2010 m. lapkričio 17 d. pranešimas VIR
Seimo valdybos
2010 m. rugsėjo 28 d. sprendimu Nr. SV-S-865 sudaryta Seimo narių darbo grupė gyvulininkystės
ir paukštininkystės problemoms spręsti išnagrinėjo atsakingų valstybės
institucijų veiklą, susijusią su stambių gyvulininkystės įmonių taršos mažinimu
ir gyventojų reikalavimais užtikrinti jų teisę gyventi sveikoje aplinkoje.
Darbo
grupė išnagrinėjusi Aplinkos, Sveikatos apsaugos ir Žemės ūkio ministerijų
pateiktą informaciją apie atliktą darbą šioje srityje ir Ministro Pirmininko 2009 m.
gruodžio 18 d. potvarkiu Nr. 574 sudarytos darbo grupės pasiūlymus (2010 m.
gegužės 24 d. Vyriausybės pasitarimo protokolas Nr. 37) dėl gyvulininkystės,
paukštininkystės ir žemės ūkio objektų sanitarinių apsaugos zonų nustatymo,
taršos integruotos prevencijos kontrolės leidimų išdavimo tvarkos, kvapų
kontrolės sistemos diegimo ir stambių gyvulininkystės kompleksų gamybinės
veiklos sugriežtinimo,
konstatuoja,
kad pavedimai vykdomi vangiai, šiuose srityse trūksta pirmiau minėtų
ministerijų ir joms pavaldžių institucijų veiklos koordinavimo, tarp jų kyla
prieštaravimų ir nesuderinamų pozicijų ir kol kas jų atliekamų darbų iš esmės
iškeltos problemos nesprendžiamos, o apsiribojama tik pavieniais sprendimais. Ilgas
įstatymų ir kitų teisės aktų projektų rengimo ir jų derinimo laikotarpis,
neaiškūs ir mažai su visuomene aptariami problemų sprendimo būdai, kelia visuomenei
nerimą ir jos pasipiktinimą biurokratų neveiklumu, todėl inicijuojami piketai,
teikiamos rezoliucijos aukščiausioms valstybės valdymo institucijoms. Iš Vyriausybės
sudarytos darbo grupės vadovo pateiktų 11 pasiūlymų įgyvendintos tik trys priemonės:
sveikatos apsaugos ministro 2010 m. spalio 4 d. įsakymu Nr. V-885 patvirtinta
Lietuvos higienos norma HN 121:2010 Kvapo koncentracijos ribinė vertė
gyvenamosios aplinkos ore ir Kvapų kontrolės gyvenamosios aplinkos ore
taisyklės, taip pat aplinkos ministro ir žemės ūkio ministro 2010 m.liepos 14
d. įsakymu Nr.D1-608/3D-651 patvirtintas naujas Aplinkosaugos reikalavimų
mėšlui ir srutoms tvarkyti aprašas (pridedama lentelė apie pasiūlymų įgyvendinimą).
Darbo
grupė nagrinėjo šias problemas:
1. Gyvulininkystės objektų dydis, jų
koncentracija ir daromas poveikis aplinkai
Visuomenė
jautriai reaguoja į stambių kiaulininkystės kompleksų plėtrą ir reikalauja
riboti juose auginamų kiaulių skaičių.
Šiuo
metu Aplinkos ministerija parengė ir derina Aplinkos apsaugos įstatymo papildymo įstatymo
projektą, kuriuo numatoma drausti pradedantiesiems ar plečiantiems kiaulių
auginimo veiklą kompleksams laikyti vienu metu daugiau kaip 1200 sutartinių
gyvulių, kas sudarytų iki 12000 vienetų kiaulių nuo 3 iki 8 mėn. amžiaus.
Įvertinus tai, kad per metus vidutiniškai išauginama 2 arba 2, 5 kiaulės,
tokiame komplekse per metus vidutiniškai bus išauginama nuo 24000 iki 30 000
kiaulių. Tai jau pramoninis kompleksas, dėl kurio kyla visos su tuo susijusios taršos
problemos. Darbo grupės nuomone, dėl tokių
įstatymo pakeitimų problema nebus išspręsta. Įstatymo projekte taip pat
neįvertinta, kad toje pačioje teritorijoje gali būti keletas fermų, kurios
juridiškai gali priklausyti vienam subjektui ir toje vietovėje bus laikomas
didelis gyvulių skaičius, o tai lems aplinkos taršą. Todėl privaloma nustatyti
tokių fermų ar kompleksų statybos koncentracijos didžiausias leistinas ribas
konkrečioje vietovėje.
Reikia
atsižvelgti ir į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 20082012 metų
programoje numatyta prioritetą teikti šeimos pagrindu veikiančių ūkių plėtrai. Šeimos
ūkis suprantamas taip, kiek šeima gali apdirbti žemės ir prižiūrėti gyvulių,
samdydama vieną ar kelis pagalbinius darbuotojus. Todėl tikslinga būtų
nustatant gyvulininkystės ir paukštininkystės fermų dydį remtis šeimos ūkio nuostata.
Didžiausia
problema kyla dėl stambių kiaulininkystės kompleksų veiklos atnaujinimo ir jos
plėtros. Tokie kompleksai buvo pradėti statyti sovietmečiu pagal statinių,
kuriuose laikoma 12 000 ir 24 000 kiaulių tipinius projektus. Pažymėtina, kad dėl
tų kompleksų, kurie yra nutolę nuo
gyvenamųjų vietovių ir kuriuose taikomi aplinkosaugos reikalavimai, kyla mažiau problemų, negu dėl tų, šalia kurių
gyvena žmonės ar yra visuomeninės paskirties pastatai.
Šiems
kompleksams būdinga tai, kad daugelis jų veikia neatlikus privalomo poveikio
aplinkai vertinimo, neįregistruotos jų sanitarinių apsaugos zonų (SAZ) ribos. Pastebima
tendencija didinti šiuose kompleksuose auginamų kiaulių skaičių pažeidžiant aplinkosaugos
reikalavimus. Regionų aplinkos apsaugos departamentai (RADD) tinkamai
nekontroliuoja šių procesų išduodant taršos integruotos prevencijos kontrolės
(TIPK) leidimus, yra nustatyta piktnaudžiavimo faktų šioje srityje.
Apibendrinus
informaciją apie kiaulių kompleksuose laikomų kiaulių skaičių, pastebėta, kad
vienos institucijos informaciją teikia tik sąlyginiais vienetais, kitos
priešingai įvardydamos skaičių pagal gyvulių amžių arba nurodydamos komplekse
esančių vietų skaičių. Vienos institucijos pateikė vienu metu auginamų kiaulių
skaičių, kitos per metus. Tai rodo, kad nėra vienodos apskaitos sistemos ir skaičiais galima
įvairiai manipuliuoti.
Nėra
vertinamos ir nagrinėjamos galimybės, kaip jau veikiančiuose stambiuose
kompleksuose būtų galima reguliuoti gamybos mąstą, derinant tai su pažangių
taršą mažinančių technologijų diegimu bei mokestinėmis priemonėmis.
Plečiant
gamybą stambiuose kompleksuose kyla problemų dėl žemės plotų, kurių reikia mėšlui įterpti ir srutoms išlaistyti,
didinimo.
2. Taršos integruotos prevencijos kontrolės
leidimų išdavimo tvarka
Bendruomenės
skundžiasi, kad stambiems kiaulininkystės kompleksams išduodami taršos
integruotos prevencijos leidimai dažniausiai neatitinka galiojančių teisės aktų
ir įmonės nesilaiko nustatytų reikalavimų. Pasigendama konkrečių pasiūlymų kaip
sugriežtinti TIPK leidimų išdavimo tvarką. Aplinkos ministerija pavedė RAAD iki
2010 metų pabaigos atnaujinti arba koreguoti kiaulininkystės kompleksams
išduotus TIPK leidimus. Aplinkos ministerija, siekdama sugriežtinti TIPK
leidimų išdavimo tvarką, rengia Aplinkos apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymo projektą,
kuriame numatoma įtvirtinti TIPK leidimų
išdavimo ir panaikinimo pagrindines nuostatas, tačiau kokias kriterijais bus remiamasi
ir kada šis projektas bus parengtas, visuomenei nežinoma. Pastebima, kad šioje
srityje nėra sutarimo ir funkcijų pasidalijimo tarp Sveikatos apsaugos ir
Aplinkos ministerijų.
Darbo
grupė nustatė, kad RAAD veikla nekoordinuojama, kiekvienas iš 10 RAAD išduoda
TIPK pagal skirtingas metodikas, taiko skirtingus kriterijus bei mato vienetus
ir skirtingai interpretuoja teisės normas.
3. Planuojamos ūkinės veiklos poveikio
aplinkai ir visuomenės sveikatai vertinimo procesas
Darbo
grupė atkreipia dėmesį į tai, kad nagrinėjant Vyriausybės sudarytoje darbo
grupėje gyvulininkystės problemas nebuvo skirta reikiamo dėmesio tam, kaip
pagerinti planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai ir visuomenės sveikatai vertinimo
(PAV ir PVSV) procesus. Dabartiniu metu, kai už šį vertinimą moka ir vertintoją
pasirenka pats užsakovas ir tai stambesnių objektų užsakovams kainuoja kelis
šimtus tūkstančių litų, vertinimas dažnai būna tendencingas, tenkinantis
užsakovo poreikius.
