VIEŠOJO INTERESO GYNIMO PROBLEMOS
Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros
Civilinių bylų skyriaus vyriausioji prokurorė Stasė Petravičienė
Visuomenėje bei žiniasklaidoje, o taip pat ir aukščiausiose valstybės
institucijose vis pasigirsta svarstymų apie tai, kas gi yra viešasis interesas,
ar tinkamai jį gina prokurorai, ar atskirais atvejais prokurorai tikrai gina
viešąjį, o ne privatųjį interesą, ar tik prokuroras turi įstatymo nustatytą
priedermę ginti viešąjį interesą.
Atsižvelgiant į išdėstytus klausimus, prokurorų veikloje sutinkamos viešojo
intereso gynimo problemos aptartinos dviem aspektais:
·
susijusios su viešojo intereso sąvokos, viešojo ir privataus bei
kelių viešųjų interesų tarpusavio santykio nustatymu teismų praktikoje,
·
viešąjį interesą ginančių subjektų problema.
I. Viešojo intereso sąvoka, viešojo ir privataus bei kelių viešųjų
interesų tarpusavio santykis ir gynimas
Tiek Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau LVAT), tiek
Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau LAT) pastaraisiais (2008-2010) metais
formuotoje praktikoje išlieka jau anksčiau suformuota principinė nuostata, kad
viešojo intereso sąvoka yra vertinamojo pobūdžio, ir teismas konkrečioje byloje
ad hoc turi nustatyti viešojo intereso buvimo faktą. LAT nutartyse
nurodo esant plačią prokuroro kompetenciją vertinti ir spręsti dėl viešojo
intereso buvimo - pagal įstatymus prokurorui suteikta teisė spręsti, yra
konkrečiu atveju viešasis interesas inicijuoti civilinę bylą ar jo nėra
(Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2010 m. gegužės mėn. 31 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-240/2010).
Analizuojant teismų praktiką pastebimos tendencijos, kad LVAT
praktikoje viešojo intereso sampratos turinys ir apimtis yra siaurinami, o
kartu siaurinamos prokuroro galimybės apginti pažeistą viešąjį interesą. Tai
pasireiškia teismui:
·
nurodant, kad vien prokuroro nuomonės, kad teisės akto pažeidimas
turi esminės reikšmės asmenų, jų grupių, valstybės ir visuomenės teisėms bei
teisėtiems interesams, nepakanka, reikalaujant iš prokuroro įrodyti, kad objektyviai
egzistuoja būtinybė ginti viešąjį interesą, bei nurodyti, kokias neigiamas
pasekmes (žalą) valstybei, visuomenei ar kokiai konkrečiai jos daliai, įstatymų
saugomiems teisiniams gėriams sukelia ar sukels skundžiamas aktas, bei koks bus
šių pasekmių (žalos) pobūdis ir mastas;
·
prokuroro teisę ginti viešąjį interesą siejant su trečiųjų asmenų
pažeistų teisių gynyba - tais atvejais, kai viešasis interesas sutampa su
trečiųjų asmenų interesais ir tretieji asmenys jau yra pasinaudoję teise į
teisminę gynybą, prokuroro prašymas dėl viešojo intereso gynimo netenkinamas;
·
nepamatuotai suteikiant išskirtinę vertę teisinių santykių
stabilumui ir teisėtiems lūkesčiams, kurie per se yra viešasis
interesas, ir dažnoje byloje laikant, kad šie teisiniai gėriai nusveria kito
pobūdžio viešuosius interesus, tame tarpe net įstatymo imperatyvo laikymąsi.
Išvardintos nuostatos apsunkina prokuroro galimybes apginti pažeistą
viešąjį interesą administraciniuose teismuose. Svarbu pažymėti, kad
Prokuratūros įstatymo 19 str. prokuroro teisę (kuri kartu yra ir pareiga) imtis
viešojo intereso gynimo priemonių sieja su sąlyga, kad prokuroras nustato
asmens, visuomenės, valstybės teisių ir teisėtų interesų pažeidimą bei turi
pagrindo manyti, kad pažeisti teisės aktų reikalavimai. Kitaip tariant,
prokurorui, nustačiusiam viešojo intereso pažeidimą, įstatymas nesuteikia
diskrecijos teisės spręsti dėl būtinybės (objektyvios ar ne) ginti viešąjį
interesą, susiejant būtinybę su konkrečios žalos ir jos dydžio nustatymu.
Nustatęs viešojo intereso pažeidimą, prokuroras privalo imtis įstatymo
nustatytų priemonių.
Pažymėtina, kad LVAT ir LAT skirtingai aiškina ir sprendžia viešojo ir
privataus intereso santykio problemą. Ne tik viešasis interesas, bet ir asmens
teisės yra konstitucinės vertybės. Šios Konstitucijoje įtvirtintos vertybės
asmens teisių ir teisėtų interesų apsauga bei gynimas ir viešasis interesas
negali būti priešpriešinamos. Būtina užtikrinti teisingą jų pusiausvyrą. Šių
esminių nuostatų laikomasi tiek LAT, tiek Konstitucinio Teismo praktikoje
(Konstitucinio Teismo 1997 m. gegužės 6 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2006 m. rugsėjo 21 d. nutarimai) (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių
bylų skyriaus 2010 m. balandžio mėn. 28 d. nutartis civilinėje byloje Nr.
3K-3-143/2010).
LAT praktikoje, esant byloje ir viešajam, ir privačiam interesui, nustatomas
jų tarpusavio santykis (kolizija, visiškas ar dalinis sutapimas) konkrečioje
byloje ir pasveriama, kuris interesas gintinas prioritetiškai, arba jie
pripažįstami lygiaverčiais.
Pagal viešojo ir privataus intereso tarpusavio santykio pobūdį LAT
praktikoje išskirtinos bylų kategorijos:
1. Viešasis ir privatus interesas egzistuoja kartu, neretai iš
dalies sutapdami. Pvz., nuosavybės teisių atkūrimo procese valstybės
institucijų priimtais neteisėtais aktais paprastai pažeidžiamas ne tik
viešasis, bet ir privatus interesas. Prokurorui inicijavus bylą viešajam
interesui apginti, kartu apginamas ir privatus interesas. Tai, kad viešojo
intereso gynimas, atsiskleidžiantis ginčijant valdžios institucijų veiksmus
nuosavybės atkūrimo procese dėl jų atitikties imperatyviosioms įstatymo
normoms, būdamas reikšmingas visuomenei ar jos grupėms, kartu gali nulemti ir
privačių asmenų subjektines teises bei jų apimtį, ne kartą konstatuota
kasacinio teismo praktikoje (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegijos 2006 m. kovo 22 d. nutartis, priimta civilinėje
byloje Lietuvos Respublikos generalinis prokuroras v. D. P., E. T. ir kt.,
bylos Nr. 3K-3-194/2006; 2010 m. kovo 30 d. nutartis, priimta civilinėje byloje
Vilniaus apygardos vyriausiasis prokuroras v. E. M. ir kt., bylos Nr.
3K-3-141/2010) (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2010 m. gegužės mėn. 31 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-240/2010).
2.
Viešojo ir privataus interesų kolizija. Esant kolizijai,
teismas sprendžia, kuris iš interesų turėtų būti ginamas prioritetiškai.
PVZ. Kasacinio teismo išnagrinėtoje byloje nustatyta, kad
neteisėtomis statybomis esmingai pažeisti Kuršių nerijos nacionalinio parko
teritorijos režimo principiniai tikslai ir nuostatos. Taip pat įvertintas
saugomo gėrio vertingumo, reikšmės, padaryto pažeidimo pobūdžio ir savavališkų
statinių nugriovimo, kaip kraštutinės priemonės, santykis. Teisėjų kolegija
sutiko su apeliacinės instancijos teismo išvada, kad pažeistas viešasis
interesas tinkamai bus apgintas pritaikius nurodytą kraštutinę neteisėtų
statybų šalinimo priemonę (nugriovimą), nes byloje konstatuotu pažeidimu, t. y.
