2017 m. gegužės 24 d. pranešimas žiniasklaidai
Šios dienos posėdyje Ekonomikos svarstė Koncesijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-203ES ir jį lydinčiuosius įstatymų projektus, kuriais siekiama užtikrinti efektyvų ir skaidrų koncesijų suteikimą Lietuvoje ir suderinti Lietuvos Respublikos koncesijų teises su Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimais.
Įstatymo projekte nustatyta koncesijos samprata yra siejama su darbų atlikimu ar paslaugų teikimu, naudojimusi darbais ar paslaugomis ir (ar) papildomai mokamu atlygiu, tačiau ne su turto valdymu kaip yra nurodyta dabar galiojančiame Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme.
Įstatymo projekte yra aiškiai identifikuotos dvi koncesijų rūšys – darbų koncesija ir paslaugų koncesija. Darbų koncesija yra įvardijama koncesija, kai suteikiančioji institucija paveda vykdyti darbus ekonominės veiklos vykdytojų, kai atlygį pagal tokią koncesijos sutartį sudaro tik teisė eksploatuoti darbų rezultatus, kurie yra koncesijos sutarties dalykas, arba tokia teisė kartu su mokėjimu.
Tuo tarpu paslaugų koncesijos laikoma koncesija, kai viena ar daugiau suteikiančioji institucija suteikia teisę teikti ir valdyti paslaugas, išskyrus, darbų vykdymą, ekonominės veiklos vykdytojų, kai atlygį pagal koncesijos sutartį sudaro tik teisė teikti paslaugas, kurios yra koncesijų sutarties objektas, arba tokia teisė kartu su mokėjimu. Reglamentavimas, kai yra aiškiai apibrėžiamos koncesijų rūšys, koncesijų santykiams suteikia daugiau aiškumo.
Įstatymo projekte išplečiama subjektų, kurie gali būti koncesininkais, grupė: tokia teisė suteikiama ir fiziniams asmenims.
Taip pat įtvirtinamas koncesijos vertės skaičiavimas. Įstatymo projekte įtvirtintos taisyklės, kuriomis vadovaujantis yra atliekamas numatomos koncesijos vertės skaičiavimas. Nustatyta, kad koncesijos vertę sudaro suteikiančiosios institucijos koncesijos sutarties vykdymo laikotarpiu apskaičiuotos koncesininko pajamos, kurios bus gautos kaip atlygis už darbus ir paslaugas, o taip pat už prekes, susijusias su tokiais darbais ir paslaugomis. Taip pat Įstatymo projekte yra nustatytas aspektų, į kuriuos turi būti atsižvelgiama, apskaičiuojant koncesijos vertę, sąrašas. Tai, kad Įstatymo projekte yra identifikuojamas koncesijos vertės apskaičiavimo mechanizmas, koncesijų santykių subjektams sukuria daugiau aiškumo ir sąlygoja teisinį apibrėžtumą.
Projekte nėra skaitine išraiška įvardintas maksimalus koncesijų sutarties terminas. Įstatymo projekte nurodoma, kad koncesijos sutarties trukmę nustato suteikiančioji institucija, atsižvelgdama į reikalaujamus darbus ar paslaugas. Tai, kad Įstatymo projekte nėra nurodytas tikslus koncesijos sutarties terminas, padidins koncesijų sutarčių šalių laisvę rinktis tinkamiausius, įvertinus kiekvienos sutarties specifiką, minėtų sutarčių terminus. Taigi toks reguliavimas koncesijų santykiams suteiks daugiau lankstumo ir teisę individualizuoti koncesijų sutarčių terminus.
Įstatymo projektu perkeliamos Direktyvos 2014/23/ES nuostatos, susijusios su mišriomis sutartimis. Mišrių sutarčių dalykas yra darbai ir paslaugos. Pavyzdžiui, toks pagrįstas poreikis sudaryti vieną sutartį galėtų būti vieno pastato statybos atveju, jeigu viena to pastato dalis būtų numatyta tiesioginiam atitinkamos perkančiosios organizacijos naudojimui, o kita dalis būtų numatyta valdyti koncesijos pagrindu, pavyzdžiui, siekiant įrengti visuomenei skirtą automobilių stovėjimo aikštelę.
Projekte identifikuoti atvejai, kurie laikomi esminiais koncesijų sutarties pakeitimais. Pagal Direktyvą 2014/23/ES esminiais koncesijos sutarties pakeitimais laikomi tokie atvejai kai: pakeitimu nustatoma tokia nauja sąlyga, kurią įtraukus į pradinę koncesijos suteikimo procedūrą būtų galima priimti kitų dalyvių paraiškas, konkurso dalyvių pasiūlymus ar koncesijos suteikimo procedūra sudomintų daugiau ekonominės veiklos vykdytojų, dėl pakeitimo ekonominė koncesijos sutarties pusiausvyra pasikeičia koncesininko, su kuriuo sudaryta ši sutartis, naudai taip, kaip nebuvo numatyta pradinės sutarties sąlygose, pakeitimu ženkliai išplečiamos koncesijos sutarties apimtys ir kt. Pažymėtina tai, kad, kai sutarties pakeitimas laikomas esminiu, turi būti vykdoma nauja koncesijos sutarties suteikimo procedūra. Tokių nuostatų įtvirtinimas turėtų suteikti koncesijų teisiniams santykiams daugiau stabilumo ir apibrėžtumo.
Įstatymo projekte reglamentuojami subrangos aspektai koncesijų atveju. Suteikiančiajai institucijai numatoma pareiga nustatyti, kad dalyvis savo pasiūlyme nurodytų visas koncesijos sutarties dalis ir visus siūlomus subrangovus bei dar žemesnėje grandyje esančius subrangovus, kuriuos ketina pasitelkti koncesijos sutarties vykdymui. Toks reglamentavimas pasirinktas, atsižvelgiant į koncesijų sutarčių vykdymo ypatumus ir kad nuo pačios sutarties įgyvendinimo pradžios būtų imamasi tinkamų priemonių, siekiant eliminuoti rizikas, susijusias su subrangovais ar dar žemesnėje grandyje esančiais subrangovais. Minėtos nuostatos neeliminuoja koncesininko atsakomybės dėl koncesijos sutarties vykdymo.
Projekte siekiama detalizuoti derybų tvarką. Įstatymo projekte įtvirtinta imperatyvi nuostata, kad į derybas turi būti kviečiamas ir dalyvis, jeigu jo pasiūlymas yra panašus į dalyvio, kurio pasiūlymui suteiktas aukščiausias įvertinimas, pasiūlymą ir jų įvertinimas skiriasi ne daugiau kaip 15 procentų. Taip pat Įstatymo projekte yra įtvirtinta dispozityvi norma, kad be dalyvio, kurio pasiūlymui suteiktas aukščiausias įvertinimas, suteikiančioji institucija taip pat gali pakviesti į derybas tą dalyvį (–ius), kurio (–ių) pasiūlymui suteiktas įvertinimas yra antras po aukščiausio įvertinimo, jeigu minėto dalyvio (–ių) pasiūlymas (–ai) yra panašus į aukščiausią vertinimą gavusio dalyvio pasiūlymą. Tokiu atveju baigusi derybas su dalyviais, suteikiančioji institucija sudaro koncesijos sutartį su tuo dalyviu, su kuriuo pasiektas susitarimas, vertinant pagal sąlygose nustatytus dalyvių pasiūlymų vertinimo kriterijus, yra geresnis. Pasiūlymų panašumas nustatomas Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
Komitetas po svarstymo pritarė komiteto patobulintam Koncesijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-203ES ir jį lydintiesiems įstatymų projektams bei komiteto išvadoms.
Parengė
Ekonomikos komiteto biuro patarėjas
Darius Šaltmeris, tel. (8 5) 239 6757, el. p.Darius.Šaltmeris@lrs.lt