Prokuratūrai vadovauja Lietuvos Respublikos
generalinis prokuroras (toliau generalinis prokuroras). Už prokuratūros
veiklą jis atsiskaito Respublikos Prezidentui ir Lietuvos Respublikos Seimui.
Prokuratūros
veiklos prioritetus nustato ir prokuratūros parlamentinę kontrolę atlieka
Lietuvos Respublikos Seimas.
Generalinis
prokuroras apie prokuratūros veiklą teikia informaciją Lietuvos Respublikos
Vyriausybei ir visuomenei.
prokuratūros
veiklos 2004 m. ataskaita
Vienas pagrindinių teisinės reformos
Lietuvos Respublikoje tikslų tinkamai reglamentuoti teisinius asmens,
visuomenės ir valstybės santykius.
Lietuvoje 2003 m. įsigalioję teisės aktai
iš esmės suformavo Lietuvos teisės sistemą ir sudarė tinkamas prielaidas
ilgalaikio ir sudėtingo naujų normų įgyvendinimo etapo pradžiai.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 84 ir
118 straipsnių pataisos, naujos redakcijos Prokuratūros įstatymas, naujai
kodifikuoti proceso kodeksai, Seimo nutarimai dėl prokuratūros veiklos aiškiai
nustatė prokuratūros funkcijų ir užduočių strateginio įgyvendinimo gaires.
Pirmąkart Lietuvos prokuratūros istorijoje buvo apibrėžtos prokuratūros misija,
vizija ir siektinos vertybės.
Prokuratūros misija
Prokuratūra yra valstybės institucija, vykdanti
Konstitucijoje ir Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytas funkcijas.
Prokuratūra,
atsižvelgdama į asmens, visuomenės, valstybės teises ir teisingumo sistemos
veiksmingumą, užtikrina teisėtumą ir padeda teismams vykdyti teisingumą.
Prokuratūros vizija
Prokuratūra yra pasitikėjimą ir pagarbą kelianti institucija, kuri užduotis
vykdo vadovaudamasi aukščiausiais profesinės veiklos kokybės ir veiksmingumo
kriterijais.
Prokuratūra, aktyviai įgyvendindama savo tikslus, kartu su kitomis
institucijomis gina, saugo teisinės valstybės principus ir siekia tokių
vertybių:
·
pagarbos asmens teisėms;
·
objektyvumo ir skaidrumo;
·
spartumo (baudžiamojo proceso veikloje);
·
atskaitomybės ir patikimumo;
·
atvirumo ir bendradarbiavimo.
Prokuratūra, pasirinkusi atviros veiklos
principus, visuomenei pristato esminius ilgalaikius prokuratūros tikslus
tokiose svarbiausiose srityse:
·
prokuratūros
veiklos organizavimas;
·
prokurorai
ir prokuratūros personalas;
·
proceso
veikla ir rezultatai;
·
veiksmingas
informacinės sistemos naudojimas;
·
viešieji
ryšiai;
·
integracija
į Europos Sąjungą ir tarptautiniai klausimai;
·
teisėkūra.
Prokuratūra 2004 m. veiklą vykdė atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo
2004 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. IX-2219 Dėl Lietuvos Respublikos
prokuratūros 2003 metų veiklos ataskaitos ir 2004 metų veiklos prioritetų
nustatytas užduotis.
Prokuratūra principingai laikosi naujų įstatymų normų reikalavimų ir
nuosekliai jas vykdo, pasirengė įgyvendinti naujus proceso kodeksus ir ES
teisyną, užtikrinančius žmogaus laisvių ir teisių apsaugą. Prokuratūra atvirai
nesitaiksto su grįžimu praktinėje veikloje prie senojo, 1960 m. sovietinio
proceso teisyno.
Įstatymu dėl
Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso, Baudžiamojo proceso kodekso, Bausmių
vykdymo kodekso įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos buvo pavesta parengti
rekomendacijas, tvarkas dėl baudžiamojo proceso normų taikymo. Nesant
susiformavusios teismų praktikos, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo senato
aprobuotų teismo sprendimų ir išaiškinimų, prokuratūra savo iniciatyva parengė
19 privalomųjų rekomendacijų, kurios paskelbtos Valstybės žiniose.
Rekomendacijos tapo geros praktikos, kaip tinkamai vykdyti baudžiamojo proceso
įstatymus, vadovas neturintiems patirties prokurorams, policininkams, kitų
ikiteisminio tyrimo įstaigų pareigūnams.
Generalinė prokuratūra, vykdydama prokuratūros administracinio valdymo
pertvarkymą, pagal 2003 m. PHARE projekto Dvynių dalį, remdamasi Vokietijos,
Austrijos ekspertų ir kitų ES narių geriausia patirtimi, parengė Prokuratūros
veiklos iki 2010 m. strateginio plano metmenis ir teikia juos svarstyti
visuomenei.
Įgyvendinant Danijos Vyriausybės FEU programos ,,Parama stiprinant
prokuratūros administracinius gebėjimus projektą, kartu su Danijos generaline
prokuratūra parengtas Lietuvos prokurorų etikos kodeksas ir sudaryta Prokurorų
etikos komisija yra geras pavyzdys daugeliui valstybės institucijų, jų
pareigūnams ir tarnautojams.
Nusikalstamumo tendencijos
Integracijos ir globalizacijos procesai suformavo
prielaidas daryti nusikalstamas veikas, pažeidžiančias kelių valstybių
įstatymus. Atsirado tarptautinis organizuotas nusikaltimas ir terorizmas,
neteisėta narkotikų apyvarta, netikrų pinigų gamyba ir paleidimas apyvarton,
nelegali migracija, prekyba žmonėmis.
Nusikalstamumo tendencijas Lietuvoje 2004 m.
reikėtų vertinti pagal pereinamojo periodo kriterijus, todėl objektyviai ir
kvalifikuotai taikyti lyginamąjį metodą nėra galimybės. Daugelis statistinių
duomenų tiesiogiai pakito dėl įsigaliojusių naujųjų Lietuvos Respublikos
baudžiamojo kodekso (toliau LR BK), Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso
kodekso (toliau LR BPK), kitų teisės aktų nusikalstamų veikų kriminalizacijos
arba dekriminalizacijos, šių veikų registracijos, apskaitos ir tyrimo tvarkos
pakeitimo. Palyginimams tinka tik 2003-ųjų metų aštuonių mėnesių duomenys, t.
y. nuo gegužės 1 d.
2004 metai
|
IŠ VISO
|
Nusikaltimai
|
Baudžiamieji nusižengimai
|
Užregistruota nusikalstamų veikų
|
93419
|
84136
|
9283
|
Padidėjo, palyginti su 2003 m.
|
9,7%
|
-
|
-
|
Ištirta nusikalstamų veikų
|
38335
|
33570
|
4765
|
Nuo
ištirtų
veikų
|
Kaltinamasis aktas
|
25694
|
23129
|
2565
|
Baudžiamasis įsakymas
|
3462
|
2658
|
804
|
Pagreitintas procesas
|
2684
|
2013
|
671
|
|
22265
|
19966
|
2299
|
Nusikalstamų veikų 100 000 gyv.
|
2682,7
|
2416,1
|
266,6
|
Žymesni teigiami poslinkiai sumažėjo sunkių ir
labai sunkių nusikaltimų.
2004 metai
|
Sunkūs,
l.sunkūs nusikal-
timai
|
Nužudy-
mai su pasikėsi-
nimais
|
Išžagi-
nimai
|
Sunkūs
sveika tos sutrik
Dymai
|
Auto-
mobilių
vagystės
|
Užregistruota nusikaltimų
|
4317
|
345
|
260
|
403
|
5865
|
Sumažėjo
palyginti su 2003 m. (%)
|
-58,2
|
|
-6,5
|
-14,8
|
-9,0
|
Ištirta nusikaltimų
|
2700
|
317
|
138
|
305
|
994
|
Nuo ištirtų
Nusikalti-mų
|
Kaltinamasis aktas
|
2559
|
287
|
137
|
298
|
883
|
Baudžiamasis įsakymas
|
11
|
-
|
-
|
-
|
18
|
Pagreitintas
procesas
|
15
|
-
|
-
|
-
|
50
|
Nutraukta
ikiteisminių tyrimų
|
892
|
61
|
189
|
158
|
335
|
Nusikaltimų 100
000 gyventojų
|
124
|
10
|
8
|
12
|
168
|
Padaugėjo nusikalstamų veikų dėl neteisėtos
narkotikų apyvartos. Tokių veikų 2004 m. užregistruota 1551 ir, palyginti su
2003 m., jų skaičius padidėjo 50,7 %.
Nusikalstamos veikos, susijusios su
disponavimu narkotinėmis ar psichotropinėmis,
nuodingosiomis ar stipriai veikiančiomis
medžiagomis 2003 m. 2004 m.
|
|
|
|
Užregistruota nusikalstamų veikų
|
1029
|
1551
|
Padaugėjo, palyginti su praėjusiais metais (%)
|
9,8
|
50,7
|
Ištirta nusikalstamų veikų
|
783
|
1131
|
Ištirta nusikalstamų veikų (%)
|
76,1
|
72,9
|
Nusikalstamų veikų 100 000 gyventojų
|
29,8
|
44,5
|
Lietuvoje tokių nusikalstamų veikų 2004 m.
neužregistruota tik Birštono, Neringos miestuose, Lazdijų, Molėtų, Plungės,
Šakių, Šilalės, Širvintų ir Zarasų rajonuose.
Nepilnamečių padarytų nusikalstamų veikų,
palyginti su 2003 m., padaugėjo 23,7 %. Tokių veikų 100 000 gyventojų teko
144,2. Nepilnamečiai itin jautrūs neigiamiems socialiniams reiškiniams, lengvai
paveikiami. Nepilnamečių nusikalstamumas formuojasi kaip suaugusiųjų
nusikalstamumo rezervas.
prioritetinĖs Prokuratūros veiklos krypTys Pagal
nusikalstamas veikas
Organizuotas nusikalstamumas
Korupcija
Korupcija
kelia grėsmę valstybės valdymo pagrindams ir ją diskredituoja, griauna
pasitikėjimą viešuoju administravimu, teisine sistema ir stabdo ūkio plėtrą.
Nusikalstamos veikos, kuriomis pasireiškia korupcija, yra nusikaltimai
valstybės tarnybai (kyšininkavimas, tarpininko kyšininkavimas, papirkimas,
piktnaudžiavimas tarnyba ar tarnybos įgaliojimų viršijimas, siekiant turtinės
naudos ar kitokios asmeninės naudos), taip pat ir korupcinės nusikalstamos
veikos plačiąja prasme, pasireiškiančios nusikaltimais ir baudžiamaisiais
nusižengimais nuosavybei, ekonomikai ir verslo tvarkai, valdymo tvarkai ir
finansų sistemai (svetimo turto pasisavinimas ir iššvaistymas, sukčiavimas,
kontrabanda, dokumentų klastojimas ir kt.).
Užregistruotų ir ištirtų 2004 m. nusikaltimų
valstybės tarnybai skaičius nėra didelis, tačiau, vertinant didelį jų
latentiškumą bei atsižvelgiant į atlikto tyrimo šioje srityje išvadas ir jų pobūdį,
šie nusikaltimai kelia didelį susirūpinimą.
2003 m. buvo užregistruotos ir ištirtos 63
nusikalstamos veikos dėl kyšininkavimo, 62 dėl papirkimo, 206 dėl
piktnaudžiavimo tarnyba.
Ikiteisminio tyrimo įstaigose ir teritorinėse prokuratūrose 2004 m. buvo
atliekami 165 ikiteisminiai tyrimai, susiję su Lietuvos Respublikos piliečių
nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą (žemę) atkūrimu, iš jų dėl
žemės reformą vykdančių valstybės tarnautojų piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi
arba tarnybos pareigų neatlikimo 76 ikiteisminiai tyrimai; dėl valstybės
tarnautojų kyšio priėmimo 1 ikiteisminis tyrimas; dėl dokumentų suklastojimo
ar panaudojimo 57 ikiteisminiai tyrimai; dėl dokumentų suklastojimo ar panaudojimo
ir valstybės tarnautojų piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi ar tarnybos pareigų
neatlikimo arba sukčiavimo 26 ikiteisminiai tyrimai; dėl valstybės tarnautojų
teismo sprendimo nevykdymo 1 ikiteisminis tyrimas; dėl melagingų parodymų
davimo teisme civilinio proceso metu 4 ikiteisminiai tyrimai.
Iš minėtų 165 ikiteisminių tyrimų 10 baudžiamųjų
bylų (su kaltinimais 16 asmenų, iš jų 10 žemės reformą vykdžiusių valstybės
tarnautojų) buvo perduota teismui. Teismai priėmė apkaltinamuosius nuosprendžius
9 asmenų atžvilgiu, 1 asmens atžvilgiu bylą nutraukė, suėjus baudžiamosios
atsakomybės senaties terminui. Buvo nutraukti 45 ikiteisminiai tyrimai, iš jų
35 paaiškėjus, kad nebuvo padaryta veika, turinti nusikaltimo ar baudžiamojo
nusižengimo požymių, 9 suėjus baudžiamosios atsakomybės senaties terminams ir
1 nesurinkus pakankamai duomenų, pagrindžiančių įtariamojo kaltę.
Pagrindinės priežastys, nulėmusios ikiteisminio
tyrimo nutraukimą, suėjus baudžiamosios atsakomybės senaties terminams, buvo
suinteresuotų asmenų kreipimasis į teisėsaugos institucijas praėjus 2, 3 ar 4
metams po to, kai jiems tapo žinoma apie galimą nusikalstamą veiką, už kurią
baudžiamieji įstatymai numato 3 arba 5 metų senaties terminus. Kitos
priežastys: padarytos veikos neturėjo nusikaltimo ar baudžiamojo nusižengimo
požymių, ikiteisminio tyrimo pradžios metu nebuvo pagrindo konstatuoti, jog
gauti duomenys apie galimą nusikalstamą veiką yra akivaizdžiai neteisingi,
tačiau tyrimo metu paaiškėdavo, kad norminių aktų reikalavimų valstybės
tarnautojai nepažeidė, daugelio pareiškėjų nurodyti faktai buvo susiję su
civilinių arba administracinių ginčų sprendimu.
1) tobulinti valstybės institucijų,
vykdančių kovą su korupcija, sistemą ir antikorupcinius įstatymus;
2) sumažinti administracinės korupcijos
galimybes tobulinant antikorupcinius įstatymus, parengti tarnautojų ir
pareigūnų tarnybinės etikos taisykles, kuriose būtų tiksliai reglamentuojamas
tarnautojų elgesys atsižvelgiant į viešųjų ir privačių interesų derinimą;
3) stiprinti valstybės valdymo sistemos,
ypač teisėsaugos institucijų, atsparumą korupcijai;
4) plėtoti antikorupcinį visuomenės
švietimą, įtraukti visuomenę į kovą su korupcija, skatinti bendradarbiavimą su
valstybės institucijomis antikorupcinėje veikloje;
5) kelti valstybės tarnautojų profesionalumą
antikorupciniu aspektu, mokyti juos suteikiant žinių apie korupcijos kilmę ir
padarinius, veiksmingus kovos būdus;
6) siekti valstybės, verslo, kitų svarbių
socialinių ir ekonominių sektorių skaidrumo;
7) tobulinti teisės aktus, kurie reglamentuoja valstybės tarnautojų
atleidimą iš valstybės tarnybos, kai valstybės tarnautojai savo neteisėtais
veiksmais padarė žalą valstybės interesams ir dėl jų korupcinių bei
kriminalinių ryšių kyla pagrįstų abejonių dėl jų patikimumo ir lojalumo
valstybei.
Prekyba
žmonėmis
Lietuva prekybos
žmonėmis srityje išlieka importo, eksporto ir tranzito šalis.
Prekyba žmonėmis yra
latentinis (užslėptas) nusikaltimas. Daug asmenų nesikreipia pagalbos, todėl
nėra tikslios informacijos apie prekybos žmonėmis mastą. Lietuvoje nėra tikslių
duomenų ir teisminės praktikos apie tokias prekybos žmonėmis formas, kaip
žmogaus pardavimas už skolas, priverstinė santuoka, vyrų prostitucija ir pan.
Ikiteisminių tyrimų dėl
prekybos žmonėmis analizė rodo, kad Lietuvoje prekyba žmonėmis, įskaitant ir
Lietuvos piliečių išvežimą į užsienio šalis, daugiausia orientuota į seksualinį
išnaudojimą, prostitucijos verslą. LR BK 157 str. numatyta baudžiamoji
atsakomybė už vaiko pirkimą ar pardavimą, tačiau tokių atvejų Lietuvoje
neužregistruota.
Dėl prekybos žmonėmis
2004 m. pradėti 22 ikiteisminiai tyrimai (2003 m. 18), įtarimai pareikšti 25
asmenims (2003 m. 33 asmenims), nukentėjusiaisiais pripažinti 23 asmenys
(2003 m. 7 asmenys). Į teismą perduota 13 baudžiamųjų bylų (2003 m. 5), 4
bylos išnagrinėtos (2003 m. 2), nuteista 14 asmenų (2003 m. 2), vienas
ikiteisminis tyrimas nutrauktas.
Ikiteisminio tyrimo
sunkumai:
· nukentėjusieji, dažniausiai moterys,
vengia bendradarbiauti su ikiteisminio tyrimo pareigūnais, neįvardija asmenų,
sandorių ir kitų svarbių detalių;
· asmens pardavimo faktas kaip nusikaltimas
įvykdomas užsienio valstybėje, nukentėjusiam asmeniui nežinant sandorio
aplinkybių;
· nukentėjusieji savanoriškai išvyksta į
kitą šalį, turėdami tikslą imtis neteisėto verslo, tačiau pasikeitus sąlygoms
kreipiasi pagalbos;
· nusikaltėliai naudoja ir nesmurtinius
verbavimo būdus, vengia pažeisti nukentėjusiųjų laisvę veikti, sukuria
apgaulingą savanoriško sprendimo suvokimą;
· tokios veikos glaudžiai susijusios su
kitomis nusikalstamomis veikomis (nelegali migracija, kontrabanda, prekyba
narkotikais ir ginklais), todėl veikloje laikomasi griežtos konspiracijos.
Pažymėtina, kad
Generalinės prokuratūros tarptautinis bendradarbiavimas dėl prekybos žmonėmis
nusikalstamų veikų tyrimo 2004 m. buvo ypač aktyvus ir efektyvus. Sėkmingai
įvykdyti Švedijos, Danijos, Vokietijos, Suomijos ir Norvegijos valstybių
teisinės pagalbos prašymai bylose dėl žmonių grobimo, neteisėto jų laisvės
atėmimo, stambaus masto seksualinės prievartos, išžaginimų, grasinimų,
sąvadavimo, prekybos moterimis. Suteikus teisinę pagalbą, šiose valstybėse
pavyko išaiškinti organizuotos prekybos moterimis grupes, nuteisti jų
organizatorius ir dalyvius laisvės atėmimu: Švedijoje Olegą Ustinovą 12 metų,
Andrėjų Danilovą 12 metų, Norvegijoje Arvydą Minštimą 8 metams, Gediminą
Linką 8 metams. Už teisinės pagalbos prašymų kvalifikuotą ir profesionalų
vykdymą šių valstybių teisėsaugos institucijos Lietuvos Respublikos generalinei
prokuratūrai perdavė 4 padėkas apylinkių prokuratūrų prokurorams.
Generalinio prokuroro ir Lietuvos
Respublikos teisingumo ministro patvirtintos ,,Rekomendacijos dėl tarptautinių
bendrų (jungtinių) tyrimo grupių sudarymo ir veiklos Lietuvoje suformavo
teisinį pagrindą bendrų grupių veiksmų galimybei, kai tiriant nusikalstamas
veikas būtina atlikti tarpusavyje suderintus veiksmus. Bylos, kuriose iki šiol
buvo teikiama tik teisinė pagalba, jau gali būti tiriamos bendromis kelių ES
valstybių jungtinių tyrimo grupių pastangomis.
Neteisėta narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta
Narkomanijos
plitimo užkardymui 2004 m. Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtino
Nacionalinę narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos strategiją
20042008 m., įkūrė Narkotikų kontrolės departamentą.
Kontrabanda ir neteisėtas prekių neišvežimas
Kontrabanda ir neteisėtu prekių neišvežimu
padaroma esminė žala šalies ekonomikai ir finansų sistemai.
Analizuojant šios kategorijos nusikalstamų veikų
tendencijas 2004 m., pažymėtina, kad ištirtos pagrindinės kontrabandos gabenimo
ir prekių neišvežimo schemos ir mechanizmai, nustatytos pagrindinės asmenų
grupės, besiverčiančios šiuo nusikalstamu verslu.
1. Gabenant prekes per tranzitinę šalį, klastojami
dokumentai, patvirtinantys prekės šalies kilmę. Į Lietuvos teritoriją prekės
įvežamos kaip turinčios ES šalies, kuriai netaikomi muitai, kilmės statusą.
Lietuvai tapus Europos Sąjungos nare, šalies ūkio
subjektai turi galimybę atlikti muitinės formalumus bet kurioje ES valstybėje
narėje. Lietuvos fiziniai ir juridiniai asmenys gali steigti įmones ES
valstybėse narėse, kurios nėra Lietuvos PVM mokėtojos. Didžioji dalis Lietuvos
įmonių formina prekių išleidimo laisvai cirkuliuoti procedūras kitose ES
valstybėse, turinčiose silpnesnę muitinės kontrolę (Vengrija, Latvija,
Slovakija ir kt.). Atsižvelgiant į tai, buvo parengti ir pateikti Lietuvos
Respublikos Seimui LR BK 1991 straipsnio (Muitinės apgaulė) ir LR BK
1992 straipsnio (Neteisėtas disponavimas akcizinėmis prekėmis)
projektai.
2. Iš trečiųjų šalių į ES įvežamoms prekėms
įforminamas apgaulingas reeksportas.
Prekės, skirtos išvežti į Rusiją per
LatvijosRusijos valstybės sieną, neteisėtai iškraunamos Lietuvoje. Iki 2004 m.
gegužės 1 d. Muitinės kriminalinė tarnyba nustatė daugiau kaip 40 tokių atvejų
ir pradėjo 31 ikiteisminį tyrimą dėl daugiau kaip 6 mln. Lt vertės prekių.
Įforminus plataus vartojimo prekių (paramos siuntų) importo procedūrą, jų
panaudojimą paramos gavėjai įformina vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos
labdaros ir paramos įstatymu, tačiau prekės būna realizuojamos turguje. Taip
prekių (paramos) gavėjai už importuojamas plataus vartojimo prekes išvengia
importo mokesčių.
3. Rusijos Federacijos kilmės tabako kontrabanda.
Tabakas (cigaretės) įvežamas Lietuvos
juodajairinkai. Gabenama iš Baltarusijos ir Rusijos Federacijos Kaliningrado
srities. Ateityje didėjant akcizams didės ir kainų skirtumas, lyginant su
Rusijos Federacija ir Baltarusija. Todėl galima prognozuoti cigarečių neteisėto
gabenimo ir prekybos mastų didėjimą dėl labai pelningo nelegalaus verslo.
Kontrabandinės cigaretės gali užimti apie 30 %
legalios cigarečių rinkos Lietuvoje (apie 1,3 mlrd. vnt. cigarečių per metus).
Palyginti su ankstesniais metais, esant stabilioms cigarečių kainoms nelegaliai
atgabenamų cigarečių kiekis gerokai išaugo ne tik dėl akcizo tarifo, bet ir dėl
tolerantiško visuomenės požiūrio į kontrabandą, aukšto nedarbo lygio pasienio
regionuose, teisėsaugos pareigūnų neteisėtų veiksmų.
Šiuo metu nelegaliu cigarečių gabenimu Lietuvoje
verčiasi atskiros nusikalstamos grupuotės. Tokių grupuočių yra apie 20, jų
veikla nekoordinuota, hierarchija dar nesusiformavusi. Ateityje prognozuojamas
grupuočių jungimasis, veiklos organizuojant tiekimą ir gabenimą pasiskirstymas,
priedanga nuo teisėsaugos.
Dėl kontrabandos ir
neteisėto prekių neišvežimo 2004 m. buvo atliekami 365 ikiteisminiai tyrimai
(39 mažiau negu 2003 m.), teismams perduotos 52 baudžiamosios bylos, pareikšti
įtarimai 147 asmenims dėl 68 nusikalstamų veikų epizodų (2003 m. perduotos 54
bylos 88 asmenims).
Nuo 2004 m. gegužės 1
d. Lietuvos sienos su Lenkija ir Latvija tapo vidinėmis ES sienomis. Tai nulėmė
nusikalstamų veikų dėl kontrabandos ir neteisėto prekių neišvežimo skaičiaus
sumažėją. Ypač akivaizdžiai tai pastebima Panevėžio ir Šiaulių apygardose.
Daug efektyviau 2004 m.
dirbo Muitinės kriminalinės tarnybos pareigūnai. Jie atskleidė (arba pagal jų
informaciją buvo atskleista) daugiau kaip 200 pažeidimų, pradėjo 117
ikiteisminių tyrimų, prokurorai perdavė į teismą 19 tokių baudžiamųjų bylų,
sulaikė neteisėtai per valstybės sieną gabentų prekių už 16 mln. Lt (apie 31
mln. vnt. cigarečių, 75 300 litrų skysčio su etilo spiritu, daugiau kaip 80
tonų kitų prekių, narkotinių ir psichotropinių medžiagų).
Siekdamas užtikrinti tinkamą
ikiteisminio tyrimo dėl kontrabandos organizavimą ir vadovavimą jam,
generalinis prokuroras 2004 m. rugpjūčio 25 d. nurodymu Nr. 21 ,,Dėl
ikiteisminio tyrimo organizavimo kontrabandos baudžiamosiose bylose įpareigojo
apygardų prokuratūras kas pusmetį išanalizuoti ir apibendrinti ikiteisminio
tyrimo organizavimo, kontroliavimo ir vadovavimo jam būklę šios kategorijos
baudžiamosiose bylose.
Kiekviena nutraukta baudžiamoji byla
dėl kontrabandos ar neteisėto prekių ar produkcijos neišvežimo iš Lietuvos
Respublikos pateikiama patikrinti Generalinei prokuratūrai. Nuolat vertinami
tyrimo metu padaryti pažeidimai, klaidos, ikiteisminio tyrimo organizavimo ir
vadovavimo jam problemos, naikinami nepagrįsti ir neteisėti proceso sprendimai,
atliekami tarnybiniai patikrinimai dėl padarytų proceso pažeidimų.
Prokuratūros
organizuotame koordinaciniame pasitarime, kuriame dalyvavo Policijos
departamento, Finansinių nusikaltimų tarnybos, Muitinės kriminalinės tarnybos
ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovai, buvo nuspręsta baudžiamąsias
bylas, esant aktyviam tyrimui, perduoti toms ikiteisminio tyrimo įstaigoms,
kurių kompetencija yra tokių nusikalstamų veikų tyrimas, t. y. Muitinės
kriminalinės tarnybos ar Valstybės sienos apsaugos tarnybos teritoriniams
skyriams.
Pagrindinės problemos, su kuriomis susiduriama
tiriant baudžiamąsias bylas dėl kontrabandos ir neteisėto prekių ar produkcijos
neišvežimo iš Lietuvos Respublikos, išliko panašios kaip ir ankstesniais
metais:
- kontrabandos nusikaltimai tapo intelektualesni,
neteisėtas prekių gabenimas tapo sunkiau išaiškinama nusikalstama veika.
Tokiose bylose sunku įrodyti įtariamųjų kaltę, įrodinėjimo procesas tęsiasi
ilgą laiką;
- nepakankama kontrabandą tiriančių pareigūnų
kvalifikacija, didelis tyrėjų darbo krūvis, lėšų trūkumas ikiteisminį tyrimą
atliekančiose institucijose;
- labai ilgai užtrunka ne ES šalių
teisinės pagalbos prašymų užsienio valstybių teisėsaugos institucijoms rengimas
ir jų įvykdymas dėl dokumentų vertimo į užsienio kalbas;
- susiduriama su atvejais, kai dėl
užsienio šalių baudžiamojo proceso ypatumų teisėsaugos institucijos neturi
teisinio pagrindo išreikalauti reikiamų baudžiamajai bylai dokumentų iš bankų
(ši problema aktuali siekiant gauti banko apskaitos dokumentus iš Latvijos
Respublikos);
- dalis ikiteisminių tyrimų pradėta neturint
operatyvinio pobūdžio informacijos, todėl baudžiamosios atsakomybės išvengia
kontrabandos organizatoriai;
- tiriama
nemažai baudžiamųjų bylų, kurios buvo iškeltos dėl senų prekių importo ar eksporto
faktų, nustatytų muitinėje atliktų patikrinimų metu. Tokiose baudžiamosiose
bylose nustatyti kontrabandos organizatorių yra sunku, nes įmonės importuotojos
įsteigtos asocialių asmenų vardu arba panaudojus pavogtus asmens dokumentus.
Sukčiavimas elektroninių ryšių
priemonėmis
Siekdama efektyviai kovoti su nusikaltimais,
daromais pasitelkiant šiuolaikines technologijas, Lietuva 2003 m. liepos 23 d.
prisijungė prie tarptautinės Konvencijos dėl elektroninių nusikaltimų, o 2004
m. sausio 22 d. ši Konvencija buvo ratifikuota Lietuvos Respublikos Seime.
Konvencijos ratifikavimas įpareigojo Lietuvą suderinti teisės aktus su
Konvencijos nuostatomis, o atsakingas institucijas įgyvendinti Konvencijoje
numatytus reikalavimus.
Siekiant efektyviau kovoti su nusikaltimais
informatikai, 2001 m. spalio 1 d. Lietuvos kriminalinės policijos biuro
Nusikaltimų tyrimo vyriausiojoje valdyboje buvo įkurtas specializuotas
padalinys, kurio kompetencija tirti nusikalstamas veikas informatikai. Šio
padalinio pareigūnų proceso veiklą kontroliuoja Generalinė prokuratūra.
Lietuvoje sukčiavimas elektroninių ryšių
priemonėmis nėra labai paplitęs. Teritorinių policijos įstaigų ikiteisminio
tyrimo pareigūnai dar neturi šių nusikalstamų veikų tyrimo patirties. Šiuo metu
jie kaupia ir analizuoja informaciją apie tokias nusikalstamas veikas,
organizuoja ir atlieka operatyvinius bei kitokius tyrimo veiksmus, koordinuoja
minėtų nusikaltimų tyrimą teritoriniuose padaliniuose, teikia jiems informacinę
ir praktinę pagalbą.
Prekyba internetu Lietuvoje dar nelabai populiari.
Tai sąlygoja ir nedidelį užregistruotų sukčiavimų panaudojant elektroninių
ryšių priemones skaičių.
Pagal nukentėjusio asmens pareiškimą 2004 m.
pradėtas vienas ikiteisminis tyrimas dėl sukčiavimo panaudojant elektroninių
ryšių priemones (buvo sukčiaujama interneto aukcione E-bay). Dar vienas
ikiteisminis tyrimas pradėtas dėl sukčiavimo pasinaudojant ,,Hansa.net
paslauga. Įtariamasis nustatytas.
Atsižvelgiant į informacinių technologinių plėtrą,
tikėtina, kad tokių nusikalstamų veikų skaičius gali didėti. Mūsų nuomone,
tikslinga šios specializacijos mokyti aukštesniosios pakopos teritorinių
policijos įstaigų ikiteisminio tyrimo pareigūnus, taip pat ir prokurorus,
tačiau netikslinga tokių nusikalstamų veikų tyrimą 2005 m. laikyti
prioritetiniu.
Skundų,
pareiškimų ir pranešimų
apie
nusikalstamas veikas registracijos kontrolė
Prokuratūra, vykdydama 2004 m. gegužės 4 d. Seimo
nutarimą Nr. IX-2219 Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros 2003 metų veiklos
ataskaitos ir 2004 metų veiklos prioritetų, generalinio prokuroro 2004 m.
rugsėjo 10 d. nurodymu Nr. 24 Dėl patikrinimo organizavimo ir atlikimo
patikrino, kaip prokuratūrose ir ikiteisminio tyrimo įstaigose vykdomi asmenų
skundų, pareiškimų, pranešimų apie nusikalstamas veikas registracijos ir
ikiteisminių tyrimų pradžios registracijos reikalavimai.
Nustatyta, kad prokuratūrose registracijos
reikalavimų vykdymo teisėtumas nepažeidžiamas. Ikiteisminio tyrimo įstaigose registracijos
reikalavimų vykdymo teisėtumas pažeidžiamas gana dažnai.
Policijos įstaigose asmenų skundai, pareiškimai,
pranešimai apie nusikalstamas veikas neregistruojami arba pagal registruotus
asmenų skundus, pareiškimus, pranešimus apie nusikalstamas veikas sprendimai
priimamai šiurkščiai pažeidžiant asmens teises ir proceso normas. Užfiksuota
atvejų, kai pagal gautus asmenų skundus, pareiškimus, pranešimus apie
nusikalstamas veikas:
-
nepriimti
jokie baudžiamojo proceso sprendimai;
-
sprendimai
priimti neteisėtai praėjus nuo 4 iki 30 ir daugiau dienų;
-
apie
sprendimus nukentėjusiems asmenims ir prokurorams nepranešama;
-
kai kuriuose
policijos komisariatuose net 30 % nutarimų atsisakyti pradėti ikiteisminį
tyrimą pagal nukentėjusių asmenų pareiškimus pripažinta neteisėtais.
Po trijų mėnesių prokuratūra atliko
kontrolinį patikrinimą septynių pasirinktų policijos komisariatų ikiteisminio
tyrimo įstaigose ir nustatė, kad ikiteisminio tyrimo įstaigose skundų,
pareiškimų, pranešimų ir informacijos apie nusikalstamas veikas, taip pat
ikiteisminių tyrimų pradžios registracijos, būklė iš dalies pasikeitė. Sumažėjo
Ikiteisminio tyrimo pradžios registracijos tvarkos ir LR BPK reikalavimų
pažeidimų.
Patikrinimo išvados ir siūlymai:
1.
Sukurti
norminių teisės aktų bazę, besąlygiškai garantuojančią, kad policija
registruotų visus gaunamus asmenų skundus, pareiškimus ir pranešimus dėl
nusikaltimų.
2.
Visoms
ikiteisminio tyrimo įstaigoms, ypač policijos komisariatams, nustatyti vienodą
skundų, pareiškimų ir pranešimų registracijos tvarką.
3.
Nustatyti,
kad tik prokuroras turi teisę spręsti dėl ikiteisminio tyrimo pradėjimo, todėl
jam turi būti pranešta apie kiekvieną registruotą asmens skundą, pareiškimą ir
pranešimą apie nusikalstamą veiką.
4.
Įtvirtinti
tiesioginę policijos įstaigų vadovų atsakomybę už kiekvieną neregistruotą
(nuslėptą) asmens skundą, pareiškimą ar pranešimą.
5.
Įtvirtinti
veiksmingą apskundimo sistemą, kai skundai, pareiškimai ir pranešimai
neregistruojami arba ikiteisminis tyrimas nepradedamas.
6.
Suformuoti
viešus policijos darbo vertinimo kriterijus.
Viešojo intereso gynimas
Viešojo intereso gynimas viena Lietuvos
Respublikos Konstitucijoje, Prokuratūros įstatyme, Civilinio proceso kodekse,
Administracinių bylų teisenos įstatyme ir kituose teisės aktuose įtvirtintų prokuratūros
veiklos sričių.
Įstatymų leidėjas konkrečiomis teisės normomis
įpareigojo prokurorą būti aktyviu ginant pažeistas fizinių asmenų, ypač vaikų,
neveiksnių ar ribotai veiksnių pilnamečių fizinių asmenų, tam tikrais atvejais
visuomenės ir valstybės, teises ir teisėtus interesus. Kreiptis į teismą
civilinio proceso tvarka prokuroras gali visais atvejais, kai nustato teisės
aktų pažeidimą, kuris, jo nuomone, turi esminės reikšmės asmenų, jų grupių,
valstybės ir visuomenės teisėms bei teisėtiems interesams ir sudaro pagrįstas
prielaidas prokuroro reikalavimo patenkinimui.
Pateikti ieškiniai, pareiškimai, prašymai
|
2004 m.
|
2003 m.
|
Iš viso
|
1828
|
1491
|
Iš visų
|
|
|
ginant
viešąjį interesą, kai pažeisti valstybės turtiniai interesai
|
1316
|
1090
|
ginant kitų juridinių
asmenų pažeistus turtinius interesus
|
138
|
84
|
ginant
pažeistas fizinių asmenų teises ir teisėtus interesus
|
374
|
317
|
ginant vaikų
teises ir teisėtus interesus
|
184
|
175
|
iš visų
|
|
|
ieškiniai ir
pareiškimai civilinio proceso tvarka
|
862
|
760
|
civiliniai ieškinių
baudžiamojo proceso tvarka
|
930
|
719
|
prašymai
administracinių bylų teisenos tvarka
|
36
|
12
|
Pateiktų turtinio pobūdžio ieškinių ir pareiškimų suma 36 571 933 Lt.
Teismai 2004 m. išnagrinėjo 1290 prokurorų pateiktų proceso dokumentų, iš
jų 1237 (96 %) patenkino ir priteisė 4 131 544 Lt (2003 m. 4 004 763)
turtinės žalos atlyginimui.
Prokuratūra daug nuveikė nagrinėdama galimai padarytus pažeidimus,
atkuriant piliečiams nuosavybės teises į išlikusį nekilnojamąjį turtą.
Bendrosios kompetencijos ir administraciniams teismams pateikti 62 proceso
dokumentai. Nauja buvo tai, kad prokurorai teikė ieškinius dėl juridinio asmens
pripažinimo neteisėtai įsteigtu (Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau
LR CK) 2 knygos 114 str. 1 d. 3 p.), kai tikrieji juridinio asmens tikslai
neteisėti ir prieštarauja viešajai tvarkai.
Prokuroro parengti visuomenei ypač aktualūs proceso dokumentai:
- ieškinys, susijęs su valstybės turtinių interesų gynimu dėl UAB Vilniaus
koncertų ir sporto rūmai akcijų perleidimo;
- ieškinys dėl santuokos pripažinimo fiktyvia, siekiant vienam iš
sutuoktinių lengvatinėmis sąlygomis gauti Lietuvos Respublikos pilietybę;
- ieškinys, susijęs su asmenų pažeista teise naudotis vietinės reikšmės
keliu link Asvejos ežero, siekiant įpareigoti žemės savininką pašalinti jo
įrengtus užtvarus;
- pareiškimas dėl administracinių aktų panaikinimo ir valstybei padarytos
turtinės žalos atlyginimo iš Neringos miesto savivaldybės.
Viešojo intereso
gynimo praktikos formavimo aspektai.
Dalis apylinkių
prokuratūrų rengė tik nereikalaujančius didelių laiko ir darbo sąnaudų
ieškinius, kurie nesudėtingi įrodinėjimo ir teisės taikymo aspektu, ne itin
aktualūs prokuroro veiklos praktikai. Kai kurių apylinkių prokuratūrų
prokurorai gautą informaciją patys arba persiųsdami ikiteisminio tyrimo
įstaigoms tikrina tik pagal baudžiamojo proceso normas. Taip elgiamasi net ir
tada, kai asmens pareiškime ar skunde neužsimenama apie ikiteisminį tyrimą.
Generalinio prokuroro 2004-12-28 nurodymu prokurorai įpareigoti daugiau dėmesio
skirti viešojo intereso gynimui savo iniciatyva, t. y. gavus bet kokią
informaciją apie galimą viešojo intereso pažeidimą reikalauti reikiamų
papildomų duomenų ir juos įvertinti civilinės teisės ir kitų teisės aktų normų
taikymo aspektu.
Prokuratūros
veikla vykdant šią funkciją tiesiogiai priklauso nuo aktyvaus ir glaudaus
bendradarbiavimo su kitomis valstybės, savivaldybės ir ne valstybinėmis
institucijomis. Tokie ryšiai leidžia gauti daugiau informacijos apie galimus
viešojo intereso pažeidimus. Kai kurios institucijos, net ir pačios
inicijuodamos ieškinio (prašymo) teikimą, nepakankamai operatyviai ir
geranoriškai bendradarbiauja su prokuratūra, vilkina reikiamų duomenų pateikimą
(pvz., Vilniaus apskrities viršininko administracija).
Prokurorai, turėdami įstatymo suteiktą diskrecijos
teisę pateikti įvairaus pobūdžio ieškinius ir pareiškimus, neskiria pakankamo
dėmesio nei toms LR CK normoms, kuriose įtvirtinta prokuroro teisė pareikšti
konkrečius reikalavimus (pvz., dėl juridinio asmens pripažinimo neteisėtai
įsteigtu), nei LR BPK normoms, nustatančioms prokuroro pareigą pareikšti
civilinį ieškinį teisme ginant nepilnamečių pažeistus interesus dėl jų patirtos
žalos (taip pat ir neturtinės) atlyginimo.
Prokuroras, įgyvendindamas viešojo intereso gynimo
funkciją teisme, yra tiesiogiai priklausomas nuo prokuratūros finansinių
galimybių. Prokurorą, kaip valstybės pareigūną valstybės vardu ginantį viešąjį
interesą, pagal LR CK nuostatas įstatymo leidėjas atleido tik nuo vienos rūšies
bylinėjimosi išlaidų žyminio mokesčio. Tačiau nuo bylinėjimosi išlaidų,
susijusių su bylos nagrinėjimu (sumos, išmokėtinos liudytojams, ekspertams,
vertėjams, už pranešimus spaudoje apie bylos nagrinėjimą ir pan.), prokuroras
nėra atleistas. Visos šios išlaidos apmokamos iš prokuratūros biudžeto.
Prokuroras priverstas svarstyti bylos inicijavimo tikslingumą iš anksto
atsižvelgdamas į jos galimą teisminę perspektyvą, nes teismui atmetus prokuroro
reikalavimus, prokuratūrai tektų atlyginti visas bylinėjimosi išlaidas priešingos
šalies naudai.
Prokuratūros biudžete numačius tam tikrą kiekį
lėšų proceso išlaidoms ginant viešąjį interesą padengti, ši prokuratūros
funkcija taptų žymiai intensyvesnė. Tai aktualu civilinėse bylose dėl
nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo pažeidimų,
susijusiose su valstybinės žemės naudojimu bei disponavimu, bylose dėl
juridinio asmens pripažinimo neteisėtai įsteigtu.
Vaikų teisių ir teisėtų interesų gynimas baudžiamajame ir civiliniame
procese
Nepilnamečių justicija baudžiamajame procese
Vaikų teisių ir teisėtų interesų gynimas
baudžiamajame procese pasireiškia tuo, kad prokurorai, vadovaudami
ikiteisminiam tyrimui, kontroliuoja tyrimą ir jį atliekančių pareigūnų proceso
veiksmus bei nutarimus, imasi visų įstatymo numatytų priemonių nepilnamečių
teisėms ir teisėtiems interesams apginti.
Nepilnamečiai teisės pažeidėjai.
Prokurorai 2004 m. atliko, organizavo ikiteisminį
tyrimą ir jam vadovavo dėl 5021 nepilnamečių padarytos nusikalstamos veikos
(4346 nusikaltimai ir 675 baudžiamieji nusižengimai). Į teismą perduotos 1987
baudžiamosios bylos, kuriose įtarimai pareikšti 2568 nepilnamečiams (2003 m.
atitinkamai 1603 ir 2110).
Nepilnamečiai padarė 20 nužudymų, 38 sunkius
sveikatos sutrikdymus, 24 išžaginimus, 15 seksualinių prievartavimų, 745
plėšimus, 54 turto prievartavimus, 26 netikrų pinigų ar vertybinių popierių
pagaminimo veikas, 16 neteisėto disponavimo narkotinėmis ar psichotropinėmis
medžiagomis veikų, 333 viešosios tvarkos pažeidimus, 2773 vagystes, dalyvavo 47
nusikalstamuose susivienijimuose. Ištirtos 754 nusikalstamos veikos, kai
formaliai jas padarė nepilnamečiai, tačiau dėl amžiaus neatsakė pagal
baudžiamuosius įstatymus.
Nepilnamečiai nukentėjusieji
2004 m. atlikti ikiteisminiai tyrimai dėl
nusikalstamų veikų, kai nukentėjo 3864 nepilnamečiai:
Amžius
|
0-2
|
3-6
|
7-9
|
10-13
|
14-15
|
16-17
|
Nepilnamečiai
|
83
|
125
|
218
|
957
|
999
|
1482
|
Pagal ištirtas nusikalstamas veikas nepilnamečiai
dažniausiai smurtą patyrė: nuo tėvų ir kitų artimų giminaičių 371
nepilnametis, nuo pedagogų 10 nepilnamečių, nuo svetimų asmenų 982
nepilnamečiai. Nukentėję nuo nusikalstamų veikų nepilnamečiai patyrė: turtinę
žalą 1589 nepilnamečiai, fizinį smurtą 1417, seksualinę prievartą 158,
psichologinę prievartą 157.
Vaikų teisių ir teisėtų interesų apsaugą žymiai
pagerintų tinkamas prokurorų, besispecializuojančių dirbti su nepilnamečių
bylomis, parengimas.
Vykdant Jungtinių Tautų vystymo programą ir
Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Nepilnamečių justicijos programą
19992002 metams, iki 2003 m. gegužės 1 d. prokuratūroje buvo paskirti ir
rengiami 84 tokie prokurorai. Specializacija geriau užtikrino nepilnamečių
teisių ir teisėtų interesų apsaugą tiek baudžiamajame, tiek civiliniame
procese. Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Nepilnamečių
justicijos programą 20042008 metams, nenumatyta spęsti problemas, kai
nepilnamečiai tampa aukomis.
Įsigaliojus naujiesiems kodeksams, įvykdžius
apygardų ir didžiųjų miestų apylinkių prokuratūrų restruktūrizaciją, kai
kuriose prokuratūrose dėl išaugusio darbo krūvio (vykdant kitas prokuratūros
funkcijas) neliko arba sumažėjo specialių prokurorų skaičius.
Tokiai specializacijai nepasirengė ir ikiteisminio
tyrimo įstaigos. Kai kuriose policijos įstaigose esantys pavieniai specialūs
tyrėjai nepajėgūs įvykdyti keliamas užduotis. Akivaizdu, kad išlieka atviras
klausimas ir dėl teisėjų specializacijos baudžiamosiose bylose, kuriose
teisiamieji ar nukentėję yra nepilnamečiai. Siūlytina išanalizuoti ir plačiau
aptarti Prancūzijos teisingumo sistemos Nepilnamečių teismo modulį.
Nepilnamečių justicija civiliniame procese
Ginant nepilnamečių vaikų teises ir teisėtus
interesus, pateikti 183 proceso dokumentai (9 daugiau negu 2003 m.), iš jų:
- dėl
laikino ar neterminuoto tėvų valdžios apribojimo asmenims, vengiantiems atlikti
savo pareigas auklėti vaikus, piktnaudžiaujantiems tėvų valdžia, darantiems
žalingą įtaką vaikams savo amoraliu elgesiu ar nesirūpinantiems jais, vaiko
gyvenamosios vietos nustatymo ir išlaikymo jiems priteisimo 139;
-
dėl nuolatinės
globos (rūpybos) nustatymo ir globėjo (rūpintojo) skyrimo vaikams, likusiems be
tėvų globos, vaiko gyvenamosios vietos nustatymo bei išlaikymo vaikams
priteisimo 15;
-
dėl kitų
priežasčių 29.
Nauja tai, kad du ieškiniai buvo nagrinėti
baudžiamojo proceso tvarka dėl neturtinės žalos atlyginimo nepilnamečiams,
nukentėjusiems nuo nusikalstamų veikų (išžaginimo ir seksualinio
priekabiavimo). Kiekvieno ieškinio suma buvo po 10 000 Lt, teismas juos
visiškai patenkino.
Du ieškiniai nagrinėti civilinio proceso
tvarka dėl turtinės žalos atlyginimo nepilnamečiams vaikams. Vienas ieškinys
pateiktas dėl 2000 Lt neturtinės žalos atlyginimo mažametei mergaitei, kurią
užpuolė ir sužalojo šuo. Kitas ieškinys pateiktas dėl didesnio pavojaus
šaltinio padarytos 6958 Lt turtinės (kartu ir neturtinės) žalos atlyginimo
nepilnametei.
Prokurorų ieškiniais ir pareiškimais, susijusiais su vaikų teisių apsauga,
buvo ginami 323 vaikų interesai, iš jų 224 iki 14 metų ir 99 nuo 14 iki 18
metų.
Europos Sąjungos
finansinių interesų apsaugos
nuo nusikalstamo
poveikio koordinavimas
Europos Komisija 1999 m. įkūrė Europos
kovos su sukčiavimu tarnybą (European Anti Fraud Office (OLAF)).
Lietuva derybose su ES įsipareigojo
sukurti veiksmingą finansų kontrolės sistemą, kuri mažintų finansinių
sukčiavimų atvejus, leistų geriau įsisavinti finansinę ES paramą, sudarytų
prielaidas efektyviai vadybai valstybės sektoriuje ir užtikrintų ES finansinių
interesų apsaugą.
Lietuvos Respublikos finansų ministerija yra pagrindinė institucija,
atsakinga už ES finansinės paramos programų koordinavimą Lietuvoje. Finansinių
nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų
ministerijos (toliau FNTT) yra atsakinga už bendradarbiavimą su OLAF.
Generalinės prokuratūros iniciatyva buvo
sudaryta speciali darbo ir koordinavimo grupė iš 6 prokurorų, teritorinėse
prokuratūrose paskirti 24 prokurorai, atsakingi už Europos Bendrijos finansinių
interesų apsaugą prokuratūrų veiklos teritorijoje.
Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2003 m. liepos 15 d. potvarkiu
Nr. 152 buvo sudaryta darbo grupė ES finansinės paramos programų lėšų neteisėto
gavimo ir panaudojimo prevencijai bei finansinės kontrolės institucijų ir
teisėsaugos institucijų veiklos koordinavimui užtikrinti. Darbo grupė svarstė
klausimus dėl prisijungimo prie ES informacinių sistemų AFIS ir CIS, dėl
klausimyno apie ES finansinių interesų apsaugą Lietuvoje pagal Stojimo
sutarties 280 str., įvertino FNTT 2004 m. darbo rezultatus dėl ES finansinių
interesų apsaugos.
2004 m. buvo pradėta 10 ikiteisminių tyrimų dėl galimai neteisėto
PHARE, ISPA, SAPARD programų, Lietuvos biudžeto lėšų neteisėto gavimo ir
panaudojimo. Baigta 15 tokių ikiteisminių tyrimų: 4 baudžiamosios bylos
perduotos teismui, 4 ikiteisminiai tyrimai baigti teismo baudžiamaisiais
įsakymais, 7 ikiteisminiai tyrimai nutraukti.
Generalinė prokuratūra 2004 m. surengė 6
koordinacinius pasitarimus dėl konkrečių ikiteisminių tyrimų aptarimo,
apibendrino tyrimo praktiką ir nustatė pagrindinius pažeidimus:
- pasikėsinimas gauti paramą už įsigytus įrengimus ir (ar) įvykdytus
darbus prieš sudarant sutartį dėl paramos skyrimo;
- dokumentų, kurių pagrindu buvo siekiama pasirašyti sutartį dėl
paramos skyrimo arba gauti paramą, klastojimas;
- pagal sutartį dėl paramos avansu gautų lėšų panaudojimas ne pagal
paskirtį;
- pasikėsinimas gauti kompensaciją už įgytus įrenginius,
neatitinkančius ES standartų;
- įsigyjamų įrengimų, darbų arba paslaugų vertės padidinimas;
- įgyvendinančiųjų agentūrų pareigūnų tarnybos pareigų neatlikimas;
- įrenginių, įsigytų už ES paramos lėšas, pardavimas pažeidžiant
paramos sutarties sąlygas.
Taip pat buvo nustatyti administruojančių institucijų veiklos trūkumai
kontroliuojant ES finansuojamus projektus:
- nesinaudojama esamomis valstybės institucijų duomenų bazėmis (VMI,
SODRA, VRM);
- neatliekami ES finansuojamų projektų trečiųjų asmenų (rangovų,
subrangovų) veiklos patikimumo patikrinimai;
- neparengta rizikos analizės strategija;
- nėra projekto kontrolės vykdymo mechanizmo, kai atliekami projekte numatyti
darbai;
- menki asmenų, atsakingų už vidaus kontrolę ir rizikos analizę,
administraciniai gebėjimai.
Tarptautinis bendradarbiavimas
Eurojustas. Generalinės prokuratūros paskirtas prokuroras nuo
2004 m. gegužės 4 d. dalyvauja Eurojusto Europos Sąjungos teisinio
bendradarbiavimo baudžiamosiose bylose institucijos darbe. Pagrindinis
Eurojusto uždavinys stiprinti kovą su sunkiais tarptautinio organizuoto ir
teroristinio pobūdžio nusikaltimais. Instituciją sudaro 25 teisėjai ir
prokurorai, paskirti iš kiekvienos valstybės ES narės.
Eurojustas 2004 m.
koordinavo ikiteisminio tyrimo veiksmų atlikimą 14-oje užsienio valstybių ir
Lietuvos baudžiamųjų bylų, teikė pasiūlymus ir rekomendacijas dėl kitų
tarptautinio pobūdžio nusikaltimų tyrimų, asmenų išdavimo, taip pat dėl darbo
su Europolu organizavimo. Dėl to gerėjo teisinės pagalbos pavedimų kokybė ir
sutrumpėjo jų vykdymo terminai.
Atkreiptinas dėmesys į tai,
kad būtina papildyti Lietuvos Respublikos prokuratūros ir Lietuvos Respublikos
valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymus,
kad dalyvaujantys baudžiamajame procese prokurorai Lietuvos nacionalinis
narys Eurojuste ir jo padėjėjas, kuriems Nyderlanduose taikomas diplomatinės
atstovybės vadovo ir nario statusas, turėtų tokias pat garantijas kaip ir
dirbantys Europos Sąjungos institucijose valstybės tarnautojai. Šie teisės aktų
papildymai leistų deleguoti prokurorus ir į kitas ES bei tarptautines
institucijas.
Europos teisminis tinklas. Europos Sąjungos Taryba
1998 m. birželio 29 d. priėmė dokumentą (OL L 191) Dėl bendrų veiksmų įkuriant
Europos teisminį tinklą (toliau ETT). ETT tikslas užtikrinti tinkamą
savitarpio teisinės pagalbos prašymų vykdymą baudžiamosiose bylose
neapsiribojant tik organizuotu nusikalstamumu, bet apimant visą
transnacionalinį nusikalstamumą. ETT sudaro ES valstybių narių kontaktiniai
asmenys ir Europos Komisijos atstovai. Lietuvos prokurorai dalyvauja šio tinklo
veikloje.
Lietuvos
prokurorai taip pat dalyvauja Europos kontaktinių asmenų tinkle dėl Europos
arešto orderio taikymo, taip pat 2002 m. birželio 13 d. Europos Sąjungos
Tarybos sprendimu Nr. 2002/494/TVR įsteigto kontaktinių asmenų, atsakingų už
genocido, nusikaltimų prieš žmoniją ir karo nusikaltimų baudžiamąjį
persekiojimą, tinklo veikloje.
Generalinė prokuratūra, atlikdama Lietuvos
centrinės institucijos funkciją dėl tarptautinio bendradarbiavimo
baudžiamosiose bylose, 2004 m. kreipėsi į užsienio valstybių teisėsaugos
institucijas prašydama suteikti teisinę pagalbą 970-yje baudžiamųjų bylų,
išduoti Lietuvai 72 asmenis ir išdavė 235 Europos arešto orderius dėl
pasislėpusių nuo ikiteisminio tyrimo ar teisminio nagrinėjimo asmenų perdavimo
Lietuvos Respublikai.
Prokuratūra įvykdė 712 užsienio valstybių teisinės
pagalbos prašymų, iš jų vykdant 50 prašymų dalyvavo ir prašančiųjų valstybių
pareigūnai. Gauta 10 užsienio valstybių
prašymų dėl ekstradicijos ir 21 prašymas perduoti asmenis pagal Europos arešto
orderį.
Atlikdama darbą, susijusį su
Europos Sąjungos dokumentais, Lietuvos Respublikos pozicijomis, taip pat ES
teisės (acquis communautaire) nuostatų perkėlimu į Lietuvos Respublikos
nacionalinę teisę, prokuratūra dalyvauja specialioje informacinėje sistemoje
LINESIS.
Generalinė prokuratūra pagal
Europos Sąjungos ,,Transition Facility programą 2004 m. parengė 0,5 mln. eurų
vertės projektą ,,Finansinių sukčiavimų baudžiamasis persekiojimas. Šio
projekto tikslas prokurorų, dirbančių su ekonominiais nusikaltimais, ypač
kiek tai susiję su Europos Sąjungos finansinių interesų apsauga,
specializacija. Projekto aprašymą patvirtino Lietuvos Respublikos finansų
ministerija, taip pat gautas teigiamas projekto vertinimas iš Europos
Komisijos.
Prokuratūra toliau vykdo
(3,44 mln. eurų vertės) ,,PHARE 2003 programos projektą ,,Lietuvos baudžiamojo
persekiojimo gebėjimų stiprinimas. Šiuo projektu siekiama stiprinti prokurorų
ir prokuratūros personalo mokymo sistemą, užtikrinti veiksmingą naujų civilinės
ir baudžiamosios teisenos kodeksų normų įgyvendinimą, tobulinti prokuratūros
valdymo ir administravimo sistemą, sukurti visos prokuratūros informacinę
technologinę sistemą.
Ataskaitiniu laikotarpiu
baigtas įgyvendinti dvišalis, Danijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos
finansuojamas, FEU programos projektas ,,Parama stiprinant prokuratūros
administracinius gebėjimus. Projekto vertė 750 000 DKK. Šis FEU projektas
skirtas aukščiausio ir vidutinio lygmens prokuratūros vadovų mokymui,
prokuratūros funkciniam auditui, teritorinių prokuratūrų prokurorų mokymams
apie naujų baudžiamųjų įstatymų taikymą.
Generalinė prokuratūra
planuoja dalyvauti šiose Europos Bendrijos programose: AGIS, ,,Exchange
Programme for Judicial Authorities, Hercule.
Personalo politika
Už pavyzdingą tarnybinių pareigų atlikimą generalinis prokuroras
paskatino 146 prokurorus (16 daugiau negu 2003 m.). Už nusižengimus 9
prokurorams taikė tarnybines nuobaudas (2003 m. nubausta 14 prokurorų, 2
atleisti iš tarnybos). Dėl prokurorų padarytų veikų nebuvo atlikti
ikiteisminiai tyrimai. Techninius autoįvykius padarė 13 prokurorų, daugiausia
kiemuose, aikštelėse. Generalinis prokuroras žodžiu įspėjo 4 prokurorus. Visų
eismo įvykių metu prokurorai buvo blaivūs.
Prokurorų mokymas ir
kvalifikacijos kėlimas
Pagrindinės
prokurorų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo 2004 m. kryptys baudžiamųjų proceso
normų taikymo, viešojo intereso gynimo, tarptautinės teisinės pagalbos
baudžiamosiose bylose klausimai, Europos Sąjungos finansinių interesų apsaugos,
tarptautinio pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo, netikrų eurų gamybos ir
platinimo, kitų nusikaltimų tyrimo problemos. Mokomuosiuose renginiuose,
užsienio valstybių ir tarptautinių teisėsaugos institucijų, kitų institucijų
pasiūlytose konferencijose, kursuose, stažuotėse, taip pat tarptautinio
teisinio bendradarbiavimo susitikimuose, prokurorai dalyvavo 101 kartą, iš jų
48 kartus užsienyje.
Mokymo
renginiuose, organizuotuose Generalinei prokuratūrai bendradarbiaujant su
įvairiomis Lietuvos ir užsienio valstybių teisėsaugos, kitomis institucijomis,
prokurorai dalyvavo svečių teisėmis, o prokurorų kvalifikacijos kėlimo aktyvumą
lėmė užsienio šalių teisėsaugos bei su jomis susijusių institucijų vykdomų
programų skirtos lėšos.
Pagal
Danijos Vyriausybės FEU programą ,,Parama stiprinant prokuratūros
administracinius gebėjimus 766 teritorinių prokuratūrų prokurorams buvo
sudaryta galimybė tobulinti žinias baudžiamųjų kodeksų normų taikymo srityje.
Bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, 49
prokurorams organizuotas seminaras Europos Sąjungos teisės klausimais.
Sistemingą prokurorų mokymą labai sunkina
nepakankami biudžeto asignavimai. Daugelis sėkmingų renginių neturi tęstinumo,
nors ypač aktualu, kad temų turinys, nagrinėjamų tarptautinės teisės aktų,
nacionalinės teisės normų taikymo praktinės problemos būtų orientuotos į
tikslines prokurorų grupes.
Generalinės prokuratūros Mokymo metodinis
skyrius kasmet rengia finansines programas ,,Prokurorų ir prokuratūros
personalo kvalifikacijos kėlimas, tačiau dėl nemotyvuotų priežasčių jos
netvirtinamos ir priemonių įgyvendinimui lėšų neskiriama.
Siekiant stiprinti prokurorų ir kitų prokuratūros
specialistų mokymą ir kvalifikacijos kėlimą, 2004 m. parengtas Ilgalaikės
prokurorų ir prokuratūros personalo mokymo programos projektas. Tačiau nesant
tinkamo finansavimo, prokurorų kvalifikacijos kėlimas pagal parengtas mokymo
programas neįmanomas. Dėl to nuosekli tęstinė prokurorų mokymo ir
kvalifikacijos kėlimo sistema 2004 m. nubuvo sukurta. Ji tinkamai nefunkcionavo
ir prokurorų mokymas, be kitų ES valstybių ar kitų Lietuvos valstybės
teisėsaugos institucijų paramos, buvo neįmanomas.
ES ,,PHARE 2003 projekte ,,Lietuvos prokuratūros
nacionalinių gebėjimų stiprinimas pagal ,,Dvynių sutartį dalyvaujantys
Vokietijos ir Austrijos ekspertai, išanalizavę dabartinę Lietuvos prokurorų
mokymo ir kvalifikacijos kėlimo situaciją, konstatavo, kad dėl nepakankamo
finansavimo konceptualaus ir nuoseklaus mokymo, savarankiško prokurorų
tobulinimosi proceso realizavimas ateityje praktiškai negalimas. Finansavimo
trūkumas sudarė ketverių, penkerių metų atotrūkį tarp prokurorų ir teisėjų
mokymo lygio (teisėjų korpuso kvalifikacijos kėlimui kasmet skiriama apie 750
000 Lt). Mokymo ir kvalifikacijos kėlimo sistemos nebuvimas yra tiesioginė priežastis,
trukdanti prokurorams įstatymo nustatytas funkcijas vykdyti efektyviai ir
kokybiškai.
Prokuratūros finansavimas
Generalinei prokuratūrai ir teritorinėms
prokuratūroms 2004 m. buvo patvirtinta 88 816 000 Lt valstybės biudžeto
asignavimų. Iš jų 52 448 000 Lt darbo užmokesčiui, 1 624 000 Lt pareigūnų
pensijoms išmokėti, 9 385 000 Lt specialiajai PHARE programai kompiuterinio
tinklo sukūrimui ir baudžiamojo persekiojimo duomenų bazių kūrimui, 4 195 000
Lt turtui įsigyti (2 645 000 Lt Kauno miesto apylinkės prokuratūros pastato
rekonstrukcijai, 800 000 Lt Prokuratūros rūmų statybai Rinktinės g., Vilniuje,
400 000 Lt Klaipėdos rajono apylinkės prokuratūros pastatui pirkti, 350 000 Lt
ilgalaikiam turtui įsigyti).
Prokuratūrai buvo skirta papildomų asignavimų
iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės rezervo Jonavos rajono apylinkės
prokuratūros pastatui pirkti 170 000 Lt; Kauno miesto apylinkės prokuratūros
pastato rekonstrukcijai baigti 698 000 Lt; asignavimai darbo užmokesčiui dėl
bazinės mėnesinės algos padidinimo 424 300 Lt; kitoms išlaidoms 568 000 Lt;
Prokuratūra 2004 m. skirtus asignavimus įsisavino.
Iki gruodžio 31 d. buvo likęs kreditorinis įsiskolinimas už suteiktas šildymo,
elektros energijos paslaugas 68 100 Lt ir gyventojų pajamų mokestis 44 300
Lt.
Generalinė prokuratūra 2004 m. buvo parengusi lėšų
poreikį (84 024 000 Lt) šioms būtinoms programoms vykdyti
1.
Kova su
nusikalstamumu. Teisingumo ir teisėtumo įgyvendinimas.
2.
Pareigūnų
valstybinių pensijų mokėjimas.
3.
Lietuvos
baudžiamojo persekiojimo gebėjimų stiprinimas (ES programos privalomas
valstybės koofinansavimas).
4.
Tarptautinis
bendradarbiavimas. Prokuratūros tarptautinių įsipareigojimų vykdymas
(asignavimų neužteko).
5.
Nepilnamečių
justicijos programa. Vaikų ir nepilnamečių teisių apsauga civilinės teisenos
priemonėmis (asignavimų neužteko).
6.
Naujųjų
Baudžiamojo kodekso, Baudžiamojo proceso kodekso ir Bausmių vykdymo kodekso
reikalavimų sklandus įgyvendinimas (asignavimai neužteko).
7.
Prokurorų ir
specialistų kvalifikacijos kėlimas (asignavimų neužteko).
2004 m. neskirti
asignavimai Panevėžio miesto apylinkės prokuratūros pastato rekonstrukcijai
(projektas parengtas), Ukmergės rajono apylinkės ir Klaipėdos miesto apylinkės
prokuratūrų pastatų remontui, Marijampolės rajono apylinkės prokuratūrų pastato
rekonstrukcijai, Alytaus rajono apylinkės prokuratūros pastatui įsigyti.
Akcentuotina, kad prokuratūros automobilių
parko būklė 2004 m. tapo kritinė. 57 prokuratūros šiuo metu eksploatuoja 108
automobilius, iš kurių 60 pagaminti prieš 10 metų ir daugiau (seniausi 1982
m., 1984 m.). Du patys naujausi prokuratūrai priklausantys automobiliai yra
2001 m. laidos.
Baigiamosios nuostatos
Įstatymo nustatytas funkcijas ir Lietuvos
Respublikos Seimo 2004 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. IX-2219 Dėl Lietuvos
Respublikos prokuratūros 2003 metų veiklos ataskaitos ir 2004 metų veiklos
prioritetų nustatytas užduotis prokuratūra 2004 m. įvykdė.
Prokuratūros veiklos 2005 m. prioritetinės kryptys
Lietuvos Respublikos prokuratūros kolegija 2005 m.
vasario 25 d. išplėstiniame posėdyje nustatė tokias prokuratūros veiklos 2005
metais prioritetines kryptis:
Pagal atskirų nusikalstamų veikų tyrimą:
1.
Organizuotas
nusikalstamumas:
1.1. neteisėta
narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta;
1.2. prekyba
žmonėmis.
2.
Korupcija:
2.1. piktnaudžiavimas
tarnybine padėtimi;
2.2. kyšininkavimas.
3.
Nusikaltimai
intelektinei ir pramoninei nuosavybei.
4.
Nusikaltimai
nuosavybei:
4.1. plėšimas;
4.2. turto
prievartavimas.
5. Sukčiavimas:
5.1. pridėtinės
vertės mokesčio grobstymas;
5.2. Europos
Sąjungos finansinių interesų apsauga.
Pagal prokuratūros funkcijas:
1.
Prokurorų
mokymo ir kvalifikacijos kėlimo sistemos kūrimas ir įgyvendinimas.
2.
Žmogaus
teisių ir pagrindinių laisvių užtikrinimas baudžiamajame procese ir taikant
Operatyvinės veiklos įstatymą.
3.
Viešojo
intereso gynimas.
4.
Nepilnamečių
justicijos programos įgyvendinimas.
5.
Prokuratūros
materialinės bazės stiprinimas:
5.1. naujų prokuratūros rūmų statyba;
5.2. pastatų Klaipėdos, Panevėžio miestų, Marijampolės, Alytaus, Ukmergės
rajonų apylinkių prokuratūroms įsigijimas, rekonstrukcija ir remontas;
5.3. Generalinės prokuratūros ir teritorinių prokuratūrų informacinės
sistemos tinklo sukūrimas ir kompiuterizuotų darbo vietų atnaujinimas (30 %);
5.4. prokuratūros tarnybinių automobilių parko atnaujinimas (30 %) .
Generalinis prokuroras Antanas
Klimavičius
Generalinės
prokuratūros Valdymo kontrolės ir analizės skyriaus vyriausiojo prokuroro
pavaduotojas Virginijus Sabutis, t. 2662 302, el.paštas [email protected]