Renginiai 

Lietuvos nacionalinės premijos laureato prof. Antano Kmieliausko jubiliejinė kūrybos paroda pristatoma Seime


2012 m. kovo 5 d. pranešimas VIR

  

Kovo 7 d. 15 val. Seimo parodų galerijoje pristatoma Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato prof. Antano Kmieliausko jubiliejinė kūrybos paroda. Parodą pristatys Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto pirmininkas Valentinas Stundys.

Antanas Kmieliauskas gimė 1932 m. kovo 8 d. Olendernės k., Butrimonių vlsč., Alytaus apskr.; 1949–1951 m. mokėsi Kauno vidurinėje dailės mokykloje; 1951–1957 m. studijavo Dailės institute (dabar – Vilniaus dailės akademija); 1962–1979 m. – Vilniaus vaikų dailės mokyklos dėstytojas; 1977–2005 m. – Vilniaus dailės akademijos dėstytojas, nuo 1994 m. – profesorius; 1994 m. apdovanotas Lietuvos nacionaline kultūros ir meno premija; 2008 m. apdovanotas Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino ordino karininko kryžiumi.

„Antanas Kmieliauskas nuo pat pirmųjų studijų metų Dailės institute (Vilniaus dailės akademija) kuria skulptūros, sieninės tapybos ir grafikos srityse. A. Kmieliausko meninis pasaulėvaizdis kaip ramus gamtos prieglobstis, prisiminimai apie tėvus ir senelius, kurie atvėrė jam vartus į tikėjimą. Dailininkas net ir po daugelio metų prisimindavo, kad negali jų nuvilti. 
            Dailininko studijų laikotarpis pokario metais sutapo su partizaniniu judėjimu ir kolektyvizacija. Šie įvykiai palietė ir A. Kmieliausko pirmuosius savarankiškos kūrybos metus. Tuomet jam buvo draudžiama tapyti diplominį darbą „Artojas“ – buvo įžiūrėtas nenoras stoti į kolūkius. 1959 m. jis sukūrė Šv. Kristoforą – savo pirmąją skulptūrą iš akmens Šv. Mikalojaus bažnyčios kieme Vilniuje. Nors dėl šios skulptūros dailininkas nukentėjo, ji „pakreipė“ kūrybą sakralinės dailės linkme. A. Kmieliauskas ėmėsi kurti memorialinius ir antkapinius paminklus, religine tematika. Septintas ir aštuntas dešimtmečiai yra ryškus dailininko kūrybos (tapybos ir skulptūros) etapas, kuris išsiskyrė modernistinės formos ieškojimais ir savita plastine raiška.
           Skulptūra A. Kmieliauskui buvo kūrybinio įkvėpimo simboliu. Dailininkas nemažai dėmesio skirdavo akmeniui, kurį pats vienas tašydavo, kaldavo ir šlifuodavo. Dailininkas sukūrė antkapinių skulptūrų gyvenimo ir mirties temomis („Pieta“ antkapinis paminklas Šateikių ir Morkūnų šeimoms, 1968 m., Butrimiškių k. Kupiškio r.; memorialinių paminklų pokario aukų atminimui („Rūpintojėlis“, 1976 m. Molėtų bažnyčia; „Šv. arkangelas Mykolas“, 2003 m., Musninkai), antkapinių paminklų rašytojams, kultūros veikėjams. Reikšmingą dailininko  kūrybos dalį sudaro Italijoje, Gamberalės mieste, iš marmuro iškaltos skulptūros (1994–1995) Ovidijaus „Metamorfozių“ tematika. A. Kmieliausko sukurtos sieninės tapybos kompozicijos puošia Lietuvos sakralinių ir visuomeninių pastatų interjerus; dauguma jų nutapytos renesanso meistrų ištobulinta buon fresco technika (Vilniaus universiteto „Litteros“ knygyne (1979 m.); Rektorato posėdžių salėje (1979–1989), Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčioje (1989), Rainių Kančios koplyčioje (1991). Pastarajame dešimtmetyje dailininkas pradėjo kurti sieninę tapybą ant sauso tinko. Šitaip nutapytos „Šv. Rožinio Kelio stočių“ kompozicijos Guronyse, Kaišiadorių r. (2005–2007).
          Tapyba dailininkui visada buvo ypač mėgstama kūrybos sritis. A. Kmieliauskas sukūrė autoportretų, šeimos narių ir artimųjų portretų: senelio, močiutės, mamos, tėvo, žmonos Ritos, dukros Ramunės portretus. Taip pat jis nutapė rašytojų, aktorių, dainininkų,  kitų visuomenės veikėjų portretų, abstrakčių formų kompozicijų, paveikslų įvairiose bažnyčiose. Pastaraisiais  metais dailininkas pradėjo tapyti natiurmortus ir peizažus.
           A. Kmieliauskas savo išrasta grafikos technika sukūrė estampų ir ekslibrisų. Ekslibrisai buvo apdovanoti tarptautiniuose konkursuose ir kongresuose. Šiose kompozicijose jungiami žmogaus, gamtos ir architektūros motyvai („Vilniaus universitetui – 400“, 1979 m.; „Vilniaus Bernardinų bažnyčia“, 1984 m.; „Florencija“, „Venecija“, 1987 m.; „Atgimimas“, 1992 m.).
        Antano Kmieliausko skulptūra, tapyba ir grafika atskleidžia kūrybos visumą, kurioje yra įamžinta mūsų tautos istorija. Dailininko kūryba perteikia bendražmogiškas vertybes, pagarbą žmogui ir meilę tėvynei Lietuvai.“ – sako menininko kūrybą tyrinėjanti menotyrininkė dr. Neringa Markauskaitė.

Antano Kmieliausko diplominis darbas „Artojas“ ir kiti tapybos darbai nuolat eksponuojami Seimo II rūmuose.

 

Ryšiai su visuomene, tel. 239 6201


Naujausi pakeitimai - 2012-03-05
Lina Žilytė


© Seimo kanceliarija

https://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_d=121480&p_k=1&p_r=2443