LIETUVOS NEVYRIAUSYBINIŲ
ORGANIZACIJŲ KREIPIMASIS Į
LR SEIMO ŽMOGAUS
TEISIŲ KOMITETO IR
KONFERENCIJĄ
VIEŠASIS
INTERESAS IR JO GYNIMAS
2011 m. balandžio 6 d.
Vilnius
Viešasis interesas tai visuomenės
interesų visuma, kurią apsprendžia aukštesnis visuomenės išlikimo užtikrinimo
tikslas, svarbesnis už trumpalaikius ar siauresnius turtinės naudos, pelno
siekimo interesus, atspindintis ir išreiškiantis pamatines konstitucines
visuomenės vertybes.
Lietuvos Respublikoje viešojo
intereso gynimą užtikrina Lietuvos Respublikos Konstitucija, LR Seimo ratifikuotos
Jungtinių Tautų, Europos Tarybos bei kitos tarptautinės sutartys, Europos
Bendrijos teisė ir Lietuvos Respublikos įstatymai. Jį reglamentuoja Baudžiamojo
ir Civilinio proceso kodeksai (BPK ir CPK), Administracinių bylų teisenos
įstatymas (ABTĮ), Prokuratūros, Savivaldybių administracinės priežiūros
įstatymai, Aplinkos, Teritorijų planavimo, Statybos, Visuomenės sveikatos
priežiūros ir daugelis kitų įstatymų, taip pat suformuota teismų praktika.
Viešąjį interesą gina prokuratūra, teismai, valstybės bei valdžios įstaigos ir
specialiosios priežiūros institucijos.
Tačiau nepakankamas Lietuvos Respublikos
teisyno vidinis harmonizavimas, teisinio reglamentavimo spragos ir painumas
atskiruose įstatymuose, ABTĮ, CPK ir BPK bei kitų teisės aktų apribojimai ir
prieštaringa teismų praktika sudaro sąlygas korupcijai viešojo intereso srityje,
varžo prokurorų galimybes ir piliečiams iš esmės neleidžia ginti viešojo
intereso, t.y., įgyvendinti savo konstitucinės teisės.
Dėl nacionalinės teisės
nesuderinimo su tarptautine ir Europos Sąjungos teise (pvz., Orhuso
konvencija) LR administraciniai teismai riboja piliečių teises ginti viešąjį
interesą, atsisako tiesiogiai taikyti Seimo ratifikuotas konvencijas, ignoruoja
Europos Bendrijos teisės (reglamentų ir sprendimų) privalomumą Lietuvos
Respublikai ir nepaiso Europos Bendrijų Teisingumo Teismo praktikos.
Valstybė per menkai skatina
pilietinę iniciatyvą ginant viešąjį interesą, valdžios institucijos nenoriai konsultuojasi
su visuomene dėl numatomų sprendimų. Teismai, užuot gynę viešąjį interesą, dažniau
gina privačių asmenų turtinius interesus, o veiksmų viešajam interesui apginti
imasi tik aktyviai reikalaujant visuomenei ar spaudžiant viešajai opinijai.
Išdėstytos aplinkybės nulemia
situaciją, kai deklaruojamų teisių visuma tarsi užtikrina visuomenei jos
pamatinių vertybių išsaugojimą ir gynimą, o faktiškai tos vertybės lieka
neapsaugotos ir neapgintos. Tikrovėje aplinkos, kultūros, paveldo, vartotojų
ir kitų pamatinių visuomenės teisių apsauga valstybėje neatitinka LR
Konstitucijoje deklaruojamą principų, o valstybės valdyme pavienių asmenų ar
verslo grupių siauri interesai siekiant asmeninės turtinės naudos toleruojami
ir ginami labiau nei visuomenės. Todėl nestabdomai naikinamas nacionalinis
gamtos ir kultūros paveldas, plėtojamos neleistinos statybos nacionaliniuose
parkuose, draustiniuose, rekreacinėse teritorijose, neteisėtai nusavinamas
visuomeninis turtas, plinta korupcija ir kiti negatyvūs reiškiniai. Dėl šios priežasties
visuomenėje stiprėja teisinis nihilizmas, nepasitikėjimas aukščiausios
valstybinės valdžios institucijomis, ypač teismais, ir pačia valstybe, o tai prisideda
prie emigracijos didėjimo.
Daugelyje Europos valstybių yra
taikomos specialios teisinės ir teisminės priemonės, apsaugančios piliečius nuo
vadinamųjų strateginių ieškinių prieš visuomenės dalyvavimą (SIPVD). O Lietuvoje
Civiliniuose procesuose verslo bendrovės nevaržomai persekioja piliečius dėl
viešojo intereso gynimo.
Prieš ketverius metus (2007 m.) LR Seimo sudaryta speciali darbo grupė buvo parengusi Lietuvos Respublikos viešojo
intereso gynimo civiliniame ir administraciniame procese įstatymo projektą,
tačiau toks įstatymas iki šiol nėra priimtas.
Lietuvos nevyriausybinės
organizacijos yra įsitikinusios, kad išankstinis konkretaus viešojo intereso teisinis
reglamentavimas nėra galimas, nes viešojo intereso pažeidimo nustatymas yra fakto
dalykas, kurį kiekvienu atveju, remdamasis faktinėmis aplinkybėmis, teisingiausiai
identifikuoti gali teismas. Dėl to ir visuomenės apsauga nuo atgrasymo ginti
viešąjį interesą išimtinai tenka teismams, kurie, taikydami ABTĮ, CPK, BPK ir
kitus teisės aktus, gali ir privalo saugoti piliečius nuo persekiojimo už
pamatinių visuomenės vertybių gynimą.
Žemiau pasirašiusios Lietuvos
nevyriausybinės organizacijos mano, kad būtina nedelsiant:
1.
Užtikrinti
visuomenės konstitucinę teisę ginti viešąjį interesą visais klausimais, iš
ABTĮ, CPK, BPK bei kitų teisės aktų pašalinant išlygą, jog visuomenė (tiek
fiziniai asmenys, tiek visuomeninės organizacijos) gali ginti viešąjį interesą
tik įstatymų nustatytais atvejais, paliekant teismui teisę kiekvienu
konkrečiu atveju nustatyti viešojo intereso gynimo faktą. Tuo tikslu būtina pataisyti
ir papildyti:
-
ABTĮ 5 str. 3
d. 3 p. ir 40 str. 1 d. 7 p.;
-
CPK 49 str. 5
d., 49 str. 1 d., 83 str. 1 d. 5 p., 95 str.
2. Užtikrinti visuomenės apsaugą
nuo strateginių ieškinių prieš visuomenės dalyvavimą (SIPVD), kuriais siekiama atgrasyti
piliečius aktyviai dalyvauti ginant viešąjį interesą. Asmenys, kurie naudojasi LR
Konstitucijos suteikta teise ginti viešąjį interesą, teisme už šį dalyvavimą negali
būti baudžiami, persekiojami arba kitais būdais varžomi. Turi būti draudžiama
verslo bendrovėms teikti ieškinius prieš visuomenę, nes tokių ieškinių tikslas -
ne ieškinio patenkinimas, bet pats teismo procesas, kurio metu, piktnaudžiaujant
procesinėmis teisėmis, persekiojami aktyviausi piliečiai, areštuojamos
visuomenės narių turtas, sąskaitos banke, apribojama asmens veikimo laisvė, siekiant
atgrasyti visuomenę nuo viešojo intereso gynimo.
Siekdami
sustiprinti viešojo intereso apsaugą ir gynimą, pašalinti apribojimus,
atimančius iš piliečių teisę ginti viešąjį interesą, ir apsaugoti juos nuo
teisminio persekiojimo už šios savo konstitucinės teisės įgyvendinimą,
konferencijos dalyvius prašome:
1.
Siūlyti
Lietuvos Respublikos Seimui sudaryti Lietuvos Respublikos Seimo darbo grupę
viešojo intereso gynimo civiliniame ir administraciniame procese teisiniam
reglamentavimui parengti, nustatant, kad tokioje grupėje būtų ne mažiau kaip
pusė atstovų nevyriausybinių organizacijų, turinčių visuomenės pasitikėjimą viešojo
intereso gynimo srityje.
2.
Minėtai darbo
grupei suteikti įgaliojimus pasitelkti ekspertus, valstybės institucijų, įstaigų
ir organizacijų atstovus, kurie kvalifikuotai įvertintų esamą teisinę ir
atitinkamą teisminę praktiką viešojo intereso srityje bei parengtų atitinkamų
įstatymų pataisas:
-
ABTĮ 5 str. 3
d. 3 p. (Teisė kreiptis gynybos į teismą);
-
ABTĮ 40 str.
1 d. 7 p. (Neapmokestinami skundai, prašymai);
-
CPK 49 str. (Prokuroro,
valstybės ir savivaldybių institucijų bei kitų asmenų teisė pareikšti ieškinį
viešajam interesui apginti bei šių subjektų teisė duoti išvadą byloje);
-
CPK 83 str. 1
d. 5 p. (Atleidimas nuo žyminio mokesčio ir kitų bylinėjimosi išlaidų
mokėjimo);
-
CPK 95 str. (Piktnaudžiavimo
procesinėmis teisėmis pasekmės);
-
BPK ir LR
Asociacijų įstatymo (aiškiai atskiriant privataus, profesinio ir pilietinio
intereso organizacijas) bei kitų teisės aktų pakeitimus ir papildymus.
3.
Siekiant
vieningos Lietuvos Respublikos teismų sistemos ir vienodos piliečių kasacinės
teisės užtikrinimo, administracinių teismų sistemoje įteisinti kasacinę
instanciją ir tuo tikslu Lietuvos Aukščiausiajame Teisme įsteigti
Administracinių bylų skyrių.
4.
Griežtinti
asmeninę valstybės tarnautojų atsakomybę, tuo tikslu keičiant ir papildant LR Baudžiamąjį
kodeksą bei kitus įstatymus.
Lietuvos žmogaus teisių asociacija
pirmininkas Vytautas Budnikas
Lietuvos Helsinkio grupė Albertas
Žilinskas
Lietuvos žmogaus teisių
gynimo asociacija
pirmininkas Romualdas Povilaitis
Viešojo intereso gynimo institutas
viceprezidentė Rasa Navickienė
Visuomeninė organizacija
Žvėryno bendruomenė pirmininkė
Danutė Jokubėnienė
Visuomeninė organizacija
Pilaitės bendruomenė
pirmininkė Janina Gadliauskienė
Nacionalinė žalingų įpročių
prevencijos taryba -
prezidentas Alfonsas Čekauskas
VšĮ "Šeimos gynimo
centras" pirmininkas Justas Subačius
Asociacija Vienybės forumas pirmininkas
Žilvinas Šumskis
Lietuvos
žaliųjų judėjimo Aleksandras Kerpauskis
tarybos
narys
Šeimos
gynimo centras" Justas Subačius
pirmininkas