Kaimo reikalų komitetas svarsto:
Tiekiamų rinkai trąšų įstatymo Nr. XI-2157 pripažinimo netekusiu
galios įstatymo projektą (Nr. XIIP-1692).
(Lietuvos
Respublikos tiekiamų rinkai trąšų
įstatymas (toliau Trąšų
įstatymas) įsigaliojo 2013 m. gegužės 1
d. Įgyvendinant Trąšų įstatymą, parengti
įgyvendinamųjų teisės aktų
projektai ir nustatyta tvarka buvo pateikti
derinti suinteresuotoms
institucijoms.
Europos
teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos pateikė pastabas,
kad kai
kurie teisės aktų projektai laikytini techninio reglamento projektais,
todėl, kaip numatyta 1998 m. birželio 22
d. Europos Parlamento ir Tarybos
direktyvoje 98/34/EB, nustatančioje
informacijos apie techninius standartus ir reglamentus teikimo tvarką
(OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 20 tomas, p. 337)
(toliau direktyva), turi būti teikiami derinti Europos Komisijai.
Europos
Komisija, išnagrinėjusi teisės aktų
projektus, pateikė išsamią nuomonę ir
komentarus, atkreipdama dėmesį į tai, kad
Bendrijos trąšų rinką reglamentuoja
2003 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr.
2003/2003 dėl trąšų (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 32 tomas, p.
467) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2012 m. kovo 14 d. Komisijos
reglamentu (ES) Nr. 223/2012 (OL 2012 L 75, p. 12) (toliau reglamentas), kuris
taikomas tiesiogiai, todėl nacionaliniai teisės aktai negali prieštarauti
minėtam reglamentui.
Taip
pat Europos Komisija pažymėjo, kad Trąšų įstatymas pagal minėtą direktyvą
nesuderintas su Europos Komisija, todėl
neaiški jo taikymo sritis.
Komisijos
tarnybų nuomone, pateikti derinti
Trąšų įstatymą įgyvendinantys teisės aktai dėl Lietuvos Respublikos rinkai tiekiamų trąšų ir tręšiamųjų produktų
identifikavimo ir jų įtraukimo į Lietuvos Respublikos rinkai tiekiamų trąšų ir
tręšiamųjų produktų identifikavimo sąrašą,
tiekiamų rinkai trąšų ir
tręšiamųjų produktų, jų kokybės, naudojimo ir specialiųjų pakavimo, ženklinimo
ir tiekimo rinkai reikalavimų nustatymo, sukuria laisvo prekių judėjimo apribojimų precedentą.
Be
to, Europos Komisija akcentavo, kad pagal direktyvos 9 straipsnio 2 dalies
nuostatas, valstybė narė, parengusi atitinkamą techninio reglamento projektą,
privalo atidėti jo priėmimą šešiems mėnesiams nuo jo pranešimo datos.
Patvirtinus Trąšų
įstatymą įgyvendinamuosius teisės
aktus, prilygstančius techniniams reglamentas, nesuderintus su Europos Komisija, pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 258
straipsnio 2 dalį, jei atitinkama valstybė narė per Komisijos nustatytą laiką
neatsižvelgia į pateiktą nuomonę,
Komisija gali perduoti šį reikalą svarstyti Europos Sąjungos Teisingumo
Teismui.
Įstatymo
projekto tikslas ‒ pašalinti konkurencijos sąlygų ir laisvo prekių judėjimo bendrojoje rinkoje
apribojimus, garantuoti
tiesioginį, kaip numatyta Europos
Bendrijos steigimo sutarties 249
str., reglamento taikymą.
Pažymėtina
ir tai, kad Trąšų įstatymo 2 straipsnyje nurodyta, jog Lietuvos Respublikos rinkai tiekiamoms
trąšoms ir tręšiamiesiems produktams
Trąšų įstatymas taikomos tik
tiek, kiek tai nereglamentuoja Europos
Sąjungos teisės aktai, o minėto Trąšų
įstatymo 4 straipsnyje nurodyta,
kad trąšos ir tręšiamieji produktai,
klasifikuojami kaip cheminės medžiagos ar preparatai arba savo sudėtyje
turintys cheminių medžiagų, turi būti tvarkomi vadovaujantis šiuo įstatymu tiek, kiek to nereglamentuoja
Lietuvos Respublikos cheminių medžiagų ir preparatų įstatymas.
Įvertinant Trąšų
įstatyme išvardytas išlygas ir
tai, kad yra nemažai nacionalinių teisės aktų, reglamentuojančių tam tikras
sritis, taip pat tai, kad Trąšų įstatymą
įgyvendinamieji teisės aktai
nepriimti ir Trąšų įstatymo nuostatos netaikomas, todėl vadovaujamasi kitais
šiuo metu galiojančiais teisės aktais,
minėto Trąšų įstatymo
pripažinimas netekusiu galios neturės neigiamo poveikio vidaus trąšų ir
tręšiamųjų produktų rinkos
funkcionavimui.
Be
to, kaip pažymėjo ES Komisija įgyvendinamųjų teisės aktų derinimo metu, šiuo
metu reglamentas išsamiai peržiūrimas, o
į šios peržiūros parengiamąjį darbą įtrauktos
valstybių narių institucijos
(Ūkio ministerijos atstovai). Šiuo reglamentu siekiama suderinti visų tręšiamųjų medžiagų teikimo rinkai
taisykles. Priėmus šį naują teisės aktą ateityje, jis turės didelį poveikį
nacionalinėms teisės sistemoms, kuriomis reglamentuojamos tręšiamosios
medžiagos, įskaitant ir dabar galiojančius teisės aktus.)
Pasiūlymus ir
pastabas siųskite adresu:
Seimo
posėdžių sekretoriatas
Gedimino pr.
53, LT-01109 Vilnius
El. paštas [email protected]
Faksas (8 5) 239 6279
Teisės aktų projektus ir su jais susijusią medžiagą galite rasti interneto
tinklalapyje adresu www.lrs.lt.
arba gauti Seimo kanceliarijos
Komunikacijos departamento Priėmimo skyriuje (tel. (8 5) 239 6060)