Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Veiksmų dėl Astravo AE koordinavimo grupė domėjosi Baltarusijoje statomos AE keliamomis grėsmėmis

2017 m. gegužės 17 d. pranešimas žiniasklaidai

 

Gegužės 12 d. Seimo Laikinoji Veiksmų dėl Astravo atominės elektrinės (AE) koordinavimo grupė posėdyje išklausė Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (VATESI) viršininko Michailo Demčenkos pranešimą apie Baltarusijoje statomos Astravo AE branduolinės saugos klausimus. Atsižvelgiant į TATENA saugos standartus, Europos šalių branduolinės saugos reguliavimo institucijų asociacijos (WENRA, kurios stebėtojas yra ir Baltarusijos „Gosatomnadzor“) paskelbtus dokumentus, nacionalinę bei kitų šalių reguliavimo praktiką, konstatuota, kad Baltarusijoje statoma Astravo AE galimai neatitinka branduolinės saugos reikalavimų. Kaip pažymėjo M. Demčenko, esminis branduolinės saugos trūkumas – statomos elektrinės vieta, kuri yra vos 40 kilometrų nuo Lietuvos sostinės Vilniaus. Be to, Baltarusijos pusė nepateikė įrodymų, kad, pasirenkant aikštelę, buvo tinkamai įvertintas Lietuvos gyventojų tankis ir pasiskirstymas, o šie veiksniai yra itin svarbūs avarinės parengties įgyvendinimui. Taip pat Baltarusija nepateikė įrodymų, kad žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio gyventojams rizika, įvykus sunkiajai avarijai branduolinėje elektrinėje, yra priimtinai žemo lygio.

VATESI viršininkas atkreipė dėmesį į tai, kad, dėl palyginti mažo Baltarusijos branduolinės elektrinės aikštelės atstumo iki Vilniaus ir jo regiono, sunkiosios avarijos branduolinėje elektrinėje atveju 1/3 Lietuvos gyventojų (iki 100 km atstumu nuo elektrinės) galėtų patirti žalingą jonizuojančiosios spinduliuotės poveikį. Be to, tokią ypač sudėtingą situaciją būtų labai sunku valdyti, kadangi valstybės institucijos būtų priverstos dirbti to paties poveikio sąlygomis.

M. Demčenko apžvelgė ir kitus dėl Baltarusijos branduolinės elektrinės Lietuvos keliamus svarbius branduolinės saugos klausimus bei problemas: pasirinktos statybos vietos nepakankamą ištyrimą, „streso testų“ neužbaigtumą, neparengtą panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategiją, informacijos ir bendradarbiavimo trūkumą.

2017 m. balandžio 20 d Seimas priėmė Būtinųjų priemonių, skirtų apsisaugoti nuo trečiųjų šalių nesaugių branduolinių elektrinių keliamų grėsmių įstatymą, kuriame nustatyta, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo pateikia Seimui Baltarusijoje, Astravo rajone, statomos branduolinės elektrinės vertinimą dėl jos pripažinimo nesaugia. Todėl Veiksmų dėl Astravo atominės elektrinės koordinavimo grupės nariai domėjosi, ar Vyriausybė suplanavo minėto vertinimo procesą, ar VATESI, turinti didžiausią kompetenciją branduolinės saugos klausimais Lietuvoje, taip pat kitos kompetentingos institucijos yra įtrauktos į šį procesą.

Laikinosios Veiksmų dėl Astravo atominės elektrinės koordinavimo grupės nariai nutarė aktyviai prižiūrėti ir domėtis vertinimo (dėl Baltarusijoje statomos branduolinės elektrinės pripažinimo nesaugia) proceso eigą, kad dar iki šios sesijos pabaigos Vyriausybė pateiktų vertinimą ir Seimas galėtų svarstyti, ar įstatymu pripažinti Baltarusijoje statomą branduolinę elektrinę nesaugia.

 

Parengė

Komisijų sekretoriato patarėja

Elena Mačiulaitytė, tel. (8 5) 239 6739, el. p. [email protected]

 

 

 


  Siųsti el. paštuSpausdinti