neteisėtu detaliuoju planavimu ir jo pagrindu atliktomis statybomis, Kuršių
nerijoje sukelta grėsmė šios teritorijos išlikimui ir išsaugojimui būsimoms
kartoms. Proporcingumo ir teisėtų lūkesčių apsaugos principų aspektu teisėjų
kolegija sprendė, kad nagrinėjamo ginčo atveju pažeistas viešasis interesas
nusveria statytojo interesą įgyti nuosavybės teisę į ginčo pastatus
(Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2010 m. balandžio mėn. 28 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-143/2010).
Kasacinio teismo praktikoje galima rasti ir pavyzdžių, kai viešasis
interesas pripažįstamas lygiaverčiu privačiam interesui.
PVZ. Teismas nutartyje nurodė, kad įstatymas formuluoja bendrąjį
principą, jog nė vienas vaikas negali būti paliktas be gyvenamojo būsto. Šio
principo įgyvendinimą turi užtikrinti vaiko tėvai, kiti teisėti atstovai, o
jiems neišgalint valstybė per savo institucijas, tačiau pažymėtina, kad vaiko
teisių, kaip ir bet kurių teisių, negalima suabsoliutinti. Vaiko teisių
prioritetinės apsaugos principas (kuris teismų praktikoje įvardintas kaip
viešasis interesas) yra lygiavertis privačios nuosavybės neliečiamybės ir
savininko teisių gynimo principams (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų
skyriaus teisėjų kolegijos 2000 m. gruodžio 20 d. nutartis civilinėje byloje
Prienų senelių globos namai v. R. P. ir kt., bylos Nr. 3K-3-1365/2000). Taigi
kiekvienu konkrečiu atveju būtina nustatyti protingą bei sąžiningą pusiausvyrą
tarp vaikų interesų gynybos bei būsto, iš kurio reikalaujama išsikelti,
savininko teisių bei teisėtų reikalavimų (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo
Civilinių bylų skyriaus 2010 m. spalio mėn. 25 d. nutartis civilinėje byloje
Nr. 3K-3-410/2010).
Išdėstyta LAT praktika vertintina kaip palanki prokurorui vykdyti
viešojo intereso gynimo funkciją, nes aiškiai atskiria viešąjį ir privatųjį
interesus, nustato jų tarpusavio santykį ir prioritetinį gynimą konkrečioje
byloje. Byloje nustatytas privatus interesas ir šį interesą turinčių asmenų
procesiniai veiksmai nesaisto prokuroro, ginančio viešąjį interesą.
Visiškai kitaip formuojama LVAT praktika. Nėra aiškiai atskiriamas
viešasis ir privatusis interesai. Viešasis interesas, pripažįstama, yra susijęs
ne su konkrečių asmenų teisių ar interesų pažeidimu, bet su neindividualizuotu
visuomenės, jos dalies ar tam tikrų asmenų grupių teisių bei interesų
pažeidimu, tačiau kartu gali būti ir personifikuotas - išreikštas per
konkrečių asmenų teisių pažeidimą, t. y. privatų interesą. Personifikuotas viešasis
interesas įgyja privataus intereso požymių, tampa neįmanomas aiškus jų
atskyrimas ir tarpusavio santykio nustatymas. Praktikoje prokurorams tai kelia
sunkumų apginant viešąjį interesą, nes pagal LVAT praktiką, tais atvejais, kai
viešasis interesas sutampa su trečiųjų asmenų interesais ir tretieji asmenys
jau yra pasinaudoję teise į teisminę gynybą, prokuroro prašymas dėl viešojo
intereso gynimo netenkintinas.
