LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO NARIO RAMŪNO KARBAUSKIO ELGESIO
2017-06-07 Nr. 101-I-21
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Justas Džiugelis, Algimantas Dumbrava, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Aušrinė Norkienė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, gavusi Seimo narių Gabrieliaus Landsbergio, Radvilės Morkūnaitės-Mikulėnienės, Andriaus Kubiliaus ir Monikos Navickienės 2017 m. vasario 6 d. kreipimąsi ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 ir 11 punktų nuostatomis, svarstė klausimą dėl Seimo nario Ramūno Karbauskio elgesio jam galimai nepapildžius privačių interesų deklaracijos duomenimis apie nekilnojamojo turto įsigijimo ir paskolų sandorius.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Seimo nariai G. Landsbergis, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, A. Kubilius ir M. Navickienė, remdamiesi žiniasklaidoje pasirodžiusia informacija, nurodė, kad Seimo narys R. Karbauskis Valstybinei mokesčių inspekcijai pateikė nepilną turto ir pajamų deklaraciją ir tokiu būdu nuo rinkėjų galimai nuslėpė informaciją apie Ispanijoje turimą didelės vertės nekilnojamąjį turtą ir šios šalies bankuose paimtas paskolas. Seimo nariai prašė įvertinti, ar Seimo narys R. Karbauskis tinkamai deklaravo jam priklausantį turtą ir finansinius įsipareigojimus ir ar nepažeidė Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo bei Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų.
Seimo narys R. Karbauskis 2017 m. kovo 28 d. pateikė paaiškinimą Komisijai: „Paaiškinu, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis yra pildomos atskiros turto bei pajamų deklaracijos. Visi man ir mano sutuoktinei Linai Karbauskienei priklausantys nekilnojamojo turto objektai Ispanijoje [...] nurodyti Valstybinei mokesčių inspekcijai pateiktose deklaracijose. Minėti nekilnojamojo turto objektai buvo įsigyti skirtingu metu, atitinkamai pildant Turto deklaracijas už praėjusius kalendorinius metus buvo nurodomas nuosavybės teise priklausantis turtas. Dėl neva „nedeklaruotų paskolų“ nurodau, jog prieš 12 metų, t.y. 2005 m., iš Ispanijoje veikiančio banko „BANCO POPULAR ESPANOL, S.A.“ buvo gauta 770 000 EUR paskola gyvenamojo namo statybai, atitinkamai namas yra įkeistas bankui [...]. Paskolos grąžinimo terminas – 2037 m. kovo 4 d. Dalis šios paskolos yra grąžinta, todėl 2015 m. Metinėje gyventojo (šeimos) turto deklaracijoje yra nurodyta mažesnė, t.y. 629 429 EUR suma [...]. Ši viena paskola nebuvo deklaruota neapsižiūrėjus. [...] esu ne kartą viešai nurodęs, jog esu skolingas įvairioms kredito įtaigoms [...]. Todėl neabejotina, jog paskolos dar vienam kreditoriui (šiuo atveju – bankui BANCO POPULAR ESPANOL, S.A.) nenurodymas tėra techninio pobūdžio klaida, kuri negali būti laikoma rinkėjų apgaudinėjimu.
Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo 8 straipsnyje nustatyta, kad mokesčio administratorius tikrina, ar deklaracijose nurodyti duomenys yra teisingi, kaupia ir saugo pateiktas deklaracijas bei iš kitų šaltinių gautus duomenis apie gyventojų turimą turtą.
Valstybinės mokesčių inspekcijos 2017 m. kovo 1 d. rašte informuojama, kad „Seimo narys Ramūnas Karbauskis 2017 m. vasario 4 dieną pateikė patikslintą Metinę gyventojo (šeimos) turto deklaraciją. VMI prie FM tikrindama viešoje erdvėje pasirodžiusią informaciją ir keliamus klausimus dėl Seimo nario Ramūno Karbauskio turto deklaravimo teisingumo, neatitikimų tarp VMI prie FM turimos informacijos ir Metinėje gyventojo (šeimos) turto deklaracijose nenustatė. Įvertinus papildomai deklaruotus duomenis, nustatyta, kad jie iš esmės neįtakojo asmens rizikingumo vertinimo pokyčio ir nesukelia mokestinių pasekmių.“
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (toliau – VTEK), 2017 m. vasario 8 d. posėdyje išnagrinėjusi visuomenės informavimo priemonėse pateiktus duomenis, savo iniciatyva pradėjo tyrimą dėl Seimo nario R. Karbauskio veiksmų atitikties Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies ir 7 straipsnio 1 dalies reikalavimams.
Visuomenės informavimo priemonėse buvo nurodyta, kad Seimo nariui R. Karbauskiui priklauso Ispanijoje veikiančios „Corporation Mobiliaria del Baltico“ akcijos, o šiai įmonei vadovauja jo sutuoktinė Lina Karbauskienė. Taip pat buvo nurodyta, kad R. Karbauskis iš Ispanijoje veikiančio banko „Banco Popular Espanol“ 2005 m. yra paėmęs banko paskolą, kuri, anot visuomenės informavimo priemonių, nėra grąžinta. Teigiama, kad duomenų apie šią R. Karbauskio sutuoktinės darbovietę ir pareigas, sutuoktinės dalyvavimą (narystę) dviračių klube „Big Cycling“ bei minėtą galiojantį paskolos sandorį R. Karbauskis privačių interesų deklaracijoje (pirminiais duomenimis) nebuvo nurodęs.
Tyrimo metu gavusi informacijos, kad Seimo nario R. Karbauskio sutuoktinės L. Karbauskienės su įmone „Corporation Mobiliaria del Baltico“ sudarytas automobilio „Porsche Cayenne Diesel II“ pirkimo-pardavimo sandoris galimai buvo deklaruotas praleidžiant Įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatytą terminą, VTEK išplėtė tyrimo dalyką.
VTEK 2017 m. balandžio 19 d. priėmė sprendimą dėl Seimo nario R. Karbauskio. Šiame sprendime nurodyta, kad R. Karbauskis, tapęs Seimo nariu (2016 m. lapkričio 14 d.) nustatyta tvarka per 30 kalendorinių dienų pateikė privačių interesų deklaraciją, tačiau joje nenurodė:
1) 2005 m. iš banko „BANCO POPULAR ESPANOL, S. A.“ gautos paskolos, nors šis sandoris viršija 3 000 Eur ir tebėra galiojantis. Šiuos duomenis R. Karbauskis deklaravo tik 2017 m. vasario 21 d., t. y. praleidęs Įstatyme nustatytą 30 kalendorinių dienų terminą.
2) sutuoktinės darbovietės – įmonės „Corporation Mobilairia del Baltico“ – ir pareigų. Tai R. Karbauskis padarė taip pat praleidęs Įstatyme numatytą terminą.
Sprendime taip pat nurodyta, kad Seimo nario R. Karbauskio sutuoktinės ir įmonės „Corporation Mobiliaria del Baltico“ sudarytas automobilio pirkimo-pardavimo sandoris (susitarimas) turėjo būti deklaruotas per 30 kalendorinių dienų nuo sandorio sudarymo momento, t. y. nuo 2016 m. gruodžio 31 d. Be to, pats R. Karbauskis, pavėluotai deklaravęs sutuoktinės įsigytą automobilį, deklaracijoje taip pat nurodė ne automobilio perregistravimo jo sutuoktinės vardu datą, bet paties sandorio (t. y. susitarimo ir sąskaitos už automobilį išrašymo) sudarymo momentą. Šiuos duomenis apie sandorį privačių interesų deklaracijoje R. Karbauskis nurodė 2017 m. vasario 21 d.
VTEK pripažino, kad Seimo narys R. Karbauskis, privačių interesų deklaracijoje Įstatymo nustatytais terminais nenurodęs duomenų apie sutuoktinės darbovietę bei sudarytus savo ir sutuoktinės sandorius, viršijančius 3 000 eurų, pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 ir 6 punktų bei 7 straipsnio 1 dalies nuostatas.
VTEK sprendime atkreiptas dėmesys į tai, kad Seimo nariams yra taikomi aukštesni nei paprastiems valstybės pareigūnams ar tarnautojams veiklos skaidrumo ir atsakomybės standartai. Visuomenė turi pagrįstų ir teisėtų lūkesčių, kad Seimo nariai veikia laikydamiesi aukštesnių moralės ir tarnybinės etikos principų.
Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnyje įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime, tarp jų: sąžiningumo principas, įpareigojantis valstybės politikus pareigas eiti sąžiningai ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą; skaidrumo ir viešumo principas, įpareigojantis politikus nekelti abejonių dėl sąžiningumo jiems priimant sprendimus, taip pat pateikti visuomenei savo elgesio ir sprendimų motyvus, visada laikytis atvirumo ir viešumo, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, ribojančius informacijos atskleidimą, deklaruoti savo privačius interesus ir nesavanaudiškumo principas, įpareigojantis politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ar tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus, imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būti naudingas politikui ar jo artimam asmeniui (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 3, 4 ir 7 punktai).
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Atsižvelgiant į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2017 m. balandžio 19 d. priimtą sprendimą, atkreipti Seimo nario Ramūno Karbauskio dėmesį į tai, kad Seimo nariai privalo deklaruoti privačius interesus Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nustatyta tvarka ir terminais bei laikytis Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtintų principų.
Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 2.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė