LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO NARIO PAREIGŲ SUDERINAMUMO SU ŪKININKO VEIKLA
2017-06-28 Nr. 101-I-28
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Algimantas Dumbrava, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Virginijus Sinkevičius, Kazys Starkevičius, gavusi Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos perduotą Seimo narių Lino Balsio, Aušros Maldeikienės, Bronislovo Matelio, Monikos Navickienės ir Ingridos Šimonytės 2017 m. balandžio 6 d. prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 ir 11 punktų nuostatomis, svarstė klausimą dėl Seimo narių Valiaus Ąžuolo, Juozo Baublio, Aurimo Gaidžiūno, Ramūno Karbauskio, Broniaus Markausko, Alfredo Stasio Nausėdos, Petro Nevulio, Vytauto Rastenio, Juozo Rimkaus, Viktoro Rinkevičiaus, Andriejaus Stančiko ir Audrio Šimo elgesio atitikties Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje, Valstybės politikų elgesio kodekso ir kitų teisės aktų nuostatoms jiems galimai valdant ūkininkų ūkius ar esant ūkio partneriais pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartis.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Seimo nariai L. Balsys, A. Maldeikienė, B. Matelis, M. Navickienė ir I. Šimonytė prašė įvertinti, ar Seimo nariai V. Ąžuolas, J. Baublys, A. Gaidžiūnas, R. Karbauskis, B. Markauskas, A. S. Nausėda, P. Nevulis, V. Rastenis, J. Rimkus, V. Rinkevičius, A. Stančikas ir A. Šimas, galimai neišregistravę ūkininkų ūkių ir (ar) nenutraukę jų sudarytų jungtinės veiklos (partnerystės) sutarčių ir apie tai nenurodę (ar nurodę) privačių interesų deklaracijose, nepažeidė teisės aktų nuostatų. Seimo narių grupė taip pat prašė įvertinti, ar aukščiau minėti Seimo nariai, galimai gaudami pajamų iš ūkininkų ūkių veiklos, nepažeidė teisės aktų.
Visi prašyme nurodyti Seimo nariai pateikė paaiškinimus, kuriuose informavo apie jų ir (ar) jų sutuoktinių arba artimų asmenų vardu įregistruotus ūkius, nurodė asmenis, kuriuos įgaliojo atlikti veiksmus, susijusius su ūkininkų ūkių valdymu, pateikė informaciją apie šių duomenų nurodymą privačių interesų deklaracijose ir paaiškino kitas aplinkybes.
Komisija kreipėsi į valstybės įmonę „Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras“ dėl Lietuvos Respublikos ūkininkų ūkių registro (toliau – Registras) duomenų apie Seimo narių vardu įregistruotus ūkininkų ūkius ar sudarytas jungtinės veiklos (partnerystės) sutartis pateikimo. Remiantis Registro duomenimis, du Seimo nariai nėra savo vardu įregistravę ūkininkų ūkių. Kiti dešimt Seimo narių yra įregistravę ūkininkų ūkius savo vardu.
Registro duomenimis, šie Seimo nariai savo vardu niekada nebuvo įregistravę ūkininkų ūkių, taip pat nebuvo ūkininkų partneriai
1. Seimo narys A. Gaidžiūnas
A. Gaidžiūnas paaiškinimuose nurodė, kad ūkininko ūkį yra įregistravusi jo sutuoktinė.
2. Seimo narys V. Rastenis
V. Rastenis paaiškinimuose nurodė, kad 2014 m. ūkininko ūkį įregistravo jo sutuoktinė.
Registro duomenimis, žemiau nurodyti Seimo nariai yra savo vardu įregistravę ūkininkų ūkius:
1. Seimo narys V. Ąžuolas
Ūkininko ūkis įregistruotas 1998 m. gegužės 12 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2010 spalio 7 d.
V. Ąžuolas paaiškinimuose nurodė, kad įgaliojimas valdyti ūkininko ūkį suteiktas sutuoktinei.
2. Seimo narys J. Baublys
Ūkininko ūkis įregistruotas 1998 m. balandžio 6 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2002 m. gruodžio 9 d.
J. Baublys paaiškinimuose nurodė, kad iki Seimo nario priesaikos ūkininko ūkį valdyti įgaliojo kitą asmenį.
3. Seimo narys R. Karbauskis
Ūkininko ūkis įregistruotas 1998 m. gruodžio 9 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2004 m. lapkričio 9 d.
R. Karbauskis paaiškinimuose nurodė, kad 2016 m. vasario 22 d. ūkininko ūkį valdyti įgaliotas kitas asmuo.
4. Seimo narys B. Markauskas
Ūkininko ūkis įregistruotas 2005 m. balandžio 5 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2009 m. spalio 21 d.
B. Markauskas paaiškinimuose nurodė, kad ūkininko ūkis 1990 m. įregistruotas motinos vardu.
5. Seimo narys A. F. Nausėda
Ūkininko ūkis įregistruotas 1995 m. lapkričio 30 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2011 m. kovo 4 d
A. F. Nausėda paaiškinimuose nurodė, kad ūkininko ūkį valdyti įgaliota sutuoktinė, kurią įgaliojo tapęs Seimo nariu.
6. Seimo narys P. Nevulis
Ūkininko ūkis įregistruotas 1998 m. rugsėjo 16 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2010 m. kovo 17 d.
P. Nevulis paaiškinimuose nurodė, kad prieš pradėdamas eiti Seimo nario pareigas jo vardu įregistruotą ūkininko ūkį valdyti įgaliojo sutuoktinę.
7. Seimo narys J. Rimkus
Ūkininko ūkis įregistruotas 1996 m. gegužės 20 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2004 m. kovo 31 d
J. Rimkus žodžiu nurodė, kad 2016 m. ūkininko ūkį valdyti įgaliota sutuoktinė.
8. Seimo narys V. Rinkevičius
Ūkininko ūkis įregistruotas 1996 m. lapkričio 1 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2017 m. kovo 16 d.
V. Rinkevičius paaiškinimuose nurodė, kad 2012 m. gruodžio 18 d. ūkininko ūkį valdyti įgaliota sutuoktinė.
9. Seimo narys A. Stančikas
Ūkininko ūkis įregistruotas 1994 m. gruodžio 20 d. Ūkyje nuo 2000 lapkričio 8 d. yra ūkininko partnerė. Ūkio duomenys paskutinį kartą atnaujinti 2004 rugpjūčio 12 d.
A. Stančikas paaiškinimuose nurodė, kad 2012 m. ūkininko ūkį valdyti įgaliotas sūnus.
10. Seimo narys A. Šimas
Ūkininko ūkis įregistruotas 2006 m. kovo 16 d. Ūkyje partnerių nėra. Ūkio duomenys nuo ūkio registracijos pradžios atnaujinti nebuvo.
A. Šimas paaiškinimuose nurodė, kad ūkininko ūkį valdyti įgaliota sutuoktinė.
Komisija patikrino Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos pateiktų Seimo narių privačių interesų deklaracijų duomenis. Visi Seimo nariai privačių interesų deklaracijos ID001I priede „Individuali veikla“, ID001F „Ryšiai su fiziniais asmenimis“ arba ID001A priede „Kiti duomenys, dėl kurių gali kilti interesų konfliktas“ nurodė duomenis apie jų ir (ar) sutuoktinių vardu arba artimų asmenų vardu įregistruotus ūkininkų ūkius, dalis Seimo narių nurodė ir duomenis apie asmenis, įgaliotus atlikti su ūkininko ūkio valdymu susijusius veiksmus:
1. V. Ąžuolas (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 28 d.; deklaruota V. Ąžuolo žemės ūkio veikla; nurodyta veiklos pradžia – 2003 m. sausio 1 d.; 2017 m. balandžio 14 d. deklaruota V. Ąžuolo ir sutuoktinės žemės ūkio veikla; deklaracija papildyta duomenimis apie tai, kad žemės ūkio veiklą vykdo sutuoktinė; nurodyta veiklos pradžia – 2003 m. sausio 1 d.);
2. J. Baublys (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 14 d.; 2017 m. balandžio 16 d. deklaruota žemės ūkio veikla; nurodyta, kad žemės ūkio veikla vykdyta nuo 2003 m. sausio 1 d. iki 2016 m. lapkričio 9 d.; nurodyta, kad kaip privatus asmuo žemės ūkio veiklos nevykdo; nurodyta, kad 2016 m. lapkričio 9 d. kitas asmuo buvo įgaliotas užtikrinti ūkininko ūkio prievolių įgyvendinimą);
3. A. Gaidžiūnas (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 8 d.;. sutuoktinės vykdoma žemės ūkio veikla deklaruota 2017 m. balandžio 18 d; nurodyta veiklos pradžia – 2004 m. balandžio 15 d.; deklaracijos pildymo data – 2017 m. balandžio 18 d.);
4. R. Karbauskis (deklaracija pateikta 2016 m. gruodžio 5 d.; deklaruota R. Karbauskio žemės ūkio veikla; nurodyta veiklos pradžia – 2003 m. sausio 1 d.; nurodyta, kad ūkininko ūkis įregistruotas R. Karbauskio vardu; nurodyta, kad ūkininko ūkio veiklą pagal įgaliojimą tvarko kitas asmuo);
5. B. Markauskas (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 29 d.; 2016 m. gruodžio 22 d. deklaracija papildyta duomenimis apie tai, kad jo motina vykdo žemės ūkio veiklą; nurodyta, kad ūkininko ūkis ir žemės valda registruota motinos vardu);
6. A. F. Nausėda (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 25 d.; deklaruota Seimo nario žemės ūkio veikla; nurodyta, kad veiklos pradžia – 2004 m. spalio 31 d. 2017 m. sausio 31 d. deklaracija papildyta duomenimis apie tai, kad sutuoktinė vykdo žemės ūkio veiklą; nurodyta veiklos pradžia – 2004 m. spalio 31 d.; deklaracijoje nebėra duomenų apie P. Nausėdos žemės ūkio veiklą);
7. P. Nevulis (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 16 d.; deklaruota sutuoktinės individuali žemės ūkio veikla; nurodyta, kad ūkis įregistruotas sutuoktinės vardu; nurodyta veiklos pradžia 2007 m. kovo 25 d.; 2016 m. lapkričio 28 d. deklaracija papildyta; deklaruota P. Nevulio žemės ūkio veikla; nurodyta, kad veikla buvo vykdyta nuo 2006 m. sausio 1 d. iki 2016 m. lapkričio 11 d.; nurodyta, kad kaip privatus asmuo veiklos nevykdo; nurodyta, kad sutuoktinė nuo 2016 m. lapkričio 11 d. pagal sutartį užtikrina ūkininko ūkio prievolių įgyvendinimą; nurodyta, kad ūkis įregistruotas sutuoktinės vardu;);
8. V. Rastenis (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 29 d.; 2017 m. gegužės 25 d. deklaracija papildyta duomenis apie tai, kad sutuoktinė vykdo individualią žemės ūkio veiklą; nurodyta veiklos pradžia – 2014 m. gegužės 22 d.);
9. J. Rimkus (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 25 d.; deklaruota J. Rimkaus žemės ūkio veikla; nurodyta veiklos pradžia – 2003 m. sausio 1 d.);
10. V. Rinkevičius (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 29 d.; žemės ūkio veikla vykdyta nuo 2008 m. gruodžio 18 d. iki 2016 m. lapkričio 10 d.; nurodyta, kad ūkininko veiklos nevykdo; nurodyta, kad sutuoktinė nuo 2016 m. lapkričio 10 d. pagal sutartį užtikrina ūkio prievolių įgyvendinimą);
11. A. Stančikas (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 27 d.; deklaruota žemės ūkio veikla; nurodyta veiklos pradžia – 2003 m. sausio 1 d.; deklaracija 2016 m. gruodžio 15 d. papildyta duomenimis apie tai, kad įgaliojimas ūkio veiklai vykdyti nuo 2012 m. lapkričio 9 d. suteiktas artimam asmeniui);
12. A. Šimas (deklaracija pateikta 2016 m. lapkričio 28 d.; 2017 m. gegužės 16 d. deklaracija papildyta duomenimis apie A. Šimo žemės ūkio veiklą; nurodyta veiklos pradžia 2006 m. kovo 14 d.; nurodyta, kad ūkininko veiklos nevykdo).
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse. Analogiško turinio nuostata yra įtvirtinta Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalyje.
Konstitucijos 60 straipsnio 3 dalyje ir Seimo statuto 15 straipsnio 4 dalyje įtvirtintas draudimas Seimo nariui gauti kitą atlyginimą, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – Konstitucinis Teismas) Konstitucijos 60 straipsnio ir su juo susijusių nuostatų turinį išaiškino 2004 m. liepos 1 d. nutarime.
Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatavo, kad „Konstitucijoje yra nustatytas toks teisinis reguliavimas, kad Seimo nario pareigų nesuderinamumas su jokiomis kitomis pareigomis ar darbu (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis), apimantis Seimo nario pareigų nesuderinamumą su užsiėmimu verslu, komercija, kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, ir draudimas Seimo nariui gauti kitą atlyginimą (išskyrus Konstitucijoje numatytas išimtis) Seimo nariui yra taikomi nuo to momento, kai jis įgyja visas Tautos atstovo teises, t. y. kai jis prisiekia.“
Konstitucinis Teismas išaiškino, kad „Sąvoka „darbas“, vartojama Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies formuluotėje „darbas verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse“, savo ruožtu apima bet kokią veiklą Lietuvos, užsienio ar tarptautinėje privačioje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, jeigu ši veikla yra susijusi su darbo atlikimu, pareigų užėmimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu ir pan. (įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo, kontrolės ir kituose organuose), neatsižvelgiant į tai, ar ta veikla yra nuolatinė, ar laikina, ar vienkartinio pobūdžio (epizodinė), į tai, ar už tą veiklą yra atlyginama kokiomis nors išmokomis arba kaip nors kitaip, ar nėra atlyginama, į tai, ar ta veikla teisės aktuose yra įvardijama kaip darbas, ar kaip nors kitaip, į tai, ar toje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje yra, ar nėra dar ir kitų asmenų, užsiimančių kokia nors veikla, į tai, ar ta veikla yra vadovaujanti, ar ne, į tai, ar asmuo tai veiklai yra renkamas, ar skiriamas, į tai, ar ta veikla yra įforminama kokia nors teisine sutartimi arba kitu teisės aktu, ar yra atliekama be teisinės sutarties arba kito teisės akto; Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies formuluotėje „darbas verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse“ vartojama sąvoka „darbas“ apima ir bet kokią kitą privačią veiklą, kuria siekiama pelno, taip pat ir tokią veiklą, kuria siekiama pelno, kuri atliekama neįsteigus įmonės, įstaigos, organizacijos. [...] toks Seimo narys, kuris yra kokios nors privačios įmonės, įstaigos, organizacijos steigėjas, savininkas, bendraturtis ar akcininkas, negali užimti pareigų, atlikti darbo, eiti tarnybos, vykdyti kitų funkcijų, atlikti kitų užduočių, užimti vadinamųjų garbės pareigų ir pan. (įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo, kontrolės ir kituose organuose) toje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje ar jai atstovauti. Tai yra nesuderinama su Seimo nario konstituciniu teisiniu statusu [...].“
Konstitucinis Teismas minėtame nutarime taip pat konstatavo, kad „Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje nustatyto teisinio reguliavimo negalima aiškinti taip, kad būtų paneigta Konstitucijos 23 straipsnyje įtvirtintos nuosavybės teisės, kurią turi ir Seimo narys, esmė. Taigi Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies nuostatų, įtvirtinančių Seimo nario pareigų nesuderinamumą su inter alia užsiėmimu verslu, komercija ar kita privačia veikla, kuria siekiama pelno, negalima aiškinti kaip reiškiančių draudimą Seimo nariui naudoti savo nuosavybę, gauti iš jos pajamų, tvarkyti jam nuosavybės teise priklausantį turtą ir pan., taip pat sudaryti su tuo susijusius sandorius. Tačiau tokia Seimo nario veikla, kai jis naudoja savo nuosavybę, gauna iš jos pajamų, tvarko jam nuosavybės teise priklausantį turtą ir pan., taip pat sudaro su tuo susijusius sandorius, pagal Konstituciją negali peraugti į verslą, komerciją ar kitokią veiklą, kuria siekiama pelno, nes taip būtų pažeistas Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas draudimas Seimo nariui bet kokia forma užsiimti verslu, komercija ar kitokia privačia veikla, kuria siekiama pelno.“
Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad sprendžiant, ar Seimo nario tam tikra veikla yra užsiėmimas verslu, komercija ir pan., kiekvienu atveju reikia įvertinti tos veiklos turinį bei visas kitas aplinkybes.
Be kita ko, Konstitucinis Teismas aukščiau minėtame nutarime yra pabrėžęs, kad „[...] įstatymų leidėjas turi pareigą, paisydamas Konstitucijos, įstatymu nustatyti tokį reguliavimą, iš kurio kiekvienu atveju būtų galima spręsti, kokia Seimo nario veikla yra tik jo nuosavybės naudojimas, pajamų iš jos gavimas, jam nuosavybės teise priklausančio turto tvarkymas, taip pat su tuo susijusių sandorių sudarymas, t. y. veikla, kurios Konstitucija Seimo nariui nedraudžia, o kokia veikla jau yra verslas, komercija ar kitokia veikla, kuria siekiama pelno, t.y. veikla, kurią Konstitucija Seimo nariui draudžia“.
Seimo statuto 18 straipsnyje įtvirtinta Seimo narių prievolė vengti interesų konflikto. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad kiekvienas Seimo narys, eidamas Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra. Iškilus interesų konfliktui, Seimo narys privalo elgtis taip, kaip nurodo šis statutas bei Etikos ir procedūrų komisijos ar Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos rekomendacijos. Seimo narys privalo daryti viską, kad jo sąžiningumas nekeltų visuomenei abejonių ir kad visuomenė turėtų visas galimybes tuo įsitikinti.
Seimo statuto 18 straipsnio 4 dalyje ir Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo (toliau – Įstatymas) 4 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta Seimo narių prievolė deklaruoti privačius interesus.
Seimo nariai, vadovaudamiesi Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies nuostata, privalo pateikti deklaraciją elektroninėmis priemonėmis Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nustatyta tvarka. Seimo nariai privalo deklaraciją pateikti per 30 kalendorinių dienų nuo jų išrinkimo į pareigas dienos.
Jeigu atsirado naujų Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje išvardytų duomenų ar pasikeitė pateiktoje deklaracijoje nurodyti duomenys, deklaruojantis asmuo privalo deklaraciją patikslinti per 30 kalendorinių dienų nuo duomenų pasikeitimo ar naujų duomenų atsiradimo dienos (Įstatymo 7 straipsnio 1 dalis). Jeigu paaiškėja naujos aplinkybės, dėl kurių gali kilti interesų konfliktas, deklaruojantis asmuo privalo deklaraciją papildyti nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo šių aplinkybių paaiškėjimo (Įstatymo 7 straipsnio 2 dalis).
Įstatymo 6 straipsnyje reglamentuojamas deklaracijos turinys. Deklaruojantysis asmuo be kitų privalomų deklaruoti duomenų deklaracijoje privalo nurodyti individualią veiklą, kaip ji apibrėžta Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme; artimus asmenis ar kitus jam žinomus asmenis arba duomenis, dėl kurių gali kilti interesų konfliktas (Įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 ir 7 punktai).
Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo ir pateikimo taisyklių (toliau – Taisyklės), patvirtintų Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2012 m. liepos 5 d. sprendimu Nr. KS-84, 24 punkte nustatyta, kad deklaracijos formos ID001 priede ID001I „Individuali veikla“ nurodomi duomenys apie deklaruojančio asmens ar jo sutuoktinio, sugyventinio, partnerio vykdomą individualią veiklą, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų įstatyme. Taisyklių 24.3 papunktyje nustatyta, kad I7 laukelyje iš klasifikatoriaus kodų lentelės sąrašo pasirenkamas vykdomos individualios veiklos rūšies kodas. Aptariamu atveju turėtų būti nurodoma žemės ūkio veikla. Taisyklių 24.4. papunktyje nustatyta, kad I8 laukelyje nurodoma individualios veiklos vykdymo pradžios data, o 24.5. papunktyje nustatyta, kad I9 laukelyje nurodoma individualios veiklos pabaigos data, jeigu veikla yra pasibaigusi arba žinoma veiklos pabaigos data. Taisyklių 24.6. papunktyje nurodyta, kad I10 laukelyje gali būti įrašomi papildomi duomenys ir aplinkybės, apibūdinančios deklaruojamą individualią veiklą.
Individualia veikla pagal Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2 straipsnio 7 dalies nuostatą laikoma savarankiška veikla, kuria versdamasis gyventojas siekia gauti pajamų ar kitokios ekonominės naudos per tęstinį laikotarpį:
1) savarankiška bet kokio pobūdžio komercinė arba gamybinė veikla, išskyrus nekilnojamųjų pagal prigimtį daiktų pardavimo ir (ar) nuomos veiklą, taip pat finansinių priemonių sandorius;
2) savarankiška kūryba, mokslinė, profesinė, įskaitant laisvąsias profesijas, ir kita panašaus pobūdžio savarankiška veikla;
3) savarankiška sporto veikla;
4) savarankiška atlikėjo veikla.
Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje ūkininkas apibrėžiamas kaip fizinis asmuo, kuris vienas arba su partneriais verčiasi žemės ūkio veikla ir miškininkyste, o jo ūkis yra įregistruotas Ūkininkų ūkių registre. Ūkininko partneriu laikomas fizinis asmuo (ūkininko sutuoktinis, pilnametis šeimos narys ar kitas fizinis asmuo), kuris kartu su ūkininku verčiasi žemės ūkio veikla ir miškininkyste pagal sudarytą jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį (Įstatymo 2 straipsnio 3 dalis). Ūkininko ūkis apibrėžiamas kaip ūkininko turtinių ir asmeninių neturtinių teisių ir prievolių visuma (Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 5 dalis).
Ūkininko statusą fizinis asmuo įgyja nuo ūkio įregistravimo Ūkininkų ūkių registre. Ūkininkas šio statuso netenka nuo ūkio išregistravimo iš Ūkininkų ūkių registro (Ūkininko ūkio įstatymo 3 straipsnio 2 dalis).
Žemės ūkio veikla, miškininkyste ir kitokia įstatymų neuždrausta veikla, kuriai nereikia steigti įmonės, ūkininkas gali verstis vienas arba kartu su fiziniais asmenimis (partneriais), sudaręs jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį. Ūkininkas ir jo sutuoktinis jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį sudaro tuo atveju, kai yra sudaryta vedybų sutartis (Ūkininko ūkio įstatymo 4 straipsnio 4 dalis).
Ūkininko partneriai turi būti nurodyti Ūkininkų ūkių registre. Ūkininko sutuoktinis, jei nėra sudaryta jungtinės veiklos (partnerystės) sutartis, jo paties pageidavimu gali būti nurodytas Ūkininkų ūkių registre kaip partneris (Ūkininko ūkio įstatymo 4 straipsnio 5 dalis).
Remiantis Ūkininko ūkio įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostata, ūkis turi būti įregistruotas Ūkininkų ūkių registre ūkininko vardu. Įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad jeigu yra registruojamas ūkis, kurio ūkininkas žemės ūkio veikla verčiasi kartu su kitais asmenimis (partneriais), turi būti papildomai nurodyta jungtinės veiklos (partnerystės) sutarties sudarymo data, taip pat informacija apie partnerius.
Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnyje įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime: pagarbos žmogui ir valstybei, teisingumo, sąžiningumo, skaidrumo ir viešumo, padorumo, pavyzdingumo, nesavanaudiškumo, nešališkumo ir atsakomybės. Sąžiningumo principas įpareigoja valstybės politikus pareigas eiti sąžiningai ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą; skaidrumo ir viešumo principas įpareigoja politikus nekelti abejonių dėl sąžiningumo jiems priimant sprendimus, taip pat pateikti visuomenei savo elgesio ir sprendimų motyvus, visada laikytis atvirumo ir viešumo, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, ribojančius informacijos atskleidimą, deklaruoti savo privačius interesus ir nesavanaudiškumo principas įpareigoja politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ar tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus, imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būti naudingas politikui ar jo artimam asmeniui (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 3, 4 ir 7 punktai).
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2004-2008 m. Seimo kadencijos Etikos ir procedūrų komisija 2008 m. gruodžio 10 d. rekomendacijoje „Dėl ūkininko veiklos suderinamumo su Seimo nario pareigomis“ Nr. 101-I-3 konstatavo, kad „Seimo narys pats, atsižvelgdamas į Konstitucinio Teismo išaiškinimus ir vadovaudamasis savo sąžine, turi atsisakyti bet kokios veiklos, kuri būtų nesuderinama su Seimo nario pareigomis.“ Komisija rekomendavo Seimo nariui asmeniškai nevykdyti veiklos, susijusios su ūkininko ūkio valdymu, įgaliojant ūkio valdymo veiksmus atlikti kitą asmenį.
Pažymėtina, kad 2012-2016 m. Seimo kadencijos Etikos ir procedūrų komisija 2015 m. birželio 10 d. išvadoje „Dėl Seimo nario pareigų suderinamumo su kaimo turizmo paslaugų teikimo veikla“ Nr. 101-I-01 nusprendė siūlyti Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui vadovaujantis Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarimu parengti įstatymų projektus, detaliai reglamentuojančius Seimo narių veiklą, susijusią su jiems priklausančios nuosavybės naudojimu, pajamų iš jos gavimu, nuosavybės teise priklausančio turto tvarkymu, taip pat su tuo susijusių sandorių sudarymu, ir teikti juos svarstyti Seimui.
Vertinant Seimo narių V. Ąžuolo, J. Baublio, A. Gaidžiūno, R. Karbauskio, B. Markausko, A. S. Nausėdos, P. Nevulio, V. Rastenio, J. Rimkaus, V. Rinkevičiaus, A. Stančiko ir A. Šimo elgesio atitiktį Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatoms, konstatuotina, kad:
1. Seimo nariai V. Ąžuolas, R. Karbauskis, P. Nevulis, J. Rimkus, V. Rinkevičius ir A. Stančikas Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme nustatyta tvarka ir terminais privačių interesų deklaracijose nurodė duomenis apie jų ar jų sutuoktinių vardu įregistruotus ūkininkų ūkius.
2. Seimo narys J. Baublys, nesilaikydamas Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto, privačių interesų deklaracijoje pavėluotai nurodė duomenis apie jo vardu Ūkininkų ūkių registre įregistruotą ūkininko ūkį.
