2015
m. gegužės22 d. pranešimas VIR
2015
m. gegužės 22 d. Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas kartu su Seimo Europos
informacijos biuru surengė tradicija tapusią „Europos savaitės Seime“ diskusiją.
Šių metų tema – „Europos prokuratūra:
konstituciniai aspektai, veiklos teisiniai pagrindai ir perspektyvos“. Diskusijoje
įžanginį žodį tarė Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius
Sabatauskas, pranešimus pristatė teisingumo viceministras Paulius Griciūnas, Generalinės prokuratūros atstovas Tomas Krušna, Lietuvos teisės instituto mokslininkas dr. Justas
Namavičius, Mykolo Romerio universiteto docentas dr.
Andrius Nevera.
Pradėdamas
diskusiją komiteto pirmininkas J. Sabatauskas priminė, kad Teisės ir
teisėtvarkos komitetas du kartus svarstė Europos
Komisijos pasiūlymą dėl Europos prokuratūros įsteigimo ir išreiškė savo
pritarimą Europos prokuratūros idėjai bei Europos Komisijos (EK) iniciatyvai
sustiprinti kovą su nusikalstamomis veikomis, pažeidžiančiomis Europos Sąjungos
(ES) finansinius interesus. Tačiau kartu komitetas atkreipė dėmesį į numatomą šio
pasiūlymo esminį poveikį nacionalinei konstitucinei, baudžiamajai bei
baudžiamojo proceso teisei, pažymėdamas, kad pasiūlymo inkorporavimas į
nacionalinę teisinę sistemą bus daug pakeitimų nacionalinėje teisėje
reikalaujantis procesas, o siūlomas Europos prokuratūros modelis galimai
suponuoja koliziją su Lietuvos Respublikos Konstitucijos 118 straipsnio
nuostatomis, todėl būtina siekti, kad derybų metu pasiūlymo tekstas būtų
pakoreguotas taip, kad jis būtų neutralus visų valstybių narių konstitucijų ir
teisinių sistemų atžvilgiu.
Teisės
ir teisėtvarkos komitetas pasisako už kolegialią, o ne už supranacionalinę
Europos prokuratūros struktūrą, todėl J. Sabatauskas pasidžiaugė, kad
vykstančių derybų dėl pasiūlymo darbo grupėse metu yra sutarimas dėl kolegialios
Europos prokuratūros struktūros. Komiteto vadovas kartu pažymėjo Teisės ir
teisėtvarkos komiteto susirūpinimą dėl numatomos Europos prokuratūros kompetencijos,
ypač papildomos kompetencijos tirti su ES finansiniams interesams kenkiančiomis
nusikalstamomis veikomis susijusias ir kitas nusikalstamas veikas. Nerimą kelia
tai, kad ilgalaikėje perspektyvoje tai galėtų sąlygoti ženklų Europos prokuratūros
kompetencijos išsiplėtimą.
Teisingumo
viceministras P. Griciūnas savo pranešime apžvelgė
pagrindinius EK pasiūlymo dėl Europos prokuratūros įsteigimo aspektus, jo
teisinius pagrindus. Teisingumo viceministro nuomone, nors šis pasiūlymas ir
sulaukė prieštaringo ES valstybių narių parlamentų vertinimo dėl jo atitikties subsidiarumo principui, šis pasiūlymas neišeina už subsidiarumo principo ribų. Jis teigiamai vertino tai, kad
buvo pasirinktas ilgų, išsamių ir konstruktyvių diskusijų kelias ES lygmenyje
svarstant šį pasiūlymą, o ne skubotai stengiamasi jį priimti.
Generalinės
prokuratūros atstovas T. Krušna, kaip ir teisingumo
viceministras, išreiškė teigiamą požiūrį į pasiūlymą įsteigti Europos
prokuratūrą. Nors Generalinės prokuratūros atstovas neneigė, kad išties dar
kyla daug klausimų dėl siūlomos Europos prokuratūros veikimo, tačiau įžvelgiama
daug teigiamų aspektų, pagrindžiančių jos įsteigimo pridėtinę vertę ir
skatinančių paremti Europos prokuratūros steigimą.
Diskusijoje
savo pozicijas dėl pasiūlymo įsteigti Europos prokuratūrą išsakė ir mokslo
bendruomenės atstovai dr. J. Namavičius ir doc. dr. A. Nevera.
Teisės instituto mokslo darbuotojas dr. J. Namavičius iškėlė daug klausimų, į
kuriuos, jo nuomone, pasiūlyme dėl Europos prokuratūros nėra atsakymų. Tai ir
potenciali žinybingumo konflikto tikimybė dėl Europos prokuroro ir nacionalinio
prokuroro, Europos prokurorų kompetencijos asmenų be vietos atžvilgiu klausimas,
įrodymų pripažinimo ir kiti klausimai.
Doc.
dr. A. Nevera, pranešimo tema pasirinkęs „Europos
prokuratūra: kaip toli žengsime eksperimentuodami?“, išsakė gana kritišką
požiūrį į pasiūlymą įsteigti Europos prokuratūrą. Savo skeptišką požiūrį į
Europos prokuratūros įsteigimą jis grindė ne tik kritikuodamas pasiūlymo
nuostatas, tačiau pažangios vadybos taisyklėmis remdamasis jis abejojo siūlomos
naujos Europos prokuratūros struktūros sukūrimo perspektyvomis pasiekti jai
keliamus tikslus. Doc. dr. A. Neveros nuomone,
nacionalinė Konstitucija ir oficialioji konstitucinė jurisprudencija nepalieka
nė menkiausių spragų, kaip be esminių tiek Konstitucijos, tiek Baudžiamojo
proceso kodekso pakeitimų galima būtų integruoti siūlomą Europos prokuratūros
struktūrą į nacionalinę teisę.
Europos Komisija 2013 m. liepos 17 d. pateikė
pasiūlymą dėl Tarybos reglamento dėl Europos prokuratūros įsteigimo, COM(2013)
534, kuriuo siūlo įsteigti naują Europos Sąjungos struktūrą su plačiais
įgaliojimais baudžiamojo persekiojimo už nusikaltimus finansiniams Sąjungos
interesams srityje, kuriuos ji įgyvendintų valstybėse Europos Sąjungos narėse.
Parengė
Gintarė Morkūnienė
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja
(tel. 239 6583)