Rengiamasi viešojo sektoriaus tinklo ir valstybės tarnybos pertvarkai
2022 m. balandžio 4 d. pranešimas žiniasklaidai (daugiau naujienų)
Seimo Ateities komiteto ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto bendrame posėdyje (balandžio 1 d.) pristatytas Lietuvos viešojo sektoriaus įstaigų tinklo tobulinimo planas ir valstybės tarnybos pertvarkos koncepcija. Viešojo sektoriaus pertvarka bus siekiama tobulinti viešojo sektoriaus institucinę sąrangą, viešojo valdymo procesus ir peržiūrėti viešojo valdymo funkcijas. Taip pat siekiama stiprinti administracinius gebėjimus, pasitelkiant viešąją politiką įgyvendinančias agentūras. Valstybės tarnybos pertvarkoje pagrindinis dėmesys telkiamas į vadovų korpuso stiprinimą.
Nemažai diskusijų ir klausimų kilo dėl numatomo atrankų į valstybės tarnybą decentralizavimo, taip pat planuojamo bandomojo laikotarpio valstybės tarnyboje įvedimo. Seimo nariams kilo abejonių dėl siekio didinti valstybės tarnybos patrauklumą, stiprinant tik vadovų korpusą. Ateities komiteto pirmininkas prof. Raimundas Lopata ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkas Ričardas Juška vieningai akcentavo, kad numatoma pertvarka dar reikalauja atskirų diskusijų Seimo komitetuose, ir aiškus pertvarkos vaizdas susidarys tik Vyriausybei pateikus konkrečius įstatymų projektus.
R. Lopata pažymėjo, kad siekiant kokybiškai ir efektyviai stiprinti bendrąsias valstybės tarnautojų kompetencijas, o ypač vadovų kompetencijas, siūlytina apsvarstyti Viešojo valdymo akademijos įsteigimo galimybę. Akademija būtų orientuota į šiuolaikišką viešąjį valdymą ir lyderystės kompetencijų kėlimą valstybės tarnyboje, atitiktų Europos Sąjungos ir pasaulines tendencijas. Dėl Akademijos įsteigimo galimybių, struktūros ir programų nuspręsta diskusijas pratęsti.
Vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė apibendrino esamą viešojo sektoriaus ir valstybės tarnybos padėtį – viešojo sektoriaus tinklas ir viešojo valdymo procesai reikalauja peržiūros, o valstybės tarnyba – modernizavimo. Viceministrė akcentavo, kad siekiant efektyvinti viešąjį valdymą Lietuvoje, būtina tobulinti biudžetinės įstaigos ir viešosios įstaigos teisinių formų reglamentavimą. Kalbant apie šių dienų valstybės tarnybos problemas, akcentuota, kad žmogiškųjų išteklių valdymo valstybės tarnyboje teisinis reguliavimas neužtikrina tinkamų kandidatų pritraukimo į valstybės tarnybą, taip pat ir – kompetentingiausių vadovų. Siekiama pagerinti valstybės tarnautojų atranką, įdiegiant iš dalies centralizuotą valstybės tarnautojų atrankos sistemą. Didelis dėmesys skiriamas vadovų korpuso stiprinimui – norima tobulinti darbo užmokesčio politiką, supaprastinti atrankos procesus, taip sudarant galimybes į valstybės tarnybą pritraukti aukšto lygio ir kompetentingus vadovus.
Viešojo sektoriaus tinklo ir valstybės tarnybos pertvarka yra vienas iš pagrindinių XVIII Vyriausybės programos uždavinių. Tikimasi, kad su valstybės tarnybos pertvarka susiję įstatymų projektai jau šių metų pavasario sesijos pabaigoje bus pateikti Seimui.
Seimo komitetai dar tęs diskusijas numatomų viešojo sektoriaus ir valstybės tarnybos pertvarkų klausimais.
Komiteto posėdžio vaizdo įrašą galima peržiūrėti ir „Youtube“ kanale „Atviras Seimas“.
Parengė:
Ieva Lavišienė, tel. (8 5) 239 6363, el. p. ieva.lavisiene@lrs.lt
Jolanta Anskaitienė