3. Seimo narys A. Gaidžiūnas, nesilaikydamas Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto, privačių interesų deklaracijoje pavėluotai nurodė duomenis apie Ūkininkų ūkių registre jo sutuoktinės vardu įregistruotą ūkininko ūkį.
4. Seimo narys B. Markauskas, nesilaikydamas Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto, privačių interesų deklaracijoje nenurodė duomenų apie Ūkininkų ūkių registre jo vardu įregistruotą ūkininko ūkį.
5. Seimo narys A. S. Nausėda, nesilaikydamas Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto, privačių interesų deklaracijoje nenurodė duomenų apie Ūkininkų ūkių registre jo vardu įregistruotą ūkininko ūkį.
6. Seimo narys V. Rastenis, nesilaikydamas Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto, privačių interesų deklaracijoje pavėluotai nurodė duomenis apie Ūkininkų ūkių registre jo sutuoktinės vardu įregistruotą ūkininko ūkį.
7. Seimo narys A. Šimas, nesilaikydamas Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto, privačių interesų deklaracijoje pavėluotai nurodė duomenis apie Ūkininkų ūkių registre jo vardu įregistruotą ūkininko ūkį.
Vadovaudamasi Konstitucijos 23 straipsnio ir 60 straipsnio 1 dalies nuostatomis, Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarimu, Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Seimo nario veikla, susijusi su ūkininko ūkio valdymu, yra nesuderinama su Seimo nario, kaip Tautos atstovo, konstituciniu teisiniu statusu.
2. Seimo nario konstitucinė teisė naudoti savo nuosavybę, gauti iš jos pajamų, tvarkyti jam nuosavybės teise priklausantį turtą, sudaryti su juo susijusius sandorius negali būti suvaržyta, tačiau tokia Seimo nario veikla, kuri yra nuosavybės naudojimas, pajamų iš jos gavimas, jam nuosavybės teise priklausančio turto tvarkymas, taip pat su tuo susijusių sandorių sudarymas, negali peraugti į verslą, komerciją ar kitą privačią veiklą, kuria siekiama pelno.
Atsižvelgdama į nustatytas faktines aplinkybes ir konstatuotus teisinius argumentus, Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Seimo nariai Valius Ąžuolas, Ramūnas Karbauskis, Petras Nevulis, Juozas Rimkus, Viktoras Rinkevičius ir Andriejus Stančikas nepažeidė Seimo statuto, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo ir Valstybės politikų elgesio kodekso nuostatų.
2. Seimo narys Juozas Baublys, privačių interesų deklaracijoje Įstatymo nustatytais terminais nenurodęs duomenų apie Ūkininkų ūkių registre jo vardu įregistruotą ūkininko ūkį, pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatą.
3. Seimo narys Aurimas Gaidžiūnas, privačių interesų deklaracijoje Įstatymo nustatytais terminais nenurodęs duomenų apie Ūkininkų ūkių registre jo sutuoktinės vardu įregistruotą ūkininko ūkį, pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatą.
4. Seimo narys Bronius Markauskas, privačių interesų deklaracijoje Įstatymo nustatyta tvarka ir terminais nenurodęs duomenų apie Ūkininkų ūkių registre jo vardu įregistruotą ūkininko ūkį, pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatą.
5. Seimo narys Alfredas Stasys Nausėda, privačių interesų deklaracijoje Įstatymo nustatyta tvarka ir terminais nenurodęs duomenų apie Ūkininkų ūkių registre jo vardu įregistruotą ūkininko ūkį, pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatą.
6. Seimo narys Vytautas Rastenis, privačių interesų deklaracijoje Įstatymo nustatytais terminais nenurodęs duomenų apie Ūkininkų ūkių registre jo sutuoktinės vardu įregistruotą ūkininko ūkį, pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatą.
7. Seimo narys Audrys Šimas, privačių interesų deklaracijoje Įstatymo nustatytais terminais nenurodęs duomenų apie Ūkininkų ūkių registre jo vardu įregistruotą ūkininko ūkį, pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatą.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė