2015 m. gegužės 20 d.
Nr. 104-SPR-5
2015 m. gegužės 13 d. Seimo Nacionalinio
saugumo ir gynybos komiteto (toliau Komitetas, NSGK) nariai, apsilankę
Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau Valstybės sienos apsaugos tarnyba, VSAT,
Tarnyba) Užsieniečių registracijos centre (toliau - URC), išklausė VSAT 2014 metų veiklos
ataskaitą. Komitetas, priimdamas
sprendimą dėl Valstybės sienos apsaugos tarnybos 2014 metų veiklos, konstatuoja:
Tarnyba ataskaitiniu laikotarpiu tinkamai įgyvendino jai
pavestas funkcijas ir uždavinius, užtikrino valstybės sienos apsaugą ir jos
kirtimo kontrolę. Komiteto nuomone, tikslinga didinti Valstybės sienos apsaugos
tarnybos veiklos efektyvumą optimizuojant ir supaprastinant Tarnybos valdymo
funkcijas, didinant darbuotojų motyvaciją, vykdant techninių stebėjimo sistemų
plėtrą prie valstybės sienos su Baltarusijos Respublika. Kartu būtina
užtikrinti efektyvų esamų stebėjimo sistemų, inžinerinių įrenginių ir techninių
priemonių naudojimą.
Išnagrinėjęs Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie
Vidaus reikalų ministerijos 2014 metų veiklos ataskaitą Komitetas jai pritaria
ir siūlo:
Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Vidaus reikalų ministerijai ir
Krašto apsaugos ministerijai:
1. Nustatyti aiškų
valstybinių institucijų funkcijų paskirstymą ir veiksmingą jų veiklos
koordinavimą vykdant paieškos ir gelbėjimo darbus Lietuvos Respublikos
atsakomybės zonoje. Svarstyti galimybę dėl Valstybės sienos apsaugos tarnybos
turimų laivų ir orlaivių platesnio panaudojimo vykdant paieškos ir gelbėjimo
darbus, taip didinant paieškos ir gelbėjimo operacijų efektyvumą (ypatingai
jūroje), racionalizuojant turimų valstybės resursų panaudojimą bei užtikrinant
greitesnį reagavimą ir pagalbos suteikimą nelaimių atveju.
2. Priimti poįstatyminius teisės aktus, reglamentuosiančius
ginkluotųjų pajėgų panaudojimą ir jų sąveiką įvedus karo padėtį ar ginkluotos
gynybos nuo agresijos (karo) metu, patikslinti Vidaus reikalų ministerijos
institucijų karo meto funkcijas, kad jos atitiktų ginkluotos gynybos poreikius,
užtikrinti aiškų gynybai pasitelkiamų išteklių (tarp jų ir personalo) panaudojimą.
Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Vidaus reikalų ministerijai:
1. Atsižvelgiant į
geopolitinės situacijos pokyčius regione numatyti ir vykdyti priemones, skirtas
efektyvesnei nelegalios migracijos kontrolei ir prevencijai. Optimizuoti
migracijos procesų valdyme dalyvaujančių institucijų, taip pat ir Valstybės
sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos, atliekamas
funkcijas, siekiant efektyviau vykdyti prieglobsčio procedūras, kad būtų
sutrumpintas prieglobsčio prašytojų buvimo URC laikas iki jų perkėlimo į
Pabėgėlių priėmimo centrą ir integracijos pradžios (prieglobstį suteikus) arba
grąžinimo į užsienio valstybę (prieglobsčio nesuteikus), taip mažinant šių užsieniečių
išlaikymui URC reikalingas valstybės lėšas.
2. Parengti ir
pateikti Seimui įstatymų projektus, skirtus reglamentuoti didesnes prieglobsčio
prašytojų pareigas ir atsakomybę už piktnaudžiavimą prieglobsčio suteikimo
procedūra, numatant platesnį jų priėmimo sąlygų ribojimą, taip pat nustatyti
pareigą tam tikrais atvejais apmokėti valstybės išlaidas už suteiktas priėmimo
paslaugas Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos
Užsieniečių registracijos centre.
Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Finansų ministerijai ir Vidaus
reikalų ministerijai:
Rengiant 2016 m. valstybės biudžeto bei savivaldybių biudžeto
finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą numatyti Tarnybai tokį finansavimą,
kuris sudarytų galimybę pasienio pareigūnus tinkamai aprūpinti ginkluote,
šaudmenimis, amunicija, kitomis ginkluotai gynybai būtinomis priemonėmis ir
reikalinga technika.
Vidaus reikalų ministerijai:
Pateikti Komitetui informaciją (ar poziciją) dėl Vidaus reikalų
ministerijos pavaldume esančių statutinių tarnybų pareigūnų tarnybinės
uniformos (ar atskirų pareigūnų uniforminės aprangos dalių) suvienodinimo.
Vidaus reikalų ministerijai ir Valstybės sienos apsaugos tarnybai:
1. Didinti
Valstybės sienos apsaugos tarnybos veiklos efektyvumą vykdant funkcinius bei
struktūrinius pokyčius. VSAT veiklos efektyvinimas turi būti vykdomas
atsižvelgiant į potencialias grėsmes, konkretaus Tarnybos padalinio valdymo
efektyvumą, vykdomus projektus, taip pat įvertinus regioninę atskirtį ir
galimas neigiamas pasekmes struktūrinių padalinių (rinktinių) veiklai ir
žemiausios grandies pareigūnams. Pateikti Komitetui informaciją apie Tarnybos
pertvarką iki 2015 m. liepos 31 d.
2. Stiprinti
Tarnybos imuniteto ir kriminalinės žvalgybos padalinių veiklą, atsižvelgiant į
nacionalinio saugumo situacijos pokyčius ir galimus užsienio valstybių vykdomus
pasienio pareigūnų verbavimo atvejus.
Komiteto pirmininkas Artūras
Paulauskas