Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas 2011 m. lapkričio 30 d., trečiadienį, 9.00 10.00 val., Komiteto posėdžių salėje (Seimo III rūmai, 422 salė) rengia diskusiją dėl Lietuvos kultūros tarybos įstatymo projekto.
Diskusijoje bus pristatytas patobulintas Lietuvos kultūros tarybos įstatymo projektas. Diskusijoje kviečiami dalyvauti ir savo pastabas bei pasiūlymus teikti kultūros bendruomenės, valdžios ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, asociacijų, akademinės bendruomenės, žiniasklaidos atstovai.
Norinčius dalyvauti diskusijoje ir teikti pasiūlymus dėl Lietuvos kultūros tarybos įstatymo projekto prašome registruotis iki lapkričio 29 d., tel. (8 5) 2 39 67 15 arba el. paštu [email protected].
Primename, kad Seimas rugsėjo 27 d. plenariniame posėdyje po pateikimo nepritarė Lietuvos menų tarybos įstatymo projektui (Nr. XIP-3469) ir grąžino jį iniciatoriams tobulinti.
Projektas 2011-11-03
LIETUVOS RESPUBLIKOS
LIETUVOS KULTŪROS TARYBOS
ĮSTATYMAS
2011 m. d. Nr.
Vilnius
PREAMBULĖ
Lietuvos Respublikos Seimas,
siekdamas reformuoti ir demokratizuoti kultūros valdymą bei plėtodamas kultūros savireguliaciją,
priima šį įstatymą.
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas nustato Lietuvos kultūros tarybos (toliau vadinama Taryba) statusą, veiklos tikslus ir funkcijas, struktūrą, valdymą bei veiklos organizavimą.
2 straipsnis. Tarybos statusas
1. Taryba yra valstybės biudžetinė įstaiga prie Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos (toliau vadinama Kultūros ministerija), pagal kompetenciją įgyvendinanti valstybės politiką kultūros ministrui pavestose valdymo srityse.
2. Taryba yra teisės aktų nustatyta tvarka įregistruotas ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, turi savo antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu, sąskaitų bankuose.
3. Tarybos savininkė yra valstybė. Tarybos savininko teises ir pareigas, išskyrus sprendimus dėl reorganizavimo ir likvidavimo, kuriuos priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau vadinama Vyriausybė) įgyvendina Kultūros ministerija.
4. Taryba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Lietuvos Respublikos kultūros ministro įsakymais, kultūros ministro patvirtintais Tarybos nuostatais ir kitais teisės aktais.
ANTRASIS SKIRSNIS
TARYBOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
3 straipsnis. Tarybos tikslai
Savo veikloje Taryba siekia šių tikslų:
1) remiantis kultūros politikos prioritetais sudaryti sąlygas įvairiapusiškai kultūros ir meno plėtrai ir sklaidai, užtikrinant racionalų ir pagrįstą skirstomų lėšų panaudojimą;
2) pagal kompetenciją įgyvendinti kultūros politiką;
3) analizuoti kultūros ir meno procesus, įtakojančius kultūros politiką.
4 straipsnis. Tarybos funkcijos
Taryba, siekdama jai pavestų tikslų:
1) kultūros ministro nustatyta tvarka finansuoja kultūros ir meno programas, projektus ir kitokias priemones;
2) vadovaudamasi Lietuvos Respublikos kultūros rėmimo fondo įstatymu administruoja Kultūros rėmimo fondą;
3) kultūros ministro nustatyta tvarka skiria kultūros ir meno kūrėjams stipendijas ir kitokią paramą;
4) kultūros ministro pavedimu organizuoja kultūros ir meno tyrimus ir koordinuoja šių tyrimų įgyvendinimą;
5) atlieka vykdomų kultūros ir meno projektų stebėseną;
6) pagal kompetenciją teikia išvadas dėl apdovanojimo Kultūros ministerijos įsteigtomis premijomis;
7) dalyvauja rengiant ir įgyvendinant Europos Sąjungos ir kitų šalių finansinės paramos programas, pagal kompetenciją administruoja kultūros sektoriui skirtas paramos lėšas;
8) savo iniciatyva ar užklausus teikia siūlymus ir ekspertinę nuomonę kultūros ir meno politikos klausimais Kultūros ministerijai bei kitoms valstybės institucijoms;
9) bendradarbiauja su valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis, kitomis įstaigomis ir organizacijomis;
10) pagal kompetenciją palaiko ryšius ir bendradarbiauja su užsienio valstybių atitinkamomis institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis;
11) konsultuoja kultūros ir meno projektų vykdytojus;
12) vykdo kitas teisės aktų nustatytas funkcijas.
