Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Seimo valdybos sprendimo neskelbti pakartotinio nepriklausomo ekspertinio vertinimo“

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL SEIMO VALDYBOS SPRENDIMO NESKELBTI PAKARTOTINIO NEPRIKLAUSOMO EKSPERTINIO VERTINIMO

 

 

2017-06-07  Nr. 101-I-22

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Justas Džiugelis, Algimantas Dumbrava, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Aušrinė Norkienė, Aušra Papirtienė, Andrius Palionis, Kazys Starkevičius, gavusi Seimo nario Lino Balsio ir Liberalų sąjūdžio frakcijos kreipimusis dėl galimai neteisėto Seimo valdybos sprendimo nevykdyti pakartotinio Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-420 (toliau – Miškų įstatymo pakeitimo projektas) ir Seimo narių pasiūlymų dėl šio įstatymo projekto nepriklausomo ekspertinio įvertinimo paslaugų viešojo pirkimo, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punktų nuostatomis teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2017 m. balandžio 5 d. Seimo valdyba, atsižvelgdama į Seimo narių prašymą užsakyti nepriklausomą ekspertinį vertinimą Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-420, kreipėsi į Aplinkos apsaugos komitetą, prašydama iki 2017 m. balandžio 20 d. pateikti siūlymus dėl asmenų, kurie galėtų atlikti šį vertinimą, kvalifikacinių reikalavimų, klausimų, ekspertinio įvertinimo terminų ir tvarkos ir pateikti techninę specifikaciją.

Gavusi nurodytus duomenis iš Aplinkos apsaugos komiteto, Seimo valdyba 2017 m. balandžio 21 d. priėmė sprendimą Nr. SV-S-209, kuriuo pritarė Aplinkos apsaugos komiteto patektiems siūlymams dėl kvalifikacinių reikalavimų nepriklausomam ekspertui bei patvirtino nepriklausomo ekspertinio įvertinimo paslaugų pirkimo techninę specifikaciją, o taip pat pavedė Seimo kanceliarijai vykdyti nepriklausomo ekspertinio įvertinimo paslaugų viešąjį pirkimą. Seimo valdyba nustatė šio viešojo pirkimo paslaugų kainą iki 100 eurų su PVM.

Seimo kanceliarija, vykdydama įstatymo projekto nepriklausomo ekspertinio įvertinimo paslaugų mažos vertės pirkimą apklausos būdu, atlikusi rinkos tyrimą ir įvertinusi tiekėjų galimybes atlikti nepriklausomą ekspertinį vertinimą, 2017 m. balandžio 27 d. kreipėsi į pasirinktus tiekėjus. Paslaugų tiekėjas, pageidaujantis dalyvauti pirkime, pasiūlymą turėjo pateikti iki 2017 m. gegužės 4 d. 14 val., tačiau nė vienas pasiūlymas nebuvo gautas.

Seimo valdyba 2017 m. gegužės 9 d. kreipėsi į Aplinkos apsaugos komitetą pakartotinai apsvarstyti reikalavimus nepriklausomam ekspertui. 2017 m. gegužės 10 d. Aplinkos apsaugos komitetas pateikė Seimo valdybai naujus pasiūlymus su reikalavimais nepriklausomam ekspertui. Taip pat Aplinkos apsaugos komitetas paprašė Seimo valdybos atkreipti dėmesį į nustatytą pirkimo kainą ir įvertinti, ar ji yra pakankamai.

2017 m. gegužės 12 d. Seimo valdyba nutarė pakartotinio nepriklausomo ekspertinio įvertinimo paslaugų viešojo pirkimo nevykdyti.

Seimo kanceliarija 2017 m. gegužės 29 d. raštu Nr. V-2017-5495 informavo, kad per paskutinius 5 metus buvo vykdyti du nepriklausomo ekspertinio vertinimo paslaugos viešieji pirkimai: Pagalbinio pavaisinimo įstatymo Nr. XII-2608 3,10 ir 17 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIIIP-169 bei Miškų įstatymo pakeitimo projektui. Abiems šiems pirkimams Seimo valdyba nustatė iki 100 eurų su PVM paslaugų pirkimo kainą.

Pagal Seimo kanceliarijos pateiktus dokumentus matyti, kad kvietimai dalyvauti apklausoje dėl nepriklausomo ekspertinio įvertinimo paslaugų pirkimo buvo išsiųsti UAB „KPMG Baltics“, UAB „Deloitte Lietuva“, UAB „Ernst&Young Baltics“, UAB „PricewaterhouseCoopers“, Sauliu Lazauskui, Aleksandro Stulginskio universitetui, Mykolo Romerio universitetui, Vytauto Didžiojo universitetui, Vilniaus Gedimino technikos universitetui, Vilniaus universitetui.

Pretenzijas dėl pirkimo sąlygų pateikė Lietuvos žaliųjų judėjimas, Lietuvos miškininkų sąjunga; UAB „Ernst&Young Baltics“ pateikė pastebėjimus dėl, jų nuomone, pernelyg mažos pirkimo kainos bei trumpo darbų atlikimo termino. Į minėtas pretenzijas buvo pateikti atsakymai, jog apklausoje tiekėjai buvo parinkti atlikus rinkos tyrimą, įvertinus tiekėjų galimybes atlikti nepriklausomą ekspertinį vertinimą, gebėjimą pateikti Seimo valdybos 2017 m. balandžio 21 d. patvirtintus reikalavimus nepriklausomam ekspertiniam vertinimui atitinkančias išvadas, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas.

Viešųjų pirkimų tarnyba savo 2017 m. gegužės 30 d. rašte Komisijai Nr. 4S-1730 paaiškino, kad maksimali pirkimo kaina nebūtinai turi būti nurodyta pirkimo dokumentuose, tačiau jei perkančiajai organizacijai aktualu, šią sumą nurodyti galima. Neturėtų būti nurodoma apatinė pirkimo kainos riba.

 

Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalis numato: „Jeigu įstatymo projektu siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą (nustatyti, pakeisti arba panaikinti teisės subjektų teises arba pareigas, formuluoti tam tikrų sričių reformos kryptis arba raidos strategiją) ir pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių (bet ne vėliau kaip 72 valandos po svarstymo pagrindiniame komitete pabaigos) paremia tokią iniciatyvą,  nutarus pradėti projekto svarstymo procedūrą Seimo valdybos nustatyta tvarka užsakomas nepriklausomas ekspertinis teisės akto projekto įvertinimas.“

Viešųjų pirkimų įstatymo 9 straipsnis numato, kad „Numatomo pirkimo vertė yra perkančiosios organizacijos numatomos sudaryti pirkimo sutarties vertė, skaičiuojama imant visą mokėtiną sumą be pridėtinės vertės mokesčio, įskaitant visas pirkimo sutarties pasirinkimo ir atnaujinimo galimybes.“

Nepriklausomo ekspertinio teisės akto projekto įvertinimo užsakymo tvarkos aprašo, patvirtinto 2005 m. gegužės 13 d. Seimo valdybos sprendimu Nr. 282 (toliau – Aprašas), 2 punktas numato: „2. nepriklausomas  ekspertinis  teisės akto projekto įvertinimas gali būti užsakomas, jeigu įstatymo projektu, dėl kurio Seimas posėdyje nusprendė pradėti svarstymo procedūrą, siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą (nustatyti, pakeisti arba panaikinti teisės subjektų teises arba pareigas, formuluoti tam tikrų sričių reformos kryptis arba raidos strategiją) ir pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių (bet ne vėliau kaip 72 valandos po svarstymo pagrindiniame komitete pabaigos) paremia tokią iniciatyvą.“ Sprendimą dėl nepriklausomo ekspertinio vertinimo priima Seimo valdyba.

Pažymėtina, kad Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalis numato, kad esant nustatytoms sąlygoms yra užsakomas nepriklausomas ekspertinis vertinimas, taigi nėra išlygos „gali būti užsakomas“. Tuo tarpu Aprašo 2 punktas skelbia, kad toks tyrimas „gali būti užsakomas“.

Seimo valdyba 2017 m. balandžio 21 d. sprendimu nepriklausomą ekspertinį vertinimą užsakė, tačiau viešajam pirkimui neįvykus buvo nuspręsta pakartotinio nerengti. Viešajam pirkimui neįvykus perkančioji organizacija gali skelbti pakartotiną konkursą arba pabaigti viešojo pirkimo procedūrą.

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimo statutas nenumato galimybės neužsakyti nepriklausomo ekspertinio vertinimo, kai to reikalauja pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių.

2. Pretenzijas dėl pirkimo sąlygų, kainos bei termino pareiškė viena iš tiekėjų UAB „Ernst&Young Baltics“, kuriai buvo išsiųstas kvietimas dalyvauti viešajame pirkime, taip pat pagrindinis Aplinkos apsaugos komitetas bei viešajame pirkime nedalyvavę Lietuvos žaliųjų judėjimas ir Lietuvos miškininkų sąjunga.

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Vadovaudamasi Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalies nuostatomis, Seimo valdyba turi peržiūrėti nepriklausomo ekspertinio vertinimo Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-420 techninę specifikaciją bei kainą pagal gautas pretenzijas ir užsakyti pakartotinį nepriklausomo ekspertinio vertinimo paslaugų pirkimo viešąjį konkursą.

2. Rekomenduoti Seimo valdybai peržiūrėti Nepriklausomo ekspertinio teisės akto projekto įvertinimo užsakymo tvarkos aprašo, patvirtinto 2005 m. gegužės 13 d. Seimo valdybos sprendimu Nr. 282, nuostatas ir suvienodinti jas su Seimo statuto nuostatomis.

 

Balsavimo rezultatai: už – 6,prieš – 0, susilaikė – 5.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                                                 Rita Tamašunienė


  Siųsti el. paštuSpausdinti