Bendruomenėms,
kurios gina viešą interesą, dažnai lieka siekti, kad PAV būtų atliktas tinkamai,
nes pagal dabartinius teisės aktus, atnaujinant gamybinę veiklą buvusiose
kiaulių fermose detalaus plano nereikia. Tuomet susiduriama su problema, kai
užsakovai tiesiogiai mokėdami už atliktą PAV ir PVSV, galimai nusiperka ir
teigiamą išvadą. Tokiu atveju, suinteresuotos visuomenės interesai,
kompensacinės priemonės, kurios iš viso netaikomos, lieka neįgyvendinti.
Teisėtvarkos
institucijos nepakankamai tiria galimus piktnaudžiavimo ir kyšininkavimo
atvejus šioje srityje ir išduodant TIPK leidimus.
4. Kvapų kontrolės
sistemos sukūrimas
Kuriant
veiksmingą kvapų kontrolės sistemą ne tik galutinai nenustatytos
kontroliuojančios institucijos ir jų funkcijos, bet ir nuo kada tokia sistema
pradės realiai veikti. Kaip informavo Sveikatos apsaugos ministerija, parengtas
Vyriausybės nutarimo Dėl valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos
prie Sveikatos apsaugos ministerijos nuostatų patvirtinimo projektas, pagal
kurį bus patikslintos šios tarnybos funkcijos, įskaitant ir kvapų kontrolės
vykdymą. Taip pat, parengtas Visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo papildymo
įstatymo projektas, kuriuo numatoma išplėsti Valstybinės visuomenės sveikatos
priežiūros tarnybos teises, pavedant jai vykdyti kvapų kontrolę, ne tik
gyvenamosiose ir visuomeninės paskirties pastatų patalpose, bet ir jų
aplinkoje. Šie projektai derinami, nenurodomas terminas kada jie bus priimti.
Sveikatos
apsaugos ministro 2010 m. spalio 4 d. įsakymu Nr. V-885 patvirtinta Lietuvos
higienos norma HN 121:2010 Kvapo koncentracijos ribinė vertė gyvenamosios
aplinkos ore ir Kvapų kontrolės gyvenamosios aplinkos ore taisyklės.
Higienos
normos HN 121:2010 5 dalyje nurodyta, kad didžiausia leidžiama kvapo
koncentracijos ribinė vertė gyvenamosios aplinkos ore yra 8 europiniai kvapo
vienetai (8 OUE/m³ ). Remiantis Seimo kanceliarijos Parlamentinių tyrimų
departamento surinkta informacija, daugelyje Europos Sąjungos valstybių kvapų
vienetai skirtingos kategorijos vietovėse yra skirtingi. Pavyzdžiui, Latvijoje
5 OUE/m³ gyvenamojoje vietovėje ir 8 OUE/m³
žemės ūkio paskirties teritorijoje negali viršyti ilgiau kaip septynias
paras per metus. Danijoje 5 OUE/m² nustatytas ūkiui, esančiam netoli miesto
teritorijos, 7 OUE/m² - šalia gyvenviečių, kuriose yra daugiau negu 6
gyvenamieji namai ir 15 OUE/m² - ūkiams esantiems 200 m nuo pavienio gyvenamojo
namo. Iš pateiktos informacijos galima daryti išvadą, kad vienodos didžiausios
leidžiamos kvapo koncentracijos ribinės vertės visų kategorijų vietovėms ir
pramoninei veiklai negali būti, kaip negalima išvesti vieno pastovaus,
pakankamai didelio dydžio normos. Todėl tikslinga būtų kvapų higienos normą suskirstyti
bent į 3 grupes (pvz. 2, 5, 10 OUE/m3).
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad
įsigaliosiančioje kvapų normoje nėra nustatyta kiek laiko per metus gali trukti
žmogaus nosį dirginantis kvapas. Kvapų kontrolės gyvenamosios aplinkos ore
taisyklių 8.1.1. punkto nuostata neatitinka tikrovės. Joje nurodyta, kad skundą
nagrinėjanti institucija ne vėliau kaip per 7 darbo dienas sudaro Komisiją ir
nustačius ( ar nenustačius ) taršą kitą dieną informuoja skundą nagrinėjančią
instituciją. Žinant, kad kvapas dažniausiai jaučiamas vyraujančioje vėjų pusėje,
vėjui pasisukus į priešingą pusę kvapo nebus arba jis neviršys normos. Taip pat neaišku ar sudaryta Komisija
yra nuolatinė, ar kiekvieną kartą sudaroma iš kitų asmenų. Taisyklių 8.2.1. punkte
reglamentuojama pagal kokius kriterijus atliekamas vertinimas. Atkreiptinas
dėmesys į tai, kad pagal įvardintus kriterijus pažeidimų galima ir nerasti,
todėl tyrėjas galės konstatuoti, kad pažeidimų nerasta, o kvapo problema
išliks. Taigi, atrodo, kad toks kvapo nustatymo reglamentavimas ir nustatytas pakankamai
didelis ir vienodas dydis visoms vietovėms, problemų išspręsti nepadės.
5. Aplinkosaugos reikalavimai mėšlui ir
srutoms tvarkyti
Aplinkos
ministro ir žemės ūkio ministro įsakymu patvirtintas naujas Aplinkosaugos
reikalavimų mėšlui ir srutoms tvarkyti aprašas. Tačiau šiame apraše nenumatytas
svarbiausias dalykas reikalavimas aparti išlaistytas srutas tą pačią dieną.
Aparus išlaistytas srutas vėliau, susidaro galimybės laukose atsirasti bakteriologinės
taršos židiniams ir stipraus kvapo sklidimui.
Taip pat, didelį ir pagrįstą visuomenės pasipiktinimą
kelia leidimas skystą mėšlą ir srutas laistyti ant pūdymų, pievų ir ganyklų nuo
balandžio 1 iki lapkričio 15 dienos. Srutų ir skysto mėšlo laistymas iki
lapkričio 15 d. yra nelogiškas, nes dėl rudeninio lietaus ir augalų vegetacijos
pabaigos teršalai patenka į gruntinius vandenis ir upelius. Laistymas turėtų
baigtis iki spalio 15 dienos.
Pievų ir ganyklų negalima aparti, todėl
skystas mėšlas turėtų būti įterpiamas specialiais įrenginiais, o jo įterpimas
vykti 2 kartus - pavasarį ir rudenį numatant 3 4 savaičių laikotarpius. Kai
laistymas vyksta visą vasarą, esant net 30 laipsnių karščiui, tokia padėtis yra
netoleruotina.
Gyventojų
bendruomenės teigia, kad skysto mėšlo ir srutų išlaistymo kontrolė yra formali,
nesilaikoma išlaistymo normų. Oficialiai yra nustatyti dideli skysto mėšlo
išsiliejimai į vandens telkinius, tačiau
šiuo metu Lietuvoje nėra sertifikuotos laboratorijos, turinčios teisę tirti
srutas ir skystą mėšlą. Todėl aplinkosaugininkų tyrimai teisiniu požiūriu yra
beverčiai.
6. Sanitarinių apsaugos zonų nustatymo
kriterijai
Jau 5 metai vyksta diskusijos dėl gyvulininkystės,
paukštininkystės ir žemės ūkio įmonių pastatų SAZ nustatymo kriterijų,
įvertinant žemės ūkio įmonių paskirtį ir dydį. Pastaruoju metu Žemės ūkio
ministerija siūlė nekeisti Vyriausybės nutarimu nustatytų SAZ dydžių, o
parengti teisės aktus, reglamentuojančius gyvulininkystės įmonių taršą ir kvapų
kontrolę. Vyriausybėje šiems pasiūlymams nebuvo pritarta ir dabartiniu metu
rengiamas naujas Vyriausybės nutarimo projektas, kuris vėl bus derinamas su
suinteresuotomis institucijomis. Visiškai nenumatytos taršos mažinimo
priemonės, kurias pritaikius galima būtų galima mažinti SAZ.
Išnagrinėjus
Aplinkos ministerijos pateiktą pažymą Informacija apie Lietuvos
kiaulininkystės ūkius, kuriuose laikoma daugiau nei 12 000 kiaulių, galima pastebėti,
kad daugelyje kiaulių kompleksų SAZ ribos nėra įregistruotos. Taigi į šias
zonas yra patekę gyvenamieji namai, ar dalis kaimų, o to, pagal teisės aktus,
neturėtų būti.
Pažymėtina,
kad dėl tokių atvejų atsakomybė tenka kompetentingoms valstybės institucijoms,
kurios nenustatė SAZ atliekant žemės reformą. Jeigu arti tokių objektų yra
gyvenamosios ar visuomeninės paskirties pastatų, nustatyti šių objektų SAZ
pagal Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarime Nr. 343 nustatytus SAZ dydžius
dažnai nebeįmanoma.
Tais
atvejais, kai nustatyti šių objektų SAZ dar įmanoma, tokią pareiga turėtų tekti
žemės reformos metu to neatlikusioms valstybės institucijoms, o ne objektų
valdytojams, kurių kaltės dėl SAZ nenustatymo nėra.
Todėl
Vyriausybė turėtų parengti tvarkos aprašą, kaip nustatyti SAZ tų
gyvulininkystės objektų, kurių SAZ nebuvo nustatytos atliekant žemės reformą
metu dėl kompetentingų valstybės institucijų kaltės.
Darbo grupė nepritaria Vyriausybės nutarimo projekto Dėl
Vyriausybės nutarimo Nr. 343 pakeitimo projekto 73 ir 74 punktų pakeitimams,
kurie leistų žemės ūkio objektams mažinti nustatytas SAZ, remiantis
tendencingai atliekamu poveikio visuomenės sveikatos vertinimu ir statyti žemės
ūkio paskirties objektus šalia gyvenamosios ir visuomeninės paskirties objektų,
šių objektų savininkams sutikus, t.y., nesilaikant SAZ reikalavimų.
7. Atsakomybės už aplinkai daromą žalą
griežtinimas
Buvo teikiami pasiūlymai, dėl atsakomybės už
aplinkai daromą žalą griežtinimo. Aplinkos ministerija parengė Administracinių
teisės pažeidimų kodekso pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą, kuriame
numatyta asmenis, pažeidusius mėšlo ir srutų terpimo, teršalų išmetimo į
atmosferą reikalavimus bausti nuo 400 iki 2 000 litų baudomis. Tokio dydžio
baudos stambiesiems gamintojams neturės
reikiamo poveikio ir jie nebus suinteresuoti šalinti nustatytus trūkumus. Pažymėtina, kad pastaruoju metu Seimui pateikiama
daug Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo įstatymų projektų pagal
įvairias veiklos sritis. Subjektui, veikiančiam įvairiuose veiklos srityse (statybų,
aplinkosaugos, paslaugų ir pan.), bus nustatyta labai daug rodiklių ir
kriterijų, už kurių nesilaikymą jis bus baudžiamas, padaugės kontrolierių ir
patikrinimų ir taip bus ribojama jo gamybinė veikla. Šioje srityje reikalinga nuodugnesnė
analizė, baudos dydis turi būti adekvatus žalos dydžiui. Tikslinga už pakartotinius pažeidimus skirti piniginę
baudą išreikšta procentais nuo įmonės metinės apyvartos (taip būtų
diferencijuota skirtingo dydžio ūkio subjektų atsakomybė) ir stabdyti ūkio
subjekto veiklą. Ypač tai būtų aktualu poveikio aplinkai vertinimo piktybinio neatlikimo
atvejais.
Yra spręstinų problemų dėl požeminio vandens
apsaugos gyvulininkystės kompleksų teritorijose
ir dėl srutų išlaistymo laukuose. Šiuo metu Gyvulininkystės kompleksų poveikio
požeminiams vandeniui ekogeologinio tyrimo ir monitoringo tvarkos aprašo
taikymas sustabdytas iki 2011 m. sausio 1 d. Gyvulių augintojai prieštarauja,
kad jų lėšomis būtų vykdomas aplinkos monitoringas ir mano, kad tai yra
valstybės institucijų funkcija, kuri turi būti atliekama už valstybės lėšas. Darbo
grupės nuomone, tokiai nuomonei nereikėtų pritarti, nes būtent gyvulininkystės
kompleksai ir kelia taršos grėsmę, todėl turi būti už tai atsakingi.
Darbo grupė teikia nuomonę dėl teisės aktų ir
kitų priemonių:
1.
Rengiamame Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo papildymo 23 ¹
straipsniu įstatymo projekte numatoma, kad Lietuvoje viename kiaulininkystės
komplekse vienu metu gali būti
laikoma ne daugiau kaip 1200 sutartinių gyvulių ( SG ).
Darbo grupė
siūlo šią nuostatą pakeisti taip:
Viename kiaulininkystės komplekse per metus gali būti laikoma
(užauginama) ne daugiau kaip 1200 sutartinių gyvulių .
2.
Higienos normą HN 121:2010 Kvapo koncentracijos ribinė vertė gyvenamosios
aplinkos ore, kurioje nurodyta, kad didžiausia leidžiama kvapo koncentracijos
ribinė vertė gyvenamosios aplinkos ore yra 8 europiniai kvapo vienetai ( 8
OUE/m³ ), reikia keisti, taip pat papildyti europinius kvapo vienetus juos suskirstant
į kelias grupes, atsižvelgiant į vietovės apgyvendinimo intensyvumą, nustatyti kiek
laiko per metus gali trukti didžiausia kvapų koncentracija. Taip pat, keičiant
kvapų kontrolės mechanizmą, trumpinti tikrinimo laiką, įkurti mobilią
stebėsenos, reagavimo ir tyrimų laboratoriją;
3.
Kvapų kontrolės taisyklėse turi būti numatyta galimybė paimti gyvenamosios
aplinkos oro mėginius, gavus motyvuotą gyventojų skundą;
4.
Griežtinant taršos integruotos prevencijos kontrolę, turi būti nustatyta tokia sąlyga:
kai nėra nustatytos ar įteisintos komplekso sanitarinės apsaugos zonos, tarša
neturi pasklisti už teritorijos ribų;
5.
Griežtinant atsakomybę už gamtai daromą
žalą, padidinti baudas už pakartotinai nustatytą taršą, jas skaičiuojant nuo
įmonės metinės apyvartos;
6.
Atkreipti Seimo vadovybės dėmesį į tai, kad 2010 m. kovo 3 d. įregistruotas
Seimo nario G. Songailos pateiktas Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai
vertinimo įstatymo 3 straipsnio papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-1796,
kuriame siūloma pasiekti, kad Vyriausybė įgyvendintų netiesioginį apmokėjimą
PAV rengėjams už darbą, įgyvendinti aiškesnę, visuomenei palankesnę poveikio
aplinkai vertinimo politiką ir, vadovaujantis Orhuso konvencija, užtikrinti
palankesnes suinteresuotos visuomenės dalyvavimo sąlygas PAV vertinimo procese.
Reikia
paspartinti šio projekto pateikimo ir svarstymo Seime procedūras.
7.
Tikslinga kreiptis į teisėsaugos institucijas su prašymu pradėti ikiteisminį
tyrimą dėl tarybiniais laikais statytų kompleksų ir savavališkai pertvarkytų be
leidimų statybai ar rekonstrukcijai, be
PAV ir PVSV ir gerokai padidinat auginamų gyvulių skaičių per metus, lyginant
su statybos laikotarpiu numatytu projektiniu skaičiumi, prašant tyrimo metu
įvertinti aplinkos apsaugos pareigūnų aplaidumą ar galimą piktybinį neveikimą.
Darbo grupė siūlo
Vyriausybei:
1.
Papildyti Aplinkos ministerijos nuostatus ir juose numatyti, kad rengiant
aplinkos apsaugos normatyvus, taisykles ir poveikio aplinkai vertinimą, į šiuos
procesus turi būti įtraukti visuomenės atstovai.
2.
Įpareigoti Aplinkos, Sveikatos apsaugos ir Žemės ūkio ministerijas iki 2011 m.
kovo 10 d. suderinti ir pateikti Seimui atitinkamus Aplinkos apsaugos įstatymo
papildymo įstatymo, Visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo papildymo įstatymo,
Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo pakeitimo
įstatymo, Administracinių teisės pažeidimų Kodekso pakeitimo ir papildymo
įstatymo projektus ir parengti kitus teises aktus ir norminius dokumentus pagal
kompetenciją;
3.
Įpareigoti Aplinkos ministeriją
numatyti priemones, skatinančias taikyti
būdus aplinkos taršai mažinti (oro valymo filtrai, įrenginiai surenkantys dujas
ir pan.) kiaulių kompleksuose, kur auginama daugiau kaip 1200 sutartinių
gyvulių per metus ir numatyti konkrečius šių priemonių įgyvendinimo terminus;
4.
Įpareigoti Žemės ūkio ministeriją parengti vienodą gyvulių apskaitą sąlyginiais
vienetais, siekiant kontroliuoti vienu metu auginamų, per metus užauginamų
gyvulių, kiaulių ir paukščių skaičių gyvulininkystės ir paukštininkystės kompleksuose;
5.
Įpareigoti Žemės ūkio ir Aplinkos ministerijas pakeisti reikalavimus mėšlo
tvarkymui, atsižvelgiant į darbo grupės pateiktas išvadas dėl savalaikio
aparimo, įterpimo, kontrolės ir išlaistymo terminų griežtesnio reglamentavimo;
6.
Įpareigoti Sveikatos apsaugos ministeriją peržiūrėti sveikatos apsaugos
ministro įsakymu patvirtintą Planuojamos ūkinės veiklos poveikio visuomenės
sveikatai vertinimo tvarką, numatant netiesioginį apmokėjimą PVSV ataskaitos
rengėjams;
7.
Įpareigoti Finansų ministeriją numatyti mokesčių lengvatas gyvulininkystės ir
paukštininkystės įmonėms, investuojančioms į taršos mažinimo priemones;
8. Parengti ir
2011 m. sausio 1 d. paskelbti visuomenei, kaip ir kokiomis priemonėmis
rengiamasi tobulinti taršos integruotos prevencijos kontrolės leidimų išdavimo
tvarką ir Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai ir visuomenės sveikatai vertinimo
procesą;
9.
Numatyti galimybę kvapų kontrolę vykdančiai institucijai įsigyti mobilią,
atitinkančią ES sertifikatus, kvapų tyrimo laboratoriją;
10.
Parengti gyvulininkystės objektų, kurių sanitarines apsaugos zonas nebuvo
nustatytos atliekant žemės reformą dėl kompetentingų valstybės institucijų
kaltės, sanitarinių apsaugos zonų nustatymo tvarkos aprašą;
11.
Įpareigoti atsakingas valstybės institucijas, pasitelkus mokslo įstaigas,
atlikti studiją, siekiant nustatyti galimą maksimalią gyvulių koncentraciją
savivaldybių teritorijose. Būtų tikslinga parengti gyvulininkystės ir
paukštininkystės plėtros Lietuvoje specialųjį planą;
12.
Pateikti iki 2011 m. kovo 10 d. Seimui ataskaitą apie priemones, kurių imtasi
siekiant mažinti neigiamą gyvulininkystės įmonių poveikį aplinkai ir žmonių
sveikatai.
Darbo grupės nariai: Jonas
Stanevičius (vadovas)
Jonas
Juozapaitis
Almantas
Petkus
Agnė
Zuokienė
Aurelija
Stancikienė
Pranas
Žeimys
Vyriausybės Ministro pirmininko 2009 m. gruodžio 18 d. potvarkiu Nr. 574
sudarytos darbo grupės vadovo pasiūlymų vykdymas (LRV 2010-05-24 pasitarimo
protokolas Nr. 37)
lentelė
Eil.
Nr.
|
Priemonės
|
Vykdymo eiga
|
Pastabos
|
1.
|
Atsižvelgti į Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko
2009 m. gruodžio 18 d. potvarkiu Nr. 574 sudarytos darbo grupės problemoms,
susijusioms su gyvulininkystės, paukštininkystės ir žemės ūkio įmonių objektų
sanitarinių apsaugos zonų nustatymu ir poveikio aplinkai vertinimo procesu,
išnagrinėti ir pasiūlymams parengti vadovo pateiktą ataskaitą ir pasiūlymus.
|
|
|
2.
|
Pritarti nuostatai, kad įgyvendinant higienos normą
būtų numatyti kvapų kontrolės būdai ir aiškiai paskirstytos
kontroliuojančiųjų institucijų funkcijos - gyventojai skundus pateiktų
Valstybinei visuomenės sveikatos priežiūros tarnybai, o patikrinimai,
prireikus, būtų atliekami kartu su Aplinkos apsaugos ministerijai pavaldžių
institucijų pareigūnais.
|
Funkcijos nepaskirstytos
|
|
3.
|
Pavesti Aplinkos ministerijai kartu su Sveikatos
apsaugos ministerija iki 2010 m. rugpjūčio 2 d. pateikti Lietuvos Respublikos
Vyriausybei pasiūlymus dėl taikomų sankcijų už leistinos taršos viršijimą
sistemos tobulinimo, ypač sugriežtinant atsakomybę už pakartotinę taršą.
|
Projektas derinamas
|
Aplinkos ministerija parengė Administracinių teisės
pažeidimų Kodekso 79 ir 242 straipsnių pakeitimo ir Kodekso papildymo 523
straipsniu įstatymo projektą.
|
4.
|
Įgyvendinant Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos
priežiūros įstatymo 2, 5, 6, 7, 10, 12, 15, 21, 34, 37, 41, 43, 45 straipsnių
pakeitimo ir papildymo ir 22, 32, 44 straipsnių pripažinimo netekusiais
galios įstatymą (Nr. XI-792), pavesti Aplinkos ministerijai, Sveikatos
apsaugos ministerijai, Valstybinei visuomenės sveikatos priežiūros tarnybai,
Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai atitinkamai papildyti
institucijų nuostatus, pagal kuriuos būtų pasidalyta kompetencija dėl kvapų
kontrolės.
|
Derinama
|
Rengiamas Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros
tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos nuostatų papildymo projektas.
|
5.
|
Pavesti Sveikatos apsaugos ministerijai iki
2010 m. rugsėjo 1 d. parengti Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos
priežiūros įstatymo papildymo įstatymo projektą -nustatyti, kad Valstybinė
visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba vykdo kvapų kontrolę ne tik
gyvenamuosiuose ir visuomeninės paskirties pastatuose, bet ir jų aplinkoje
|
Projektas derinamas
|
Parengtas Visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 15
straipsnio pakeitimo ir papildymo 411 straipsniu įstatymo
projektas.
|
6.
|
Pasiūlyti sveikatos apsaugos ministrui iki 2010 liepos
1 d. parengti ir priimti įsakymą Dėl Lietuvos higienos normos HN 121:2010
Kvapo koncentracijos ribinės vertės gyvenamųjų pastatų žemės sklypų aplinkos
ore" ir Asmenų prašymų, pareiškimų, skundų dėl kvapo koncentracijos
gyvenamųjų pastatų žemės sklypų aplinkos ore nagrinėjimo taisyklių
patvirtinimo" ir apie tai informuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybę.
|
Įvykdyta
|
Sveikatos apsaugos ministras 2010-10-04 įsakymu Nr.
V-885 patvirtino Lietuvos higienos normą HN 121:2010 Kvapo koncentracijos
ribinė vertė gyvenamosios aplinkos ore ir Kvapų kontrolės gyvenamosios
aplinkos ore taisykles (Žin., 2010, Nr. 120-6148), kurios įsigalios nuo
2011-01-01.
|
7.
|
Pavesti Žemės ūkio ministerijai teisės aktų nustatyta
tvarka iki 2010 m. liepos 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992
m gegužės 12 d.
nutarimo Nr. 343 Dėl specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo" pakeitimo
projektą
|
Neįvykdyta
|
Žemės ūkio ministerija siūlė nekeisti Vyriausybės
nutarimu nustatytų sanitarinės apsaugos dydžių, o parengti teisės aktus
reglamentuojančius gyvulininkystės įmonių taršą ir kvapų kontrolę.
Vyriausybėje šiems pasiūlymams nebuvo pritarta ir dabartiniu metu rengiamas naujas Vyriausybės nutarimo
projektas, kuris vėl bus derinamas su suinteresuotomis institucijomis.
|
8.
|
Pasiūlyti aplinkos ministrui ir
žemės ūkio ministrui, atsižvelgiant į priede išvardytus esminius mėšlo tvarkymo reikalavimus, iki 2010 m. liepos 1 d. parengti ir
priimti įsakymą Dėl aplinkos ministro ir žemės ūkio ministro 2005 m. liepos
14 d. įsakymo Nr. D1-367/3D-342 Dėl aplinkosaugos reikalavimų mėšlui
tvarkyti patvirtinimo" pakeitimo". Apie priimtą įsakymą informuoti
Ministro Pirmininko tarnybą.
|
Įvykdyta
|
Aplinkosaugos reikalavimai mėšlui
tvarkyti patvirtinti aplinkos ministro ir žemės ūkio ministrų įsakymu ( 2010
07 14 Nr. D1-608/3D-651 ).
|
9
|
Pavesti:
9.1.
Aplinkos ministerijai ir Sveikatos
apsaugos ministerijai - iki 2010 m. liepos 1 d. patikslinti Taršos
integruotos prevencijos kontrolės leidimų išdavimo tvarką ir (arba) parengti
kitus dokumentus, patikslinančius kiaulių kompleksams išduodamų leidimų
turinį, normatyvų / sąlygų nustatymo principus ir leidime nustatytų sąlygų
laikymosi kontrolės būdus;
|
Neįvykdyta
|
|
|
9.2.
Sveikatos apsaugos ministerijai -
dalyvauti kiaulių kompleksams išduotų taršos integruotos prevencijos kontrolės
leidimų atnaujinimo procese, siekiant užtikrinti, kad leidime, be kita ko,
būtų įtvirtinti konkretūs kvapų reglamentavimo reikalavimai;
|
Nesuderinta
|
Sveikatos apsaugos ministerijai nepavyksta suderinti su
Aplinkos ministerija Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos
įstaigų dalyvavimo taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimo
išdavimo procese reglamento.
|
10.
|
Pavesti Aplinkos
ministerijai iki 2010 m. rugsėjo 1 d. parengti Lietuvos
Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo papildymo įstatymo projektą -
nustatyti, kad
Lietuvoje draudžiama kiaulininkystės kompleksams vienu metu laikyti daugiau
kaip
1 200sutartinių gyvulių (nuostata taikoma
naujai steigiamiems arba plečiantiems veiklą esamiemskiaulininkystės
kompleksams).
|
Projektas derinamas
|
Aplinkos ministerija parengė Aplinkos apsaugos įstatymo papildymo 231
straipsniu įstatymo projektą, kuriuo
numatoma drausti pradedantiesiems ar plečiantiems kiaulių auginimo veiklą
kompleksams laikyti vienu metu iki 1200 sutartinių gyvulių,
|
11.
|
Pavesti Aplinkos ministerijai kartu su
Sveikatos apsaugos ministerija ir Žemės ūkio
ministerija iki 2010 m. liepos 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos
Vyriausybei siūlymus, o
prireikus - ir teisės aktų projektus, dėl kiaulininkystės kompleksų, kuriuose
laikoma daugiau kaip 1 200 sutartinių gyvulių, veiklos reglamentavimo
sugriežtinimo, kad per nustatytą laiką būtų imtasi privalomų kvapus ir taršą
mažinančių priemonių.
|
Neįvykdyta
|
Aplinkos ministerija rengia Aplinkos apsaugos įstatymo
pakeitimo projektą, kuriame bus įtvirtintos TIPK leidimų išdavimo,
atnaujinimo, koregavimo ir panaikinimo pagrindinės nuostatos.
|