Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Seimo narių Juozo Baublio, Petro Čimbaro, Vytauto Kamblevičiaus ir Kazio Starkevičiaus elgesio ir galimo interesų konflikto“

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIŲ JUOZO BAUBLIO, PETRO ČIMBARO, VYTAUTO KAMBLEVIČIAUS IR KAZIO STARKEVIČIAUS ELGESIO IR GALIMO INTERESŲ KONFLIKTO

 

2017-10-18       Nr. 101-I-45

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Algimantas Dumbrava, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Virginijus Sinkevičius, Kazys Starkevičius, gavusi Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininko Andriejaus Stančiko 2017 m. liepos 10 d. prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 ir 11 punktų nuostatomis, atliko tyrimą dėl Seimo narių Juozo Baublio, Petro Čimbaro, Vytauto Kamblevičiaus ir Kazio Starkevičiaus elgesio Seimo Kaimo reikalų komiteto (toliau – Komitetas) 2017 m. liepos 5 d. posėdyje ir galimo viešųjų ir privačių interesų konflikto.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Komiteto pirmininkas A. Stančikas prašė įvertinti Seimo narių J. Baublio, P. Čimbaro, V. Kamblevičiaus ir K. Starkevičiaus elgesį veikiant galimai iš anksto suplanavus ir sąmoningai trukdant svarstyti ir priiimti Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-420 (toliau – Įstatymo projektas) ir galimą viešųjų ir privačių interesų konfliktą.

A. Stančikas nurodė, kad 2017 m. liepos 5 d. vykusiame Komiteto posėdyje „Komiteto nariai K. Starkevičius,  P. Čimbaras, V. Kamblevičius ir J. Baublys neužsiregistravo kaip posėdžio dalyviai, kurį laiką nedalyvavo vykusiuose balsavimuose dėl pasiūlymų minėtam projektui, bet kalbėjo pertraukdami pirmininkaujantį, replikavo ir kitaip trukdė Komiteto posėdžiui. Be to, nuolat grasino apskųsti Komiteto pirmininką už tariamai padarytus įvarius procedūrinius pažeidimus. Minėti Komiteto nariai pasirašė posėdžio dalyvių sąraše tik praėjus maždaug pusei valandos nuo posėdžio pradžios. Tačiau net ir jiems pasirašius, kad dalyvauja posėdyje, kai kurie iš minėtų Seimo narių balsavime Seimo statuto nustatyta tvarka nedalyvavo [...], replikavo ir trukdė vesti posėdį“.

A. Stančikas taip pat teigė: „Toks minėtų Seimo narių inicijuotas šio įstatymo projekto svarstymo procesų Komitete vilkinimas jau yra įgijęs sisteminį pobūdį ir tęsiasi nuo 2017 m. kovo 22 d., kai tvirtinant posėdžio darbotvarkę, pasiūlius Kamblevičiui, iš jos buvo išbrauktas šis projektas“.

Komiteto posėdis vyko 2017 m. liepos 5 d. 10 val. Posėdžiui pirmininkavo Komiteto pirmininkas A. Stančikas. Komiteto pirmininkas informavo, kad posėdyje dalyvauja visi Komiteto nariai, išskyrus Komiteto narį Petrą Nausėdą, kurį pavaduoja Seimo narė Goda Burokienė. Komiteto nariai J. Baublys, P. Čimbaras, V. Kamblevičius ir K. Starkevičius posėdžio pradžioje nepasirašė posėdžio dalyvių sąraše.

Posėdžio darbotvarkėje pirmuoju klausimu buvo numatytas darbotvarkės tvirtinimas. Komiteto pirmininkas pristatė darbotvarkę ir pasiūlė papildomai įtraukti du klausimus dėl darbo tvarkos taisyklių ir dėl kito Komiteto posėdžio darbotvarkės. A. Stančikas siūlė balsuoti. Seimo narys K. Starkevičius paklausė, prieš kiek laiko Komiteto nariai gavo papildomus klausimus.

Seimo narys P. Čimbaras priminė, kad pagal 2017 m. birželio 28 d. pakeistas Komiteto darbo tvarkos taisykles visi klausimai turi būti pateikti ne vėliau kaip prieš 24 valandas iki posėdžio. P. Čimbaras kalbėjo: „Kas čia darosi, kad mes po penkių dienų pradedam keisti taisykles? Su šitom taisyklėm mes dirbom praeitą kadenciją, užpraeitą kadenciją. [...] Jeigu Jūs ten, pavyzdžiui, nesusitvarkot su darbo grafikais, nesusidėliojat, o tada Jūs norite buldozeriu pervažiuoti per taisykles, tai čia tikrai nekorektiška ir neetiška.“

Komiteto pirmininkas A. Stančikas pasiūlė balsuoti dėl pasiūlymo papildyti darbotvarkę.

Seimo narys K. Starkevičius prieštaravo teigdamas, kad bus pažeistas Statutas, nes medžiaga nebuvo pateikta prieš 24 valandas. K. Starkevičius kalbėjo: „Tai kam tuos cirkus, ir vėl tą patį? Tai ką, po to apkaltą darysim?

Komiteto pirmininkui paskelbus balsavimą dėl darbotvarkės papildymo, pasiūlymui buvo pritarta. Komiteto posėdžio protokole nurodyta, kad balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0 (4 Komiteto nariai nepasirašė posėdžio dalyvių sąraše ir nedalyvavo balsavime). Pasigirdus prieštaravimams, Komiteto pirmininkas patikslino, kad prieš balsavo 4 Komiteto nariai.

Komiteto pirmininkas A. Stančikas siūlė patvirtinti darbo tvarką, t. y. pasiūlymams, išvadoms ir klausimams skirti po 5 minutes. A. Stančikas siūlė pakartotinai balsuoti dėl anksčiau aptartų klausimų dėl jų iš naujo nediskutuojant. Komiteto pirmininkas A. Stančikas siūlė esant reikalui vėliau klausimams skirti papildomo laiko, jeigu jo pritrūktų.

Seimo narys K. Starkevičius dar kartą pabrėžė, kad medžiaga ir papildomiems klausimams turėjo būti pateikta prieš 24 valandas. K. Starkevičius kalbėjo: „Pirmininke, dabar atsakykit konkrečiai, o ne važiuokit... čia ne Žemės ūkio rūmai, čia yra Seimas Lietuvos Respublikos. Pasakykit, kokius klausimus mes jau diskutavom?“

Pritarus darbo tvarkai vykodar botavrkėje antruoju klausimu numatyto Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-420 (toliau – Įstatymo projektas) svarstymas. Komiteto pirmininkas A. Stančikas siūlė pritarti Teisės departamento 1-10 pastaboms, kurios jau buvo svarstytos ir dėl jų buvo balsuota. Seimo narys P. Čimbaras tam prieštaravo nurodydamas, kad negalima balsuoti už visas pastabas iš karto.

UAB „Civitta“ atstovui pristačius išvadas, Komiteto narys K. Starkevičius norėjo užduoti klausimą. Komiteto pirmininkas A. Stančikas atsakė: „Kadangi Jūsų parašų nėra, taip aš suprantu, kad Jūs nedalyvaujat posėdyje. Todėl atleiskit, dėl laiko taupymo aš negaliu suteikti Jums žodžio.“

Seimo narys K. Starkevičius kalbėjo: „Jūs Seimo narių negalit išvyti iš salės ir dar kartą pažeisti statutą. Taip pat yra tokia dalyvavimo forma. Pasiskaitykit statutą. Vakar studijavot visą dieną.

Komiteto pirmininkas A. Stančikas atsakė: „Gerai, suteiksime žodį. Klauskite.“

Seimo nariui K. Starkevičiui paklausus ir UAB „Civitta“ atstovui atsakius, Komiteto pirmininkas A. Stančikas informavo, kad pagal posėdžio pradžioje patvirtintą darbo tvarką klausimams skirtas laikas baigėsi. K. Starkevičius atsakė: „ Gerai gerai... čia Seimas, čia ne Žemės ūkio rūmai. Noriu kelis sakinius pasakyt...

Komiteto pirmininkui  informavus, kad ekspertų išvadoms skirtas laikas baigėsi, Komiteto narys V. Kamblevičius emocingai pareiškė: „Palauk, duok klausimą užduot, dieve tu mano. Nu ką čia šneki nesąmones? [...] O dabar jisai penkias minutes.... Duok išsikalbėt. Tai čia ne karvių melžimas yra.“

A. Stančikas kalbėjo: „Gerbiamas Vytautai, netrukdykite. Mes pasitvirtinome darbotvarkės laiką, ir prašome juo vadovautis. Ir tarp kitko – Jūs neužsiregistravote posėdyje. Jūsų kaip ir nėra.“

V. Kamblevičius teigė: „Bet kalbėti mes turim teisę.

Komiteto pirmininkas A. Stančikas siūlė svarstyti kitą klausimą – nepriklausomų ekspertų išvadas.

Seimo narys P. Čimbaras emocingai kalbėjo: „Gerbiamas pirmininke, Jūs girdit mus ar negirdite?“ Komiteto pirmininkas A. Stančikas atsakė: „Negirdžiu.“ P. Čimbaras emocingai kalbėjo: „Aš matau, kad negirdite. Kur Jūsų bent padorumas? Ar mes negalim paklausti? Jeigu pasibaigtų visą valandą darbotvarkė, aš suprantu, galėtume...  bet dabar nesibaigė...  penkiasdešimt minučių praėjo.“

Komiteto pirmininkas atsakė, kad yra daug kitų klausimų ir prašė netrukdyti vesti posėdžio, o vadovautis patvirtinta darbo tvarka. Komiteto narys P. Čimbaras teigė, kad turi teisę užduoti klausimą, tačiau Komiteto pirmininkas jam nesuteikė žodžio.

Komiteto pirmininkas A. Stančikas (praėjus 31 posėdžio minutei) priminė, kad posėdyje dalyvauja užsiregistravę 6 Komiteto nariai ir neužsiregistravę Komiteto nariai J. Baublys, P. Čimbaras, P. Kamblevičius ir K. Starkevičius. Komiteto pirmininkas A. Stančikas (praėjus 32 posėdžio minutėms) patikslino, kad posėdyje jau dalyvauja 10 užsiregistravusių Komiteto narių.

Po Vyriausybės išvados pristatymo Komiteto pirmininkas siūlė balsuoti dėl Vyriausybės išvados. K. Starkevičius pageidavo pareikšti savo nuomonę. A. Stančikas nutraukė pasisakymus ir pasiūlė balsuoti.

Po balsavimo dėl Komiteto sprendimo V. Kamblevičius kalbėjo: „Kolegos, va taip mes ir dirbam. [...] Aš galvoju, kad jums dašus ir jūs pradėsit mąstyt normaliai. Ne veltui pasakė prezidentė – čia reikia ir proto, o jūs varot buldozeriu, mieli kolegos. [...] Aš dabar turiu tokią teisę ir visur, visuose Žemaitijos rajonuose, kur kalbėjo važinėdamas Kaimo reikalų komiteto pirmininkas ir sakė, kad jis pradžioje prieš tokią reformą, laikraščiuose parašysiu – jis, jo iniciatyva sužlugdė miškus, ateis ir kaimui. [...] Atvažiavo mokslo žmonės, miškininkai, Jūs net neleidot kalbėti žmonėms, kurie profesoriai, pradirbę 50 metų beveik, net nedavėt žodžio [...].“

P. Čimbaras kalbėjo dėl vedimo tvarkos: „Komiteto pirmininke, nu tokio chaoso dar neteko matyt. Kad taip vedami posėdžiai, yra absurdas. Tokiems rimtiems klausimams skiriama valanda. Patvirtinama laikas. Specialiai neduodama pasisakyti – laikas baigėsi. Kai dar nebaigiam svarstyti, laikas pridedamas. Nors aš, turiu, pavyzdžiui, kalbėti anuo klausimu, anais pasiūlymais. Čia grynai diktatūra. Pirmininke, jeigu Jūs mūsų negerbiat, sakykit – išeikit, ir mes prastumsim buldozeriu. Bet taip niekas nesielgia. Ir dėl vedimo tvarkos. Aš, pavyzdžiui, nei vieną kartą nepakėliau rankos, ir Jūs neužakcentavot. Dėl protokolo – aš nei vienu klausimu nebalsavau, o jūs tiktai – „už“ ir kiti „susilaikė“. Absurdas, pirmininke. Jūs net nesugebat posėdžio vesti. [...] Už tai gerbiamas pirmininkas neišeina iš Etikos komisijos. Ir dabar – aibė pažeidimų.

Seimo nariai K. Starkevičius,  P. Čimbaras ir V. Kamblevičius Komisijai paaiškinimų nepateikė.

Seimo narys J. Baublys 2017 m. spalio 17 d. Komisijai pateiktame paaiškinime nurodė: „[...] informuoju, kad Kaimo reikalų komiteto posėdyje aš kalbėjau tik vieną kartą užduodamas klausimus Aplinkos ministrui. Taip pat pabrėžiu, kad niekada neturėjo jokio interesų konflikto svarstant Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 str. pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-420.“

Seimo nario P. Čimbaro 2017 m. liepos 12 d. pateiktoje privačių interesų deklaracijoje nurodyti duomenys apie Seimo nario sutuoktinės vykdomą individualią žemės ūkio veiklą. Deklaracijoje taip pat nurodyti duomenys apie Seimo nario P. Čimbaro ir  jo sutuoktinės ryšį su UAB „Trijadė“. Nurodyta, kad P. Čimbaras yra UAB „Trijadė“ akcininkas nuo 1999 m. birželio 7 d., o jo sutuoktinė – šios įmonės darbuotoja nuo 2012 m. rugpjūčio 10 d. UAB „Trijadė“ veiklos sritys: mediena ir medžio apdorojimas; stalių darbai; stalių gaminiai, surenkamieji sodo nameliai, pirtys, saunos, langai, durys, statybinė mediena – gamyba, prekyba; medienos džiovinimas, apdirbimas. Deklaracijoje taip pat nurodyti duomenys apie P. Čimbaro narystę Molėtų R. Ūlžių medžiotojų klube. Nurodyta ryšio pradžios data – 2011 m. birželio 15 d.

Seimo nario J. Baublio 2017 m. rugsėjo 28 d. pateiktoje privačių interesų deklaracijoje nurodyti duomenys apie Seimo nario individualią žemės ūkio veiklą. Nurodyta, kad veikla buvo vykdyta iki 2016 m. lapkričio 9 d. Deklaracijoje taip pat nurodyta, kad Seimo narys kaip privatus asmuo veiklos nevykdo.

Seimo nario V. Kamblevičiaus 2017 m. rugpjūčio 22 d. pateiktoje privačių interesų deklaracijoje nėra  nurodyta duomenų, galimai liudijančių jo privačius interesus, susijusius su Miškų įstatymo reglamentuojama sritimi.

Seimo nario K. Starkevičiaus 2017 m. liepos 7 d. pateiktoje privačių interesų deklaracijoje nurodyti duomenys apie Seimo nario ir jo sutuoktinės vykdomą individualią žemės ūkio veiklą. Nurodyta veiklos pradžia – 2013 m. sausio 1 d. Daugiau informacijos apie žemės ūkio veiklos pobūdį nepateikiama.

 

Seimo nario prievolė dalyvauti Seimo komitetų, komisijų ir pakomitečių, kurių narys jis yra, posėdžiuose įtvirtinta Seimo statuto 10 straipsnio 5 dalyje.

Seimo komitetai savo veikloje vadovaujasi Seimo statuto nuostatomis. Remdamiesi Seimo statuto 48 straipsnio 7 dalies nuostata, komitetai gali pasitvirtinti darbo tvarkos taisykles, neprieštaraujančias Seimo statutui.

Remiantis Seimo statuto 53 straipsnio 4 dalimi, komitetų posėdžiai ir priimami sprendimai yra teisėti, kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė visų komiteto narių. Pagal Seimo statuto 11 straipsnio 1 dalies nuostatą, laikoma, kad Seimo narys dalyvavo Seimo komiteto ar komisijos posėdyje, jeigu jis užsiregistravo posėdžio protokolo priede pasirašytinai.

Seimo statuto 9 straipsnyje yra įtvirtintos Seimo nario teisės kaip integrali konstitucinio Seimo nario statuso  dalis.  Minėto straipsnio 1 punkte yra įtvirtinta Seimo nario teisė balsuoti dėl visų svarstomų klausimų Seimo, komiteto ir komisijos, kurių narys jis yra, posėdžiuose. Posėdyje svarstomu klausimu balsuojama „už“, „prieš“ arba „susilaikoma“. Seimo statutas atskirai nereglamentuoja atvejo, kai posėdyje dalyvaujantis Seimo narys atsisako balsuoti tam tikru klausimu.

Pažymėtina, kad Komisija 2014 m. balandžio 16 d. išvadoje „Dėl sprendimų priėmimo komitetų posėdžiuose“ Nr. 101-I-6 yra  rekomendavusi Seimo nariams vengti atsisakyti dalyvauti balsavime nesant svarbių pateisinamų priežasčių, kad tai nekliudytų Seimo struktūriniam padaliniui efektyviai veikti.

Seimo statuto 18 straipsnyje įtvirtinta Seimo nario prievolė vengti interesų konflikto.

Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad draudžiama Seimo nario mandatą naudoti ne pagal paskirtį, t. y. ne Tautos, valstybės ir rinkėjų interesams. Seimo narys privalo gerbti ir vykdyti Konstituciją ir įstatymus.

To paties straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad kiekvienas Seimo narys, eidamas Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra. Iškilus interesų konfliktui, Seimo narys privalo elgtis taip, kaip nurodo šis statutas bei Etikos ir procedūrų komisijos ar Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos rekomendacijos. Seimo narys privalo daryti viską, kad jo sąžiningumas nekeltų visuomenei abejonių ir kad visuomenė turėtų visas galimybes tuo įsitikinti.

Seimo statuto 18 straipsnio 6 dalyje aprašyta nusišalinimo procedūra. Prieš prasidedant klausimo svarstymui arba svarstymo metu Seimo narys, kuris tokiame klausime turi privatų interesą, privalo informuoti posėdžio pirmininką apie interesų konflikto grėsmę ir nusišalinti nuo tolesnio klausimo svarstymo ir balsavimo.

Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje įstatymo  (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 2 dalyje privatūs interesai apibrėžiami kaip asmens, dirbančio valstybinėje tarnyboje, (ar jam artimo asmens) asmeninis turtinis ar neturtinis suinteresuotumas, galintis turėti įtakos sprendimams atliekant tarnybines pareigas.

Interesų konfliktu laikoma situacija, kai valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo, atlikdamas pareigas ar vykdydamas pavedimą, privalo priimti sprendimą ar dalyvauti jį priimant, ar įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais (Įstatymo 2 straipsnio 4 dalis)

Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnyje įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime, tarp jų – pagarbos žmogui ir valstybei principas, įpareigojantis politikus laikytis žmogaus teisių ir jas užtikrinti, vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą valstybe ir jos institucijomis, padorumo principas, įpareigojantis elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui ir pavyzdingumo principas, įpareigojantis politikus deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 1, 5 ir 6 punktai).

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Pagal Komisijos turimus Seimo narių Juozo Baublio, Petro Čimbaro, Vytauto Kamblevičiaus ir Kazio Starkevičiaus pateiktų privačių interesų deklaracijų duomenis nenustatyta tiesioginių ir akivaizdžių šių Seimo narių privačių interesų svarstant Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-420.

2. Seimo nariai P. Čimbaras, V. Kamblevičius ir K. Starkevičius Kaimo reikalų komiteto 2017 m. liepos 5 d. posėdyje savo mintis reiškė emocingai, vartojo ekspresyvius pasakymus, neigiamai vertino Kaimo reikalų komiteto pirmininko A. Stančiko veiksmus („Jūs norite buldozeriu pervažiuoti per taisykles, tai čia tikrai nekorektiška ir neetiška“,Tai kam tuos cirkus?“,Nu ką čia šneki nesąmones?“, „nu tokio chaoso dar neteko matyt“, Kad taip vedami posėdžiai, yra absurdas“,Absurdas, pirmininke. Jūs net nesugebat posėdžio vesti.“, „čia reikia ir proto, o jūs varot buldozeriu, mieli kolegos“, „jis, jo iniciatyva sužlugdė miškus, ateis ir kaimui“.)

3. Seimo nariai J. Baublys, P. Čimbaras, V. Kamblevičius ir K. Starkevičius dalyje posėdžio sąmoningai nepasirašė Kaimo reikalų komiteto posėdžio protokolo priede, t. y. posėdžio dalyvių sąraše.

4. Nenustatyta, ar Seimo nariai J. Baublys, P. Čimbaras, V. Kamblevičius ir K. Starkevičius veikė iš anksto suplanavę ir siekdami sąmoningai trukdyti Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-420 svarstymui.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Rekomenduoti Seimo nariams Petrui Čimbarui ir Vytautui Kamblevičiui korektiškiau reikšti savo nuomonę, vengti nepagarbių ir įžeidžiančių palyginimų ar vertinimų.

2. Rekomenduoti Seimo nariams Juozui Baubliui, Petrui Čimbarui, Vytautui Kamblevičiui ir Kaziui Starkevičiui dalyvaujant komitetų ir komisijų posėdžiuose laikytis Seimo statute nustatytų reikalavimų.

3. Nenustatyta, kad Seimo nariai Juozas Baublys, Petras Čimbaras, Vytautas Kamblevičius, Kazys Starkevičius turi tiesioginių ir akivaizdžių šių Seimo narių privačių interesų svarstant Miškų įstatymo Nr. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-420.

 

Pritarta bendru sutarimu (Komisijos narys K. Starkevičius balsavime nedalyvavo).

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                        Rita Tamašunienė


  Siųsti el. paštuSpausdinti