Teisės aktų projektų svarstymas 

Aplinkos apsaugos komitetas svarsto: LIETUVOS RESPUBLIKOS PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. IX-517 2, 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTĄ Nr. XIIP-3789 LIETUVOS RESPUBLIKOS ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 2, 30, 34(21) STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTĄ Nr. XIIP-3790


 

 

               Projektų rengimą paskatinusios priežastys:

     1994 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 94/62/EB dėl pakuočių ir pakuočių atliekų (toliau – Direktyva 94/62/EB) nustatytos pakuočių atliekų perdirbimo ir kitokio naudojimo užduotys, kurias turi įvykdyti valstybės narės. Minėta direktyva įtvirtina gamintojo atsakomybės principą, tačiau valstybės narės nacionaliniame lygmenyje pačios paskirsto funkcijas ir atsakomybę tarp rinkos subjektų (gamintojų (importuotojų), gamintojų (importuotojų) organizacijų, toliau ir „Organizacijos“, vietinės valdžios institucijų ir atliekų tvarkytojų). Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymas, kuriuo įgyvendinamos Direktyvos 94/62/EB nuostatos, nustato pareigą supakuotų gaminių gamintojams ir importuotojams vykdyti Vyriausybės nustatytas pakuočių atliekų tvarkymo užduotis. Dabartinė pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistema ir jos pagrindu atliekamas tinkamų perdirbti pakuočių atliekų atskyrimas iš mišrių komunalinių atliekų srauto, nesuteikia pakuočių gamintojus (importuotojus) atstovaujančioms organizacijoms galimybės realiai kontroliuoti iš komunalinio atliekų srauto surenkamų pakuočių ir pakuočių atliekų paruošimo naudoti ir naudojimo veiksmų. Dėl šios priežasties gamintojų (importuotojų) atsakomybės principas nėra tinkamai įgyvendinamas. Gamintojų (importuotojų) organizacijoms neturint realiai veikiančios galimybės kontroliuoti iš komunalinio atliekų srauto surenkamų pakuočių ir pakuočių atliekų paruošimo naudoti ir naudojimo veiksmų, kai tuo tarpu tik nuo galutinio pakuočių ir pakuočių atliekų sutvarkymo yra išduodami sutvarkymą patvirtinantys dokumentai, yra formuojama ydinga situacija, kuomet pakuočių gamintojui (importuotojui) atsakomybė gali kilti už tai, ko šis negali kontroliuoti. Praktikoje jau yra buvę atvejų, kada tokiu būdu dėl panaikintų pakuočių atliekų sutvarkymo dokumentų pakuočių gamintojai (importuotojai) patyrė nuostolių. Vertinant kitų, geresnius rezultatus pakuočių atliekų tvarkymo srityje pasiekusių ir ilgametę patirtį šioje srityje turinčių valstybių praktiką, nemažai Europos Sąjungos valstybių (pvz., Vokietija, Austrija ir kitos) organizuoja atskirus konkursus kiekvienam pakuočių atliekų tvarkymo etapui, kurių dalį ar visus neretai organizuoja pakuočių gamintojų (importuotojų) organizacijos. Dažnai tik pakuočių atliekų surinkimą iš komunalinio srauto organizuoja vietos savivaldos institucijos (pvz., Italijoje, Belgijoje), o kitus pakuočių atliekų tvarkytojus parenka Organizacijos. Savivaldybės surinktas pakuočių atliekas perduoda Organizacijoms sutarčių pagrindu, o pastarosios už surinkimą atsiskaito. Be to, perkeliant konkursų organizavimo pareigas Organizacijoms, savivaldybėse būtų mažinama administracinė našta, dėl kurios šiai dienai dažnoje savivaldybėje kyla problemos tvarkant atliekų turėtojų registrus, įvedant komunalinių atliekų tvarkymo apmokestinimo sistemas ir kt.

 

       Projektų tikslai ir uždaviniai:

Projekto tikslas – nustatyti teisinį reguliavimą, kurio pagrindu pakuočių gamintojų (importuotojų) organizacijoms būtų suteiktos platesnės galimybės gamintojų (importuotojų) organizacijoms išlaikyti realią įtaką pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymui bei būtų užtikrintas realus gamintojo atsakomybės principo įgyvendinimas. Pakuočių atliekų finansavimo subjektas sutaptų su tvarkytojus parenkančiu subjektu.

 

Siūlomais pakeitimais taip pat siekiama užtikrinti Direktyvoje 94/62/EB nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymą ir padidinti konkurenciją pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo rinkoje.

Įstatyminiu lygiu įtvirtinus tvarkytojų parinkimo konkursų skaidymą (t.y. vietoje vieno surinkėjo konkurso būtų skelbiami trys konkursai kiekvienam tvarkymo etapui), numatomas konkurencijos skatinamas. Savo ruožtu didėjanti konkurencija skatintų inovacijas ir aukštesnį technologijų lygį, kuris šiai dienai yra itin žemas (rūšiavimo linijos yra neautomatizuotos, pajėgumai nedideli ir pan.).

 

Projektus parengė Seimo narys Algimantas Salamakinas.

 

 

Pasiūlymų ir pastabų laukiame iki 2015-12-07

 

Pasiūlymus ir pastabas siųskite adresu:

Aplinkos apsaugos komitetas

Lietuvos Respublikos Seimas

Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius

El. paštas [email protected]

Faksas (8 5) 239 6379

 

Seimo posėdžių sekretoriatas

Lietuvos Respublikos Seimas

Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius

El. paštas [email protected]

Faksas (8 5) 239 6279

 


Naujausi pakeitimai - 2015-12-08
Vida Katinaitė




© Seimo kanceliarija

https://www.lrs.lt/pls/inter/w5_show?p_d=202237&p_k=1&p_r=8818