Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Vyriausybės 2016 m. veiklos ataskaitos svarstymo Audito komitete"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL VYRIAUSYBĖS 2016 M. VEIKLOS ATASKAITOS SVARSTYMO

AUDITO KOMITETE

 

2017-06-21     Nr. 101-I-24

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Asta Kubilienė, Rūta Miliūtė, Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotojo Arvydo Nekrošiaus 2017 m. gegužės 2 d. kreipimąsi bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, nagrinėjo klausimą dėl Vyriausybės 2016 metų ataskaitos svarstymo Seimo Audito komiteto (toliau – Komitetas) 2017 m. balandžio 26 d. posėdyje.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo Pirmininko pavaduotojas A. Nekrošius prašė įvertinti, ar 2017 m. balandžio 26 d. Komitete svarstant Vyriausybės ataskaitą Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė nepažeidė Seimo statute nustatytų teisės aktų svarstymo procedūrų, taip pat prašė įvertinti galimą dokumentų klastojimo faktą. A. Nekrošius teigė, kad Komiteto posėdžio metu nebuvo balsuojama dėl pritarimo Vyriausybės ataskaitai, o Komiteto nariai buvo apklausti telefonu jau pasibaigus posėdžiui.

Komiteto 2017 m. balandžio 26 d. posėdžio darbotvarkė buvo paskelbta Seimo interneto svetainėje. Į darbotvarkę ketvirtuoju klausimu buvo įrašytas Vyriausybės 2016 m. veiklos ataskaitos svarstymas.

2017 m. balandžio 26 d. vykusiame Komiteto posėdyje buvo svarstoma Vyriausybės  ataskaita. Posėdyje dalyvavo Komiteto nariai, Finansų ministras V. Šapoka, Susisiekimo viceministras P. Martinkus, Vyriausybės kanclerio pavaduotojas A. Mačiulis ir kitų institucijų atstovai. Posėdžio metu buvo išklausyti kviestųjų asmenų pasisakymai. Po šių pasisakymų Komiteto pirmininkė I. Šimonytė pasitikslino, ar Komitetas turėtų priimti sprendimą tik išklausyti ataskaitą.  Posėdžio garso įraše neužfiksuota kitų nuomonių ar pasiūlymų dėl Komiteto sprendimo. Remiantis posėdžio garso įrašu, konstatuotina, kad klausimas dėl pritarimo Vyriausybės ataskaitai Komiteto posėdžio metu nebuvo teiktas balsuoti.

Komiteto 2017 m. balandžio 26 d. protokole Nr. 141-P-13 nurodyta, kad ketvirtuoju klausimu buvo svarstyta Vyriausybės 2016 m. veiklos ataskaita. Protokole nurodyta, kad Komiteto posėdyje pritarta Vyriausybės veiklos ataskaitai. Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 0, susilaikė – 3 (pritarti).

Komiteto pirmininkė I. Šimonytė 2017 m. gegužės 12 d. Komisijai pateiktame paaiškinime nurodė: „[...] 2) Pabaigus klausimo svarstymą buvo fiksuota, kad ataskaita išklausyta. Nebuvau įsigilinusi, kad dėl jos komitetas turi priimti sprendimą balsuodamas ir neišgirdau, kai biuro sekretoriatas šį mano sprendimą tikslino, tad klausimo svarstymas buvo baigtas; 3) Tos pačios dienos popietę biuro sekretoriatas informavo mane, kad dėl komiteto išvados turi būti priimtas sprendimas balsuojant. Atsižvelgdama į tai, kad kitą dieną plenarinio posėdžio darbotvarkėje buvo numatyta diskusija dėl ataskaitos, pasiūliau telefonu apklausti klausimo svarstyme dalyvavusius komiteto narius dėl jų sprendimo (pritarti ataskaitai ar nepritarti). Mano žiniomis, tai ir buvo padaryta tos pačios dienos (04 26) popietę. [...] Pažymiu, kad ataskaitos svarstymas Audito komitete faktiškai vyko darbotvarkėje nurodytą dieną ir nurodytu laiku [...]. Išties, tinkamai klausimo svarstymas posėdžio metu nebuvo užbaigtas, tačiau telefonu buvo apklausti tik tie komiteto nariai, kurie faktiškai dalyvavo klausimo svarstyme ir tai įvyko tą pačią dieną, po kelių valandų, kadangi fiziškai sukviesti posėdžio jau nebuvo galimybės.“

Seimo komitetų įgaliojimai yra nustatyti Seimo statuto 49 straipsnyje. Seimo komitetai turi įgaliojimus svarstyti Vyriausybės programą; savo iniciatyva arba Seimo pavedimu svarstyti Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, kiekvienų metų veiklos prioritetus ir planuojamus pasiekti rezultatus ministrams priskirtose valdymo srityse ir teikti Seimui savo išvadas, pasiūlymus ir (ar) rekomendacijas; svarstyti Vyriausybės veiklos metinę ataskaitą ir teikti Seimui išvadas (Seimo statuto 49 straipsnio 1 dalies 6 punktas).

Svarstant Seimo priežiūrinės veiklos klausimus Seimo komitetuose vadovaujamasi Seimo statuto Dešimtojo ir trisdešimt trečiojo skirsnių nuostatomis ir Seimo valdybos 2016 m. birželio 29 d. sprendimu Nr. SV-S-1603 patvirtintu Įstatymų ir kitų Seimo teisės aktų leidybos, parlamentinės kontrolės ir Seimo priežiūrinės veiklos organizavimo tvarkos aprašu.

Seimo statuto 53 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad komitetų posėdžiai ir priimami sprendimai yra teisėti, kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė visų komiteto narių.

Seimo statuto 55 straipsnis reglamentuoja klausimus, susijusius su sprendimų priėmimu komitetuose. Šio straipsnio 1 dalies nuostata numato, kad komitetų sprendimai priimami atviru balsavimu paprasta posėdyje dalyvaujančių komiteto narių balsų dauguma. Jeigu balsavimo metu balsai pasiskirsto po lygiai, tai priimamas sprendimas, už kurį balsavo komiteto pirmininkas.

Pažymėtina, kad Seimo statute yra numatyti tik du atvejai, kai Seimo struktūrinių padalinių posėdžiai gali būti rengiami apklausos būdu (elektroniniu paštu ar telefonu). Seimo statuto 33 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad neatidėliotinais atvejais Seimo valdybos posėdis dėl Seimo nario užsienio komandiruotės ar kelionės gali būti organizuojamas ir apklausos būdu. Seimo statuto 18010 straipsnio, reglamentuojančio Lietuvos Respublikos pozicijos svarstymą specializuotuose komitetuose, 9 dalyje nustatyta, kad ypatingos skubos atveju specializuoto komiteto pirmininko sprendimu Lietuvos Respublikos pozicijos svarstymas specializuotame komitete gali įvykti apklausiant komiteto narius, bet nerengiant oficialaus posėdžio.

Seimo statuto 52 straipsnyje yra apibrėžti komiteto pirmininko ir jo pavaduotojo įgaliojimai. Šio straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodyta, kad komiteto pirmininkas pasirašo komiteto sprendimus, išvadas ir posėdžių protokolus, taip pat komiteto rengtų ir taisytų įstatymų projektus, perduodamus svarstyti Seimui, vizuoja priimtus komiteto rengtus ir taisytus įstatymus bei kitus Seimo aktus.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Seimo Audito komitete 2017 m. balandžio 26 d. telefoninės apklausos būdu surengus balsavimą dėl pritarimo Vyriausybės 2016 metų veiklos ataskaitai buvo pažeistos Seimo statuto 53 straipsnio 4 dalies ir 55 straipsnio 1 dalies nuostatos.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                   Rita Tamašunienė


  Siųsti el. paštuSpausdinti