2010 m. kovo 31 d. pranešimas VIR
(Apie komiteto 2010-03-31 d. posėdį)
Kaimo reikalų komitetas posėdyje pritarė Kauno laisvosios ekonominės zonos įstatymo 6 straipsnio pripažinimo netekusiu
galios, 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (Nr. XIP-1787).
Šio projekto tikslas panaikinti
Kauno laisvosios ekonominės zonos įstatyme nustatytas apskričių viršininkų
atliekamas funkcijas.
Komitetas pritarė Laukinės gyvūnijos įstatymo pakeitimo įstatymo
projektui (Nr. XIP-1758) ir pasiūlė pagrindiniam Komitetui patobulinti šį
įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento
išvadose pateiktas pastabas bei į pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė.
Šis projektas parengtas siekiant visiškai įgyvendinti ES
Tarybos direktyvas dėl laukinių paukščių apsaugos, natūralių buveinių, laukinės
faunos ir floros apsaugos bei dėl
laukinių gyvūnų laikymo zoologijos soduose.
Kaimo reikalų komitetas svarstė Konstitucijos 47 straipsnio 3 dalies
įgyvendinimo konstitucinio įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (Nr. XIP-1321) ir
nusprendė atmesti pateiktą
įstatymo projektą (Nr. XIP-1321), atsižvelgiant į Vyriausybės, Europos teisės
departamento prie Teisingumo ministerijos ir Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pateiktas pastabas.
Šiuo įstatymo projektu buvo siūloma:
1. sugriežtinti reikalavimus užsienio subjektams,
pereinamojo laikotarpio metu turintiems teisę įsigyti žemės ūkio ir/ar miškų
ūkio paskirties žemę Lietuvoje, jiems nustatant ne trejų (kaip numatyta
Lietuvos stojimo į ES sutartyje), bet penkerių metų laikotarpį, per kurį jie
turi Lietuvoje nuolat gyventi ir verstis žemės ūkio veikla;
2. pratęsti pereinamąjį laikotarpį, per kurį apribojama
užsienio subjektų teisė įsigyti žemės ir miškų ūkio paskirties žemę.
Lietuvos stojimo į Europos Sąjungą sutartyje numatyta,
kad septynerius metus nuo įstojimo dienos Lietuva gali toliau taikyti šio Akto
pasirašymo metu galiojančiuose jos teisės aktuose nustatytas taisykles,
reglamentuojančias valstybių narių piliečių ir bendrovių, įkurtų pagal kitos
valstybės narės įstatymus, kurios nėra įsteigtos, neįregistruotos ir neturi
vietinio filialo ar atstovybės Lietuvoje, žemės ūkio paskirties žemės ir miškų
įsigijimą. Valstybės narės piliečiui įsigyjant žemės ūkio paskirties žemę ir
miškus, bet kuriuo atveju negali būti taikomos mažiau palankios sąlygos nei
tos, kurios buvo Stojimo sutarties pasirašymo dieną, arba griežtesnės sąlygos
nei trečiosios šalies nacionaliniam subjektui.
Kitų valstybių narių piliečiams, kurie nori įsisteigti
kaip savarankiškai dirbantys ūkininkai ir apsigyventi Lietuvoje bei kurie
legaliai gyvena ir užsiima žemės ūkio veikla Lietuvoje bent trejus metus be
pertraukos, netaikomos pirmesnės dalies nuostatos ar kitokia tvarka nei ta,
kuri taikoma Lietuvos piliečiams. [...]
Jei yra pakankamai pagrindo manyti, kad pasibaigus
pereinamajam laikotarpiui atsiras didelių trikdymų ar kils didelių trikdymų
grėsmė Lietuvos žemės ūkio paskirties rinkai, Lietuvos prašymu Komisija sprendžia
dėl pereinamojo laikotarpio pratęsimo ne ilgiau kaip trejiems metams.
Kadangi Seimas 2009 m. lapkričio 26 d. priėmė
rezoliuciją "Dėl žemės ūkio ir miškų paskirties žemės pardavimo
užsieniečiams draudimo pratęsimo", kuria pasiūlė Vyriausybei argumentuotai
derėtis su Europos Komisija ir įrodyti pereinamojo laikotarpio draudžiant
įsigyti žemės ūkio ir miškų ūkio paskirties žemę užsienio subjektams pratęsimo
iki 2013 metų būtinybę, Kaimo reikalų komitetas posėdyje taip pat nusprendė
paprašyti informacijos, kaip vykdomas šis Seimo pavedimas.
Kaimo reikalų komitetas svarstė Žuvininkystės įstatymo 7 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo
projekto (Nr. XIP-1837) parengiamuosius
darbus ir nusprendė dėl šio įstatymo projekto prašyti išvados Vyriausybės, Seimo Aplinkos apsaugos komiteto
bei Seimo Jūrinių ir žuvininkystės reikalų komisijos išvadų. Pasiūlymų
laukti iki 2010 m. gegužės mėn. 11 d.
Šiuo įstatymo projektu siūloma uždrausti verslinę
žvejybą Lietuvos vidaus vandenyse, išskyrus Kuršių, Kauno marias, Nemuno žemupį
žemiau Jūros žiočių, Vištyčio ežerą, žuvininkystės tvenkinius. Priėmus įstatymo
projektą galimos neigiamos pasekmės, nes daliai asmenų gali tekti keisti verslo
sritį, valstybei gali atsirasti pareiga atlyginti (kompensuoti) ūkio subjektams
ir kitiems asmenims praradimus, jų patirtus dėl teisinio reguliavimo pakeitimo.
Kaimo reikalų komitetas išklausė Žemės ūkio ministerijos
pateiktą informaciją apie teikiamą paramą bei mažiau palankių ūkininkauti
vietovių nustatymą.
Šiuo metu paramos dydis ūkininkaujantiems
mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse yra:
- mažo nepalankumo vietovėms 195 Lt/ha
- didelio nepalankumo vietovėms 260 Lt/ha
Iš Lietuvos kaimo plėtros 2007 2013 metų
programos lėšų šiai priemonei skirta 991 mln. Lt, jau išmokėta 552 mln. Lt ir
2010 2013 metams liko 339 mln. Lt. Jeigu išmokos bus mokamos tokio pačio dydžio
kaip iki šiol, tai lėšų užtektų tik 2010 metams. Jau priimtas sprendimas
nemokėti išmokas už mažiau palankias ūkininkauti vietoves tiems pareiškėjams,
kurie deklaruoja pievas, bet nelaiko gyvulių. Taip pat pažymėta, kad Žemės ūkio
ministerija toliau ieškos papildomų lėšų šiai priemonei įgyvendinti.
Komitetui pristatyta situacija dėl mažiau
palankių ūkininkauti vietovių išskyrimo nuo 2014 metų. Europos Komisija siūlo
tokias vietoves identifikuoti pagal 8 biofizinius
(gamtinius) kriterijus ir šiuos kriterijus atitinkanti plotas turi sudaryti ne
mažiau nei 66 proc. žemės ūkio naudmenų ploto. Lietuva pasirinko 4 kriterijus
tai dirvožemio sudėtis, drenažas, žema temperatūra ir šlaito nuolydis. Mažiau
palankios ūkininkauti vietovės bus išskiriamos seniūnijų lygiu. Lietuva derisi,
kad vietovės būtų išskiriamos kadastrinių vietovių lygiu, kadastrinė vietovė
būtų tinkama gauti paramą jei 50 proc. žemės ūkio naudmenų turi gamtinių
trūkumų.
Balandžio mėnesį numatomi dvišaliai Europos
Komisijos ir šalių narių susitikimai, o gegužės mėnesį Europos Komisija
planuoja pateikti visų šalių narių duomenis. Reglamento projektą numatoma
pateikti kitų metų pradžioje.
Kaimo reikalų komiteto biuro sekretorė
Jolanta Zibavičiūtė
(tel. 239 6768, el.
p. jolanta.zibaviciute@lrs.lt)