Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl specialios Seimo komisijos sudarymo"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SPECIALIOS SEIMO KOMISIJOS SUDARYMO

 

2017-05-10     Nr. 101-I-13

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Justas Džiugelis, Algimantas Dumbrava, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko Viktoro Pranckiečio žodinį pavedimą ir Seimo narės Agnės Širinskienės 2017 m. gegužės 4 d. kreipimąsi bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, svarstė klausimą dėl specialios Seimo komisijos sudarymo Seimo 2017 m. gegužės 4 d. rytiniame plenariniame posėdyje.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo narė Agnė Širinskienė  savo kreipimesi prašė įvertinti, ar nebuvo pažeistos Seimo statuto 71 straipsnio 3 dalies ir 151 straipsnio 3 dalies 2 punkto nuostatos.  A. Širinskienė taip pat nurodė, kad buvo nepagrįstai vadovaujamasi Seimo statuto 261 straipsnio nuostata.

Seimo 2017 m. gegužės 4 d. rytiniame plenariniame posėdyje buvo svarstomas Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo Nr. IX-985 7, 10, 12 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-488(3) (toliau – Įstatymo projektas). Seimo posėdžiui pirmininkavo Seimo Pirmininkas Viktoras Pranckietis.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto paskirtas pranešėjas Zenonas Streikus pristatė pagrindinio komiteto išvadą dėl Įstatymo projekto.

Remdamasis Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 7 punktu, Seimo narys Andrius Kubilius siūlė balsuoti, kad nebūtų pritarta pagrindinio komiteto patvirtintam Įstatymo projektui.

Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 7 punkte nustatyta, kad taip pat, jeigu to reikalauja Seimo narys, po bendrosios diskusijos balsuojama, ar pritarti pagrindinio komiteto patvirtintam įstatymo projektui.

Seimo Pirmininkas V. Pranckietis paskelbė balsavimą vadovaudamasis aukščiau minėta nuostata. Balsavo 111 Seimo narių: už – 45, prieš – 36, susilaikė 30. Įstatymo projektui buvo nepritarta.

Seimo Pirmininkas V. Pranckietis informavo, kad Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 8 punktas nustato, kad jeigu Seimas nepritaria pagrindinio komiteto pateiktam projektui arba jeigu Seimas nutaria pritarti alternatyviam projektui, kuriam nepritarė pagrindinis komitetas, daroma svarstymo pertrauka Seimo posėdyje ir projektas arba grąžinamas tam pačiam pagrindiniam komitetui tobulinti, arba Seimas gali paskirti kitą pagrindinį komitetą ar sudaryti specialią Seimo komisiją įstatymo projektui redaguoti.

Seimo narys Remigijus Žemaitaitis siūlė pagrindiniu komitetu paskirti Teisės ir teisėtvarkos komitetą.

Seimo narys Andrius Kubilius siūlė remtis Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 8 punktu ir sudaryti specialią komisiją įstatymo projektui redaguoti.

Seimo Pirmininkas V. Pranckietis paskelbė balsavimą dėl specialios komisijos sudarymo pagal Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 8 punktą. Balsavo 112 Seimo narių: už – 105, prieš – 3, susilaikė 4. Buvo pritarta specialios komisijos sudarymui.

Seimo narys A. Kubilius siūlė specialią komisiją sudaryti iš Seimo frakcijų seniūnų, o iš Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos skirti du atstovus.

Seimo Pirmininkas V. Pranckietis paskelbė balsavimą dėl šio siūlymo. Balsavo 109 Seimo nariai: už – 79, prieš – 27, susilaikė 3. Nutarta sudaryti specialią komisiją iš aštuonių narių – Seimo frakcijų seniūnų ir dar vieno Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos nario.

Seimo narė A. Širinskienė paklausė, kokiais Seimo statuto straipsniais buvo remiamasi sudarant komisiją. Seimo Pirmininkas V. Pranckietis nurodė, kad buvo vadovaujamasi Seimo statuto 261 straipsniu, nustatančiu, kad visus Seimo veiklos procedūrinius klausimus, kurie nenumatyti Seimo statute ir Lietuvos Respublikos įstatymuose, siūlo spręsti Seimo posėdžio pirmininkas.

Seimo statuto 151 straipsnis reglamentuoja įstatymo projekto svarstymo Seimo posėdyje tvarką.

Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 8 punkte nustatyta, kad jeigu Seimas nepritaria pagrindinio komiteto pateiktam projektui arba jeigu Seimas nutaria pritarti alternatyviam projektui, kuriam nepritarė pagrindinis komitetas, daroma svarstymo pertrauka Seimo posėdyje ir projektas arba grąžinamas tam pačiam pagrindiniam komitetui tobulinti, arba Seimas gali paskirti kitą pagrindinį komitetą ar sudaryti specialią Seimo komisiją įstatymo projektui redaguoti. Ši komisija tokiu atveju atlieka pagrindinio komiteto funkcijas ir dirba pagal tokio komiteto darbo tvarką.

Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 2 punkte aprašoma, kokius sprendimus gali priimti Seimas, jeigu pagrindinis komitetas siūlo projektą grąžinti iniciatoriams arba jį atmesti. Jeigu Seimas nepritaria pagrindinio komiteto siūlymui, Seimas gali paskirti kitą pagrindinį komitetą arba sudaryti specialią Seimo komisiją įstatymo projektui tobulinti. Ši komisija tokiu atveju atlieka pagrindinio komiteto funkcijas ir dirba pagal tokio komiteto darbo tvarką. Jeigu priimamas nutarimas paskirti kitą pagrindinį komitetą ar specialią komisiją projektui tobulinti, kartu turi būti priimtas Seimo protokolinis nutarimas, kuriame turi būti suformuluotos pagrindinės nuostatos, ką pagrindinis komitetas ar speciali komisija turi projekte pataisyti. Šio protokolinio nutarimo projektą turi pateikti Seimo narys, teikiantis siūlymą projektą perduoti kitam pagrindiniam komitetui patobulinti.

Aptariamu atveju Seimo paskirtas pagrindinis komitetas pateikė patobulintą Įstatymo projektą, bet nesiūlė Įstatymo projekto grąžinti iniciatoriams arba jį atmesti. Vadinasi, Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 2 punkte nuostata negalėjo būti taikoma.

Seimo komisijų sudarymo tvarka nustatyta Seimo statuto 71 straipsnyje. Šio straipsnio 1 dalyje numatyta, kad Seimas, pripažinęs būtinybę, gali sudaryti nuolat veikiančias komisijas specialioms problemoms nagrinėti arba sudaryti laikinąsias tyrimo, kontrolės, revizijos, parengiamąsias, redakcines ir kitokias laikinąsias komisijas kokiam nors klausimui ištirti, parengti ar kitiems Seimo pavedimams atlikti. Šio straipsnio 3 dalyje numatyta, kad sudarant komisiją, pirmiausia nustatomas komisijos narių skaičius. Po to nustatomos Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo normos, taip pat terminas kandidatams į komisijos narius pasiūlyti.

To paties straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad tam tikrais atvejais Seimas gali nustatyti ir kitokią komisijų sudarymo tvarką, tačiau niekada jų negali sudaryti vienos frakcijos ar vieno komiteto atstovai.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimas sudarydamas specialią Seimo komisiją Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo Nr. IX-985 7, 10, 12 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-488(3) redaguoti iš visų Seimo frakcijų seniūnų ir dar vieno Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos atstovo vadovavosi Seimo statuto 71 straipsnio 7 dalies nuostata ir 151 straipsnio 3 dalies 8 punkto nuostata.

2. „Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 2 punkto ir 261 straipsnio nuostatos nebuvo taikomos.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Seimo 2017 m. gegužės 4 d. rytiniame plenariniame posėdyje sudarant specialią Seimo komisiją Seimo statuto nuostatos nebuvo pažeistos.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                  Rita Tamašunienė


  Siųsti el. paštuSpausdinti