Kaimo reikalų komitetas pritarė patobulintam Žemės įstatymo 45, 46, 47 ir 48
straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1891(2). Šio projekto tikslas maksimaliai sutrumpinti žemės paėmimo
visuomenės poreikiams procesą, užtikrinti efektyvų jo realizavimą ir
sutrumpinti teisminių ginčų nagrinėjimo trukmę, tuo pačiu užtikrinti
teisingą atlyginimą už asmeniui priklausantį turtą, kuris reikalingas
patenkinti viešąjį interesą.
Posėdyje svarstyta Seimo kanceliarijos Teisės
departamento išvada bei Seimo narių
pasiūlymai Maisto įstatymo pakeitimo įstatymo projektui.
Komitetas pritarė Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį
nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 6, 16, 21 straipsnių pakeitimo ir
papildymo ĮSTATYMO PROJEKTO parengiamiesiems darbams. Pasiūlymų ir pastabų
įstatymo projektui laukiame iki 2010 m. gruodžio 29 d.
Posėdyje išklausyta informacija dėl Žemės
tvarkymo ir administravimo klausimų perskirsčius apskričių viršininkų vykdytas
žemėtvarkos funkcijas. Seimas šių metų birželį priėmė Žemės, Žemės reformos,
Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo
pakeitimo įstatymus (įsigaliojo nuo liepos 1 d.), kuriais apskričių viršininkų
administracijų iki tol vykdytos žemėtvarkos funkcijos buvo perduotos
Nacionalinei žemės tarnybai prie ŽŪM (toliau tekste -
Tarnybai).
Įgyvendinama šiuos teisės
aktus, Tarnyba parengė 30 Vyriausybės nutarimų projektų, iš kurių 12 jau yra
Vyriausybės priimta, 10 yra pateikta Vyriausybei svarstyti, o likę 8 yra
derinami su suinteresuotomis institucijomis.
Nacionalinės žemes tarnybos prie ŽŪM
direktorius K. Maksvytis akcentavo, kad per pastarąjį pusmetį labiausiai paspartėjo asmeninio ūkio
žemės privatizavimas vidutiniškai per 1 mėnesį buvo priimama po 680
sprendimų, tuo tarpu iki 2010 m. liepos 1 d. šis skaičius tesudarė 100.
Paspartėjo ir sprendimų atkurti
nuosavybės teises priėmimas: nuo 2010 m. liepos 1 d. miestuose vidutiniškai per 1 mėnesį priimama po 222 sprendimus (buvo 187), o kaimo vietovėse 537 (buvo 468).
Vidutiniškai per 1 mėnesį nuo 2010 m. liepos 1 d. buvo sudaroma po 284 valstybines
žemės ūkio paskirties žemės pirkimo-pardavimo sutartis. Po apskričių reformos šis procesas buvo sulėtėjęs (vidutiniškai 174 per mėnesį),
tačiau šiuo metu labai suintensyvėjo ir tikimasi per 2011 metus pasiekti
nustatyto tikslo: surinkti 120 mln. litų.
Beveik dvigubai, lyginant su pirmuoju pusmečiu,
išaugo Tarnyboje (centre) gaunamų piliečių skundų
skaičius (1214).
Kalbant apie nekilnojamojo turto kadastro duomenų bylų
patikrą, Tarnybos
direktorius konstatavo, kad labai sumažintas buvęs vėlavimas Vilniuje ir Kaune, tačiau Vilniaus rajonas tebelieka probleminis (kaip
ir nuosavybės teisių atkūrime).
Ženkliai pastebima pertvarkos nauda: sumažėjo biurokratizmo,
sutrumpėjo terminai iki sprendimo priėmimo, paslaugos suteikiamos arčiau pareiškėjų, suvienodinama teisės aktų
taikymo praktika, sutaupyta valstybės biudžeto lėšų darbuotojų išlaikymui, centralizuoti viešieji pirkimai ir buhalterija, užtikrinama sprendimų priėmimo
kontrolė.
Tarnybos ateities tikslai, kurie skatintų geresnį žemės naudojimą: už parduotą valstybinę žemės ūkio paskirties gauti žemę pinigai turėtų būti nukreipiami tik
privačios žemės išpirkimui, žemės
tvarkymui ir administravimui. Taip pat reikėtų siekti, kad Ūkio ministerija greičiau sukurtų Akcininkų
registrą, o Finansų
ministerija pateiktų naują Žemės mokesčio įstatymo redakciją, žemės paėmimas į Valstybės
žemės fondą (paimant
žemę, išduodami vertybiniai popieriai žemės lakštai (taikant vidutinę rinkos
vertę)) bei paimtos žemės pardavimas per
Valstybės žemės fondą, formuojant racionalius žemės sklypus (ūkius) ir vykdant uždarą aukcioną tarp žemės lakštų turėtojų.