2010 m. birželio 15 d. pranešimas VIR
IŠKILMINGAS POSĖDIS
skirtas okupacijos 70-mečiui bei Gedulo ir vilties
dienai paminėti
Seimo Pirmininkė Irena Degutienė, kviesdama į tribūną tarti žodį
sovietmečio disidentą, vieną iš 45 pabaltijiečių Memorandumo kūrėjų kunigą
Julių Sasnauską, atkreipė dėmesį, kad šiuo Memorandumu pirmąkart nuo okupacijos
pradžios buvo garsiai pasauliui priminta apie 1939 m. Vokietijos Reicho ir Sovietų
Sąjungos slaptuosius protokolus ir tų protokolų pasekmes Baltijos valstybių
okupaciją. Mes esame įsitikinę, kad pasaulio visuomenės tylėjimas skatina
buvusius, esamus ir būsimus agresorius, savo garsiajame Memorandume prieš 31
metus teigė 45 drąsiausi tų laikų lietuviai, latviai ir estai, vėliau labai
skaudžiai sumokėję už šią pareikštą tiesą, pažymėjo Seimo Pirmininkė I.
Degutienė.
Kunigo Juliaus Sasnausko kalba
Didžiai gerbiamieji šio ypatingo
Seimo posėdžio dalyviai, sunku patikėti, kad šiandien pirmą kartą per
atkurtosios Nepriklausomybės laikotarpį taip garsiai ir taip svariai minime
okupacijos metines. Pirmą kartą pasiryžtame kalbėti iš esmės ir pasakyti tiesą,
kodėl Lietuva prarado tūkstančius savo žmonių ir kodėl mes patys šiandien nesame
tokie, kokie norėtume ir galėtume būti.
1940 metų birželio 15 d. nėra šiaip sau
atmintina diena, pasimetusi tarp kitų vasaros švenčių bei minėjimų. Tai
skaudžiausia ir svarbiausia XX amžiaus Lietuvos istorijos data, nuo kurios
suvokimo bei vertinimo priklauso ne tik
nuoseklus, teisingas mūsų praeities per
, bet ir galimybė toliau kurti savo
valstybingumą ir auginti laisvus žmones laisvoje valstybėje.
Kodėl iki
šiol tylėjome apie 1940 m. birželį? Kodėl Nepriklausomoje Lietuvoje bijota
žodžio okupacija? Kodėl reikėjo laukti tiek metų, kad šios datos prisiminimas
pasiektų Seimo tribūną? Nedėliosiu čia sąmokslo teorijų, nors pamąstyti tikrai
yra apie ką.
Neišeina
teisintis, kad viskas šiemet lemia tie apvalūs skaičiai, juk buvo ir 60-metis
ir jau visai apvalus 50-metis, bet, rodos, lyg būtų galiojusi visuotinė
komanda užsičiaupti ir negalvoti apie tai.
Jau
neprisimenu motyvų, kodėl vietoj okupacijos minėjimo pasirinkta Gedulo ir
Vilties diena. Taip, ji galėtų atrodyti ramesnė, taikingesnė, politiškai korektiškesnė,
gal net dvasingesnė. Joje lengvai įsitenka visi atleidimo bei santarvės
lozungai, tačiau jos vienos niekada nebus gana. Ir ne vien todėl, kad masinės
1941 m. birželio represijos buvo tik įvykusios krašto okupacijos logiška
pasekmė. Dar svarbiau, kad be nuorodos į okupaciją mūsų tautos kančių keliai
netenka teisingumo ir atsakomybės matmens.
Labai svarbu
suskaičiuoti aukas, jas apraudoti ir pagerbti, tačiau nei gedulas, nei viltis
nėra tikri, kol nepasakome, kodėl keli šimtai tūkstančių žmonių neteko namų,
buvo kankinami lageriuose ir žudomi. Antai, armėnai visame pasaulyje
nesiliauja, siekia, kad 19151917 metų įvykiai pasaulio valstybių būtų
pripažinti genocidu. Ukrainiečiai trokšta visos tiesos apie golodomoro
priežastis, lenkai spaudžia savo didžiuosius kaimynus Chatynės tragediją
pavadintų tikruoju vardu. Ir tai nėra vien propagandinės kampanijos ar politiko
žaidimai.
Jeigu tik
praleidžiamas
teisingumo ir atsakomybės matmuo, totalitarinių režimų aukos,
net ir pagerbtos paminklais, bet minima dienomis, labai nesunkiai apauga
banalybė, įgyja normalumo statusą arba išvirsta klaikiomis Grūto parko
grimasomis.
Kita vertus,
Lietuvos okupacijos faktas eina išvien su žinia apie herojišką tautos
pasipriešinimo pavergėjams. Nuo pat 1940 m. birželio iki istorinės kovo
11-osios okupacinis režimas Lietuvoje neturėjo ramybės ir negalėjo jaustis
teisėtas bei visuotinai priimtas. Daugybė vyrų ir moterų, atvirai ir slapta
kovodami su okupantais, per 5 nelaisvės dešimtmečius išlaikė laisvos Lietuvos
idėją. Tai provokavo vis naujas represijas ir didino aukų skaičių, bet kartu
skelbė galimybę nesusitaikyti su okupaciją ir išsaugoti nepriklausomybės
vizija.
Tik tada, kai
be užuolankų ir išsisukinėjimų sakome, kas iš tiesų buvo 1940 m. birželis,
galima tikėtis pasididžiavimo savo valstybe, patriotizmo ir pilietiškumo
vertinimo, moralinių vertybių išryškinimų. Ne veltui buvo laisvės kovotojai ir
disidentai šiandien su nerimu pastebi, kad peržengiama laisvės kovų prasmės
riba, kad rezistencijai viešai keliami priekaištai, o kolaboravimas su
okupantais ne tik teisinamas, bet ir paverčiamas dorybe. Toks reiškinys
dėsningas, tai tylai be ignoravimų, kurios susilaukė okupacijos faktas.
Garsiai
kalbame apie susitaikymą ir žaizdų gydymą, bet iš tikrųjų tik deformuojama tautos
atmintis ir kuriamos prielaidos naujam neteisingumui tarpti. Kaip niekad
anksčiau mūsų žmones apimantis jausmas, kad teisingumo Lietuvoje nėra, mano
manymu, irgi liudija, koks pragaištingas yra kelias, nuvertinantis moralinio
pasirinkimo svarbą, sąmoningai sumaišantis gėrio ir blogio teritorijas.
Lotynų kalbos
žodyne tikrindamas žodžio okupacija reikšmes, aptikau, kad jis gali reikšti
ne tik užgrobimą ar pasisavinimą, bet ir apsėdimą. Tai, kas prasidėjo Lietuvoje
1940 m. birželį, galėjo būti papildomai aiškinama ir šiuo terminu. Kodėl
praėjus 70 dešimtmečiams, iš kurių du pastarieji jau priklauso laisvei ir
nepriklausomybei per Lietuvą vis ritasi baimės, pykčio, neapykantos, melo
bangos?
Išdardėjus
paskutiniam tarybiniam tankui, turėjome bent jau dvasiškai atsitiesti, pakelti
galvas, pradžiugti. Bet juo toliau, juo didesnis mūsų pasimetimas ir
netikėjimas laisve bei demokratija. Nemažai savo gyvenimo sričių, Prezidentas
ypač ten, kur susitinka širdis ir protas, sąžinė ir gera valia, mes negailestingai
ritamės žemyn, užuot augę ir brendę, mokęsi meilės bei solidarumo, darniai
siekę bendrojo gėrio. Tik dabar pradedu suprasti, kad komunistinė okupacija,
pasiglemžusi dvi žmonių kartas, buvo daug baisesnis ir pavojingesnis dalykas,
nei rodėsi tada, kad taip lengvai ko ne per vieną naktį krito žemyn raudonos
vėliavos ir išsiskleidė mūsų brangioji laisvės trispalvė.
Viešpatie,
koks naivumas buvo galvoti, kad režimas, pražudęs milijonus, o gyvuosius
palenkęs melo, baimės ir prievartos sistemai, gali praeiti be pėdsakų lyg
sapnas. sovietinė okupacija iš tiesų veikė pagal visas klasikines piktosios
dvasios apsėdimo taisykles bei taktika. Žinoma, tai tik palyginimas, ne kokia
nors ištarmė ar kvietimas ieškoti
pagalbos. Tačiau akivaizdu, kad kažin ką
labai svarbaus turime pradėti iš naujo, tarsi, pirmąją laisvės dieną. Išgryninę
kai kurias sąvokas bei reiškinius, atsijoję melo grūdus, atlikę atgailą, be
lozungų, be optimistinių šypsenų veikiau rūsčiomis minelėmis, kaip sakė
Vaižgantas. Visi buvome parblokšti ir sužeisti 1940 m. birželį.
Tebesinešiojame, net ir laisvėje gimusieji, deja, tebesinešioja ano apsėdimo
žymes. Visi reikalingi išlaisvinimų ir išgydymų. Kitaip ir toliau nebūsime nei
ramūs, nei laimingi.
Labai
tikiuosi, jog šiandienis okupacijos minėjimas, taip ilgai ir sunkiai skynęsis
kelią į šią salę, ženklins dar vieną mūsų atgimimo pradžią. Visiems meldžiu
Dievo šviesos ir palaimos.
Vida Nacickaitė,
Ryšių su visuomene skyrius, tel. 2396203