TREČIASIS SKIRSNIS
TARYBOS STRUKTŪRA IR DARBO ORGANIZAVIMAS
5 straipsnis. Tarybos veiklos organizavimas
1. Tarybą sudaro valdyba ir administracija.
2. Tarybai vadovauja ir jos vienasmenis valdymo organas yra įstaigos vadovas valstybės pareigūnas. Įstaigos vadovą kultūros ministro teikimu 4 metams priima į pareigas ir atleidžia iš jų Vyriausybė. Įstaigos vadovas gali būti skiriamas eiti šias pareigas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Įstaigos vadovas yra atsakingas ir atskaitingas Vyriausybei ir kultūros ministrui.
3. Asmuo, priimamas į įstaigos vadovo pareigas, turi atitikti bendruosius reikalavimus, keliamus asmeniui, priimamam į valstybės tarnautojo pareigas, išmanyti kultūros ir meno raidos procesus bei turėti ne mažesnę nei 5 m. veiklos kultūros ir meno srityje patirtį.
4. Tarybos veikla organizuojama remiantis kultūros ministro tvirtinamu metiniu veiklos planu.
5. Kultūros ministro sprendimu Tarybai gali būti pavestos atlikti kitos užduotys, atitinkančios jos kompetenciją, tačiau nesusijusios su sprendimais dėl paramos skyrimo konkretiems subjektams ar projektams.
6 straipsnis. Valdyba
1. Valdyba yra kolegialus Tarybos veiklą koordinuojantis organas.
2. Valdybą sudaro 10 narių, renkamų šio įstatymo 7 straipsnyje nustatyta tvarka, ir įstaigos vadovas, kuris yra valdybos pirmininkas. Personalinę valdybos sudėtį kultūros ministro teikimu 4 metams tvirtina Vyriausybė. Tas pats asmuo valdybos nariu gali būti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.
3. Valdyba:
1) priima sprendimus dėl paramos skyrimo;
2) veikia kaip ekspertas ir konsultantas kultūros ir meno klausimais;
3) teikia kultūros ministrui tvirtinti Tarybos nuostatų, veiklos strategijos, metinio veiklos plano ir biudžeto projektus;
4) svarsto ir tvirtina Tarybos veiklos ataskaitas.
7 straipsnis. Valdybos rinkimai
1. Valdybos narių kandidatūras atrenka kultūros ir meno organizacijų deleguojami rinkėjai.
2. Rinkimus kultūros ministro nustatyta tvarka organizuoja Kultūros ministerija. Informacija apie rinkimus skelbiama Kultūros ministerijos interneto svetainėje ir kultūros ministro nurodytose visuomenės informavimo priemonėse.
3. Rinkimai vyksta dviem turais. Pirmajame ture renkami rinkėjai, antrajame kandidatai į valdybos narius.
4. Po 1 rinkėją Kultūros ministerijai deleguoja: Lietuvos kultūros ir meno taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, asociacija Kultūros savivaldos kolegija, Lietuvos mokslo taryba. Vieną rinkėją, kuris nėra valstybės tarnautojas, parenka kultūros ministras.
5. Lietuvos bibliotekininkų draugija, Lietuvos muziejų asociacija ir Lietuvos kultūros centrų asociacija deleguoja vieną bendrai atrinktą rinkėją.
6. Šio straipsnio 4 ir 5 dalyse nurodytoms organizacijoms nepriklausančios asociacijos ir viešosios įstaigos, veikiančios kultūros ir meno srityje, kultūros ministro nustatyta tvarka deleguoja vieną bendrai atrinktą rinkėją.
7. Valdybos nariais gali būti siūlomi fiziniai asmenys, dėl savo pasiekimų kultūros ir (ar) meno srityje plačiai žinomi Lietuvoje, turintys ne mažesnę nei 5 metų patirtį įgyvendinant kultūrinius projektus bei žinių ir gebėjimų (kompetencijos), padedančių siekti Tarybai keliamų tikslų ir įgyvendinti jos funkcijas.
8. Į valdybos narius siūlomi asmenys privalo būti nepriekaištingos reputacijos. Asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis per praėjusius penkerius metus buvo teistas už nusikaltimus ar baudžiamuosius nusižengimus, jei teistumas neišnykęs arba nepanaikintas.
9. Kandidatus į valdybos narius gali siūlyti fiziniai ir juridiniai asmenys.
10. Kultūros ir meno organizacijų vadovai ir šio straipsnio 4-6 dalyse nurodytų organizacijų pasiūlyti rinkėjai negali būti siūlomi į valdybos narius.
11. Rinkėjai balsuoja slaptai, rinkimų biuletenyje pažymėdami ne daugiau kaip 20 kandidatų į valdybos narius pavardes. Išrinktais laikomi 20 kandidatų, surinkę daugiausia balsų. Jeigu vienodą balsų skaičių surenka daugiau kandidatų, negu reikia išrinkti, balsavimas kartojamas. Šiuo atveju balsavimo biuletenyje paliekamos tik po vienodą balsų skaičių surinkusių kandidatų pavardės.
12. Kultūros ministras kartu su Lietuvos kultūros ir meno taryba iš pasiūlytų kandidatų, remdamasis kultūros ir meno sričių bei teritorinio atstovavimo įvairovės principu, atrenka 10 narių kandidatūrų, ir kartu su pasiūlymu dėl valdybos pirmininko teikia valdybos sudėtį tvirtinti Vyriausybei.
13. Informacija apie rinkimų eigą, rinkėjus ir jų parinktus kandidatus į valdybos narius skelbiama Kultūros ministerijos interneto svetainėje ir kultūros ministro nurodytose visuomenės informavimo priemonėse.
8 straipsnis. Valdybos darbo organizavimas
1. Valdybos darbo tvarką nustato jos priimtas darbo reglamentas.
2. Pagrindinė valdybos veiklos forma yra posėdžiai. Prireikus svarstyti klausimus skubos tvarka ir (ar) nesant galimybės surengti posėdžio, valdybos pirmininko sprendimu valdybos sprendimai gali būti priimami remiantis visų valdybos narių rašytinės apklausos arba apklausos elektroniniu paštu rezultatais.
3. Valdybai pirmininkauja įstaigos vadovas, kuris organizuoja valdybos darbą ir atsako už jos veiklą.
4. Valdybos nariai prieš pradėdami eiti valdybos nario pareigas turi pateikti nešališkumo deklaracijas ir pasirašyti konfidencialumo pasižadėjimus, kurių formas tvirtina kultūros ministras. Valdybos narys privalo pranešti įstaigos vadovui ir nusišalinti nuo sprendimo priėmimo, jeigu jam dalyvaujant sprendimo priėmime gali iškilti interesų konfliktas arba gali būti pažeidžiamas jo veiklos konfidencialumas ir nepriklausomumas.
5. Valdybos posėdis laikomas teisėtu, jei jame dalyvauja ne mažiau nei 6 jos nariai. Valdybos nariai gali išreikšti savo nuomonę svarstomais klausimais bet kuriais kitais valdybai priimtinais būdais. Tokiu būdu pasisakęs valdybos narys laikomas dalyvavusiu posėdyje.
6. Valdybos posėdis kviečiamas įstaigos vadovo iniciatyva, taip pat valdybos narių daugumos reikalavimu arba kultūros ministro iniciatyva.
7. Valdybos narys Vyriausybės sprendimu pašalinamas iš valdybos, jeigu:
1) jis atsistatydina savo noru;
2) įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu jis yra pripažintas kaltu dėl nusikaltimo padarymo;
3) kultūros ministras nustato, kad jis nevykdo valdybos nario pareigų.
8. Įstaigos vadovui mokamas atlyginimas, nustatytas Lietuvos Respublikos valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymu. Valdybos narių teikiamų paslaugų apmokėjimo tvarką nustato kultūros ministras.
9 straipsnis. Tarybos ekspertai
1. Valdyba gali kviesti Lietuvos ir užsienio ekspertus teikti konsultacijas ir išvadas, būtinas Tarybos funkcijoms vykdyti. Ekspertai skiriami ne ilgesniam nei 2 metų laikotarpiui. Tas pats asmuo Tarybos ekspertu gali būti skiriamas ne daugiau kaip du kartus iš eilės.
2. Sprendimus dėl lėšų skyrimo valdyba priima tik įvertinusi ekspertų išvadas. Ekspertai vertina kultūros ir meno projektų, pretenduojančių gauti Tarybos finansavimą, dokumentus pagal valdybos nustatytus rėmimo ir vertinimo kriterijus.
3. Ekspertu gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, turintis specializuotų žinių, įgūdžių, kompetencijos ir patirties, reikalingų spręsti jam pavedamas užduotis. Ekspertais negali būti kultūros ir meno organizacijų vadovai.
4. Ekspertų skaičių, priklausomai nuo spręstinų klausimų ir (ar) gautų dokumentų skaičiaus, pobūdžio ir sričių, nustato valdyba, suderinusi su kultūros ministru.
5. Valdyba, remdamasi kultūros ir meno sričių bei teritorinio atstovavimo įvairovės principu, ekspertus atrenka viešo konkurso būdu. Ekspertus gali siūlyti fiziniai ir juridiniai asmenys. Asmuo gali pats siūlytis tapti Tarybos ekspertu.
6. Ekspertai valdybai teikia anonimines išvadas dėl kiekvieno vertinamo projekto. Prieš pradėdami vertinti jiems pateiktus dokumentus, ekspertai užpildo valdybos nustatytos formos nešališkumo deklaraciją ir konfidencialumo pasižadėjimą.
7. Atliekant dokumentų, kuriais grindžiamas finansavimo suteikimo prašymas, ekspertizę, prie jų dirba ne mažiau negu du nepriklausomi ekspertai, kurie valdybai pateikia savarankiškas išvadas.
8. Ekspertų teikiamų paslaugų apmokėjimo tvarką nustato kultūros ministras.
10 straipsnis. Tarybos administracija
1. Taryba turi administraciją, kurioje dirba valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis. Tarybos administracijai vadovauja įstaigos vadovo pavaduotojas, į pareigas skiriamas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka.
2. Įstaigos vadovas:
1) koordinuoja ir kontroliuoja Tarybos veiklą, užtikrina, kad įgyvendinant Tarybos veiklos planus optimaliai būtų valdomi ir naudojami finansiniai, materialiniai, intelektiniai ir informacijos ištekliai;
2) suderinęs su valdyba, tvirtina dokumentų formas, lėšų skyrimo bei atsiskaitymo už panaudotas lėšas tvarką;
3) suderinęs su valdyba, tvirtina Tarybos struktūrą ir pareigybių sąrašą, neviršydamas kultūros ministro nustatyto didžiausio leistino pareigybių skaičiaus;
4) pagal kompetenciją priima įsakymus ir kontroliuoja jų vykdymą, pasirašo sutartis, informacinius ir kitus dokumentus;
5) teisės aktų nustatyta tvarka atstovauja Tarybai valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose bei kitose organizacijose;
6) vykdo kitas teisės aktų jam nustatytas funkcijas bei valdybos pavedimus.
3. Įstaigos vadovas dalį savo funkcijų, susijusių su Tarybos veiklos koordinavimu, gali pavesti atlikti įstaigos vadovo pavaduotojui.
4. Tarybos administracija:
1) techniškai aptarnauja valdybą ir ekspertus;
2) įgyvendina valdybos sprendimus;
3) konsultuoja fizinius ir juridinius asmenis;
4) vertina prašymų skirti paramą administracinį ir finansinį tinkamumą;
5) kaupia ir analizuoja informaciją apie Tarybos lėšų naudojimą;
6) atlieka kitas teisės aktų nustatytas funkcijas.
11 straipsnis. Tarybos lėšos ir jų naudojimas
1. Tarybos lėšas sudaro Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, skirtos Tarybos vykdomoms programoms finansuoti ir jos veiklai administruoti. Tarybai ir jos veiklai finansuoti gali būti naudojamos ir kitos teisės aktų nustatyta tvarka gautos lėšos.
2. Taryba gali dalyvauti fondų, valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų finansuojamose programose ir gauti lėšų (tarp jų ir rėmėjų lėšų) savo funkcijoms vykdyti.
3. Taryba skirtas valstybės biudžeto ir kitas lėšas naudoja šiems tikslams:
1) kultūros ir meno kūrėjams remti;
2) kultūros ir meno projektams, programoms ir kitoms priemonėms finansuoti;
3) valdybos ir ekspertų paslaugoms apmokėti, Tarybos administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų darbo užmokesčiui;
4) kitoms su Tarybos veikla susijusioms išlaidoms padengti.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
12 straipsnis. Tarybos atsakomybė ir atskaitomybė
1. Taryba yra atskaitinga Kultūros ministerijai.
2. Taryba ne rečiau kaip vieną kartą per metus pateikia visuomenei viešą veiklos ataskaitą savo interneto svetainėje.
3. Įstaigos vadovas kartą per metus atsiskaito Vyriausybei jos nustatyta tvarka.
4. Pasibaigus kalendoriniams metams, Taryba teisės aktų nustatyta tvarka rengia ir kultūros ministrui teikia metines vykdytos veiklos ataskaitas.
13 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2012 m. liepos 1 d.
2. Vyriausybė ir Kultūros ministerija iki įstatymo įsigaliojimo parengia ir patvirtina šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS