LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO VALDYBOS SPRENDIMO NEUŽSAKYTI NEPRIKLAUSOMO EKSPERTINIO ĮVERTINIMO VARDŲ IR PAVARDŽIŲ RAŠYMO ASMENS DOKUMENTUOSE ĮSTATYMO PROJEKTAMS NR.XIIIP-471 IR NR. XIIIP-535
2017-06-28 Nr. 101-I-29
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Justas Džiugelis, Algimantas Dumbrava, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Aušra Papirtienė, Andrius Palionis, Kazys Starkevičius, gavusi Seimo narės Agnės Širinskienės kreipimąsi dėl galimai neteisėto Seimo valdybos sprendimo neužsakyti Vardų ir pavardžių rašymo asmens dokumentuose įstatymo projektams Nr. XIIIP-471 ir Nr. XIIIP-535 nepriklausomo ekspertinio įvertinimo, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punktų nuostatomis teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2017 m. gegužės 12 d. Seimo valdyba svarstė 29 Seimo narių prašymą užsakyti nepriklausomą ekspertinį įvertinimą Vardų ir pavardžių rašymo asmens dokumentuose įstatymo projektui Nr. XIIIP-471 bei 35 Seimo narių prašymą užsakyti nepriklausomą ekspertinį įvertinimą Vardų ir pavardžių rašymo asmens dokumentuose įstatymo projektui Nr. XIIIP-535. Seimo valdybai taip pat buvo pateiktas 2017 m. gegužės 11 d. Seimo protokolinis nutarimas kreiptis į Valstybinę lietuvių kalbos komisiją dėl išvados nurodytiems projektams.
Seimo valdyba priėmė sprendimą vadovautis Seimo protokoliniu nutarimu dėl Lietuvos Respublikos vardų ir pavardžių rašymo asmens dokumentuose įstatymo projekto Nr. XIIIP-471 ir dėl Lietuvos Respublikos vardų ir pavardžių rašymo dokumentuose įstatymo projekto Nr. XIIIP-535 (Seimo 2017 m. gegužės 11 d. posėdžio protokolas Nr. SPP-61), kuriuo nutarta prašyti Valstybinės lietuvių kalbos komisijos įvertinti Lietuvos Respublikos vardų ir pavardžių rašymo asmens dokumentuose įstatymo projektą Nr. XIIIP-471 ir Lietuvos Respublikos vardų ir pavardžių rašymo dokumentuose įstatymo projektą Nr. XIIIP-535 ir pateikti išvadas dėl jų.
Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalis numato: „Jeigu įstatymo projektu siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą (nustatyti, pakeisti arba panaikinti teisės subjektų teises arba pareigas, formuluoti tam tikrų sričių reformos kryptis arba raidos strategiją) ir pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių (bet ne vėliau kaip 72 valandos po svarstymo pagrindiniame komitete pabaigos) paremia tokią iniciatyvą, nutarus pradėti projekto svarstymo procedūrą Seimo valdybos nustatyta tvarka užsakomas nepriklausomas ekspertinis teisės akto projekto įvertinimas.“
Nepriklausomo ekspertinio teisės akto projekto įvertinimo užsakymo tvarkos aprašo, patvirtinto 2005 m. gegužės 13 d. Seimo valdybos sprendimu Nr. 282 (toliau – Aprašas), 2 punktas numato: „2. nepriklausomas ekspertinis teisės akto projekto įvertinimas gali būti užsakomas, jeigu įstatymo projektu, dėl kurio Seimas posėdyje nusprendė pradėti svarstymo procedūrą, siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą (nustatyti, pakeisti arba panaikinti teisės subjektų teises arba pareigas, formuluoti tam tikrų sričių reformos kryptis arba raidos strategiją) ir pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių (bet ne vėliau kaip 72 valandos po svarstymo pagrindiniame komitete pabaigos) paremia tokią iniciatyvą.“ Sprendimą dėl nepriklausomo ekspertinio vertinimo priima Seimo valdyba.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
Seimo statutas nenumato galimybės neužsakyti nepriklausomo ekspertinio įvertinimo, kai įstatymo projektu siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą (nustatyti, pakeisti arba panaikinti teisės subjektų teises arba pareigas, formuluoti tam tikrų sričių reformos kryptis arba raidos strategiją) ir to reikalauja pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių (projektui Nr. XIIIP-471 buvo surinkti 29 Seimo narių parašai, projektui Nr. XIIIP-535 – 35 Seimo narių parašai) ir šis reikalavimas yra pateiktas ne vėliau kaip 72 valandos po svarstymo pagrindiniame komitete pabaigos.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Seimo valdyba, neužsakydama nepriklausomo ekspertinio įvertinimų Lietuvos Respublikos vardų ir pavardžių rašymo asmens dokumentuose įstatymo projektui Nr. XIIIP-471 ir Lietuvos Respublikos vardų ir pavardžių rašymo dokumentuose įstatymo projektui Nr. XIIIP-535, kurių prašė daugiau nei 1/5 Seimo narių, nesilaikė Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalies nuostatų.
2. Vadovaudamasi Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalies nuostatomis, Seimo valdyba turi užsakyti nepriklausomo ekspertinio įvertinimo paslaugų pirkimo viešąjį konkursą Lietuvos Respublikos vardų ir pavardžių rašymo asmens dokumentuose įstatymo projektui Nr. XIIIP-471 ir Lietuvos Respublikos vardų ir pavardžių rašymo dokumentuose įstatymo projektui Nr. XIIIP-535.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė