2013 m. kovo 11 d. pranešimas VIR
„Ponia Respublikos
Prezidente, Prezidente Valdai Adamkau, Seimo Pirmininke, gerbiami
susirinkusieji!
Be profesijų,
akademinių vardų, pavardžių, kurias visi linksniuoja, Laimonas Noreika švelniai
vardina Juos – savuosius ir Lietuvos: Justinas, Alfonsas, Albertas, Sigitas,
Vytautai, Juozai, Meilė, Vanda, Jokūbas, Česlovas, Kazimierai (su Antanavičium
ir monsinjoras Vasiliauskas), Raimundas, Eduardas, Julius – pašaukia visą mūsų
literatūros, meno, kultūros, mokslo žiedą iš Sąjūdžio pradžios ir jo žaizdrui
įsiplieskus. Šiandien daugybę tų žmonių ir patį kalbintoją, atskyrė nuo mūsų
juoda banga. Tyliai pabūkime Jų žvilgsnio šviesoj su apsisprendimu tarnauti
savo kraštui ir pajautimu, jog Tėvynės meilė pajautimu, jog tėvynės meilė
prasideda ir nuo lietuvių kalbą išaukštinusio kanauninko Mikalojaus Daukšos, ir
pėsčiomis į Vilnių iš žemaičių su raštų kraitele atkeliavusio Simono Daukanto.
Taurūs, pakylėti,
romantiški idealai! Mus visus užbūrė gražus utopiškas tikslas: rodos, tik
peržengsime „Rubikoną“, kitą dieną po valstybės atkūrimo prasidės rojaus ir
aukso amžiaus epocha. Šituos burtus išsklaidė praaušęs rūstus rytas su aukomis,
kivirčais, nesantarve, prieštaringa, sunkia valstybės kūrimo kasdienybe, su
klaidomis – neišvengiamomis, padarytomis iš nepasirengimo valdžiai ir tyčia.
Kone milijonas
palikusiųjų Lietuvą – be dešimtadalio laimingųjų atriektos riekės, kiti – su
savo dramom, ilgesiu ir nuoskaudom, nepritapę, atstumti. Kone pirmaujanti
pasaulyje savižudybėm šalis. Kraštas su turtingųjų prabanga ir nuskurdusiųjų
neviltimi. Seniai bajoriją, aristokratus perspjovusiais ir degradacijos
liūnuose besimurkdančiais, su visais – kaltais ir nekaltais, permaltais teismų
ir vienų su kitom konkuruojančių slaptųjų tarnybų malūnais ir kol kas dar ne,
bet jau esančiais pakeliui į teismus. Kaip čia ko nepamiršus juk visi mes
lygiai Tėvynės sūnūs ir dukros.
Čia, šiuose
rūmuose, po Sausio 13-osios, apgulty, karo sąlygom, kuklus Dokumentų skyriaus
bendradarbis, mano studijų bičiulis, dzūkas nuo Kapčiamiesčio Algis Prapiestis naktimis redagavo Konstituciją: ar visi šio
tauraus kalbos mylėtojo, patrioto kalbos lobių sidabru nugludinti jos principai
šiandien persmelkę mūsų tikrovę? O jei neartimi, tai kodėl toks dailus
parodomasis Konstitucijos egzaminas? Ir jei reikia tokio egzamino, tai gal
klausimai turėtą būti kiti – labiausiai tiktų auditorijai iš valdžiusiųjų ir
nuvaldžiusių šią valstybę. O prieš egzaminą perskaityti Maironio „Kai
kam". Pagelbėtų geresniam vertinimo balui.
Čia, apžiūrinėjant
valstybės paslaptį, pirmuosius lito banknotų eskizus, aš išgirdau, jog dabar to
lito garbei mes skolinsimės, ir kuo daugiau skolinsimės, tuo mūsų valstybei,
esą, bus geriau. Tą skolą iki paskutinio cento grąžins ne Vilnius, kuriam jau
aišku, kad skola, net valstybės – ne rona, neužgis, o
tie gražūs ištuštėję Lietuvos miesteliai, kuriuos taip įstabiai poetizuoja savo
puikiame laidų cikle sąjūdietė Nijolė Baužytė,
niekaip, kaip ir žymiausias mūsų dramaturgas sąjūdietis Kazys Saja už kūrybą
scenai ar Donatas Banionis – negaunanti Nacionalinės premijos. Paskubėkime:
Eugenija Pleškytė gyveno šalia mūsų be Lietuvos
pilietybės ir pensijos.
Beje, kitos šalys
irgi mums skolingos už išmokslintus aukštos kvalifikacijos žmones, gal kada
bent kiek palengvins skolų naštą. Ne tokia gili vilkduobė atrodys.
Pirmą kartą savo
istorijoje remiamės tvirtu susivienijusios Europos pažadu nepalikti mūsų vienų
ištikus karo negandai. Gražiai, darbščiai Lietuvai to labai reikia. Juk visa,
kuo šiandien galime didžiuotis jos dėka. Mūsų žmonių gerumo ir kantrybės dėka.
Ir mįslės, iš kur vis dar randasi tas gerumas, dėka.
Ta Lietuva, kuri
mūsų širdyse dabar ir iki paskutinio širdies tvinksnio,
vis dėlto skiriasi nuo oficialios realybės, kuri formali, reglamentiška,
bedvasė.
Ši formaliai
pavyzdinės realybės šalis .nuostabiai gražiai pirmininkaus Europos
Sąjungai. Joje viską slepia gražios formuluotės, tarški, aptaki frazeologija
vikriai apeinant esmę vis to įvaizdžio dėlei, ir niekas čia nepamiršta – irgi
formaliai ir gražiai, net tokia smulkmė kaip kultūros projektai ir kaip gražiai
pavaizduoti, kad bibliotekose neperkamos ir paskui neskaitomos knygos. Toje
modernaus biurokratizmo viešpatijoje labai rūpinamasi žmogumi, kad valdžia būtų
kuo arčiau jo, ir šis rūpestis įvelkamas į vis rafinuotesnį rūbą.
Žvelgi j šią
formalaus biurokratizmo ir painaus – atseit demokratinio diletantizmo šalį,
stebiesi ir niekaip negali sutikti, kad tai ir yra Lietuva, mūsų valstybė, ir
kad mes sutinkame, jog tik tokia ji ir teturinti būti. Jei toks idealumas, tai
kodėl tokie bjaurūs recidyvai regimi už tos popierinės harmonijos ir tviskesio?
Pavaldumo tik pinigui ir turtingiesiems. Susiskaldymo ir pasiklydimo. Įtarumo
ir pavydo. Nusivylimo ir susvetimėjimo. Besidarkančiųjų niekingumo ir gyvybės
nuvertinimo. Vartotojiškumo „šventovių" ir galo
su galu nesuduriančių. Formalus biurokratizmas suka nosį nuo šių reiškinių, nes
„politinės kovos grožis" ir „dėsniai" šluote nušluos šias neigiamybes
mums nuo kelio.
Pagal šią logiką
sąžinės nėra (senamadiška, atgyvenusi), dorovę, moralę reikia palikti
bažnyčiai, be to, jau kvatojomės susirietę iš tiesiai šviesiai iškloto
pasakymo: kas – šio, o kas – ir „ne šio pasaulio dimensijos". Štai ir
išlenda lyg yla iš maišo šios formalios realybės esmė, nusipelniusi aukščiausio
ordino, todėl dar iki garbingiausių svečių iš bendrų Europos namų sugužėjimo į
Vilnių šią išmintį reikia iškalti ant kokio dailesnio fasado, o kreiviausiam
labiausiai ir tiktų! Ir kuo gražesnius ditirambus giedoti demokratijai ir jos
idealams, juk tik nuo formos o ne nuo geranoriškumo, humanizmo ir pakantos
kitaip manančiam, ne nuo diskusijų kultūros, polemikos gilumo, intelektinės
minties, įžvalgų drąsos priklauso demokratijos turinys ir esmė! Žmogus, iškalęs
dešimtį abėcėlinių demokratijos tiesų, yra pilietiška asmenybė, o
prisitaikantis prie politinės konjunktūros, jaučiantis, iš kur vėjas pučia, ir
sakantis, ką iš jo tikimasi išgirsti, yra kilni, perspektyvi asmenybė. Tiktai
tam, kuris ieško tiesos ir kelių visuomenei, valstybei, išdrįsta plaukti prieš
srovę, neploja katučių ir nejaučia ekstazės prieš korektiškumą derėtų
užsičiaupti – juk jo mintys neatitinka etiketo ir taisyklės pasakant viską
nepasakyti nieko. Patogumo, karjeros, rutinos ir, aišku, jo karališkosios
niekšybės įvaizdžio vardan.
Šventai tikiu, jog
mūsų Lietuva kitokia. Ir jos žmonės kitokie. Jie skiria grūdus nuo pelų,
puikiai suvokia, kas tikra gyvenime, o kas apmeluota ir primesta. Jie
nesilanksto, nekeliaklupsčiauja prieš vartotojiškumą,
masinę kultūrą, žvaigždžių kultus, prieš niekalą, kurio tikslas demoralizuoti
jaunimą, užkrėsti jį cinizmu ir pražudyti iliuzijų žabangose. Jie vertina
žmogiškumą ir nesutinka su žmogaus paniekinimu, kurio tiek daug mūsų gyvenime,
lig prakeiksmo daug.
Tikroji
nacionalinė kultūra kelia dvasią, įprasmina jausmų grožį, nepataikauja ydoms ir
silpnybėms, primityvumui, ugdo ir vienija, kūryba visados savitas kūrėjo
santykis su žmogumi ir laiku. Tokia ir riba. Matykime ją. Ir žmonės, kurie
pe1nosi iš antikultūros, patyčių, chamizmo ir tamsumo. Jų pelnai priklausomi
nuo mūsų požiūrio. Tebūna jis neigiamas jiems ir palankus kiekvienam daigui,
kiekvienam žiedui kultūros dirvoje ar savai giesmei iš savo – kol kas dar
neimplantuoto madingo snapo.
Išdrįskime ir
pasvajokime: mūsų vienybės dėka vieną gražią dieną išnyksta visi angliški
užrašai, vergiškas atsisakymas pozicijų, kurias mums testamentu paliko
ankstesnės kartos, beždžioniškas moteriškų pavardžių iškraipymas (kažkodėl
labiau sueuropėjusioje tradicijoje Donelaičiui nešovė galvon savo būres perkrikštyti Dočėm
,Slunkėm, Pelėdėm!), visos darkančios mūsų kalbą
svetimybės, kurioms reikia jau nežinia pagal kokius principus sudarytų žodynų,
juk tai mūsų kalbininkų žygdarbio dėka kadaise atsispyrėme ir apgynėme savo kalbos grynumą, kintančias normas patikėdami
autoritetams ir jais pasikliovėme. Nebuvome „sieverno
zapadnyj kraj",
netapome „Lietuva be lietuvių“, netapsime ir šimtu angliškų žodžių snobaujančia, svetimvardžių pridaigstyta teritorija.
Lietuvių kalba –
mūsų Nepriklausomybės politinė, dvasinė, kultūrinė siela, jos didžioji prasmė.
Be harmoningo santykio su ja kaip ir be kultūros, sąžinės, gėdos – žmogus
praranda savo kūrybines galias ir tampa instinktų vergu, o valstybė išsigimsta
net su tobulais įstatymų brūzgynais ir moderniausiais gražbyliavimais. Pagarba
savo kalbai nereiškia kitų kalbų niekinimo, atvirkščiai, tik išryškina jų
svarbą, vietą ar nepagrįstas pretenzijas mūsų tautai, kuri visados buvo ir
išliks tolerantiška kitoms Lietuvoje gyvenančioms tautoms.
Visų laukia tos
pačios viliamės savaip demokratinės – dausos palei debesėlius žvaigždynus ir be
Konstitucinio Teismo išaiškinimo – proga su
bendraminčių sielom regėti, kaip nyksta lyg dūmas gaiviam ore formalus, reglamentinis, biurokratinis ūkas – ir vėl atgimstame. O
dabar lai suskamba varpas, ir tepasigirsta aidas įkandin Laimono Noreikos
balsui: išgirdome. Su švente, su pavasarišku atsinaujinimu, su mūsų brolybe
išlikus sveikiems po reformų griūtimis, su viskuo, kas nežada skandalo ar
sensacijos! Su švente juk pakol kas dar mūsų, ne kompiuterio klavišų serverių
valioje mūsų Lietuvos likimas!
Kokios menkos mūsų
aistros, menkučiai žodžiai, kaip menka viskas išrodo Tau, mūsų Tėvyne, ir kokia
Tu atlaidi savo vaikams! Ačiū.“