Bendrasis (viešas) interesas
ir žmogaus teisės.
Habil.dr. Alfonsas Vaišvila
Bendrasis interesas
ir jo gintis - tai fundamentali problema, kuriai aptarti galbūt reikėtų kelių
konferencijų, be to, kyla klausimas, ar esame pasiruošę ne tik šią problemą
svarstyti, bet ir ją spręsti, jei paaiškėtų, kad tos problemos sprendimas
reikalautų gerokai reformuoti tai, ką šiandien turime, prie ko pripratome ir
nuo ko nenorime atsisakyti. Tai pirma.
Antra, svarstant bendrojo intereso ir žmogaus teisių
santykio problemą svarbu surasti vieningą principą, kuris ne tik paaiškintų
dabartį, bet ir praeitį, kartu padėtų orientuotis ateities sprendimuose. Tokiu
principu, manau, galėtų būti atsisakymas atskirai kalbėti apie bendrąjį ir
privatų interesus, jų gintį, o nagrinėti problemą kaip bendrojo ir privataus
interesų vienybę, ir taip išvengti judėjimo nuo vieno kraštutinumo prie kito.
Privatus ir bendras arba viešas interesas nėra patalpinti skirtinguose
stalčiuose. Jie egzistuoja kaip neatskiriama dviejų priešybių vienovė, ir tik veikdamos
kartu viena kitą papildydamos ir sustiprinančios, kuria gyvastingą žmonių
gyvenimą ir sugyvenimą.
Istorinė realybė yra tokia, kad tautos gyvena tai
bendrojo, tai privataus intereso vyravimo stadijoje ir todėl nuolat juda nuo
vieno kraštutinumo prie kito nuo autoritarizmo prie liberalizmo, nuo jo vėl
viskas prasideda iš naujo. Lietuvos istorija šiuo požiūriu irgi gali būti
suskirstyta į šiuos du periodus: 1) viešojo arba bendrojo intereso vyravimo
epocha ir 2) asmens laisvės arba privataus intereso vyravimo epocha.
Pažiūrėkime, ką tauta, pasiduodama tai vienam, tai kitam kraštutinumui,
laimėjo.
Bendrasis interesas pirmiausia susijęs su vertybėmis ir jų hierarchija.
Tos hierarchijos viršūnėje pirmiausia stovi tautos saugumo, išlikties,
politinės laisvės ir nepriklausomybės vertybės ir poreikis jas apginti,
išlaikyti. Šios vertybės užima visų kitų vertybių atžvilgiu prioritetinę vietą.
Kai joms iškyla grėsmė, visos kitos vertybės (asmens laisvė, jo autonomiškumas,
jo asmeninė gerovė, net jo gyvybė ir sveikata
) nueina į antrą vietą ir
traktuojamos kaip priemonės pirmosioms išsaugoti. Tokiomis sąlygomis bendrasis
interesas bendroji nauda vyrauja prieš privatų interesą, nes tik esant tokiam
bendrojo ir privataus intereso santykiui, tauta gali išlikti ir siekti
pažangos. Lietuvių tauta, siekdama išlikti ir apginti savo teisę savarankiškai
tvarkytis kryžiuočių agresijos akivaizdoje, pirmumą teikė ne asmens laivei, ne
privačiam, o bendrajam interesui. Šio intereso viršenybė pasirodė tautos
saugumą ir išliktį kurianti, šias bendras vertybes garantuojanti. Ji leido
lietuvių tautai XIII amžiuje sukurti savo nacionalinę valstybę, Saulės (1236)
ir Durbės (1260) mūšiuose sutriuškinti kryžiuočių kariuomenes ir laikinai
pašalinti egzistencinę grėsmę iš Vakarų. Bendrojo intereso persvara prieš
privatų interesą, integravusi ir disciplinavusi tautą, leido jai savo
nacionalinę valstybę paversti imperija- Didžiąja Lietuvos kunigaikštyste, tapti
viena galingiausių Europos valstybių, su kuria tuo metu skaitėsi visa Europa,
jos bijojo kaip karinės galybės ir kartu ją gerbė dėl tos pačios karinės
galybės. 1362 m. sutriuškinusi prie Mėlynųjų vandenų jungtinę mongolų-totorių
ordos kariuomenę, ji panaikino naują jos egzistencijai iškilusią grėsmę iš
Pietų, sustabdė mongolų totorių veržimąsi į Vakarus, išgelbėjo daugelį Vakarų
Europos tautų nuo mongolų totorių vergijos. Šią lietuvių pergalę prie Mėlynųjų
vandenų rusų autorius Večeslav Karnacėvič priskiria prie didžiausių istorijos
įvykių, pakreipusių žmonijos istorijos eigą.
Šveicarijos Friburgo universiteto prof. G. Schnűrer savo darbuose nekartą
mini Vakarų dėkingumą Lietuvai už šią pergalę prieš totorius-mongolus.
Ši Lietuvos sėkmė rėmėsi tuo, kad privatus interesas buvo griežtai
palenktas bendrajam, visų kuriamoji energija buvo sufokusuota į vieną tikslą
net ir drastiškomis priemonėmis. Vertybių hierarchija čia labai aiškiai
išreikšta. Apie jos nekompromisinį pobūdį galima spręsti, kad ir iš Vytauto
įsakymo, rengiantis žygiui į ordino žemes, 1422 m., kai bajorams buvo įsakyta
stoti į armiją raitiems. Kas neturi žirgo, tas privalo parduoti žmoną ir
vaikus, kad nusipirktų žirgą. Priešingu atveju neatremtas priešas išsives į
vergiją ne tik jo žmoną ir vaikus. Kita bendrojo intereso vyravimo prieš
privatų kūrybinga apraiška - 1557 m. Valakų reforma, pakėlusi Lietuvos
ekonominį gyvenimą.
Tačiau nuo XVI amžiaus antros pusės formuojasi socialinė tvarka,
besiremianti privataus intereso persvara prieš bendrąjį. Ši persvara atsirado
ne iš kur kitur, o iš savo priešybės to paties bendrojo intereso vyravimo,
kai valdovas privilegijomis sukūrė naują socialinį bajorų luomą, perėmusį iš
valdovo krašto valdymo kompetenciją ir viešąjį tautos gyvenimą ėmusi grįsti
privataus intereso vyravimu. Privilegijos buvo ta forma, kuria bendrojo intereso
viršenybė laipsniškai kūrė savo priešybę privataus intereso persvarą.
Ir ką dabar matome? Su privataus intereso vyravimu prasideda Lietuvos
valstybės ir visuomenės rėdėjimas žemyn. Iš pradžių privataus intereso arba
asmens laisvės principo pirmavimas irgi pasireiškė kaip kuriantysis principas.
Vienas iš ryškiausių jo kūrybingumo pasireiškimų - trys Lietuvos Statutai, savo
juridine technika neturėję sau lygių ano meto Europoje. Bet kas buvo Statutai
savo turiniu? Tai privataus intereso persvaros prieš bendrąjį įtvirtinimas. Tai
teisės aktai, reikšmingai apriboję valdovo valdžios įgaliojimus ir įtvirtinę
toli siekiančias bajorų asmens laisves, daugeliu atvejų atleidę juos nuo
pareigų . Statutais siekta apriboti valdovo savivalę, kad galėtų savivaliauti
kiekvienas, jėgos turintis; nusilpus valdovo vykdomajai valdžiai, nėra kam
sudrausminti savivaliaujančių bajorų. Prasideda visuotinė teisėtumo krizė,
pavirto į visuotinę bendrųjų vertybių krizę. Bendros vertybės, taip pat tautos
laisvė, nepriklausomybė, pagarba teisei, kito žmogaus asmeniui, nuosavybei buvo
pavojingai gožiamos bajorų privataus intereso, įvairiais būdais vengta veikti
bendrųjų vertybių naudai tarnauti kariuomenėje, mokėti mokesčius, vykdyti
teismų sprendimus, atlyginti padarytą žalą
Išlaisvinti iš valdovo priežiūros bajorai žinojo tik savo teises ir
uoliai vengė, bet kokių pareigų vienas kitam ir bendram reikalui (valstybei),
jie nenori tarnauti kariuomenėje, bet nenori ir mokėti mokesčius tai pačiai
kariuomenei samdyti, ją išlaikyti. Jie dažniausiai nebaudžiami žudė vienas
kitą, degino ir plėšė vienas kito sodybas, grobė vienas kito turtą, teisėjavo
savo pačių bylose, smurtavo prieš valstybės pareigūnus, bandančius vykdyti
teismų sprendimus... Statutų deklaruojama asmens laisvė ėmė mažai ką reikšti
praktikoje, nes teisės viršenybę praktiškai buvo keičiama turimos jėgos
viršenybe. Perėmę iš valdovo įstatymų leidybos teisę, bet dėl tarpusavio
susipriešinimo ir liberum veto, negalėjo ja praktiškai naudotis: Seimai dažnai
baigdavosi nieko nenutarę ir jokio teisės akto nepriėmę. Vienas šlėkta Seime,
remdamasis liberum veto, formaliai galėjo suspenduoti daugumos valią, tuo
įrodydamas, kad Statutuose įtvirtinta baimė vieno tirono (valdovo) gimdė
daugybę tironų. Liberum veto skelbiantis šlėkta jau buvo būtent toks tironas
viso Seimo atžvilgiu, nes vienas galėjo diktuoti savo valią daugumai,
paralyžiuodamas visą valstybės gyvenimą: Todėl valstybė vis giliau klimpo į
chaosą ir suirutę, kuri provokavo kaimynų agresyvumą, nes formavo lengvo grobio
įspūdį. Mirtinai susipriešinę ir nieko daugiau nematantys išskyrus savo
asmeninę naudą, bajorai jau nepajėgė veikti kartu, priešintis kaimynų
agresijai. Šis privataus intereso absoliutinimas baigėsi nacionalinės valstybės
praradimu ir patekimu į 200 metų trukusią svetimųjų nelaisvę, t. y. praradimu
ir tos pačios asmens laisvės, kurią norėta absoliutinti ir dėl kurios taip
ryžtingai bijota stiprios valstybės ir vengta veikti bendrojo intereso labui.
Nemokėdami naudotis laisve, Lietuvos bajorai du šimtus metų mokėsi ją branginti
nelaisvėje, mokėsi privatų interesą derinti su bendruoju.
Nepriklausoma valstybė vėl buvo atkurta 1918-20 m., ir 1989-1990 m. irgi
tik bendrajam interesui dominuojant prieš privatų. Bet kai tik politinė laisvė
atkuriama, vėl metamasi į kitą kraštutinumą: piliečių asmeninė nauda išeina į
priekį ir kiekvienas tos naudos ima siekti ignoruodamas artimo naudą.
Labai panašioje situacijoje Lietuva gyvena šiandien,
kur bendrojo intereso krizė stebima kaip teisėtumo krizė. Bendrasis interesas pirmiausia
reiškiasi kasdieninėmis pareigomis ir jų vykdymu, kiek visa tai stiprina asmenų
tarpusavio pasitikėjimą, galimybę veikti drauge, kiek tai stiprina pasitikėjimą
pačia teise, jos socializuojančia galia, didina valstybės galimybes palaikyti
tvarką ir pagelbėti asmeniui jo negalios atveju. Privataus intereso
absoliutinimas - tai ne kas kita, kaip naudojimasis teisėmis nevykdant
atitinkamų pareigų arba neproporcingų teisėms pareigų, nes pareigos, jų
vykdymas - tai kito asmens teisių, kito asmens naudos realus pripažinimas.
Ginti bendrąjį interesą, tai pirmiausia reikalauti, kad kiekvienas asmuo,
naudodamasis teisėmis, vykdytų joms proporcingas pareigas, priešingu atveju
privataus intereso vyraus virš bendrojo ir toliau gilins visas tas destrukcijas,
kurios šiandien jaudina visuomenę kaip neteisingumas ir valdininkų savivalė.
Bendro ir privataus interesų vienovės problema - tai
teisės viešpatavimo problema, jei teisę suprantame kaip leidimų ir paliepimų,
laisvės ir būtinybės vienovę, kaip sutaptį dviejų laisvių, kurios yra viena
kitos riba. Todėl betarpiškai bendrojo ir privataus intereso vienovė pirmiausia
egzistuoja kaip visuotinio ir vieningo teisėtumo problema. Visos problemos ir
konfliktai kyla iš to, kad naudojamasi teisėmis nevykdant pareigų. O tai
reiškia, kad atskiro asmens nauda tokiu pat mastu realizuojasi kitų asmenų
naudos mažinimo arba likvidavimo sąskaita, keldama ir gilindama konfliktus.
Toks asmuo nepripažįsta jokių kitų vertybių, išskyrus savo momentinę naudą, jis
tuo nepripažįsta ir bendrojo intereso - kitų asmenų teisės į gerovę, vengia
mokesčių, nedalyvauja kuriant savo tautos ir valstybės gerovę, bendrapiliečių
santarvę, Tai agresyvus vartotojas. Todėl ginti bendrąjį interesą tai neleisti
nei vienam asmeniui naudotis teisėmis, nevykdant atitinkamų pareigų. Vadinasi,
ginti bendrąjį arba viešąjį interesą, tai reikalauja, kad kiekvieną kartą, kai
naudojamasi teisėmis būtų vykdomos proporcingos pareigos. Neveltui R. Jheringas
yra rašęs: Kas gina savo teisę, tas gina teisę apskritai (kitaip sakant, kas
gina savo privatų interesą, tas kartu gina ir bendrąjį, nes neleidžia tam
kitam naudotis teisėmis nevykdant proporcingų pareigų. Šia prasme prokuroras
gali ginti bendrąjį interesą ir tada, kai jis gina privatų interesą, nes
padėdamas asmeniui ginti savo interesą, prokuroras gina ir teisę apskritai,
gina jos viršenybę, kaip vieną iš svarbiausių bendrojo intereso apraiškų, gina
teisinę valstybę - bendrąjį visų gėrį, gina demokratinę teisinę tvarką
visuomenėje. Atskyrus bendrąjį interesą nuo privataus, abu šie interesai tampa
nepažinūs.
Demokratinėje valstybėje, kiek asmeniui suteikta teisė ginti savo
interesą ir kiek pats asmuo pajėgia ginti savo interesą, tiek prokuratūrai,
žinoma, nėra būtinybės dalyvauti šioje gintyje. Bet jei asmuo negina savo
teisių, kai jos pažeistos, tai jo teisę gali ginti ir prokuroras, net kartais
ir prieš tokio asmens valią, nes teisinėje valstybėje yra teisės viršenybė,
kurią prokuroras privalo ginti kiekvieną kartą, kai ji pažeista. Tokia yra
teisinės valstybės esmė, ir tokia yra teisinės valstybės prokuroro paskirtis.
Prokuratūros bendrosios
priežiūros funkcija. Bendro intereso specifika yra ta, kad jis
garantuoja ne atskiro, o šimtų ar net tūkstančių žmonių gerovę arba priešingai
tokio pat skaičiaus žmonių gerovę sumažina. Bet kai bendras interesas
priklauso visiems, tai jis lyg ir niekam nepriklauso ir niekas neturi teisės jo
ginti. Teismuose formuojasi ydinga ir teisinės valstybės principui priešinga
praktika, kad asmeniui nepripažįstama teisė ginti teisme bendrą interesą, jei
tai tiesiogiai to asmens neliečia, nors galioja teisės principas: kas naudojasi
teise vykdydamas pareigą, tas turi teisę reikalauti, kad ir kiti, naudodamiesi
teisėmis vykdytų atitinkamas pareigas, nes valstybė ir bendras interesas demokratinėje
visuomenėje yra visų ir kartu kiekvieno savastis.
Vadinasi, pilietis turėtų
turėti teisę ir tiesiogiai kreiptis į Konstitucinį Teismą, jei jis mano, kad
konkretus įstatymas daro žalą bendram interesui ir tarnauja tik atskirų asmenų
ar grupių interesams. Bet bendrojo intereso (bendrosios naudos) gynimo
perkėlimas patiems piliečiams negalėtų būti itin veiksmingas, nes pilietis
dažnai neturi pakankamos, patikimos ir savalaikės informacijos, be to, užsiėmęs
savo profesiniais reikalais. Tai veiksmingai galėtų daryti pirmiausia
prokuratūra bendrosios priežiūros funkcijos pagrindu. Prokuratūros įstatyme
užsiminta apie prokuroro teisę ginti viešąjį interesą, bet ši teisė
nesukonkretinta ir neišplėtota procesinėmis normomis. Apribojimas prokuratūros
veiklos kriminaliniu persekiojimu, tai neišnaudojimas visų prokuratūros
galimybių teisėtumui palaikyti ir piliečių teisėms ginti, kai jos yra
pažeidžiamos tokių būdu, kai tiesiogiai kėsinamasi ne į atskiro, o į daugumos,
arba visos tautos teises. Pavyzdžiui, Mažeikių naftos privatizavimo
Wiljamsui, arba Alytaus Alitos fabriko privatizavimo įstatymai ir sutartys,
padariusios šimtus milijonų žalos Lietuvai, pažeidė kiekvieno ir visų Lietuvos
piliečių turtines teises.
Prokuratūra turėtų teisę
išreikalauti iš valstybės institucijų dokumentinę informaciją, pažeidimo fakto
nustatymo atveju įpareigoti pažeidėją atšaukti įstatymui ar Konstitucijai
prieštaraujančius sprendimus, o, nereagavimo atveju, kreiptis į teismą, kuris
bylas pagal prokuroro ieškinį turėtų nagrinėti skubos tvarka, kiek tai ginamas
bendrasis interesas (visų piliečių ar daugumos teisės), kuris visada turi
turėti pirmumą prieš privatų. Prokurorui turėtų būti suteikiama teisė kreiptis
ir į Konstitucinį Teismą, jei prokuroras mano, kad taikomas kuris tai
įstatymas, prieštaraujantis Konstitucijai ir pažeidžiantis daugelio Lietuvos
žmonių teises. Įstatymas, atitinkantis Konstituciją, irgi yra viena iš bendrojo
arba viešojo intereso apraiškų.
Įstatymų teisėtumas tai jų atitikimas Konstitucijai, kuris reikalauja,
kad įstatymuose būtų kompromisu suderinti skirtingų socialinių grupių
interesai, išsaugoma pagarba konstitucinėms piliečių teisėms. Šį įstatymų
teisėtumą garantuoja konstitucinė kontrolė, kurią vykdo Konstitucinis Teismas.
Bet ar efektyvi ši kontrolė siekiant apginti, garantuoti tą viešąjį interesą,
kuris susijęs su įstatymų konstitucingumu? Ar esant Konstituciniam Teismui
negalioja konstitucijai priešingi įstatymai, jei ši kontrolė vykdoma
aposteriori, t. y. po to, kai įstatymas jau įsigaliojo, pažeidžia piliečių
konstitucines teises? Esant įstatymų konstitucinei kontrolei aposteriori,
galioja daug konstitucijai priešingų įstatymų, kuriais daroma žala piliečių
konstitucinėms teisėms, bet valstybė atsisako atlyginti piliečiams padarytą
žalą antikonstituciniais įstatymais.
Teisinėje valstybėje parlamentas įpareigotas kurti ne bet kokius
įstatymus, o tik teisinius. Vadinasi, įstatymų leidyboje šalia politinės valios
turėtų tiesiogiai dalyvauti ir profesionali teisinė sąmonė, kurios reiškėjai
gali būti tik profesionalūs teisininkai, gerai žinantys teisės ir teisinės
valstybės principus. Todėl bręsta poreikis atitinkamos reformos, kuri
teisėkūros funkciją pavestų trinariui subjektui: Seimui, Konstituciniam
teismui, tiksliau Konstitucinei tarybai, ir Respublikos Prezidentui: Seimas
priima patį įstatymo projektą, Konstitucinė taryba tikrina jo atitikimą
Konstitucijai, o Prezidentas jį pasirašo ir paskelbia. Tai institucinė ir
procedūrinė garantija, kad teisinėje valstybėje galios tik Konstituciją įgyvendinantys
ir jai neprieštaraujantys įstatymai, o kartu su jais bus kuriama viešojo ir
privataus intereso pusiausvyra. Tai atkristų visa eilė šiandien keliamų
problemų: pirmiausia išnyktų būtinybė kalbėti apie piliečių individualaus
konstitucinio skundo problemą, taip pat išnyktų valstybės pareiga atlyginti
piliečių konstitucinėms teisėms padarytą žalą antikonstituciniais įstatymais.
Prezidento vaidmuo. Ypatingas vaidmuo, išsaugant bendrojo
intereso vaidmenį socialinėje tvarkoje, tenka Respublikos Prezidentui, kaip
valstybės vadovui. Prezidentas atsakingas už bendrojo ir privataus intereso
derinimą priimant visus pagrindinius valstybės sprendimus. Prezidentas
atsakingas už tuos sprendimus, tiek kiek juos pasirašo. Pasirašydamas
įstatymus, Prezidentas atsako už įstatymų turinį ir tas socialines pasekmes,
kurias tas įstatymas sukelia.
Šiuo požiūriu Lietuvoje keista padėtis: Seimu dauguma piliečių nepasitiki
(žemiausi reitingai), o Prezidentu dauguma pasitiki (aukščiausi reitingai), lyg
šios dvi institucijos niekur nesąveikautų. Bet juk Seimas be Prezidento parašo
nieko negali nuspręsti įstatymo lygmeniu. Prezidentas savo parašu legalizuoja
ir aprobuoja Seimo sprendimus. Todėl grynai teisiniu požiūriu atsakingas yra ne
tas kas paruošė ir formaliai priėmė sprendimą, o kas jį pasirašė, nes tik nuo
pasirašymo momento įstatymas tampa įstatymui. Prezidentas, pasirašydamas Seimo
priimtą įstatymo projektą, viešai visai Lietuvai skelbia, kad tas įstatymas
nepažeidžia konstitucijos ir bendrojo intereso, ir gali būti atiduodamas
praktiniam naudojimui, nes Prezidentas ne tik Konstitucijos, bet ir priesaikos
yra įpareigotas būti visiems vienodai teisingas. Vadinasi, pasirašydamas
įstatymo projektą Prezidentas asmeniškai atsako už įstatymo kokybę ir už tą
žalą, kurią konkretus įstatymas gali padaryti bendrajam interesui ir piliečių
teisėms. Būtent dėl to, kad tik pasirašančiam tenka visa teisinė atsakomybė,
yra tai itin svarbus faktas, kuris neleidžia pasislėpti nuo atsakomybės už
kolektyvinių sprendimų, kai sakoma: sprendimas kolegialus ir žalos atveju
kaltųjų nėra. Atsakingi yra tie, kurie pasirašo ir jiems turi būti taikoma
teisinė atsakomybė, nepriklausomai nuo to, ar jis vienasmeniškai priėmė
sprendimą ar kolegialiai.
Todėl išsireiškimas, kad Seimas priima įstatymus, nėra teisės požiūriu
tiksli formuluotė. Įstatymų projektų svarstymas ir priėmimas kolektyvinis, o
suteikimas jiems užbaigiančių rekvizitų priklauso konkrečiam asmeniui
Prezidentui ir, matyt, taip yra todėl, kad teisinėje valstybėje visur turi tik
individuali teisinė atsakomybė: svarstymai kolektyvūs, sprendimai individualūs.
Pareigūnas turi teisę nepasirašyti tokio įstatymo ar kolektyvinio sprendimo,
kuris, jo nuomone, gali prieštarauti teisei kaip bendrojo ir privataus
intereso balansui. Tik tokia situacija teisinę atsakomybę daro realią, o ne
iliuzorinę, nedeklaratyvią.
Taip pat netiesa, kad Prezidento
pagrindinė funkcija - užsienio politika. Kiek Prezidentui suteikta teisė
pasirašyti įstatymus, tiek Prezidentas dalyvauja visų vidaus reikalų
sprendimuose, kuriems suteikiamas įstatymo pavidalas. Todėl Prezidentas
vienodai atsakingas tiek už vidaus, tiek ir užsienio politiką.
Bendrojo intereso
pedagogika. Yra žmonių, mokančių gyventi visuomenėje ir nemokančių.
Mokėti gyventi visuomenėje tai mokėti ir sugebėti elgtis pagal teisių ir
pareigų pusiausvyrą, kiek ši pusiausvyra yra privataus ir bendrojo intereso
pusiausvyra, įgyvendinama praktiniu elgesiu. Tokio elgesio būtina ne tik
reikalauti, bet ir jo mokyti, mokyti socialumo, atsakomybės, kuri yra
nuolatinis galvojimas apie savo gebėjimą vykdyti pareigas, kai naudojamasi
atitinkamomis teisėmis. Egoizmo mokyti nereikia, jis pats iš savęs aktyvus ir
dažnai liejasi per kraštus; mokyti reikia tik socialumo, pagarbos vienas kitam
ir kaip praktiškai to siekti.
Todėl valstybė, išeidama iš privataus ir
bendrojo interesų vienybės ir jos apsaugos poreikio, privalo vertinti
vyraujančias nuomones bendrojo ir privataus interesų vienovės požiūriu. Tam ji
turėtų turėti ir atitinkamas priemonės savo laikraštį, televizijos kanalą,
per kuriuos ji veiktų savo piliečių sąmonę, ją kreiptų privataus ir bendrojo
interesų vienovės kūrimo ir palaikymo linkme. Švietimas prevencinė priemonė.
Kol piliečių teisinis auklėjimas atiduotas teismams, baudžiamajai teisei, kol
teisės ir teisingumo mokoma per bausmes ir teismų nuosprendžius, tai Lietuvoje
greitai gali nebebus neteistų asmenų ir tada išnyks skirtumas tarp doro,
teisėto elgesio ir nusikaltimo, nes nusikaltę sudarys su laiku daugumą, o
dauguma demokratinėje valstybėje diktuoja vertybes arba nevertybes.
Tai padėtų žmonėms
susiorientuoti nuomonių įvairovėje, vertybių chaose,padėtų skirti
profesionalias nuomones nuo diletantiškų, savanaudiškas nuo bendram gėriui
tarnaujančių, padėtų atpažinti bendrąjį interesą ir jos derinimo su privačiuoju
formas. Štai kad ir reikalavimas, jog smulkieji prekybininkai naudotųsi kasos
aparatais. Jis sukėlė prekeivių pasipriešinimą, net badavimo akciją. Bet prie
susipratimo buvo galima eiti ir kvalifikuotai viešai paaiškinant senosios
licenzijų tvarkos priešingumą teisei. Prekiauta pagal perkamas verslo
licenzijas. Bet kas žino, kiek ta licenzija turi kainuoti, kad jos kaina
tarnautų ne tik privačiam interesui. Nežinant, kuo turėtų remtis licenzijos
kaina, ta kaina neišvengiamai turi būti grynai savavališka ir voliuntaristinė.
Bet ši kaina, matyt, buvo gerokai per maža, jei ta tvarka taip uoliai ginama
reikalaujant privilegijų ir pažeidžiant konstitucinį visų piliečių (šiuo atvejų
prekeivių) lygiateisiškumo principą. Todėl be kasos aparatų tarnaujantys prekeiviai
buvo daugiau bendrojo gėrio vartotojai, negu jo kūrėjai. Kasos aparatai
panaikina licenzijos kainos dydžio problema, ją perduoda nusistatyti patiems
prekeiviams pagal jų vykdomos prekių apyvartos mastą, kuris kaip tik ir leidžia
siekti šioje situacijoje privataus ir bendro interesų vienovės.
Vilnius. 2011.04.07.