Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Ekonomikos komitetas pritarė Akcinių bendrovių įstatymo pakeitimams

2017 m. spalio 25 d. pranešimas žiniasklaidai

 

Šios dienos posėdyje Ekonomikos svarstė Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 161, 18, 19, 20, 21, 25, 31, 32, 33, 34, 37 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 372 straipsniu projektą Nr. XIIIP-724, Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 4, 23, 231 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-725, Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo 69 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-726, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.87 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-727.

Įstatymų projektai parengti atsižvelgiant į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) Bendrovių valdysenos principus, EBPO Bendrovių valdysenos komiteto ekspertų preliminarias įžvalgas ir rekomendacijas Lietuvai, taip pat į Pasaulio banko tyrimo „Doing Business“ rodiklio rezultatus ir siekiant įgyvendinant EBPO rekomendacijas.

Šiais įstatymų projektais siekiama užtikrinti aukštesnį smulkiųjų investuotojų teisių ir teisėtų interesų apsaugos lygį bendrovėse, sudaryti sąlygas aktyvesniam jų dalyvavimui bendrovių valdyme, taip pat stiprinti ir skatinti skaidrią bendrovių valdyseną. Atsižvelgiant į EBPO atliktoje Lietuvos valstybės valdomų įmonių valdymo apžvalgoje pateiktas rekomendacijas dėl bendrovės veiklos ir valdymo priežiūrą atliekančio bendrovės organo vaidmens stiprinimo, Akcinių bendrovių įstatymo projekte siūloma išplėsti stebėtojų tarybos kompetenciją ir nustatyti, kad stebėtojų taryba svarsto ir tvirtina bendrovės veiklos strategiją, analizuoja ir vertina informaciją apie bendrovės veiklos strategijos įgyvendinimą, taip pat šią informaciją teikia visuotiniam akcininkų susirinkimui. Valdyba šias funkcijas atliktų tik tada, kai bendrovėje nebūtų sudaroma stebėtojų taryba.

Tam, kad stebėtojų taryba galėtų efektyviai atlikti įstatymu jai priskirtas bendrovės veiklos ir valdymo priežiūros funkcijas, taip pat atsižvelgiant į kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse egzistuojantį teisinį reguliavimą (pvz., Vokietija, Liuksemburgas), Akcinių bendrovių įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad stebėtojų taryba turi teisę prašyti bendrovės valdybą ir vadovą pateikti ne tik visus su bendrovės veikla susijusius dokumentus, bet ir kitus duomenis bei kitą informaciją. Taip pat siūloma įtvirtinti pareigą bendrovės vadovui, dalyvaujančiam kasdieninėje bendrovės veikloje, apie esminius įvykius, turinčius reikšmės bendrovės veiklai, pranešti ne tik akcininkams, kaip tą nustato galiojantis Civilinis kodeksas K (CK 2.82 straipsnio 3 dalis), bet ir stebėtojų tarybai bei valdybai.

Pakeitimai, susiję su bendrovės valdymo priežiūrą atliekančio organo nepriklausomumo stiprinimu.

Pripažįstant būtinybę, kad bendrovės veiklos priežiūrą atliekančio organo nariai būtų kiek įmanoma labiau nešališki ir nepriklausomi nuo bendrovės ir su ja susijusių asmenų, Akcinių bendrovių įstatymo projekte siūloma plėsti asmenų, kurie negalėtų būti tokio organo, t. y. stebėtojų tarybos ar priežiūros funkcijas atliekančios valdybos, nariais, sąrašą. Atsižvelgiant į tai, kad visų atvejų, kada bendrovės valdymo priežiūrą atliekančio organo narys gali tapti priklausomas ir dėl ko gali kilti interesų konfliktas, galintis paveikti nario nuomonę, išvardyti neįmanoma, Akcinių bendrovių įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad papildomi reikalavimai kandidatams į šio organo narius gali būti nustatyti įstatuose.

Pakeitimai, susiję su susijusių šalių sandoriais.

Įvertinus EBPO Bendrovių valdysenos principus ir rekomendacijas, užsienio praktiką bei siekiant didinti akcinių bendrovių valdymo skaidrumą ir reikšmingiausių sandorių, sudaromų su susijusiais asmenimis, priežiūrą, Akcinių bendrovių įstatymo projekte siūloma įtvirtinti kriterijus, kurie leistų identifikuoti reikšmingiausius akcinių bendrovių, kurių akcijomis leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, sandorius su susijusiomis šalimis, ir nustatyti tam tikrus kontrolės ir atskleidimo reikalavimus tokiems sandoriams. Papildomi kontrolės ir atskleidimo reikalavimai būtų taikomi tik reikšmingiausiems akcinių bendrovių, kurių akcijomis leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, sudaromiems sandoriams su susijusiomis šalimis t. y. sandoriams dėl turto investavimo, įsigijimo, perleidimo, nuomos, įkeitimo ir hipotekos, prievolių įvykdymo laidavimo ar garantavimo, kai sandoriai daro reikšmingą įtaką bendrovei, jos finansams, turtui, įsipareigojimams.

Akcinių bendrovių įstatymo projekte taip pat numatoma ir tam tikrų veiksmų, kurių turės būti imamasi prieš sudarant pirmiau minėtus kriterijus atitinkančius sandorius, seka: apie tai informuoti šios akcinės bendrovės vadovą, kuris galės sudaryti akcinės bendrovės vardu sandorį su šiuo asmeniu tik turėdamas stebėtojų tarybos arba valdybos, atliekančios ABĮ nustatytas priežiūros funkcijas, pritarimą, o jeigu akcinėje bendrovėje nesudaroma nei stebėtojų taryba, nei priežiūros funkcijas atliekanti valdyba, – visuotinio akcininkų susirinkimo pritarimą. Sandorių su susijusiais šalimis vertinimą atliktų ir ataskaitą rengtų audito komitetas.

Siekiant, kad ataskaitos dėl ketinamo sudaryti sandorio su susijusia šalimi, rengimui ir sprendimo dėl tokio sandorio priėmimui nedarytų įtakos sandorio sudarymu suinteresuota šalis, Akcinių bendrovių įstatymo projekte numatoma, kad akcinės bendrovės, kurios akcijomis leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, stebėtojų tarybos narys, priežiūrą atliekančios valdybos narys, akcininkas ar kitas asmuo, kuris yra susijusi šalis, rengiant ataskaitą dėl šio sandorio nedalyvauja, o priimant sprendimą dėl šio sandorio nebalsuoja. Akcinių bendrovių įstatymo projekte taip pat numatoma pareiga vėliausiai sandorio su susijusia šalimi sudarymo metu akcinės bendrovės, kurios akcijomis leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, interneto svetainėje pateikti informaciją apie šios akcinės bendrovės sudaromą sandorį su susijusia šalimi, nurodyti kaip akcinė bendrovė yra susijusi su kita sandorio šalimi, susijusios šalies duomenis, sandorio datą ir vertę bei kitą informacija, būtiną įvertinti, ar sandoris yra sąžiningas ir pagrįstas akcinės bendrovės ir jos akcininkų, kurie nėra sandorio šalis, atžvilgiu. Minėtos informacijos atskleidimas prisidės prie didesnio akcinių bendrovių, kurių akcijomis leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, valdymo skaidrumo, sudarys galimybę kitiems tos akcinės bendrovės valdymu ir veikla suinteresuotiems asmenims.

Atsižvelgiant į EBPO bendrovių valdymo principuose pateiktas rekomendacijas ir užsienio šalių praktiką bei siekiant, kad siūlomi nustatyti reikalavimai dėl sandorių su susijusiomis šalimis nebūtų kliūtis akcinėms bendrovėms, kurių akcijomis leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, vykdyti įprastą veiklą, Akcinių bendrovių įstatymo projekte numatoma, kad siūlomi nustatyti kontrolės reikalavimai nėra taikomi akcinės bendrovės, kurios akcijomis leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, sandoriams su susijusia šalimi, sudaromiems verčiantis įprasta akcinės bendrovės, kurios akcijomis leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, veikla. Nurodytu atveju būtų taikoma tik pareiga vėliausiai sandorio sudarymo metu interneto svetainėje pateikti informaciją apie tokį sandorį.

 

Parengė

Ekonomikos komiteto biuro patarėjas

Darius Šaltmeris, tel. (8 5) 239 6757, el. p. Darius.Šaltmeris@lrs.lt

 


  Siųsti el. paštuSpausdinti