LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO NARIO POVILO URBŠIO PASISAKYMŲ
2017-09-27 Nr. 101-I-42
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, , Rūta Miliūtė, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, gavusi Jono Udrio kreipimąsi ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Jonas Udris 2017 m. liepos 12 d. kreipėsi į Komisiją, prašydamas įvertinti Seimo nario Povilo Urbšio pasisakymus jo atžvilgiu.
J. Udris nurodo, kad Seimo narys P. Urbšys 2017 m. birželio 22 d. pristatydamas Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto išvadą Seimo nutarimo projektui „Dėl Vyriausiosios rinkimų komisijos sudarymo“ Nr. XIIIP-834(2) pasisakė: „Dar norėčiau supažindinti su komiteto nuomone dėl Teisininkų draugijos siūlomo kandidato gerbiamo J. Udrio, nes iškilo faktų, susijusių su jo darbu privačioje įmonėje, kuri dalyvavo konkurse dėl VRK informacijų sistemos plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų pirkimo. Iš tikro, panagrinėjus situaciją, jinai atrodo dviprasmiška, nes šita užsienio įmonė, kurios po kiek laiko komisijos narys tampa konsultantu, 2014 metų balandžio mėnesį susitinka su VRK atstovais, tarp kurių yra ir komisijos narys, ir būtent tas komisijos narys yra ir VRK Viešųjų pirkimų komisijos narys. Nepaisydamas to, vis dėlto jis rugsėjo mėnesį apsisprendžia tapti tuo konsultantu. Negana to, kai įvyko pirmas paskelbtas konkursas, jau jam esant konsultantu, paaiškėjo, kad yra vienas dalyvis, bet tarp tų dalyvių nėra jo konsultuojamos įmonės, mano duomenimis, jis asmeniškai darė įtaką Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkui, kad vis dėlto būtų organizuotas antras konkursas, neva dalyvavimas vieno dalyvio neleistų pasirinkti pigiausios paslaugos. Bet galutinis rezultatas –kai buvo organizuojamas antras konkursas, tai ten buvo tik du dalyviai: vienas dalyvis – tas pirmasis, o kitas dalyvis - būtent tos įmonės, kurios konsultantu buvo VRK narys.“
J. Udris teigia, kad jokio neteisėto poveikio Vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau – VRK) pirmininkui nedarė. Būdamas VRK viešųjų pirkimų komisijos pirmininku, nusišalino nuo viešųjų pirkimų komisijos darbo ta apimtimi, kiek tai susiję su VRK informacinės plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų pirkimo pasiūlymų vertinimu.
J. Udris 2014 m. rugpjūčio 20 d. laimėjo atranką ir pasirašė konsultavimo sutartį su „Scytl Secure Electronis Voting S.A“. 2014 m. rugsėjo 1 d. apie J. Udrio dalyvavimą nurodytos įmonės veikloje buvo informuotas VRK pirmininkas Zenonas Vaigauskas. Taip pat J. Udris tą pačią dieną pareiškė nusišalinantis nuo viešųjų pirkimų komisijos darbo ta apimtimi, kiek tai susiję su VRK informacinės plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų pirkimo pasiūlymų vertinimu, kadangi turėjo žinių, jog jo konsultuojama įmonė ketina dalyvauti VRK organizuojamame viešajame pirkime.
2014 m. rugsėjo 9 d. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija pateikė J. Udriui išaiškinimą, kad darbas VRK nėra nesuderinamas su privačia konsultacine veikla, tačiau priminė apie pareigą nusišalinti nuo dalyvavimo viešųjų pirkimų komisijos darbe.
Pasak J. Udrio, VRK informacinės plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų viešųjų pirkimų dokumentai, techninės sąlygos bei kvalifikaciniai reikalavimai buvo rašomi samdytos konsultacinės įmonės. J. Udris šiame procese nedalyvavo. Pirmasis viešasis konkursas neįvyko dėl per didelės pasiūlytos kainos, antrojo kvalifikaciniai reikalavimai buvo surašyti taip, kad realiai jame galėtų dalyvauti tik vienas tiekėjas. Dėl tokių kvalifikacinių reikalavimų buvo pateiktos oficialios pretenzijos, į kurias atsižvelgusi VRK viešųjų pirkimų komisija sušvelnino kvalifikacinius reikalavimus.
Reaguodama į gautą anoniminį skundą, Vyriausioji tarnybinės etikos komisija 2016 m. gruodžio 22 d. priėmė sprendimą, kuriuo pripažįstama, jog J. Udris nepažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymo nuostatų dėl konsultanto pareigų įmonėje „Scytl Secure Electronis Viting S. A.“.
J. Udrio nuomone, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto išvadoje komiteto pirmininko, Seimo nario P. Urbšio iniciatyva atsirado įrašas: „Atkreipti Seimo narių dėmesį, kad Lietuvos teisininkų draugijos siūlomas kandidatas į Vyriausiosios rinkimų komisijos narius Jonas Udris, būdamas VRK nariu, laikotarpiu nuo 2014 m. birželio mėn. iki 2016 m. rugsėjo mėn. dirbo konsultantu įmonėje „Scytl Secure Electronis Viting S. A.“. VRK tuo metu organizavo VRK informacinės sistemos plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų viešuosius pirkimus. J. Udrio konsultuojama įmonė dalyvavo minėtuose viešuosiuose pirkimuose. Faktas, kad J. Udris tuo pačiu metu buvo ir VRK vykdomame viešajame pirkime dalyvaujančios įmonės konsultantas, ir VRK narys leidžia suabejoti jo gebėjimu tinkamai derinti viešuosius ir privačius interesus“. Tokie įrašai, taip pat Seimo nario P. Urbšio pasisakymas Seimo plenarinio posėdžio metu daro neigiamą įtaką J. Udrio reputacijai, darė įtaką kitiems Seimo nariams apsisprendžiant dėl jo kandidatūros į VRK narius.
Seimo narys Povilas Urbšys savo 2017 m. rugsėjo 5 d. paaiškinime Komisijai teigė, kad Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto išvadoje Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos sudarymo“ projektui Nr. XIIIP-834 buvo įrašytas sprendimas: „Atkreipti Seimo narių dėmesį, kad Lietuvos teisininkų draugijos siūlomas kandidatas į Vyriausiosios rinkimų komisijos narius Jonas Udris, būdamas VRK nariu, laikotarpiu nuo 2014 m. birželio mėn. iki 2016 m. rugsėjo mėn. dirbo konsultantu įmonėje „Scytl Secure Electronis Viting S. A.“. VRK tuo metu organizavo VRK informacinės sistemos plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų viešuosius pirkimus. J. Udrio konsultuojama įmonė dalyvavo minėtuose viešuosiuose pirkimuose. Faktas, kad J. Udris tuo pačiu metu buvo ir VRK vykdomame viešajame pirkime dalyvaujančios įmonės konsultantas, ir VRK narys leidžia suabejoti jo gebėjimu tinkamai derinti viešuosius ir privačius interesus“. Šį sprendimą komitetas priėmė išklausęs komiteto 2017 m. birželio 21 d. posėdyje dalyvavusius asmenis. Seimo nario P. Urbšio nuomone, tiek komitetas, tiek jis pats turi pareigą informuoti Seimą apie kilusias abejones dėl kandidato, kad Seimo nariai, priimdami sprendimą, turėtų visapusišką informaciją.
Pagal pateiktą 2017 m. birželio 21 d. Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto posėdžio stenogramos ištrauką matyti, kad abejones dėl J. Udrio nepriekaištingos reputacijos išsako ir buvęs VRK pirmininkas Zenonas Vaigauskas. Posėdžio metu pasisakė komiteto pirmininkas P. Urbšys, išsakęs savo abejones dėl J. Udrio veiksmų. J. Udris posėdžio metu informavo komitetą, kad tapęs konsultantu įmonėje „Scytl Secure Electronis Viting S. A.“, jis nusišalino nuo viešųjų pirkimų komisijos darbo ta apimtimi, kiek tai susiję su VRK informacinės plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų pirkimo pasiūlymų vertinimu, taip pat trumpai paaiškino visas aplinkybes.
Išklausęs visą gautą informaciją komitetas nutarė atkreipti Seimo dėmesį į esančią situaciją, toks sprendimas buvo įrašytas komiteto išvadoje Seimo nutarimo projektui bei posėdžio protokole; išvadai pritarta bendru sutarimu. Iš komiteto garso įrašo girdėti, jog komiteto pirmininkas P. Urbšys teigia, jog J. Udris atitinka formalius teisės aktų reikalavimus, kurie taikomi kandidatams į VRK narius, tačiau siūlo atkreipti Seimo narių dėmesį į aptartą situaciją. Tokiam komiteto pirmininko siūlymui pritaria komiteto nariai, teigdami, jog apie tai būtina informuoti visą Seimą. Išvadoje nebuvo siūloma nepritarti J. Udrio kandidatūrai, tokį sprendimą priėmė Seimas slapto balsavimo metu.
Pabrėžtina, kad J. Udriui buvo suteiktas žodis Seimo plenariniame posėdyje svarstant nurodytą Seimo nutarimo projektą. Seimo nariai dėl kiekvieno kandidato VRK narius balsavo slaptai. Dėl J. Udrio kandidatūros balsavo 93 Seimo nariai: 84 biuleteniai buvo galiojantys: už – 35, prieš – 46, susilaikė – 3. Balsų dauguma J. Udris nebuvo patvirtintas VRK nariu.
Civilinė teisė saugo asmenines neturtines teises ir vertybes, tarp jų – asmens garbę ir orumą. Asmuo turi teisę reikalauti teismo tvarka paneigti paskleistus duomenis, žeminančius jo garbę ir orumą bei neatitinkančius tikrovės, taip pat atlyginti tokių duomenų paskleidimu jam padarytą turtinę ir neturtinę žalą.
Asmens garbė ir orumas yra ginami ir Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse, kuriuo remiantis nukentėjęs asmuo gali iškelti bylą asmeniui, kuris paskleidė apie kitą žmogų tikrovės neatitinkančią informaciją, galinčią paniekinti ar pažeminti tą asmenį arba pakirsti pasitikėjimą juo.
Kiekvienas Seimo narys pagal Seimo statuto 9 straipsnį turi teisę žodžiu ir raštu teikti pasiūlymus, pastabas, pataisas. Seimo komiteto pirmininko įgaliojimus reglamentuoja Seimo statuto 52 straipsnis. Jame numatyta, kad komiteto pirmininkas rūpinasi, kad komitetų posėdžiams būtų parengti reikalingi dokumentai ir medžiaga. Taipogi kiekvieno komiteto pirmininkas, kaip ir bet kuris Seimo narys, turi teisę siūlyti sprendimus komitetui.
Seimo statuto 22 straipsnio 2 dalis nustato, kad už balsavimus ar kalbas Seime, t.y. Seimo, Seimo komitetų, komisijų ir frakcijų posėdžiuose, negali būti persekiojamas, tačiau už asmens įžeidimą ar šmeižtą jis gali būti traukiamas atsakomybėn bendra tvarka.
Baudžiamojo kodekso 154 straipsnis numato baudžiamąją atsakomybę už asmens šmeižimą, t.y. paskleidimą apie kitą žmogų tikrovės neatitinkančios informacijos, galinčios paniekinti ar pažeminti tą asmenį arba pakirsti pasitikėjimą juo.
Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai turi vadovautis viešajame gyvenime. Pagarbos žmogui ir valstybei principas, įpareigojantis politikus vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą valstybe ir jos institucijomis, padorumo principas, įpareigojantis elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui ir pavyzdingumo principas, įpareigojantis politikus deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 1, 5 ir 6 punktai).
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. 2017 m. birželio 22 d. Seimo narys, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkas Povilas Urbšys Seimo plenariniame posėdyje pristatė 2017 m. birželio 21 d. komiteto išvadą Seimo nutarimo „Dėl Vyriausiosios rinkimų komisijos sudarymo“ projektui Nr. XIIIP-834 bei plačiau pristatė komiteto abejones dėl Jono Udrio kandidatūros į Vyriausiosios rinkimų komisijos narius.
2. Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto sprendimas „Atkreipti Seimo narių dėmesį, kad Lietuvos teisininkų draugijos siūlomas kandidatas į Vyriausiosios rinkimų komisijos narius Jonas Udris, būdamas VRK nariu, laikotarpiu nuo 2014 m. birželio mėn. iki 2016 m. rugsėjo mėn. dirbo konsultantu įmonėje „Scytl Secure Electronis Viting S. A.“. VRK tuo metu organizavo VRK informacinės sistemos plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų viešuosius pirkimus. J. Udrio konsultuojama įmonė dalyvavo minėtuose viešuosiuose pirkimuose. Faktas, kad J. Udris tuo pačiu metu buvo ir VRK vykdomame viešajame pirkime dalyvaujančios įmonės konsultantas, ir VRK narys leidžia suabejoti jo gebėjimu tinkamai derinti viešuosius ir privačius interesus“ 2017 m. birželio 21 d. komiteto išvadoje Seimo nutarimo „Dėl Vyriausiosios rinkimų komisijos sudarymo“ projektui Nr. XIIIP-834 atsirado viso komiteto narių iniciatyva ir buvo priimtas bendru sutarimu.
3. Nenustatyta, kad pristatydamas J. Udrį kaip kandidatą į Vyriausiosios rinkimų komisijos narius, Seimo narys P. Urbšys siekė sąmoningai sumenkinti J. Udrio reputaciją, pažeminti jo vardą.
4. Atkreiptinas dėmesys, kad Seimo narys P. Urbšys 2017 m. birželio 22 d. pasisakydamas Seimo plenarinio posėdžio metu, neakcentavo, jog J. Udris nusišalino nuo viešųjų pirkimų komisijos darbo ta apimtimi, kiek tai susiję su Vyriausios rinkimų komisijos informacinės plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugų pirkimo pasiūlymų vertinimu, taip pat pateikė tikėtiną versiją („<...> mano turimais duomenimis <...>“) dėl spaudimo Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkui.
Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Valstybės politikų elgesio kodekso nuostatomis, nusprendė:
1. Seimo narys Povilas Urbšys nepažeidė Valstybės politikų elgesio kodekso elgesio principų, 2017 m. birželio 22 d. Seimo plenarinio posėdžio metu pristatydamas J. Udrio kandidatūrą į Vyriausiosios rinkimų komisijos narius.
2. Rekomenduoti Seimo nariui Povilui Urbšiui pasisakant svarstomais klausimais, remtis patikrintais faktais, nenurodyti tikėtinų aplinkybių, vengti nepamatuotų vertinimų.
3. Rekomenduoti Jonui Udriui, jeigu, jo nuomone, Seimo narys Povilas Urbšys paskleidė apie jį tikrovės neatitinkančią informaciją, galinčią paniekinti ar pažeminti jo asmenį arba pakirsti pasitikėjimą juo, kreiptis į teisėsaugos institucijas.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė