_bylos/image001.jpg)
Viešojo intereso sąvoka, jos vartojimas ES valstybių ir
ES teisės aktuose, viešojo intereso gynimas
2011-03-18
Viešojo intereso sąvokos
apibrėžimo teisės aktuose problema
Filosofijos,
sociologijos, ekonomikos, politologijos, teisės mokslų teoretikai viešojo
intereso (angl. public interest) sąvoką
gvildena šimtmečius ir yra sukūrę daug jos interpretacijų.
Moderniaisiais laikais ši sąvoka persikėlė į norminio teisinio reguliavimo
lygmenį, paplito labai įvairiose jo srityse ir gali būti aptinkama daugelio
Europos valstybių bei tarptautinės teisės aktuose - faktiškai visur, kur vienų
ar kitų teisės normų kūrėjai įžvelgia būtinybę nustatyti tam tikrą
reglamentavimą, specifiškai apsaugantį visuomenės ar bent jos dalies svarbius poreikius
nuo galimai jiems kylančių grėsmių. Vartojant viešojo intereso sąvoką itin
plačiame teisinio reguliavime kontekste, ES šalių teisės aktuose paprastai
nesistengiama formuluoti norminių jos apibrėžimų. Šios sąvokos aiškinimas dėl
jos daugiaaspektiškumo tradiciškai paliekamas teismų praktikai.
Nacionalinių teismų, Europos Žmogaus teisių teismo, Europos Teisingumo teismo
praktika viešojo intereso sąvokos turinį teisės aktuose atskleidžia per tokias
kategorijas kaip socialinis teisingumas, teisėtumas, objektyvumas, vertybių prioritetas
kiekybės atžvilgiu, proporcingumas, interesų derinimas ir kt. Iš Europos
Teisingumo teismo jurisprudencijos analizės yra daroma išvada, kad šio teismo
interpretacijoje viešojo intereso koncepcija pabrėžia kolektyvinio intereso
prioritetą prieš individualių subjektų privačius interesus.
Tuo pačiu viešasis interesas suprantamas kaip plati sąvoka, apimanti politinę,
socialinę, kultūrinę ir dvasinę viešojo gyvenimo sritis, kuriai būdingas
dinamizmas. Vadinasi, ji gali kisti kartu
su pačia visuomene ir būti vis naujai interpretuojama įvairiose teisės taikymo srityse.
Viešojo intereso sąvokos
vartojimas ES valstybių ir ES teisės aktuose
Kalbant apie
viešojo intereso sąvokos vartojimą nacionaliniuose ES šalių teisės aktuose,
visų pirma konstatuotinas jos paplitimas šių šalių konstitucijose. Čia viešasis
interesas itin dažnai minimas privačios nuosavybės teisės apribojimo kontekste.
Pvz. Estijos konstitucijos 32 str. nurodo, kad nuosavybė gali būti paimta be
savininko sutikimo tik esant viešajam interesui įstatymo numatytais atvejais
ir tvarka bei sąžiningai ir nedelsiant atlyginant; nuosavybė negali būti
naudojama priešingai viešajam interesui.
Vengrijos konstitucijos 13 str. nurodo, kad nuosavybė gali būti eksproprijuota
tik išimtiniais atvejais, kai to reikalauja viešasis interesas, ir tik įstatymo
numatytais atvejais ir tvarka, pilnai, besąlygiškai ir nedelsiant kompensuojant. Nyderlandų konstitucijos 14 str. nurodo, kad
ekspropriacija galima tik dėl viešojo intereso su išankstiniu visišku atlyginimu
pagal parlamento priimtą įstatymą (išankstinis atlyginimas nebūtinas ypatingais
nedelstinos ekspropriacijos atvejais); parlamento ar jo priimto įstatymo
numatytais atvejais pilnai ar dalinai kompensuojama už kompetentingos
institucijos, veikusios viešojo intereso labui, padarytą žalą nuosavybei ar
savininko teisių apribojimus.
Vokietijos pagrindinio įstatymo 14 str. nurodo, kad nuosavybė sukelia
pareigas, o jos naudojimas turi tarnauti viešajam gėriui; tik viešojo gėrio
sumetimais galima ekspropriacija, kuri gali būti vykdoma pagal įstatymą,
numatantį kompensacijos pobūdį ir dydį, o kompensacija turi būti nustatoma
laikantis teisingo balanso tarp savininko interesų ir viešojo intereso.
Be abejo, viešasis interesas ES šalių konstitucijose gali būti siejamas
ne vien tik su nuosavybės eksproprijavimo klausimais. Pvz. Čekijos
konstitucijos 30 str. nurodo, kad parlamento Atstovų rūmai su viešuoju interesu
susijusių reikalų tyrimui gali sukurti tyrimų komisijas, kai to reikalauja bent
penktadalis deputatų;
Vengrijos konstitucijos 20 str. nurodo, kad
parlamento nariai turi vykdyti savo pareigas viešojo intereso labui; Nyderlandų konstitucijos 132
str. nurodo, kad savivaldos administracinių organų priimti sprendimai gali būti
panaikinti tik karaliaus sprendimu ir tik tais atvejais, kai jie prieštarauja
įstatymui ar viešajam interesui;
Slovėnijos konstitucijos 74 str. nurodo, kad komercinė veikla negali
prieštarauti viešajam interesui, o 155 str. nurodo, kad tam tikros įstatymų
nuostatos gali turėti retrospektyvią galią, jei to reikalauja viešasis
interesas, ir jokios įgytos teisės tuo nepažeidžiamos.
Viešojo
intereso sąvoka ES šalių teisės aktuose plačiai vartojama ir už konstitucijų
ribų, t.y. nustatant detalesnį reguliavimą labai įvairiose visuomenės santykių
srityse. Pvz. Austrijos Telekomunikacijų įstatymas (53 str.) įpareigoja
transporto, inovacijų ir technologijų ministrą nustatyti transliavimo dažnių
naudojimo ir licencijavimo tvarką, atsižvelgiant, be kita ko, į esminius
viešojo intereso reikalavimus;
Švedijos Aplinkos kodeksas (3 skyriaus 6 str.) nurodo, kad žemės ir vandens
teritorijos, kaip ir fizinė aplinka apskritai, kurios yra svarbios viešojo
intereso požiūriu dėl savo gamtinės, kultūrinės ar rekreacinės vertės, turi
būti įmanomai saugomos nuo jas žeidžiančių priemonių;
Suomijos Viešųjų prokurorų įstatymo 1 str. nustato prokurorų pareigą vykdyti
baudžiamąjį persekiojimą, be kita ko, viešąjį interesą atitinkančiu būdu;
Prancūzijos Intelektualinės nuosavybės kodeksas (L613-18 str.) tam tikrais
atvejais numato galimybę valdžios institucijų sprendimais išduoti licencijas
pagal patentus, kurių savininkai nesudaro galimybės jais pasinaudoti, jeigu
negalėjimas pasinaudoti
šiais patentais esmingai trukdo
ekonomikos raidai ir prieštarauja viešajam interesui.
Vokietijos Administracinio proceso įstatymas (28 str.) nurodo, kad prieš
įgyvendinant administracinius valdžios institucijų sprendimus, kurie liečia tam
tikrus suinteresuotus asmenis, turi būti išklausomi šių asmenų komentarai dėl
susijusių su tais sprendimais faktų. Tačiau ši garantija gali būti tam tikrais
atvejais netaikoma, tarp jų - kai nedelsiamas sprendimas yra būtinas
viešojo intereso požiūriu.
Viešojo intereso
terminas taip pat plačiai paplitęs įvairių reguliavimo sričių ES teisės aktuose.
Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Dėl asmenų apsaugos tvarkant asmens
duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo (95/46/EB)
numato viešąjį interesą kaip vieną iš asmens duomenų tvarkymo pagrindų
greta tokių pagrindų kaip gyvybiniai duomenų subjekto interesai, teisėti
duomenų valdytojo interesai ir kt. (7 str.). Ši direktyva taip pat leidžia dėl
svarbaus viešojo intereso tvarkyti asmens duomenis, kurie atskleidžia jo rasinę
ar etninę kilmę, politines, religines ar filosofines pažiūras, priklausymą
profesinėms sąjungoms, taip pat tvarkyti duomenis apie asmens sveikatą ar
intymų gyvenimą, kas bendru atveju yra draustina (8 str.), ir perduoti tokius
duomenis trečiajai šaliai, kuri neužtikrina adekvataus jų apsaugos lygio (26
str.). Tarybos direktyva Dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos
(2006/112/EB)
numato eilę su viešuoju interesu susijusių veiklos sričių (pašto tarnybų
veikla, ligoninių ir medicininės priežiūros veikla, su globa ir rūpyba bei
socialinės apsaugos darbu glaudžiai susijusių paslaugų ir prekių tiekimas,
švietimas ir kt.), kuriose atliekamos transakcijos neapmokestinamos PVM (132
str.). Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Dėl viešojo darbų, prekių ir
paslaugų pirkimo sutarčių sudarymo tvarkos derinimo (2004/18/EB)
leidžia šių sutarčių sudarymo procese viešojo intereso sumetimais apriboti tam
tikros informacijos skelbimą. Pvz. perkančiosios organizacijos gali nuspręsti,
kad tam tikra informacija apie sutarties sudarymą arba preliminariojo
susitarimo sudarymą arba leidimą dalyvauti dinaminėje pirkimo sistemoje gali
būti nesuteikiama, kai tokios informacijos suteikimas trukdytų teisėsaugos
institucijoms arba kitaip prieštarautų viešajam interesui arba pažeistų viešųjų
ir privačiųjų ūkio subjektų teisėtus komercinius interesus arba galėtų pakenkti
sąžiningai konkurencijai tarp jų (41 str.).