Skirtingai LAT ir LVAT praktikoje sprendžiama ir kelių viešųjų interesų
tarpusavio santykio problema. LAT praktikoje nurodoma, esant dviejų viešųjų
interesų kolizijai (kaip ir viešojo ir privataus interesų atveju) būtina
kiekvienu konkrečiu atveju pasverti ginamas vertybes bei įvertinti kiekvieną iš
interesų teisės principų aspektu, pagrindžiant prioritetinį vieno iš interesų
gynimą arba pripažįstant juos lygiaverčiais. LAT neišskiria teisinių santykių
stabilumo ar teisėtų lūkesčių kaip labiau gintinos vertybės, traktuoja jį kaip
vieną iš viešųjų interesų ir kiekvienu atveju sprendžia, ar ši vertybė turi
būti prioritetiškai ginama. Tuo tarpu LVAT teikia aiškų ir, prokurorų nuomone,
dažnai motyvais nepagrįstą prioritetą teisėtų lūkesčių apsaugai ir teisinių
santykių stabilumui, neanalizuodamas, kas šiuo stabilumu yra suinteresuotas
fizinis asmuo, ūkio subjektas ar valstybė, visuomenė. Tokiu būdu nepagrįstai
priešinama viešojo intereso apsauga ir teisinių santykių stabilumas, kuris per
se yra viešasis interesas. LVAT praktikoje teisinių santykių stabilumui
nepamatuotai suteikiama išskirtinė vertė, o tai ypač apsunkina prokuroro
galimybes apginti pažeistą viešąjį interesą administraciniuose teismuose esant
praleistam ABTĮ 33 straipsnio 1 dalyje nustatytam terminui kreiptis į
administracinį teismą.
LVAT yra pasisakęs aktualiu prokurorams klausimu - dėl termino kreiptis
į teismą taikymo - ir išaiškinęs, kad nepateisinamai ilgas viešojo
administravimo subjektų delsimas (tame tarpe ir institucijų tarpusavio
susirašinėjimas, nepagrįstos informacijos rinkimas) informuoti prokurorą apie
galimus viešojo intereso pažeidimus galėtų lemti, kad prokuroras apie viešojo
intereso pažeidimą sužinos praėjus ilgam laikui po atitinkamo administracinio
akto priėmimo. Tokiu atveju galimybė kreiptis į teismą ginant viešąjį interesą
taptų praktiškai neribota laike, o tokia situacija teisinėje valstybėje
negalima. Todėl teismas, įvertinęs ginamų vertybių ir poreikio užtikrinti
teisinių santykių stabilumą pusiausvyrą, gali atsisakyti ginti viešąjį interesą
net ir tais atvejais, kai prokuroras nors ir nepraleido vieno mėnesio termino
kreiptis į teismą (skaičiuojant nuo momento, kai surinkti ar turėjo būti
surinkti duomenys apie viešojo intereso pažeidimą), tačiau yra praėjęs
nepateisinamai ilgas terminas nuo atitinkamų administracinių aktų priėmimo ir
teisinių santykių atsiradimo momento.
Šis LVAT išaiškinimas tiesiogiai nukreipia į kitą aktualią problemą kokios
institucijos, be prokuroro, privalėtų operatyviai ir efektyviai ginti viešąjį
interesą jų turimos kompetencijos ribose, kad nesusiklostytų aukščiau aptarta
situacija, kai dėl nepateisinamo institucijų delsimo viešasis interesas lieka
neapgintas, nes teismas teikia prioritetą teisinių santykių stabilumui ir
teisėtiems lūkesčiams.
II. Viešojo intereso gynimo subjektų problema
Pagal Konstitucijos 118 straipsnį ir Prokuratūros įstatymo 19 straipsnį, viešojo intereso gynimo pareiga tenka prokurorui. Kartu pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas 1994 m. vasario mėn. 14 d. nutarime nurodė, kad nei 118, nei kituose Konstitucijos straipsniuose nekalbama apie prokurorų priežiūros funkcijas teismų veiklos atžvilgiu ar jų įgaliojimus vykdyti vadinamąją bendrąją priežiūrą. Nors šiuo metu galioja kita Konstitucijos 118 str. redakcija (Nr. IX-1379, 2003-03-20, Žin., 2003, Nr. 32-1316 (2003-04-02)), laikytina, kad nei Konstitucijos normos, nei Konstitucinio Teismo jurisprudencija nėra tiek esmingai pasikeitusios, kad galima būtų nesivadovauti Konstitucinio Teismo 1994 m. vasario mėn. 14 d. nutarime išdėstytomis nuostatomis. Akivaizdu, kad prokurorams nevykdant bendrosios priežiūros, neišvengiami atvejai, kad viešasis interesas įvairiose sferose lieka neapgintas visų pirma dėl priežasties, kad prokuroras laiku nesužino apie galimą viešojo intereso pažeidimą ir neturi galimybių reaguoti.
Prokuratūros įstatymo 19 straipsnis numato, kad prokuroras gina viešąjį interesą ne vien pagal fizinių ir juridinių asmenų pareiškimus ir skundus bei savo iniciatyva, bet ir tais atvejais, kai kitų institucijų pareigūnai, tarnautojai ar jiems prilyginti asmenys, privalantys ginti šį interesą, nesiėmė priemonių pažeidimams pašalinti. Toks įstatymo reglamentavimas suponuoja, kad viešąjį interesą atskirose teisinių santykių sferose privalo ginti institucijos, kurios yra specialiai sukurtos vykdyti viešąjį administravimą šiose sferose, o jų neveikimo atveju kaip ultima ratio viešajam interesui apginti numatytas prokuroras. Kitaip tariant, prokuroras nėra vienintelis viešojo intereso gynimo subjektas.
Tenka apgailestauti, kad ilgą laiką klostėsi praktika, kad prokuroras buvo
pagrindinis ir kone vienintelis viešojo intereso gynimo subjektas. Tokio
požiūrio laikėsi ir atskirais atvejais iki šiol laikosi valstybės institucijos,
kurios apsiriboja prašymo ginti viešąjį interesą pateikimu prokurorui,
nesinaudodamos joms įstatymo suteiktais įgaliojimais.
Apžvelgus viešojo administravimo institucijų kompetenciją
reglamentuojančius aktus, pastebėtina, kad nemažai jų turi teisės aktuose
įtvirtintą teisę (ir pareigą), ginant viešąjį interesą, kreiptis į teismą.
Tarp tokių paminėtini Viešųjų pirkimų tarnyba, Vyriausybės atstovai
(savivaldybių veiklos administracinės priežiūros srityje), Kultūros paveldo
departamentas prie Kultūros ministerijos, Konkurencijos taryba, Vartotojų
teisių apsaugos tarnyba. Tačiau praktikoje pasitaiko, kai šios institucijos
teikia prašymus prokurorui ginti viešąjį interesą, nevykdydamos joms įstatymais
nustatytos pareigos ginti viešąjį interesą.
Atskirai gali būti išskirta institucijų grupė, kurios turi teisę
kreiptis į teismą dėl administracinių aktų (leidimų, licencijų) panaikinimo,
sandorių nutraukimo, pan. Paminėtinos savivaldybių administracijų Vaiko teisių
tarnybos (kreipiasi į teismą dėl tėvystės nustatymo, laikino ar neterminuoto
tėvų valdžios apribojimo, kt.), Aplinkos ministerijai pavaldūs regioniniai
aplinkos apsaugos departamentai, Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos
inspekcija, kitos. Šios institucijos, būdamos teisės aktų įgaliotos vykdyti
administracinę aplinkos apsaugos, teritorijų planavimo, statybų priežiūrą,
neefektyviai išnaudoja turimus įgaliojimus stabdyti leidimų ar licencijų
neatitinkančią veiklą, duoti subjektams privalomus nurodymus, o jų nesilaikant,
kreiptis į teismą dėl leidimų (licencijų) panaikinimo, neteisėtų
administracinių aktų panaikinimo.
PVZ. Generalinėje prokuratūroje buvo gautas Valstybinės teritorijų
planavimo ir statybos inspekcijos prašymas ginti viešąjį interesą ir teikti ieškinį
dėl neteisėtų statybų miško žemėje ir saugomoje teritorijoje (Brusovankos
kaimas, Zarasų rajonas). Statybų priežiūra yra šios inspekcijos veiklos sritis,
todėl neracionalu, kai specializuota institucija, pagal kompetenciją atlikusi
tyrimą ir pateikusi teisinį vertinimą, neatlieka darbo iki galo nesiima
veiksmų neteisėtumui pašalinti, o perduoda šį darbą prokurorui. Maža to,
prašymas ginti viešąjį interesą buvo perduotas be medžiagos, todėl buvo
neefektyviai eikvojamas prokuroro darbo laikas išreikalaujant dokumentus iš
pareiškėjo. Surinkus dokumentus, kilo specifinių, su statyba susijusių, fakto
klausimų, dėl kurių inspekcija buvo paprašyta paskirti specialistą. Tenka
apgailestauti, kad prašymą pateikusi inspekcija vangiai bendradarbiavo
prokuroro tyrime. Po užtrukusio tyrimo buvo pateiktas prokuroro ieškinys su
reikalavimais panaikinti neteisėtus administracinius aktus ir pašalinti
neteisėtos statybos saugomoje teritorijoje ir miško žemėje padarinius
nugriauti statinius statytojo lėšomis.
Paminėtini Generalinės prokuratūros prokurorų parengti prašymai
administraciniams teismams dėl neteisėtai išduotų taršos leidimų. Vienu atveju
prašymas pateiktas pagal Jašiūnų kaimo bendruomenės (Šalčininkų r.) skundą dėl
įmonės P., užsiimančios atliekų deginimu, veiklos. Prokuroras nustatė, kad
leidimas įmonei išduotas neatlikus poveikio aplinkai vertinimo, nenustačius
sanitarinių apsaugos zonų ribų.
Kitu atveju prašymas pateiktas pagal Kalvarijų m. bendruomenės
skundą dėl UAB S. (užsiima kiaulininkyste) veiklos. Prokuroro tyrimo metu
nustatyta, kad taršos leidimas įmonei išduotas neatlikus poveikio aplinkai
vertinimo.
Abiem nurodytais atvejais pareigų taršos leidimų išdavimo ir
kontrolės srityje nevykdė Aplinkos ministerijai pavaldūs Vilniaus ir
Marijampolės regioniniai aplinkos apsaugos departamentai.
Kaip teisinis nesusipratimas vertintina Statybos įstatymo 23 str. 30 p.
nuostata, numatanti Valstybinės teritorijų planavimo
ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos ar statinio saugos ir
paskirties valstybinės priežiūros institucijų teisę dėl statybą
leidžiančio dokumento galiojimo panaikinimo kreiptis į prokuratūrą, o ne į
teismą, jeigu yra pažeistas viešasis interesas (nuostata perkelta ir į Valstybinės
teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos nuostatus kaip 8.12.
punktas).
Vertinant viešojo intereso gynimą kaip tam tikrą institucijų ir jų
turimų įgaliojimų visumą sistemą, kritiškai vertintini atvejai, kai teisės
aktuose daliai institucijų iš viso nenumatyta teisė kreiptis į teismą
(pvz., Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Valstybinė visuomeninės
sveikatos priežiūros tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos, kt.). Tai
reiškia, kad teisinių santykių srityse, kuriose veikia šios specializuotos
institucijos, viešojo intereso gynimo subjektu yra tik prokuroras. Prokurorui
neturint teisinių įgaliojimų vykdyti aptariamų institucijų bendrosios priežiūros,
šiose srityse neišvengiamai kyla viešojo intereso gynimo savalaikiškumo ir
efektyvumo problema.
Pažymėtina, kad, greta įstaigų ir institucijų vengimo imtis viešojo
intereso gynimo priemonių, prokuroro praktikoje susiduriama ir su nepateisinamu
įstaigų, įtrauktų į prokuroro inicijuotą bylą trečiaisiais asmenimis,
procesiniu pasyvumu.
Apibendrinant pasakytina, kad būtina sąlyga efektyviam viešojo
intereso gynimui yra efektyvus specializuotų institucijų (įstaigų) turimų
teisių, tame tarpe ir teisės kreiptis į teismą, realizavimas turimos
kompetencijos ribose visais atvejais, nustačius pažeidimus. Modelis, kai
viešąjį interesą gina tik prokuroras, neužtikrina nuoseklaus viešojo intereso
gynimo visose teisinių santykių srityse.
Tokią nuomonę yra išreiškusi ir Prezidentė Dalia Grybauskaitė. 2010 m. lapkričio 5 d. vykusioje institucijų atstovų diskusijoje viešojo intereso gynimo klausimais Prezidentė
išsakė nuostatą, kad viešojo intereso gynimas neturi būti tik prokuratūros
pareiga. Prezidentės teigimu, už viešojo intereso gynimą turėtų būti atsakingi
ne tik prokurorai, bet ir specializuotos, konkrečioje srityje veikiančios
institucijos, todėl reikia išplėsti ratą asmenų ir organizacijų, galinčių ginti
viešąjį interesą.
Tenka apgailestauti, kad ir toliau stebimos tendencijos kiek įmanoma
atsisakyti viešojo intereso gynimo funkcijų, perkeliant šią pareigą prokurorui.
Pvz., Žemės ūkio ministerija yra parengusi Vyriausybės nutarimo pataisas,
kurias priėmus Nacionalinė žemės tarnyba nebebūtų viešojo intereso gynimo
subjektas valstybinės žemės valdymo, naudojimo, disponavimo santykių srityje.
Projekte motyvuojama, kad pati Nacionalinė žemės tarnyba yra sprendimų ir
sandorių dėl valstybinės žemės subjektas ir panaikintų apskričių viršininkų
administracijų teisių perėmėjas. Neatsižvelgiama, kad Žemės įstatyme nurodytas
valstybinės žemės patikėtinių ratas savivaldybės, Valstybinės žemės fondas,
Valstybės turto fondas, kt., dėl kurių neteisėtų sprendimų ir sandorių
Nacionalinė žemės tarnyba išlieka Vyriausybės įgaliota institucija atstovauti
valstybei bylose dėl sprendimų, susijusių su valstybinės žemės perleidimu,
mainais, nuoma ar perdavimu naudotis neatlygintinai, priimtų pažeidžiant
įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus, panaikinimo, šių sprendimų pagrindu
sudarytų žemės sandorių pripažinimo negaliojančiais ir sandorių dėl valstybinės
žemės, kai kita šalis nevykdo sandorio sąlygų, pripažinimo negaliojančiais ar
nutraukimo prieš terminą (Žemės įstatymo 32 str. 2 d. 5 p.).
Išanalizavus viešojo intereso gynimo problemas, identifikuotinos šių
problemų priežastys. Išskirtinos šios pagrindinės priežastys:
o
Viešojo administravimo institucijų veiklą reglamentuojančiuose
aktuose (tiek įstatymuose, tiek įstatymus lydinčiuosiuose) nėra aiškiai
įtvirtinta institucijų pareiga ginti viešąjį interesą jų kompetencijos srityse.
o
Nenustatyta teisinė atsakomybė už institucijų pareigūnų,
tarnautojų, institucijų vadovų neveikimą, pasireiškiantį pareigos ginti viešąjį
interesą nevykdymu (nesiimant pagal kompetenciją turimų priemonių viešojo
intereso pažeidimams pašalinti), ar už netinkamą pareigos vykdymą (delsiant, taikant
neefektyvias priemones).
Atitinkamomis teisės aktų pataisomis pašalinus nurodytas priežastis,
būtų priartėta prie siekiamybės nuoseklaus, savalaikio, efektyvaus viešojo
intereso gynimo visose teisinių santykių srityse, racionaliai išnaudojant
turimus institucijų išteklius.