialių programų ar prioritetų.
2010 m. atnaujinus paramos
paraiškų rinkimą ir jau per pirmuosius paramos paraiškų rinkimo mėnesius
pritrūkus šaukimui skirtų lėšų, buvo priimtas sprendimas sustabdyti paraiškų
rinkimą, kartu siekiant palikti pakankamai lėšų kitoms alternatyvaus verslo
veikloms pagal Programos III krypties priemones remti.
Ministras
informavo Komitetą, kad nuo šių metų spalio 4 d. atnaujintas paramos paraiškų,
užpildytų pagal Programos priemones Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos ir
Parama verslo kūrimui ir plėtrai, rinkimas, kuris truks iki lapkričio 12
dienos. Pagal šias priemones besikreipiantiems pareiškėjams, šalia visų kitų
remiamų veiklos rūšių, suteikiama galimybės kreiptis šioms veikloms plėtoti:
- paliekama galimybė
kreiptis paramos biodujų ir biokuro žaliavos gamybai kaimo vietovėse skatinti
ir plėtoti;
-
remiamų veiklų sąrašai papildyti tokiomis naujomis veiklomis, kaip specializuotos
mažmeninės prekybos ūkininkų ir gamintojų pagaminta produkcija organizavimo
veikla, stacionarių ir nestacionarių socialinio pobūdžio paslaugų organizavimas
kaimo vietovėse ir pan.
Pareiškėjams
(ūkininkams) išlieka galimybė paramos iki 250 KW galingumo vėjo jėgainėms
statyti kreiptis pagal Programos I krypties priemonės ,,Žemės ūkio valdų
modernizavimas antrąją veiklos sritį (tik tuo atveju, jei pagaminta energija bus
naudojama tik valdos reikmėms).
Paskelbus šiuos šaukimus,
nuo spalio 4 iki lapkričio 9 d., pagal abi priemones jau pateikta 60 paramos
paraiškų, pagal kurias prašoma paramos suma sudaro 51,4 mln. Lt.
Ministras K. Starkevičius patikino
Komiteto narius, kad pavojaus, jog
minėtoms priemonėms
įgyvendinti skirtos
lėšos liks neįsisavintos, nėra.
Komiteto nariai
konstatavo, kad vertinant šių priemonių teiktas paraiškas buvo tam tikrų
trūkumų, nesuderintos atsakingų už energetiką institucijų nuomonės šiuo
klausimu. Nutarta priimti sprendimą šiuo klausimu artimiausiame Komiteto
posėdyje.
Posėdyje buvo svarstoma Lietuvos pozicija
ir reglamento projektas dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai paramos
kaimo plėtrai atitikimo subsidiarumo principui.
Komiteto nariai iš esmės pritarė Žemės
ūkio ministerijos parengtai pozicijai ir akcentavo būtinybę siekti, jog
reglamento projekte būtų numatyta, kad tinkamomis kompensuoti išlaidomis būtų
laikomos tos išlaidos, kurios padarytos ne anksčiau kaip 12 mėn. iki paraiškos
pateikimo.
Komitetas bendru sutarimu konstatavo,
kad siūlomas reglamento projekto kai kuriuos nuostatos, kuriomis Europos
Komisija siekia įgauti daugiau galių teisės aktų leidybos srityje priimant deleguotus
teisės aktus, galimai prieštarauja subsidiarumo principui.
Taip pat buvo svarstomas reglamento
projektas, nustatantis bendrosios tiesioginės paramos schemų ūkininkams pagal BŽŪP taisykles. Komitetas pritarė Žemės ūkio ministerijos
parengtai pozicijai ir akcentavo, jog būtina atsisakyti naujosioms valstybėms
narėms taikomo reikalavimo (reikalavimas netaikomas Bulgarijai ir Rumunijai),
kad paramą tiesioginėmis išmokomis galima skirti tik už žemę, kuri 2003 m.
birželio 30 d. buvo geros agrarinės būklės.
Komiteto nariai bendru sutarimu
konstatavo, kad siūlomos reglamento projekto kai kuriuos nuostatos, kuriomis
Europos Komisija siekia įgauti daugiau galių teisės aktų leidybos srityje
priimant deleguotus teisės aktus, galimai prieštarauja subsidiarumo principui.