Viešojo intereso gynimas
Viešojo intereso
gynimui gali būti panaudotos įvairios baudžiamosios, administracinės, civilinės
ir kt. teisinės priemonės, numatytos vienos ar kitos valstybės įstatymuose,
taip pat įvairūs ne teisiniai poveikio visuomenei ir valdžios institucijoms
mechanizmai. Subjektų, privalančių ar galinčių ginti viešąjį interesą, ratas
irgi platus tai ir teisėsaugos institucijos, ir įvairios valstybinės
kontrolės bei priežiūros tarnybos, ir nevyriausybinės organizacijos, ir atskiri
fiziniai asmenys. Pvz. prokurorai gali būti įpareigojami savo iniciatyva imtis
baudžiamojo persekiojimo net ir tokių nusikaltimų, už kuriuos paprastai
traukiama atsakomybėn tik nukentėjusiajam reikalaujant ar jam pačiam imantis
privataus kaltinimo, atvejais, jeigu konkrečioje byloje yra įžvelgiamas
viešasis interesas.
Prokurorai gali būti įpareigoti įstoti ir į civilines bylas, jeigu nustatoma,
kad priešingu atveju viešasis interesas gali nebūti tinkamai apgintas.
Į viešojo intereso gynybą įvairiomis formomis gali būti orientuota įvairių
kontrolierių, ombudsmenų ir kt. specializuotų valstybės institucijų ar
pareigūnų veikla.
Daugelyje šalių įvairios nevyriausybinės organizacijos (vartotojų teisių
gynimo, aplinkos apsaugos ir t.t.) aktyviai veikia, keldamos klausimus,
susijusius su vienais ar kitais viešojo intereso aspektais ir darydamos poveikį
vyriausybėms, kad šis interesas nebūtų ignoruojamas ar pažeidžiamas. Jos gali
imtis ir teisinių priemonių, pvz. teikti skundus ar ieškinius, kad būtų
apgintas tam tikras viešasis interesas, taip pat - teikti teisinę pagalbą tokius
skundus ar ieškinius pateikiantiems subjektams .
Procedūriniu
požiūriu viešojo intereso gynimas gali vykti pagal įvairias procesines normas
(baudžiamojo proceso, administracinės bylų teisenos, civilinio proceso ar kt.
procesines taisykles). Kaip veiksmingi viešojo intereso gynybos mechanizmai, gali
būti naudojami iš anglosaksų teisės atėję ir daugelyje Europos valstybių
įteisinti vadinamieji grupės ieškiniai (angl. class action) arba
atstovavimo ieškiniai. Jie suteikia galimybę tam tikroms struktūroms (valstybės
institucijoms, nevyriausybinėms organizacijoms) atstovauti teisme tam tikros
grupės (galimai - labai plačios) interesams. Tokiais ieškiniais gali būti
ginamos vartotojų teisės, tam tikri aplinkosaugos interesai ir kt.
Viešojo intereso gynimas
daugeliu atveju yra pakankamai komplikuota, dažnai su tam tikrais konfliktais
susijusi veikla. Galimi atvejai, kai viešasis interesas nukenčia dėl to, kad
visuomenėje esama tam tikro pasyvumo ar net baimės dėl galimų veiklos viešojo
intereso labui pasekmių. Todėl valstybės gali taikyti tam tikras įstatymines priemones,
skatinančias piliečius aktyviau veikti viešojo intereso gynimo kontekste. Pvz.
Jungtinėje Karalystėje (išskyrus Šiaurės Airiją) veikia Atskleidimo viešojo
intereso labui įstatymas.
Jame numatytos tam tikros garantijos, kurios taikomos darbuotojams nustatyta
tvarka atskleidusiems informaciją apie visuomenei pavojingus dalykus,
susijusius su jų darboviete dėl informacijos atskleidimo viešojo intereso
labui darbuotojas negali būti atleidžiamas, perkeltas į žemesnes pareigas,
negali būti sustabdyta jo karjera. Jei tokias priemones darbuotojas visgi patiria,
jis gali kreiptis į Darbo tribunolą.
Kad ši apsauga būtų taikoma, atskleidimas viešojo intereso labui turi būti
tinkamas, t.y. atskleidžiama informacija turi būti susijusi su tam tikrais
įstatymo numatytais dalykais (nusikaltimo padarymas, teisinių įpareigojimų
nevykdymas, nusižengimas teisingumui, pavojus asmenų sveikatai ir saugumui,
žala aplinkai, visų paminėtų dalykų slėpimas), be to, ji turi būti
atskleidžiama įstatymo nurodytiems asmenims (priklausomai nuo aplinkybių tai
gali būti darbdavys, tam tikrų sričių kontrolės pareigūnai ir kt.).
Parengė V. Punelis
Teisinės ir politinės
informacijos skyrius
Tel. 6186