Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas 2014 m. kovo 24 d., 15.00 17.00 val. Seimo
Lietuvos Tarybos salėje (I Seimo rūmai) rengia klausymus dėl
Visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 27 ir 28 straipsnių pakeitimo
įstatymo projekto XIIP-1468.
Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo
27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau Projektas) rengimą
paskatino siekis iš esmės reformuoti VšĮ Spaudos,
radijo ir televizijos rėmimo fondą (toliau Fondas). Siekį pertvarkyti Fondą
sąlygojo būtinybė numatyti efektyvesnius bei skaidresnius jo veiklos principus.
Pažymėtina, kad nuo 2010 m. kultūros žurnalų redaktoriai, kritikai,
žurnalistai, valstybinių institucijų bei Fondo atstovai reiškė nepasitenkinimą
valstybės parama kultūrinei žiniasklaidai, neefektyviu šios paramos paskirstymu
bei panaudojimu. Aptardami Fondo, kaip valstybės paramos viešosios informacijos
rengėjų šviečiamiesiems bei kultūriniams projektams teikėjo, veiklą sektoriaus
atstovai bei kiti suinteresuoti asmenys pabrėžė objektyvumo, viešumo bei
skaidrumo trūkumą Fondo veikloje. Nagrinėjant Fondo veiklą, taip pat buvo
atkreiptas dėmesys į galiojančiame Visuomenės informavimo įstatyme numatytas
netinkamas valstybės paramos paskirstymo programas, dėl kurių dažnai kyla sunkumų
teikiamus projektus priskirti konkrečiai programai. Siekiant Fondo veiklos
skaidrumo, projekte siūloma taikyti kompetencijų išskaidymo principą t.y.
atskirti Fondo administracinį valdymą nuo projektų ekspertinio vertinimo bei
pavesti šį vertinimą atlikti ekspertų grupėms bei Ekspertų tarybai. Siekiant
Fondo veiklos skaidrumo, Projekte papildomai siūloma Fondo veikloje taikyti
įpareigojimą pateikti nešališkumo deklaracijas bei konfidencialumo
pasižadėjimus, taip pat numatyti įpareigojimą Fondo veikloje taikyti Lietuvos
Respublikos viešųjų ir privačiųjų interesų derinimo valstybinėje tarnyboje
įstatymo reikalavimus.
Svarbu pažymėti, kad Valstybės kontrolė 2012 m. atliko
valstybinį auditą dėl Seimui atskaitingų institucijų,
veikiančių kultūros srityje, veiklos. Valstybės kontrolė nustatė daug Fondo veiklos
administravimo problemų, bet svarbiausia yra tai, kad Valstybės kontrolė atkreipia
dėmesį į tai, jog Fondas administruoja ne nuosavas (dalininkų), o valstybės
biudžeto lėšas, todėl jo kontrolė turėtų būti tinkamai užtikrinama suteikiant
įstaigai atitinkamą statusą, įgalinantį efektyvią kontrolę.
2013
m. gruodį Komitetas gavo Specialiųjų
tyrimų tarnybos antikorupcinio vertinimo išvadą, kurioje daugiausia kritikos
išsakyta visai projektų ekspertavimo tvarkai. Taip
pat nurodyta, kad dabartinė valstybės skiriamų asignavimų paskirstymo tvarka
programoms neskatina konkurencijos, o atskirais atvejais gali sudaryti sąlygas
piktnaudžiavimui.
Dalyvauti klausymuose ir teikti
pastabas bei pasiūlymus kviečiami visi suinteresuoti asmenys, prašome kreiptis
žemiau nurodytu telefonu arba el. paštu:
Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto biuro padėjėja
Agnė Slančiauskaitė, tel.
(8 5) 2 39 6879, el. p. [email protected]