Aplinkos apsaugos komitetas, vykdydamas
parlamentinę kontrolę, 2014 m. balandžio 16 ir 23 d. d. posėdžiuose svarstė
klausimą dėl upių
lygio reguliavimo prie hidroelektrinių ir hidroenergetikos poveikio aplinkai.
Komitetas
konstatavo, kad ne visos atsinaujinančių energijos
išteklių rūšys Lietuvoje yra perspektyvios. Visų pirma tai pasakytina apie
hidroenergetiką. Lyginant su kitais atsinaujinančiais energijos šaltiniais
lygumų upių energetinis efektyvumas labai mažas. Viena 2,5 MW galingumo vėjo
jėgainė pagamina tiek pat energijos kiek šešios vidutinio dydžio mažosios
hidroelektrinės, kurias pastačius ne tik pažeidžiamas upių vientisumas ir jų
ekologinis stabilumas, bet ir užtvindoma virš 350 ha žaliųjų plotų. Šiuo metu
Lietuvoje veikia 92 mažosios hidroelektrinės, kurių bendra įrengtoji galia
mažiau nei 30 MW ir jose pagaminama tik 0,5 proc. Lietuvai reikalingos elektros
energijos. Tuo tarpu statant šias hidroelektrines buvo paskandinta virš 5000 ha
Lietuvos teritorijos.
Statistiniai
duomenys rodo, kad pastaraisiais metais ES šalyse hidroenergetikos plėtra
praktiškai iš viso nebevyksta, o kai kuriose šalyse (Vokietija, Prancūzija,
Anglija) jos palaipsniui stabdomos, o kai kurios ir demontuojamos.
Bendrosios vandens politikos
direktyva 2000/60/EB numato, kad keisti upių vagas, statyti užtvankas ir pan.,
būtų galima tik tais atvejais, kai tokia veikla yra labai svarbi visuomenės
interesams ir (arba) tokios veiklos nauda žmonių sveikatai, žmonių saugos
palaikymui ar subalansuotai plėtrai yra didesnė už naudą, kurią aplinkai ir
visuomenei duoda natūrali geros ekologinės būklės upė.
Hidroenergetikos atveju
sprendimai jau priimti LR atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, LRS
nutarime Dėl nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos
patvirtinimo numatyti hidroenergetikos plėtros rodikliai rodo, kad
hidroenergetika nėra ta sritis, dėl kurios visuomenė gautų didesnę naudą nei
aplinkai ir visuomenei duoda natūrali geros ekologinės būklės upė.
Praktika
rodo, kad hidroenergetikos projektų kaštų ir naudos įvertinimas atliekamas
vienapusiškai, dažnai apsiribojant nauda aplinkai tik emisijų išvengimu (CO2).
Tačiau atliekant išsamų HE gyvavimo grandinės įvertinimą, upių ekosistemų
praradimus, kraštovaizdžio suprastėjimą, papildomų miškų, žemės dirbamų plotų
užtvindymą, reikalingas taikyti aplinkosaugos (migravimo koridorių atidarymas
praeivėms žuvims) sąlygas, saugos rizikos panaikinimą, užtvankos griovimą, kai
užtvankos naudojimas darosi nesaugus ir aplinkos atkūrimą, visa tai įvertinus
matyti, kad lygumų šalyje HE veiklos sukuriama nauda yra mažareikšmė.
Didelės
problemos kyla ir dėl netinkamos HE eksploatacijos. Tais atvejais, kai mažosiose
HE yra naudojamos nuotėkio režimo neatitinkančios turbinos (pvz.: vandens
pritekėjimas į tvenkinį daug kartų mažesnis už praleidžiamą vandens kiekį per
turbiną), žemiau užtvankų esančioms upių atkarpoms yra daromas neigiamas
poveikis, keičiamas hidrologinis režimas ir sutrikdomas vandens ekosistemų
stabilumas. Neigiamas poveikis susidaro dėl dažnos vandens lygio kaitos upės
atkarpoje žemiau HE per didelio vandens pralaidumo turbinų paleidimo arba
stabdymo metu. Pažymėtina, kad vandens lygio kaita pražūtinga vandens
augalijai, dugno bestuburiams, žuvų ikrams ir mailiui.
Atkreiptas
dėmesys, kad Energetikos ministerija per 2011-2013 m. neparengė Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 21 d. nutarimo Nr. 1098 Dėl Nemuno upių
baseinų rajono valdymo plano ir Priemonių vandensaugos tikslams Nemuno upių
baseinų rajone pasiekti programos patvirtinimo 1 priede 3.3. p. numatytą
priemonę Parengti finansavimo programą HE turbinų, darančių žalą aplinkai.
NUTARTA: pasiūlyti Lietuvos Respublikos
Vyriausybei:
1. Pakeisti
Aplinkos ministro 2000 m. vasario 23 d. įsakymą Nr. 68 Dėl žuvų apsaugos
priemonių mažosiose hidroelektrinėse (nustatyti žuvų sunaikinimo turbinose
daromos žalos reikšmingumą).
2. Pakeisti
Aplinkos apsaugos ministerijos 1995 m. kovo 7 d. įsakymą Nr.33 Dėl Tvenkinių
naudojimo ir priežiūros tipinių taisyklių (nustatyti mažosioms HE
reikalavimus, kad būtų išvengta dažna vandens lygių kaita upių ruožuose žemiau
užtvankų ir automatinių matuoklių fiksuojami vandens lygių duomenys būtų
skelbiami realiuoju laiku ir būtų viešai prieinami internete).
3. Rengiant
Vyriausybės nutarimą dėl Nacionalinės AEI plėtros programos, hidroelektrinių plėtrą
didinti tik iki Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 13 straipsnyje
numatytos 141 MW įrengtosios suminės galios. Kaip numatyta įstatymo 49
straipsnyje, Vyriausybės nustatyta tvarka pirmenybė turi būti teikiama
nepatvankinio tipo hidroelektrinių statybai.
4. Rengiant Vandens
įstatymo naują redakciją, įtraukti nuostatas, draudžiančias hidroelektrinėms
naudoti žuvis žalojančias ir nuotėkio neatitinkančias turbinas, t.y.
nepritaikytas upės tranzitiniam nuotėkiui praleisti.
5. Parengti
Energetikos ministerijai informaciją apie Vyriausybės 2010 m. liepos 21 d.
nutarimu Nr. 1098 Dėl Nemuno upių baseinų rajono valdymo plano ir Priemonių
vandensaugos tikslams Nemuno upių baseinų rajone pasiekti programos
patvirtinimo 1 priede 3.3. p. patvirtintos priemonės Parengti finansavimo
programą HE turbinų, darančių žalą aplinkai įgyvendinimą.
6. Informuoti
Aplinkos apsaugos komitetą apie priimtus sprendimus iki 2014 m. birželio 30 d.
Sprendimui
pritarta bendru sutarimu.
Daugiau informacijos
Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja R.Matusevičiūtė ramatu@lrs.lt