Lietuvos Respublikos Seime (toliau Seimas) yra
keletas alternatyvių 2007-2010 m. įregistruotų ir pradėtų svartyti Lietuvos Respublikos
saugomų teritorijų įstatymo (toliau Saugomų teritorijų įstatymas) pakeitimo
projektų (XP-2722, XP-3451, XIP-934, XIP-965), kuriuose numatoma pakeisti tuos
pačius straipsnius arba išdėstyti įstatymą nauja redakcija. Alternatyvių
projektų tiksluose nurodoma, kad Saugomų teritorijų įstatymas yra tobulintinas,
nes neracionaliai reglamentuoja veiklą saugomose teritorijose, nepakankamai
aiškiai apibrėžia žemės savininkų ir valdytojų teises ir kitus svarbius
aspektus. Todėl Seimo valdybai 2010-10-20 posėdyje (protokolas Nr. SV-P-171)
pasiūlius, Seimo Aplinkos apsaugos komitetas kartu su Audito komitetu nusprendė
sudaryti darbo grupę (2010-11-10 protokolas Nr. 107P-P-53/141-P-45) apjungti
nurodytus įstatymo projektus ir parengti vieną Saugomų teritorijų įstatymo
pakeitimo įstatymo projektą.
Seimo valdyba 2011-12-14 posėdyje (protokolas
Nr.SV-P-171) pritarė Seimo Pirmininko pavaduotojo
darbo grupės vadovo Eriko Tamašausko informacijai apie darbo grupės Saugomų
teritorijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektui parengti atliktam darbui ir
pasiūlė parengtus teisės aktų projektus teikti Seimui.
Įstatymo
projekto pirminis siūlytojas ir rengėjas Seimo nariai Erikas Tamašauskas, Antanas Baura,
Kazimieras Kuzminskas, Dalia Kuodytė, Saulius Stoma, Bronius Bradauskas ir
Loreta Graužinienė.
Įstatymo
projektu siekiama:
pagerinti saugomų teritorijų apsaugą ir
tvarkymą, užtikrinant teritorinės gamtosaugos reikalavimų ir žemės savininkų,
valdytojų ir vietos gyventojų interesų geresnį derinimą ir darnios plėtros lygiaverčių
principų (aplinkosaugos, ekonominio ir socialinio vystymosi) realizavimą
praktikoje.
Įstatymo projekto uždaviniai:
teritorinės gamtosaugos sistemoje nuo saugomų
teritorijų atskirti ekologinės apsaugos zonas, t.y. tokias teritorinės
gamtosaugos formas, kurios savo esme labiau panašios į aplinkosauginį veiklos
standartą (pvz., ūkio objektų sanitarinės apsaugos zonos) nei į saugomas
teritorijas, skirtas konkrečiai gamtos ar kultūros vertybei apsaugoti, tuo būdu
išvengiant tokioms teritorijoms taikytino per griežto veiklos reglamentavimo,
kai jos laikomos saugomomis teritorijomis, ir užtikrinant tikslesnę saugomų
teritorijų apskaitą;
atsisakyti kultūros paveldo vietovių apsaugai
šiuo metu taikomo kultūrinių draustinių statuso, jį pakeisti tausojamojo
naudojimo prioriteto saugomomis teritorijomis, kurioms taip pat būtų
priskiriami ir kultūros paveldo objektai bei geriau reglamentuoti veiklą šio
prioriteto saugomose teritorijose;
sudaryti sąlygas lanksčiau taikyti ūkinės veiklos
ribojimus saugomose teritorijose ir ekologinės apsaugos zonose, atsižvelgiant į
tokių teritorijų steigimo (ar nustatymo) tikslus, svarbą, jose randamas
saugomas vertybes ir žemės savininkų, valdytojų ar vietos gyventojų interesus;
pagerinti gamtos ir kultūros paveldo apsaugos
reglamentavimą, sumažinant dokumentų, kuriais reglamentuojama veikla saugomose
teritorijose;
pagerinti saugomų teritorijų valdymą,
įtraukiant į apsaugos ir tvarkymo organizavimą ir su tuo susijusių sprendimų
priėmimą vietos bendruomenes;
tiksliau apibrėžti atvejus, kai už veiklos
apribojimus saugomose teritorijose išmokamos kompensacijos, taip pat lėšų
šaltinius;
pašalinti teisinio reglamentavimo spragą,
susijusią su absoliučiu draudimu padalinti privačios žemės sklypus valstybiniuose
parkuose;
atsižvelgiant į gamtinio karkaso išskyrimo
svarbą ir sprendžiamų klausimų aprėptį, iškelti su tuo susijusias įstatymo
nuostatas į Aplinkos apsaugos įstatymą.
Pasiūlymų ir pastabų
laukiame iki 2012-10-22
Pasiūlymus
ir pastabas siųskite adresu:
Aplinkos
apsaugos komitetas
Lietuvos
Respublikos Seimas
Gedimino
pr. 53, LT-01109 Vilnius
El.
paštas [email protected]
Faksas (8
5) 239 6379
Seimo
posėdžių sekretoriatas
Lietuvos
Respublikos Seimas
Gedimino
pr. 53, LT-01109 Vilnius
El.
paštas [email protected]
Faksas (8
5) 239 6279