Dėl spalio 16 d. posėdyje svarstytas klausimas Dėl siūlymo įtvirtinti privalomą informaciją apie televizijos reklamų trukmę ir laiką (kuruoja komiteto nariai V. A. Matulevičius, R. Šalaševičiūtė, patarėja E. Gibavičiūtė).
Klausimo esmė: Komitetui perduotas Seimo Pirmininkui adresuotas piliečio B. Gedvilo laiškas Dėl masinio žmogaus teisių pažeidinėjimo Lietuvoje. Pilietis mano, kad Lietuvos televizijų laidas ir demonstruojamus filmus pertraukianti reklama dažniausiai yra agresyvi, įsakmiai raginanti pirkti, gauti, taupyti. Tokia reklama daro poveikį žmonių psichinei sveikatai, priversdama žmones daryti tai, ko jiems nereikia. Taigi pareiškėjas, kaip televizijos teikiamų paslaugų vartotojas, šalia norimų žiūrėti laidų, yra priverstas gauti ir tą produktą, kurio nepageidauja.
B.Gedvilas siūlo parengti įstatymų pataisas, kuriomis transliuotojai būtų įpareigojami programose informuoti apie reklamų trukmę ir jų rodymo laiką.
Komiteto veiksmai reaguojant į skundą:
Komitetas kreipėsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą siekdamas įvertinti, ar esamas teisinis reglamentavimas yra pakankamas ginant televizijos žiūrovo, kaip vartotojo teises. Tarnyba persiuntė raštą nagrinėti Lietuvos radijo ir televizijos komisijai, kuri prižiūri, ar paslaugų teikėjai laikosi įstatyme įtvirtintos galimos reklamos trukmės. Reikėtų pastebėti, kad piliečio klausimas keltas ne dėl reklamos trukmės laikymosi, tačiau dėl vartotojo teisės žinoti, kiek truks reklama. Atsižvelgiant į išsamų ir argumentuotą Kultūros ministerijos atsakymą, pakartotinai išaiškinus piliečio tikslus į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą nebuvo kreiptasi.
Taip pat komitetas kreipėsi į Kultūros ministeriją, kuri pagal kompetenciją išnagrinėjo siūlymą parengti įstatymų pataisas, kuriomis transliuotojai būtų įpareigojami programose informuoti apie reklamų trukmę ir jų rodymo laiką. Ministerija argumentuotai siūlymui nepritarė.
Komiteto priimtas sprendimas:
1. Įstatymu įpareigoti transliuotojus programose nurodyti ne tik televizijos laidų trukmę ir laiką, bet taip pat skelbti reklamos intarpų trukmę ir laiką netikslinga. Toks reglamentavimas būtų nesuderinamas su ES audiovizualine politika, galimai sumažintų reklamos užsakovų kiekį, dėl ko kentėtų laidų ir pasirenkamų demonstravimui filmų kokybė, Lietuvos transliuotojai negalėtų konkuruoti su užsienio televizijų stotimis.
2. Paaiškinti pareiškėjui, kad nesutikdamas su komiteto nuomone, jis, remiantis Peticijų įstatymu, gali kreiptis Seimo Peticijų komisiją su argumentuotu siūlymu spręsti reklamos trukmės ir laiko skelbimo klausimą pakeičiant galiojantį Visuomenės informavimo įstatymą. Šiame įstatyme reglamentuojami reklamai ir audiovizualiniams pranešimams keliami reikalavimai.
3. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos radijo ir televizijos komisijos Monitoringo ir tyrimų skyrius vykdo ir organizuoja radijo ir televizijos programų, atskirų programų stebėseną, siūlyti komisijai daugiau dėmesio skirti transliuojamos reklamos monitoringui.
E.Gibavičiūtė, tel. (8 5) 239 6809, faks. (8 5) 239 6499, el. p. [email protected]