2015 m. gruodžio 9 d. pranešimas VIR
Šiandien Seimo Ekonomikos komitetas, kaip pagrindinis komitetas, svarstė Fizinių asmenų bankroto įstatymo Nr. XI-2000 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 17, 19, 25, 27 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-3691 ES ir po svarstymo pritarė komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymo projektu siūloma tikslinti nuostatas, susijusias su fizinio asmens veiksmais, kurie galėtų būti laikomi nesąžiningais. Siūloma nustatyti, kad teismas atsisako iškelti fizinio asmens bankroto bylą, jeigu, be kita ko, paaiškėja, kad fizinis asmuo tapo nemokus dėl fizinio asmens tyčinių veiksmų, pateikiant neteisingą informaciją kreditoriams apie finansinę būklę prisiimant skolinius įsipareigojimus ar sudarant kitus sandorius. Manoma, kad siekiančių bankrutuoti fizinių asmenų gali būti žymiai daugiau, tačiau praktikoje skirtingai taikomos Įstatymo nuostatos dėl fizinio asmens nesąžiningumo gali nepagrįstai sutrukdyti fiziniams asmenims pasinaudoti Įstatymo sudaryta galimybe bankrutuoti. Patikslinus šias Įstatymo nuostatas, būtų išvengta skirtingos Įstatymo taikymo praktikos, papildomų teisminių ginčų.
Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad plano įgyvendinimo trukmė būtų 3 metai. Nustačius aiškią plano įgyvendinimo trukmės ribą (vietoj šiuo metu nustatytos galimos iki 5 metų), fizinio asmens bankroto procedūros taptų veiksmingesnės. Siūlymas sutrumpinti fizinio asmens plano įgyvendinimo trukmę, sudarytų sąlygas greičiau atkurti fizinio asmens mokumą ir tokiam asmeniui anksčiau sugrįžti į aktyvų ekonominį gyvenimą, turėtų teigiamos įtakos socialinei aplinkai šalyje.
Atsižvelgiant į tai, kad Komisija rekomenduoja nustatyti teisinį reguliavimą, kuris leistų užtikrinti verslininko ir jo šeimos pragyvenimo šaltinį, paliekant jam tam tikrą turtą bankroto proceso metu, siūloma Įstatymo projektu įtvirtinti aiškesnes nuostatas dėl fizinio asmens neparduodamo turto. Siūloma nustatyti, kad neparduodamo turto, būtino fizinio asmens ir (ar) jo išlaikomų asmenų poreikiams tenkinti, sąrašas turėtų būti nurodomas plane. Tokiu būdu būtų pašalintas teisinis neaiškumas dėl fizinio asmens teisių išsaugoti tam tikrą turtą bankroto proceso metu.
Atsižvelgiant į Tarptautinio valiutos fondo rekomendaciją, siūloma sudaryti galimybę fizinio asmens bankroto metu, fiziniam asmeniui ir įkaito turėtojui ar hipotekos kreditoriui susitariant neparduoti ir įkeisto turto, kuris būtinas fizinio asmens ir (ar) jo išlaikomų asmenų poreikiams tenkinti ar reikalingas individualiai veiklai vykdyti. Pažymėtina, kad tam tikrais atvejais įkeistą turtą parduoti fizinio asmens bankroto proceso metu kreditorių atžvilgiu būtų mažiau naudinga, nei jį išsaugoti. Sudaryta galimybė bankrutuojančiam fiziniam asmeniui išsaugoti tam tikrą įkeistą turtą bankroto proceso metu leistų išvengti visiško fizinio asmens nuskurdinimo, o taip pat užtikrintų geresnes sąlygas fiziniam asmeniui vykdyti individualią veiklą, kas atitiktų ir jo kreditorių interesus, nes gaunamos lėšos būtų skiriamos kreditorių reikalavimams tenkinti.
Siekiant sudaryti geresnes sąlygas fiziniam asmeniui vykdyti individualią veiklą, siūloma nustatyti fiziniams asmenims teisę prisiimti naujus skolinius įsipareigojimus šiai veiklai vykdyti.
Atsižvelgiant į Komisijos rekomendacijas, Įstatymo projekte siūloma nustatyti dvi kreditorių grupes dėl plano projekto pritarimo. Toks teisinis reguliavimas atitiktų ir tarptautines rekomendacijas kuriose teigiama, kad nemokumo įstatymai turėtų nustatyti, kad kreditoriai, balsuodami dėl pritarimo plano projektui, turėtų balsuoti grupėse pagal atitinkamas teises ir interesus ir kiekvienoje grupėje turėtų būti balsuojama atskirai. Vieną grupę sudarytų įkaito turėtojai ir hipotekos kreditoriai, kitą – kiti kreditoriai. Sprendimas dėl pritarimo plano projektui būtų laikomas priimtu, kai kiekvienoje kreditorių grupėje plano projektui pritartų kreditoriai, kurių teismo patvirtintų reikalavimų suma vertine išraiška sudarytų daugiau kaip pusę šios grupės kreditorių teismo patvirtintų reikalavimų sumos. Siūlomas teisinis reguliavimas, kuomet būtų balsuojama grupėse dėl plano projekto pritarimo, leistų geriau apsaugoti kiekvienos kreditorių grupės interesus tiek fizinių asmenų, kurie nevykdo individualios veiklos (vartotojų), tiek fizinių asmenų, besiverčiančių individualia veikla, bankroto atvejais.
Parengė
Ekonomikos komiteto biuro patarėjas
Darius Šaltmeris, tel. (8 5) 239 6757, el. p. Darius.Šaltmeris@lrs.lt