2011 m. vasario 2 d. Lietuvių kalbos institute (LKI) įvyko Švietimo, mokslo
ir kultūros komiteto išvažiuojamasis posėdis. Posėdžio dalyviai instituto
direktorės doc. dr. J. Zabarskaitės buvo supažindinti su Lietuvių kalbos
muziejumi, kuriame atsispindi ne tik visa lietuvių kalbos istorija, instituto
veikla, pristatyta instituto struktūra, veiklos kryptys.
LKI Mokslo tarybos pirmininkė dr. R. Miliūnaitė iškėlė problemas, susijusias
su trimis LR Švietimo ir mokslo ministerijos parengtais dokumentais: dėl
biudžeto lėšų, ilgalaikių programų ir institutų veiklos išorinio vertinimo
tvarkos aprašų. Dr. R. Miliūnaitė apgailestavo, kad juose neatsispindi pasitarimuose
pareikštos pastabos bei siūlymai. Pirmiausia minima buvo tai, kad Lietuvių
kalbos institutas leidžia fundamentalius lietuvių kalbos darbus, jais remiantis
yra rašomi ir leidžiami kiti darbai, tačiau sumažinus biudžetinį finansavimą, o
lėšų trūkumą dengiant iš projektams skiriamų lėšų, gali kilti grėsmė, kad
sistemiškai tęsiami darbai bus užmesti ir vykdomi nenuosekliai arba išvis
nepradedami daryti daugiau laiko reikalaujantys darbai. Taip pat baiminamasi,
kad išorinis veiklos vertinimas sureikšmins ekspertų darbą ir jis taps
neobjektyvus, ir manoma, kad tai silpnins pačių institutų savarankiškumą.
Lietuvių kalbos, Lietuvių literatūros ir tautosakos, Lietuvos kultūros tyrimų
bei Lietuvos istorijos institutų iniciatyva buvo pasiūlyta parengti ilgalaikės
veiklos ir plėtros gaires, kurios padėtų įgyvendinti šių institutų misiją. LR
Švietimo ir mokslo ministerija, inicijuojanti svarbius institutams dokumentus,
buvo kviečiama labiau atsižvelgti į jų pateikiamas pastabas bei pasiūlymus,
taip pat parengti vertinimo kriterijų aprašą. Komiteto pirmininkas Valentinas
Stundys vėliau organizuoti atskirą komiteto posėdį po to, kai institutų
problemas aptars humanitarinių mokslų institutai su Švietimo ir mokslo
ministerija ir Lietuvos mokslo taryba.
Švietimo ir mokslo ministerijos Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyriaus
vyriausioji specialistė Asta Nida Poderienė pristatydama naują Lietuvių kalbos vidurinio
ugdymo bendrąją programą teigė, kad ši programa nėra visiškai nauja, t.y.
parengta remiantis veikiančiomis Lietuvos švietimo plėtotės strateginėmis
nuostatomis. Ši vidurinio ugdymo programa skirta besimokantiems gimtąja
lietuvių kalba bei tautinių mažumų kalbomis. Iš programos išnyko antikos,
religijos bei viduramžių tekstai, nes, pasak programos autorių, šie kūriniai
yra studijuojami iki 11 klasės. Komiteto nariai ir dauguma mokytojų ekspertų
buvo patenkinti naująja programa, tačiau pareikšta ir pastabų dėl programinės
literatūros sąrašo apimties. Komiteto narė Dalia Teišerskytė išreiškė nuomonę,
kad programa yra labai gera, tačiau nėra lėšų naujiems vadovėliams bei
specialistų komandai, kuri įgyvendintų tą programą. Dėl šios priežasties reikia
kalbėti ne apie pačią programą, tačiau apie tai, kaip ją įgyvendinti kuo
mažesnėmis sąnaudomis. Dalis mokytojų tvirtino, kad reikia detalesnės
programos, kur būtų nurodyta, kokius metodus taikyti, kaip medžiagą pateikti. Programos
autoriai ir jos šalininkai teigė, kad būtent už medžiagos pateikimą yra
atsakingas mokytojas. Vienas iš tikslų, kurių reikia siekti, yra tai, kad ši
programa sutiktų su egzamino užduotimis. Posėdyje taip pat dalyvavo lietuvių
kalbos mokytojai ekspertai bei Lietuvių kalbos gynėjų sąjungos pirmininkė
Jūratė Voloskevičienė.