KONFERENCIJOS „VIEŠASIS INTERESAS IR JO GYNIMAS" MEDŽIAGA 

EN  FR

J. GADLIAUSKIENĖ. KĄ GALVOJA LIETUVOS ŽALIEJI


 

Janina Gadliauskienė

Lietuvos žaliųjų judėjimas

Pilaitės bendruomenė

 

 

 

Viešas interesas ir visuomenė

Vykstant globalizacijos procesams tikėtina, kad visi teisiniai svertai pasisuka ne visuomenės ir viešo intereso gynimo pusėn. Kuo toliau, tuo informacijos teikimas ir bendravimas su suinteresuota visuomene darosi konfliktiškesnis. Kitaip sakant, visuomenė reikalinga, kad išlaikytų valstybę, tačiau nesikištų į jos valdymą. Kodėl taip yra? Ar įmanomas valstybės, teisinės sistemos modelis, kuris užtikrintų viešo intereso pirmenybę ir aktyvų visuomenės dalyvavimą.

 

Kalta valdžia ar žmonės

Nuo valstybės atsikūrimo pradžios stebint vykstančius procesus galima konstatuoti, kad susikūrusi valdžios struktūra užsitikrino neliečiamumą. Pavyzdžiui, galiojant grupinei atsakomybei, nebeliko atsakomybės už parašą. Arba už nusižengimus baudos tokios mažos, kad į tai nekreipiama dėmesio. Dėl panašių priežasčių daugelis valdininkų ir politikų tapo valdomi atitinkamų verslo struktūrų. Savaime aišku, kad tokiu atveju viešas interesas atsiduria antroje, o gal ir paskutinėje vietoje. Tuo pačiu, šalies valdymo sistemoje trūksta valstybinio mąstymo. Daugelis problemų sprendžiama principu ar bus konkreti asmeninė, politinei partijai nauda. Tuo tarpu, sprendžiamų problemų padariniai paliekami kitoms rinkimus laimėsiančioms partijoms.

 

Problema yra  ir visuomenės nesugebėjime tinkamai atstovauti ginant viešą interesą. Vieni liko prie sovietinio mąstymo, kad tereikia išsirinkti teisingą valdžią ir ji už juos teisingai viską nuspręs. Tarp kitko, visai neseniai taip galvojo ir daugelis pagrindinių partijų atstovų. Kiti, matydami blogus sprendimus, nesiima konkrečių sprendimo būdų, o iš anksto pasiduoda nuostatai, kad vis tiek nieko nepadarysi. Dar kitiems - trūksta patirties ir žinių.

 

Nėra tokio valdžios modelio, valdymo sistemos, kuri būtų savaime visiems priimtina ir teisinga. Visuomenės viešasis interesas gali būti įgyvendinamas tiek, kiek stipri yra pilietinė visuomenė.  Kokia pilietinė visuomenė, tokia ir valstybė. Juk tame nieko naujo. Visose pasaulio šalyse aktyviai reiškiama pozicija visuomenė išsireikalauja sau palankių sprendimų ir nubrėžia ribas, kurių valdžios institucijos stengiasi nepereiti.

 

Ką daryti ?

 

Daugelyje įstatymų nuostatos, įpareigojančios informuoti ar tartis su visuomene, išnyksta. Todėl turi būti stebima ir reaguojama į teisinių aktų priėmimą ir įgyvendinimą. Viena iš artimiausių užduočių – sudaryti prie Seimo darbo grupę, kuri peržiūrėtų prieš keletą metų pradėtą nebaigtą Viešojo intereso gynimo įstatymo projektą. Pasilikčiau prie nuomonės, kad įstatyme apibrėžus kas yra viešas interesas, teismuose būtų lengviau įvardinti kada viešas interesas yra ginamas. Artimiausiu laiku Seimas baigs svarstyti Miškų įstatymo projektą, kuriame norima leisti  miško savininkams formuoti 0,2 ha plote namų valdas, dalinti mažesnius kaip 5 ha sklypus, atidaryti karjerus ir t.t. Seime sudarytoje darbo grupėje dabar svarstomas Saugomų teritorijų įstatymas, kur taip pat norima panaikinti apsaugines, buferines zonas ir saugoti tik pačias kultūros ir gamtos vertybes, likusią teritoriją paliekant be visiško arba dalinio reglamento. Visuomeninės organizacijos jau senokai reikalauja, kad Poveikio aplinkai vertinimo  ( PAV )įstatyme būtų nuostata, kai PAV užsakovai tiesiogiai negalėtų apmokėti atlikėjams už darbą. Tokia pati nuostata turėtų galioti ir samdant ekspertus.

 

Visada svarbu pasirinkus konkrečius tikslus jų įgyvendinimui suburti suinteresuotą visuomenę, visuomenines organizacijas. Todėl sudarius iniciatyvinę grupę iš įvairių organizacijų atstovų, galima parengti planą tolimesnei veiklai.

 

Lietuvos žmogaus teisių asociacijos surengta konferencija „ Viešas interesas ir jo gynimas“ parodė, kad viešo intereso gynimo problema niekur nedingo ir yra spręstina. Konferencija leido susirinkti ir įvertinti susidariusias problemas, pereinant prie tų problemų sprendimo būdų. Gera pradžia problemų sprendimo tęstinumui.

 

 

 

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