Viešojo intereso gynimas administraciniuose teismuose
Ričardas Piličiauskas
Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo pirmininkas
2011 m. sausio 1 d. suėjo lygiai dešimt metų, kai veikia
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas. Įsteigus šį teismą, žengtas
esminis žingsnis įgyvendinant konstitucinę nuostatą, kad valdžios įstaigos turi
tarnauti žmonėms, sustiprinta viešosios administracijos kontrolė. Lietuvos
vyriausiojo administracinio teismo veiklos dešimtmetis buvo kupinas iššūkių,
tačiau daugeliu atžvilgiu pozityvus intensyvios veiklos laikotarpis.
Nesuklysiu teigdamas, kad per teismo veiklos dešimtmetį savo praktikoje ypač
daug dėmesio skyrėme administracinėms byloms dėl viešojo intereso gynimo, o veiksminga
viešojo intereso apsauga buvo ir yra vienas pagrindinių ateities prioritetų.
Suvokdami viešojo intereso gynimo svarbą administraciniuose teismuose, 2009 m.
teismo leidžiamame biuletenyje Administracinė jurisprudencija publikavome Lietuvos
vyriausiojo administracinio teismo praktikos taikant viešojo intereso gynimą
reguliuojančias teisės normas apibendrinimą,
kuris suteikė puikią galimybę persvarstyti jau pasiektą pažangą ir numatyti
būsimus uždavinius. Iš tiesų, viešojo intereso sampratos turinio aiškinimo ir
taikymo klausimai administracinių teismų praktikoje nepraranda savo aktualumo. Tendencija
daugiau dėmesio skirti viešojo intereso gynimo problematikai, be kita ko,
glaudžiai susijusi su padidėjusiu prokurorų bei visuomeninių organizacijų
kreipimųsi skaičiumi aplinkosaugos, teritorijų planavimo, nuosavybės teisių
atkūrimo ir kitose srityse. Kita vertus, aktyvesnis viešojo intereso gynimas
administraciniuose teismuose atspindi modernios pliuralistinės politinės
sistemos formavimosi tendenciją. Ši tendencija ypatingai džiugina, tačiau tuo pačiu
ir įpareigoja gana intensyviu teismo veiklos metu užtikrinti, kad galimybė
kreiptis į teismą, ginant viešąjį interesą, yra veiksminga, objektyvi ir
įgyvendinama laiku.
Viešasis interesas ir jo gynimo administraciniuose
teismuose kryptys
Atskaitos taškas, nuo kurio derėtų pradėti diskusijas dėl
viešojo intereso gynimo administraciniuose teismuose, yra lengvai nuspėjamas visų
pirma būtina suprasti, kas gi laikytina viešuoju interesu? Lietuvos
vyriausiasis administracinis teismas, savo praktikoje siekdamas atsakyti į šį
fundamentalų klausimą, iš esmės remiasi Lietuvos Respublikos Konstitucinio
Teismo suformuluota oficialia konstitucine doktrina. Konstitucinis Teismas 1997
m. gegužės 6 d. nutarime pabrėžė, kad viešojo intereso kaip valstybės
pripažinto ir teisės ginamo visuomeninio intereso įgyvendinimas yra viena iš
svarbiausių pačios visuomenės egzistavimo ir raidos sąlygų. Šiuo aspektu
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas laikosi praktikos, kad viešasis
interesas, taikant Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymą,
turėtų būti suvokiamas kaip tai, kas objektyviai yra reikšminga, reikalinga,
vertinga visuomenei ar jos daliai.
Pažymėtina, kad viešuoju interesu laikytinas ne bet koks teisėtas asmens ar
grupės asmenų interesas, o tik toks, kuris atspindi ir išreiškia pamatines
visuomenės vertybes, kurias įtvirtina, saugo ir gina Lietuvos Respublikos
Konstitucija.
Taigi jokio išankstinio, baigtinio ar pavyzdinio sąrašo, kuris išvardintų visas
vertybes, laikytinas viešuoju interesu, nėra ir negali būti. Viešasis interesas
yra dinamiškas ir kintantis.
Ko gero, geriausiai viešojo intereso turinį, o paprasčiau
tariant tai, kas labiausiai jaudina bei kelia rūpestį visuomenės nariams
konkrečiu laikotarpiu, atspindi teismą pasiekiantys kreipimaisi. Lietuvos
vyriausiojo administracinio teismo praktikoje ginamas platus vertybių spektras.
Pavyzdžiui, administracinėje byloje Nr. A502-403/2010 teisėjų
kolegija nurodė, kad prokuroro ginama vertybė Kuršių nerija yra gamtinė bei
kultūrinė aplinka, kurios vertingumas visuotinai pripažintas ne tik
nacionaliniu, bet ir tarptautiniu lygmeniu (Kuršių neriją UNESCO paskelbė Pasaulio
paveldo vertybe). Taigi Kuršių nerijos apsauga viešasis interesas, kurį
garantuoti yra valstybės konstitucinė priedermė. Teismas, nustatęs, jog
detalusis planas, kuriuo buvo numatyta rekonstruojant ar griaunant esamus
buvusios pionierių stovyklos pastatus Juodkrantės gyvenvietėje, Neringoje,
statyti poilsio namus, prieštaravo Kuršių nerijos nacionalinio parko planavimo schemai
(generaliniam planui), šį detalųjį planą pripažino neteisėtu iš esmės. Teisėjų
kolegija pabrėžė, kad visuotinai žinoma, jog Lietuvos valstybė nuolat Kuršių
neriją laikė ir tebelaiko unikaliu gamtos ir žmogaus sukurtu kraštovaizdžio
kompleksu saugotina teritorija, kuriai turi būti nustatytas ypatingas
teisinis režimas, todėl šių sprendinių nepaisymas neatitiktų bendrojo teisės
principo bona fides.
Ginčai dėl nuosavybės teisių atkūrimo dar viena sritis, kurioje
Vyriausiasis administracinis teismas išnagrinėjo nemažą skaičių bylų,
tenkindamas prašymus ginti viešąjį interesą. Aktyviausiai atsakomybės dėl
viešojo intereso gynimo šioje srityje imasi prokurorai. Administracinėje byloje
Nr. A63-323/2011
prokuroras ginčijo administracinius aktus, kuriais trečiajam suinteresuotam
asmeniui atkurtos nuosavybės teisės į žemę, esančią Sartų regioninio parko
rekreacinėje teritorijoje, Zalvės ežero apsaugos juostoje. Teismas pažymėjo,
kad ginčijamais administraciniais aktais buvo neteisėtai atkurtos nuosavybės teisės
saugomoje teritorijoje, todėl reikalavimas šiuos aktus panaikinti dėl
galimai juos priimant padarytų teisės aktų pažeidimų yra keliamas srityje,
susijusioje su viešojo intereso gynimu. Teismas nurodė, kad pagal ginčo metu
galiojusį teisinį reguliavimą, valstybiniuose parkuose ir valstybiniuose
draustiniuose žemė ir miškas grąžinami perduodant nuosavybėn lygiavertį
turėtajam atitinkamai žemės sklypą ar miško plotą tik piliečiams, gyvenantiems
tame rajone, kuriame yra valstybinis parkas ar valstybinis draustinis.
Nustatyta, kad nuosavybė ginčo teritorijoje atkurta asmeniui, kuris tame rajone
negyveno. Atsižvelgus į tai, prokuroro, ginančio viešąjį interesą, prašymas
tenkintas. Šiame kontekste pažymėtina, kad Vyriausiasis administracinis teismas
ne kartą savo praktikoje akcentavo, jog viešojo intereso gynyba yra prokuroro pareiga. Aktyvus prokurorų
darbas turėtų būti tęsiamas, ypatingai tais atvejais, kai valdžios įstaigos
netinkamai įgyvendina joms priskirtas funkcijas, susijusias su viešojo intereso
apsauga.
Iš administracinių teismų gaunamų skundų matyti, kad asmenys,
kurie kreipiasi į teismą, ne visada teisingai interpretuoja viešojo intereso
esmę. Tokiu atveju teismų pareiga individualiai įvertinti, ar tam tikras interesas
turi būti laikomas viešuoju, bei tinkamai savo sprendimą motyvuoti. Pavyzdžiui,
administracinėje byloje Nr. A525-386/2011 pareiškėjas
teigė, kad nagrinėjamu atveju viešasis interesas atkurti nuosavybės teises į
išlikusį nekilnojamąjį turtą yra svarbesnis nei konkretus viešasis interesas
ginčo teritorijoje turėti bendro naudojimo teritorijai priskirtą želdyną.
Teisėjų kolegija tokius pareiškėjo argumentus atmetė kaip nepagrįstus. Byloje
nustatyta, kad detaliuoju planu suplanuoti želdynai tenkina rekreacinius
visuomenės poreikius: teritorija skirta poilsiui, pasivaikščiojimams, grožėtis
vietovaizdžiu. Teismas pabrėžė, kad Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių
į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymas prioritetą suteikia viešiesiems,
o ne privatiems interesams.
Nors viešasis interesas paprastai viršesnis nei privatūs interesai,
administracinių teismų praktikoje nemažiau svarbu įvertinti, ar suteikus prioritetą
viešajam interesui, nebus pažeista pusiausvyra tarp teisėtų lūkesčių ir
teisinių santykių stabilumo bei viešojo intereso apsaugos, ar bus laikomasi
proporcingumo principo. Esama atvejų, kai privataus intereso apsauga nusveria
viešąjį interesą, kuomet patenkinus asmens, ginančio viešąjį interesą, prašymą,
visuomenė ir valstybė patirtų didesnę žalą, negu toji, kurią visuomenė ir
valstybė patirtų, jeigu toks prašymas būtų atmestas.
Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo išplėstinė
teisėjų kolegija administracinėje byloje Nr. A146-335/2008 pažymėjo, jog
,,teisinės valstybės principas reikalauja, kad būtų užtikrinamas teisinių
santykių stabilumas. Toks stabilumas nebūtų užtikrintas, jei teisinių santykių
subjektai neribotą laiką negalėtų būti tikri, ar dėl jų atžvilgiu priimtų
administracinių aktų nebus inicijuojamas viešojo intereso gynimo procesas
teisme. Nepateisinamai ilgas viešojo administravimo subjektų delsimas (tame
tarpe ir institucijų tarpusavio susirašinėjimas, nepagrįstos informacijos
rinkimas) informuoti prokurorą apie galimus viešojo intereso pažeidimus galėtų
lemti, kad prokuroras apie viešojo intereso pažeidimą sužinos praėjus ilgam
laikui po atitinkamo administracinio akto priėmimo. Tokiu atveju galimybė
kreiptis į teismą ginant viešąjį interesą taptų praktiškai neribota laike, o
tokia situacija teisinėje valstybėje negalima. Todėl teismas, įvertinęs ginamų
vertybių ir poreikio užtikrinti teisinių santykių stabilumą pusiausvyrą, gali
atsisakyti ginti viešąjį interesą net ir tais atvejais, kai prokuroras nors ir
nepraleido vieno mėnesio termino kreiptis į teismą (skaičiuojant nuo momento,
kai surinkti ar turėjo būti surinkti duomenys apie viešojo intereso pažeidimą),
tačiau yra praėjęs nepateisinamai ilgas terminas nuo atitinkamų administracinių
aktų priėmimo ir teisinių santykių atsiradimo momento.
Ši Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika
nuosekliai vystoma ir kitose bylose. Administracinėje byloje Nr. A575-1576/2008 teisėjų
kolegija, įvertinusi, kad patenkinus prokuroro, ginančio viešąjį interesą,
prašymą, trečiasis suinteresuotas asmuo, visuomenė ir valstybė patirtų didesnę
žalą, negu toji, kurią visuomenė ir valstybė patirtų, jeigu prokuroro prašymas
būtų atmestas, nusprendė prokuroro prašymą dėl viešojo intereso gynimo atmesti.
Šioje byloje susiklostė ypatinga situacija: dėl netinkamo valdžios institucijų
darbo neaiškaus asmeninio ūkio žemės suteikimo reguliavimo, netinkamos teisės
norminių aktų įgyvendinimo praktikos, pareiškėjai, kurios sąžiningumu nėra
pagrindo abejoti, buvo suteikta žemė naudojimuisi ir ji iki ginčo ja naudojosi
14 metų. Valdžios institucijos sudarė galimybę pareiškėjai sumokėti už žemę
pagal tuo metu galiojančius įstatymus ir pareiškėja prieš 14 metų sumokėjo
reikalaujamą sumą, tad panaikinus ginčijamus valdžios sprendimus ir atstačius
buvusią padėtį, būtų paneigtos pareiškėjos subjektyvios teisės į teisinį tikrumą
ir teisinį saugumą, teisėtų lūkesčių apsaugą. Teismas pažymėjo, kad patenkinus
prokuroro skundą, kils teisiniai klausimai dėl pinigų grąžinimo pareiškėjai,
moralinės ir materialinės žalos atlyginimo. Šioje byloje Lietuvos vyriausiasis
administracinis teismas, atsižvelgdamas į Konstitucinio Teismo doktriną,
Konstitucijoje įtvirtintus teisingumo principą ir konstitucinių vertybių
pusiausvyros imperatyvą, konstitucinius teisinio tikrumo ir teisinio saugumo,
įgytų teisių apsaugos reikalavimus, padarė išvadą, kad ypatingais atvejais
galima saugoti bei ginti ir tokias teisei paklususio, įstatymų reikalavimų
besilaikiusio, valstybe ir jos teise pasitikėjusio asmens įgytas teises,
kylančias iš valdžios individualių teisės aktų, nors ir valdžios institucijos priimtų
pažeidžiant teisės normas, kurių neapgynus ir neapsaugojus, šis asmuo, kiti
asmenys, visuomenė arba valstybė patirtų didesnę žalą, negu toji, kurią šis
asmuo, kiti asmenys, visuomenė arba valstybė patirtų, jeigu minėtos teisės
nebūtų visiškai arba iš dalies apsaugotos ir apgintos.[10]
Šiame kontekste pasakytina, kad bylos, kuriose viešasis
interesas derinamas su privačiais interesais, yra neišvengiamai lydimos tam
tikros įtampos: nėra paprasta išmatuoti, palyginti ir suderinti konkuruojančius
interesus. Todėl bylą dėl viešojo intereso gynimo nagrinėjantis teismas privalo
ne tik išsiaiškinti kiekvienos iš šalių lūkesčius, bet ir, be kita ko, labai
gerai jausti visuomenės pulsą tam, kad bandymas subalansuoti konkuruojančius
interesus neprasilenktų su vidiniu visuomenės teisingumo jausmu. Apibendrindamas
per Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo veiklos dešimtmetį nagrinėtas
viešojo intereso gynimo bylas, galiu patikinti, kad teismas ir toliau
principingai sieks užtikrinti realų teisės viešpatavimą bei fundamentalių
konstitucinių vertybių apsaugą.
Visuomenės dalyvavimas ir teisės kreiptis į teismus
liberalizavimas
Visuomenės dalyvavimas, priimant sprendimus dėl viešojo
intereso objektų, yra glaudžiai susijęs su teisinės valstybės, gero
administravimo, skaidrumo principų įgyvendinimu. Daugeliui žmonių galimybė būti
informuotiems, dalyvauti priimant sprendimus ir ginčyti juos nustatyta tvarka
yra esminiai teisingumo klausimai. Be kita ko, pažymėtina, kad skaidrumas,
visuomenės dalyvavimas ir teisė ginčyti neteisėtus sprendimus nepriklausomame
ir nešališkame teisme sumažina korupcinių veiksmų bei šališkų sprendimų
tikimybę. Visuomenė turi turėti tam tikrą garantiją, kad valdžios įstaigos tinkamai
įgyvendina viešąjį interesą. Todėl administraciniai teismai aktyviai pasisako
už glaudesnį visuomenės įtraukimą į valdžios institucijų priimtų sprendimų
peržiūros procesą.
Lietuvos įstatymų leidėjas numatė, kad viešieji interesai yra
ginami tik įstatymų nustatytais atvejais ir tik įstatymuose numatytiems
subjektams kreipiantis į teismą. Administracinių bylų teisenos įstatymo 5 straipsnio
3 dalies 3 punkte nustatyta, jog teismas imasi nagrinėti administracinę bylą
pagal prokuroro, administravimo subjektų, valstybės kontrolės pareigūnų, kitų
valstybės institucijų, įstaigų, organizacijų, tarnybų ar fizinių asmenų
kreipimąsi įstatymų nustatytais atvejais dėl valstybės ar kitų viešųjų
interesų gynimo. To paties įstatymo 56 straipsnio 1 dalis numato, kad įstatymų
nustatytais atvejais prokuroras, administravimo subjektai, valstybės
institucijos, įstaigos, organizacijos, tarnybos ar fiziniai asmenys gali
kreiptis į teismą su pareiškimu, kad būtų apgintas viešasis interesas arba
apgintos valstybės, savivaldybės ir asmenų teisės bei įstatymų saugomi
interesai.
Belieka tik apgailestauti, kad Lietuvos įstatymų leidėjas ilgą
laiką įstatymuose teisės ginti viešąjį interesą nenumatė visuomeninėms
organizacijoms, ir ypatingai aplinkosaugos srityje. Nei Asociacijų įstatymas,
nei Statybos įstatymas, nei Teritorijų planavimo įstatymas, nei kiti Lietuvos
Respublikos įstatymai asociacijoms teisės ginčyti viešojo administravimo
subjektų priimtus sprendimus, pasinaudojant viešojo intereso gynimo institutu,
nenumatė. Šiame kontekste reikėtų pasakyti, kad visuomeninių organizacijų
nariai administraciniuose teismuose savo teises gali ginti dalyvaudami kaip pareiškėjai,
ir, jei tai neprieštarauja teisės normoms, įgaliojant (pavedant) jas atstovauti
tam tikrai organizacijai. Nors administraciniai teismai teisminės gynybos teisę
interpretuoja plačiai, tačiau galiojantis teisinis reguliavimas nėra
pakankamas, kad vieningai ir efektyviai būtų įgyvendinama visuomeninių
organizacijų teisė ginti viešuosius interesus. Todėl ypatingai palankiai
vertintinas Aplinkos apsaugos įstatymo 7 straipsnio 2 dalies pakeitimas,
numatantis, kad suinteresuota visuomenė turi teisę Lietuvos Respublikos
įstatymų nustatyta tvarka kreiptis į teismą dėl viešojo intereso gynimo,
užginčijant sprendimų, veiksmų ar neveikimo aplinkos ir jos apsaugos bei gamtos
išteklių naudojimo srityje materialinį ar procesinį teisėtumą, kuris įsigaliojo
nuo 2010 m. birželio 17 d. (žr. Lietuvos Respublikos
aplinkos apsaugos įstatymo 1, 7, 8, 9 straipsnių, II skyriaus pavadinimo ir
priedo pakeitimo ir papildymo įstatymą Nr. XI-858 (2010 m. gegužės 28
d.).
Tendencija skatinti visuomeninių organizacijų aktyvumą
viešojo intereso gynimo srityje ryškėja ir tarptautiniu mastu. 1998 m. birželio 25 d. Orhuse priimta Konvencija dėl teisės gauti informaciją, visuomenės
dalyvavimo priimant sprendimus ir teisės kreiptis į teismus aplinkosaugos
klausimais (toliau ir Orhuso konvencija). Europos Parlamentas ir Taryba jau
priėmė tris teisines priemones, skirtas Orhuso konvencijai įgyvendinti, tačiau
teisinės priemonės dėl teisės kreiptis į teismus aplinkosaugos klausimais priėmimas
tebėra sustabdytas Tarybos.
Nacionaliniuose administraciniuose teismuose, sprendžiant
pirmąsias bylas Orhuso konvencijos taikymo srityje, vyko aktyvi diskusija dėl
šio tarptautinio teisės akto tiesioginio veikimo. Džiugina, kad tiek
visuomeninių organizacijų kreipimaisi, tiek teismų praktika Konvencijos
nuostatų aiškinimo srityje kokybiškai patobulėjo. Lietuvos vyriausiojo
administracinio teismo praktikoje laikomasi pozicijos, kad Orhuso konvencijos 9
straipsnio 2 dalis
atitinkamais atvejais gali suteikti teisę visuomeninei organizacijai kreiptis į
teismą dėl viešojo intereso gynimo (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo
administracinio teismo 2006 m. spalio 24 d. nutartį administracinėje byloje Nr.
A10-1775/2006 ir kt.). Pažymėtina, kad pradėtas darbas turėtų būti
tęsiamas nacionalinių teisės aktų leidybos srityje tam, kad tarptautiniu lygiu
nustatyti standartai, susiję su visuomeninės organizacijos teisės kreiptis į
teismą įgyvendinimo sąlygų įtvirtinimu, taptų tvirtas pagrindas, kuriuo remdamosis
visuomeninės organizacijos galėtų ginčyti valdžios įstaigų priimtus sprendimus
ar neveikimą.
Iš Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo gaunamų
prašymų dėl viešojo intereso gynimo matyti, kad šiuo metu galiojantis teisinis
reguliavimas nėra pakankamas tam, kad visuomeninės organizacijos galėtų kuo veiksmingiau
įgyvendinti pilietinę iniciatyvą. Pastangos turėtų būti sutelktos tose srityse,
kur dar nėra priimta taisyklių dėl visuomeninių organizacijų teisės kreiptis į
teismus. Palankesnių teisės kreiptis į teismą visuomeninėms organizacijoms
sąlygų sudarymas galėtų pagerinti aplinkos, vartotojų teisių ir kitų visai
visuomenei aktualių klausimų sprendimą, be kita ko, pasitikėjimą valdžios
įstaigomis bei pačia teisine valstybe. Dėl to, Lietuvos vyriausiojo
administracinio teismo manymu, yra būtina įstatymuose numatyti platesnį
visuomeninių organizacijų teisės kreiptis į teismus įgyvendinimo modelį. Tokiu
būdu įstatymų leidėjas numatytų ir tam tikrą kontrolės mechanizmą, kuris
būtinas siekiant užtikrinti, kad valdžios įstaigų priimami sprendimai neprieštarautų
teisės aktuose nustatytiems reikalavimams. Situacija, kai tam tikri sprendimai,
susiję su viešojo intereso apsauga, nėra teisminės kontrolės dalykas, yra
nesuderinama su teisinės valstybės principu.
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas savo
kompetencijos ribose yra pasirengęs toliau bendradarbiauti tiek su valdžios
institucijomis, tiek su visuomeninėmis organizacijomis, siekiant, kad viešieji
interesai būtų veiksmingai apsaugoti tiek teisėkūros, tiek įgyvendinimo
etapais. Šiuo tikslu jau dabar yra teikiami įvairūs pasiūlymai teisės aktų
leidėjui, organizuojamos apskritojo stalo diskusijos. Vyriausiasis
administracinis teismas siekia kuo labiau įtraukti visuomenę dalyvauti ir teismo
procesuose, ypač srityse, susijusiose su viešojo intereso gynimu.[13]
Visuomeninės organizacijos turi tam tikrų ekspertinių žinių bei patirties tam,
kad kvalifikuotai prisidėtų prie viešojo intereso balanso paieškų.
Pabaigoje pasakytina, kad administraciniuose teismuose gaunamų
visuomeninių organizacijų ir kitų subjektų prašymų ginti viešąjį interesą augantis
skaičius aiškus impulsas Lietuvos įstatymų leidėjui. Teisėkūros darbas turėtų
būti tęsiamas, siekiant priimti teisines priemones, garantuojančias, kad
Lietuvoje būtų veiksmingai užtikrinta viešojo intereso apsauga viešojo
administravimo metu. Tokiu būdu būtų įgyvendintas visų su viešojo intereso
apsauga susijusių subjektų bendras tikslas turėti reikiamus, veiksmingus ir
kokybiškus teisės aktus, atitinkančius juose nustatytus tikslus ir naudingus
visai visuomenei. Be to, ypatingai svarbu, kad valdžios institucijos visais
valdžios lygmenimis pilnutinai suprastų savo pareigas, kylančias viešojo
intereso gynimo srityje. Ne mažiau svarbu skatinti valdžios įstaigas skirti adekvačius
žmogiškuosius, finansinius ir materialinius išteklius, siekiant užtikrinti, kad
būtų lygiuojamasi į kuo aukštesnį viešojo intereso apsaugos lygį.
_________________