2013 m. gegužės 16 d. pranešimas VIR
(iš plenarinio posėdžio)
Seimas, 62
parlamentarams balsavus už, 2 – prieš ir 5 susilaikius, priėmė Piniginės
socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo pataisas (projektas
Nr. XIIP-452(2).
Balsavime registravosi 71 Seimo narys.
Priimtomis
pataisomis nustatyta, kad teisę į kompensaciją turės daugiabučio namo butų
savininkai, kurie kreipiasi dėl būsto šildymo išlaidų kompensacijų, turi
dalyvauti svarstant ir priimant sprendimą susirinkime dėl daugiabučio namo
atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo pagal Vyriausybės patvirtintą
daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą ar ją atitinkančią
savivaldybės patvirtintą programą, jeigu toks sprendimas svarstomas ir
priimamas, ir dalyvauti įgyvendinant šį projektą.
Jeigu daugiabučio
namo buto savininkas, kuris turi teisę į būsto šildymo išlaidų kompensaciją
arba ją gauna, nedalyvavo susirinkime svarstant ir priimant sprendimą dėl
daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo ir atsisakė
dalyvauti įgyvendinant šį projektą, ateinantį šildymo sezoną jo bendrai
gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam daugiabučio namo buto savininkui
skiriama kompensuojama būsto šildymo išlaidų dalis mažinama 50 procentų, nuo
kito šildymo sezono būsto šildymo išlaidų kompensacija neskiriama, iki bus
įgyvendintas daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektas, bet ne
ilgiau kaip 3 metų šildymo sezonus, įskaitant atvejį, kai dėl šių asmenų
veiksmų (neveikimo) daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektas
nebuvo pradėtas įgyvendinti.
Siekiant mažinti
nepasiturinčių gyventojų ilgalaikę priklausomybę nuo piniginės socialinės
paramos, skatinti integraciją į darbo rinką ir sumažinti piktnaudžiavimo
pinigine socialine parama galimybes patikslinta bendrai gyvenančių asmenų
sąvoka, į šių asmenų sudėtį įtraukiant ir dirbančius nesusituokusius,
savo vaikų neauginančius pilnamečius vaikus iki 24 metų, kurie mokosi, jei per
mėnesį jų gaunamos pajamos yra mažesnės kaip 1 valstybės remiamų pajamų dydis;
Bendrai
gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui tais atvejais, kai bent
vienas iš bendrai gyvenančių asmenų arba vienas gyvenantis asmuo yra darbingo
amžiaus darbingas, bet nedirbantis asmuo (išskyrus įstatyme įtvirtintus
atvejus), nustatytas socialinės pašalpos dydis,
išskyrus nustatytą socialinę
pašalpą vaikams, bus mažinamas:
kai socialinė
pašalpa mokama nuo 12 mėnesių iki 24 mėnesių (galiojančiame įstatyme – nuo 36
mėnesių iki 48 mėnesių) –20 procentų;
kai socialinė
pašalpa mokama nuo 24 mėnesių iki 36 mėnesių (galiojančiame įstatyme – nuo 48
mėnesių iki 60 mėnesių) – 30 procentų;
kai socialinė
pašalpa mokama nuo 36 mėnesių iki 48 mėnesių (galiojančiame įstatyme – ilgiau
kaip 60 mėnesių) – 40 procentų;
kai socialinė
pašalpa mokama nuo 48 mėnesių iki 60 mėnesių – 50 procentų;
gavusiems
(gavusiam) socialinę pašalpą ilgiau kaip 60 mėnesių socialinė pašalpa bendrai
gyvenantiems asmenims (išskyrus socialinę pašalpą vaikui (įvaikiui) ar vaikams
(įvaikiams), įskaitant pilnamečius vaikus (įvaikius), kai jie mokosi pagal
bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo
dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos) arba vienam gyvenančiam asmeniui 24
mėnesius nebus neskiriama.
Įstatyme
įtvirtinta, kad teisę į piniginę socialinę paramą turės ir asmenys, gaunantys
už tarnybą paskirtas pareigūnų ir karių valstybines pensijas.
Jeigu vienas
gyvenantis asmuo arba vienas iš bendrai gyvenančių asmenų, laikotarpiu, už kurį
skiriama ir (ar) mokama piniginė socialinė parama, nutraukė registraciją
Lietuvos teritorinėje darbo biržoje ar kitos valstybės valstybinėje įdarbinimo
tarnyboje, išskyrus įsidarbinimo atvejį, arba registracija Lietuvos
teritorinėje darbo biržoje ar kitos valstybės valstybinėje įdarbinimo tarnyboje
jam buvo nutraukta, piniginė socialinė parama bendrai gyvenantiems asmenims
arba vienam gyvenančiam asmeniui neskiriama arba paskirtosios mokėjimas
nutraukiamas nuo kito mėnesio po šių aplinkybių atsiradimo. Šiems
asmenims, kai jie yra šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyti
asmenys (yra įsiregistravę Lietuvos teritorinėje darbo biržoje ar kitos
valstybės valstybinėje įdarbinimo tarnyboje), piniginė socialinė parama
skiriama, jeigu jie ne trumpiau kaip 3 mėnesius registruojasi Lietuvos
teritorinėje darbo biržoje ar kitos valstybės valstybinėje įdarbinimo
tarnyboje.
Savivaldybės
administracija, teikdama piniginę socialinę paramą, kilus pagrįstų įtarimų dėl
prašyme-paraiškoje pateiktų duomenų apie turimą turtą ir gaunamas pajamas,
privalės tikrinti bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens
gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą, surašyti buities ir gyvenimo sąlygų
patikrinimo aktą, kurio pagrindu piniginė socialinė parama gali būti skiriama,
neskiriama ar nutraukiamas jos mokėjimas.
Įstatyme nustatyti
atvejai, kada Savivaldybės administracija, teikdama piniginę socialinę paramą,
galės tam tikrą laiką nutraukti pašalpos teikimą.
Įstatymas
įsigalioja 2013 m. birželio 1 d. Iki to laiko Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, savivaldybių institucijos iki šio įstatymo turės priimti įgyvendinamuosius
teisės aktus.
Saulė Eglė Trembo,
Ryšių su visuomene skyrius (tel. (8 5)239 6203, [email protected])