2015 m. vasario
25 d. posėdyje Seimo Antikorupcijos komisija svarstė Komisijos išvados dėl
Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos
su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo projektą (Nr. XIIP-2616).
Diskusijų metu buvo nagrinėjamas Nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų
programos atskyrimo nuo tarpinstitucinio veiklos plano, kurį rengs ir tvirtins
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, tikslingumas. Komisija išklausiusi Teisingumo
ministerijos, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos, Lietuvos Respublikos
specialiųjų tyrimų tarnybos bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos
atstovų nuomones, nusprendė pritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo dėl
Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos
patvirtinimo projektui, tačiau pasiūlė pagrindiniam išvadą dėl projekto
teikiančiam Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui numatyti tarpinstitucinio
veiklos plano rengimo bei jo įgyvendinimo parlamentinės kontrolės priemones.
Taip
pat posėdyje buvo svarstomas komisijos parengto Lietuvos Respublikos gyventojų
turto deklaravimo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas.
Lietuvos Respublikos
gyventojų turto deklaravimo įstatymo (toliau – GTDĮ) 2 straipsnio 4 dalyje
reglamentuojama, kad tik valstybės tarnybos tvarkymo funkcijas atliekančiai
įstaigai yra numatyta prievolė kasmet iki vasario 1 d. pateikti centriniam
mokesčio administratoriui gyventojų, paskutiniais praėjusiais metais ėjusių
valstybės tarnautojų pareigas, vardinį sąrašą. Valstybinė mokesčių inspekcija
prie Finansų ministerijos negauna iš institucijų, paskutiniais praėjusiais
kalendoriniais metais jose ėjusių pareigas, dėl kurių atsiranda prievolė
deklaruoti turtą (atitinkamai ir metines pajamas – pagal Lietuvos Respublikos
gyventojų pajamų mokesčio įstatymą), darbuotojų sąrašų. Tiriant galimus
korupcijos atvejus paaiškėjo, kad yra paplitusi praktika, kai institucijų darbuotojai
ar net vadovai, privalantys deklaruoti turtą ignoruoja šią prievolę ir neteikia
turto deklaracijų.
Siekiant užtikrinti
Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo ir Lietuvos
Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymų gyventojams nustatytų prievolių
deklaruoti turtą, metines pajamas bei pajamų mokestį tinkamą įgyvendinimą ir
efektyvesnę jų kontrolę, taip pat nustatyti prievolę, įmonėms, įstaigoms bei
organizacijoms, įgaliotoms tvarkyti tam tikrų asmenų duomenis (jeigu jie nėra
pateikiami valstybės tarnybos tvarkymo funkcijas atliekančiai įstaigai),
pateikti centriniam mokesčio administratoriui gyventojų, paskutiniais
praėjusiais kalendoriniais metais ėjusių tam tikras pareigas, taip pat priimtų,
išrinktų ar paskirtų į šias pareigas asmenų vardinius sąrašus, numatyti vadovų
ar įgaliotų asmenų administracinę atsakomybę už įpareigojimo, mokesčių
administratoriui kasmet pateikti turtą deklaruoti privalančių atitinkamas
pareigas ėjusių asmenų vardinius sąrašus, nevykdymą, komisija, kartu su
valstybine mokesčių inspekcija parengė Lietuvos Respublikos gyventojų turto
deklaravimo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą. Projekte siūloma
nustatyti pareigą institucijoms pačioms pateikti vardinius sąrašus mokesčio
administratoriui: duomenis apie valstybės ir savivaldybių įmonių, įstaigų,
akcinių bendrovių, kurių akcininke yra valstybė ar savivaldybė, asociacijų
vadovų ir kitas pareigas ėjusius turtą deklaruoti privalančius asmenis duomenis
administratoriui turėtų pateikti ministerijos pagal joms priskirtas sritis ir
atitinkamos savivaldybės, Seimo, Respublikos Prezidento, Ministro Pirmininko,
Vyriausybės paskirtų į pareigas, Vyriausybės siūlymu į pareigas priimtų asmenų
vardinius sąrašus turėtų pateikti šios institucijos, paskyrusios (pasiūliusios
priimti) į tas pareigas priimtus asmenis, duomenis apie valstybės politikus ir
Europos Parlamento narius pagal kompetenciją pateiktų Lietuvos Respublikos
Vyriausioji rinkimų komisija.
Posėdyje
įstatymo projektui pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas Vitalijus Gailius, tel. (8 5)
239 6640