Projektų rengimą paskatinusios priežastys:
1994 m.
gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 94/62/EB dėl pakuočių
ir pakuočių atliekų (toliau Direktyva 94/62/EB) nustatytos pakuočių atliekų
perdirbimo ir kitokio naudojimo užduotys, kurias turi įvykdyti valstybės narės.
Minėta direktyva įtvirtina gamintojo atsakomybės principą, tačiau valstybės
narės nacionaliniame lygmenyje pačios paskirsto funkcijas ir atsakomybę tarp
rinkos subjektų (gamintojų (importuotojų), gamintojų (importuotojų)
organizacijų, toliau ir Organizacijos, vietinės valdžios institucijų ir
atliekų tvarkytojų). Lietuvos Respublikos pakuočių ir
pakuočių atliekų tvarkymo įstatymas, kuriuo įgyvendinamos Direktyvos 94/62/EB
nuostatos, nustato pareigą supakuotų gaminių gamintojams ir importuotojams
vykdyti Vyriausybės nustatytas pakuočių atliekų tvarkymo užduotis. Dabartinė
pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistema ir jos pagrindu atliekamas
tinkamų perdirbti pakuočių atliekų atskyrimas iš mišrių komunalinių atliekų
srauto, nesuteikia pakuočių gamintojus (importuotojus) atstovaujančioms
organizacijoms galimybės realiai kontroliuoti iš komunalinio atliekų srauto
surenkamų pakuočių ir pakuočių atliekų paruošimo naudoti ir naudojimo veiksmų.
Dėl šios priežasties gamintojų (importuotojų) atsakomybės principas nėra
tinkamai įgyvendinamas. Gamintojų (importuotojų) organizacijoms neturint
realiai veikiančios galimybės kontroliuoti iš komunalinio atliekų srauto
surenkamų pakuočių ir pakuočių atliekų paruošimo naudoti ir naudojimo veiksmų,
kai tuo tarpu tik nuo galutinio pakuočių ir pakuočių atliekų sutvarkymo yra
išduodami sutvarkymą patvirtinantys dokumentai, yra formuojama ydinga
situacija, kuomet pakuočių gamintojui (importuotojui) atsakomybė gali kilti už
tai, ko šis negali kontroliuoti. Praktikoje jau yra buvę atvejų, kada tokiu
būdu dėl panaikintų pakuočių atliekų sutvarkymo dokumentų pakuočių gamintojai
(importuotojai) patyrė nuostolių. Vertinant kitų, geresnius rezultatus pakuočių
atliekų tvarkymo srityje pasiekusių ir ilgametę patirtį šioje srityje turinčių
valstybių praktiką, nemažai Europos Sąjungos valstybių (pvz., Vokietija, Austrija
ir kitos) organizuoja atskirus konkursus kiekvienam pakuočių atliekų tvarkymo
etapui, kurių dalį ar visus neretai organizuoja pakuočių gamintojų
(importuotojų) organizacijos. Dažnai tik pakuočių atliekų surinkimą iš
komunalinio srauto organizuoja vietos savivaldos institucijos (pvz., Italijoje,
Belgijoje), o kitus pakuočių atliekų tvarkytojus parenka Organizacijos.
Savivaldybės surinktas pakuočių atliekas perduoda Organizacijoms sutarčių
pagrindu, o pastarosios už surinkimą atsiskaito. Be to, perkeliant konkursų
organizavimo pareigas Organizacijoms, savivaldybėse būtų mažinama
administracinė našta, dėl kurios šiai dienai dažnoje savivaldybėje kyla
problemos tvarkant atliekų turėtojų registrus, įvedant komunalinių atliekų
tvarkymo apmokestinimo sistemas ir kt.
Projektų tikslai ir uždaviniai:
Projekto tikslas nustatyti teisinį reguliavimą,
kurio pagrindu pakuočių gamintojų (importuotojų) organizacijoms būtų suteiktos
platesnės galimybės gamintojų (importuotojų) organizacijoms išlaikyti realią
įtaką pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymui bei būtų užtikrintas realus
gamintojo atsakomybės principo įgyvendinimas. Pakuočių atliekų finansavimo
subjektas sutaptų su tvarkytojus parenkančiu subjektu.
Siūlomais pakeitimais taip pat siekiama užtikrinti
Direktyvoje 94/62/EB nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymą ir
padidinti konkurenciją pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo rinkoje.
Įstatyminiu lygiu
įtvirtinus tvarkytojų parinkimo konkursų skaidymą (t.y. vietoje vieno surinkėjo
konkurso būtų skelbiami trys konkursai kiekvienam tvarkymo etapui), numatomas
konkurencijos skatinamas. Savo ruožtu didėjanti konkurencija skatintų
inovacijas ir aukštesnį technologijų lygį, kuris šiai dienai yra itin žemas
(rūšiavimo linijos yra neautomatizuotos, pajėgumai nedideli ir pan.).
Projektus parengė Seimo narys Algimantas
Salamakinas.
Pasiūlymų ir pastabų laukiame iki 2015-12-07
Pasiūlymus ir pastabas siųskite adresu:
Aplinkos apsaugos komitetas
Lietuvos Respublikos Seimas
Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
El. paštas [email protected]
Faksas (8 5) 239 6379
Seimo posėdžių sekretoriatas
Lietuvos Respublikos Seimas
Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
El. paštas [email protected]
Faksas (8 5) 239 6279