Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Milenos Marcinkevičiūtės įdarbinimo Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos referente aplinkybių“

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
 ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL MILENOS MARCINKEVIČIŪTĖS ĮDARBINIMO SEIMO LIETUVOS VALSTIEČIŲ IR ŽALIŲJŲ SĄJUNGOS FRAKCIJOS REFERENTE APLINKYBIŲ

 

2018-02-07       Nr. 101-I-05

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, gavusi Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos seniūno Ramūno Karbauskio 2017 m. gruodžio 7 d. prašymą ir Seimo narių Radvilės Morkūnaitės-Mikulėnienės, Bronislovo Matelio, Rasos Juknevičienės, Aušros Maldeikienės ir Arvydo Anušausko 2017 m. gruodžio 21 d. prašymą bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, atliko tyrimą dėl Milenos Marcinkevičiūtės įdarbinimo Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos referente aplinkybių.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos (toliau – LVŽS frakcija) seniūnas R. Karbauskis, reaguodamas į viešojoje erdvėje keliamas abejones dėl LVŽS frakcijos referentės Milenos Marcinkevičiūtės darbo, prašė įvertinti šios valstybės tarnautojos įdarbinimo aplinkybes.

Seimo nariai R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, B. Matelis, R. Juknevičienė, A. Maldeikienė ir A. Anušauskas kreipėsi į Komisiją prašydami atlikti tyrimą ir nustatyti:

1. Ar M. Marcinkevičiūtė buvo priimta į LVŽS frakcijos referentės pareigas teisėtai ir nepažeidžiant Seimo statuto ir Seimo valdybos sprendimų dėl referentų įdarbinimo tvarkos.

2. Kas ir kodėl priėmė M. Marcinkevičiūtę į LVŽS frakcijos referentės pareigas.

3. Kokius darbus LVŽS frakcijos referentės pareigose atliko M. Marcinkevičiūtė. Ar šie darbai buvo skirti LVŽS frakcijai, o ne kitiems juridiniams asmenims.

4. Ar M. Marcinkevičiūtė turėjo leidimą dirbti nuotoliniu būdu. Ar ji turėjo pagrindą pretenduoti į darbą nuotoliniu būdu.

Seimo kanclerio 2017 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 460-P-S-1171 „Dėl Milenos Marcinkevičiūtės priėmimo“ M. Marcinkevičiūtė nuo 2017 m. sausio 2 d. buvo priimta į LVŽS frakcijos referentės pareigas (politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo A lygio 12 kategorija) visu pareigybės krūviu LVŽS frakcijos veiklos laikotarpiui.

Seimo kanclerio 2017 m. spalio 30 d. įsakymu Nr. 460-P-S-841 „Dėl Milenos Marcinkevičiūtės atleidimo“ M. Marcinkevičiūtė buvo atleista iš LVŽS frakcijos referentės pareigų.

Seimo kanclerė D. Raudonienė  2018 m. vasario 1 d. rašte informavo, kad M. Marcinkevičiūtės asmens byloje asmens prašymo ir duomenų dėl leidimo dirbti nuotoliniu būdu nėra.

LVŽS frakcijos seniūnas R. Karbauskis 2018 m. sausio 5 d. Komisijai pateikė paaiškinimą dėl M. Marcinkevičiūtės įdarbinimo frakcijos referente aplinkybių.  

R. Karbauskis paaiškino dėl M. Marcinkevičiūtės nuotolinio darbo pobūdžio: „Priimant į darbą su M. Marcinkevičiūte buvo sutarta, jog ji dirbs nuotoliniu būdu, t.y. darbo vieta bus ne Seimo rūmuose, išlaikant visą pareigybės krūvį per savaitę. Toks sprendimas buvo priimtas įvertinus aplinkybes, susijusias su numatomo atlikti darbo pobūdžiu, kuris nereikalavo nuolatinio buvimo Seimo rūmuose, ir M. Marcinkevičiūtės sveikatos ypatumais. [...] Pateikdamas informaciją apie M. Marcinkevičiūtės įdarbinimo aplinkybes apgailestaudamas pripažįstu, jog su M. Marcinkevičiūte sutarus dėl nuotolinio darbo pobūdžio, kuomet darbuotojas jam priskirtas darbo funkcijas reguliariai atlieka nuotoliniu būdu, pildant dokumentus prašyme neapdairiai liko nenurodyta „kita darbo vieta (t.y. darbo vieta ne Seimo rūmuose). Pažymiu, jog prašymo formoje nebuvo specialios grafos tokiam įrašui, skirtingai, nei kad yra numatyta padėjėjo-sekretoriaus prašymo formoje.“

LVŽS frakcijos seniūnas R. Karbauskis paaiškino dėl M. Marcinkevičiūtės atliekamų funkcijų: „Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo frakcijos referento pareigybės aprašymo 5 punktu M. Marcinkevičiūtei buvo pavestos teisės aktų leidybos proceso aptarnavimo ir su viešaisiais ryšiais susijusius funkcijos. M. Marcinkevičiūtės savo darbo frakcijos referentės pareigose laikotarpiu analizuodavo LVŽS frakcijos narių iniciatyvas, prašymus ir pagal turimus duomenis rengdavo  informacijos pateikimo visuomenei projektus ar kitus vizualinius sprendimus. Jos apibendrinti duomenys būdavo pateikiami grafikuose, schemose ir pan. vizualiuose projektuose, tokiu būdu paaiškinant visuomenei iniciatyvų ir sprendimų esmę, numatomus pasikeitimus ir t.t. vizualiniai sprendiniai buvo naudojami LVŽS frakcijos reikmėms ir skelbiami viešai (socialiniuose tinkluose ir kt.)  Be to, M. Marcinkevičiūtė rengė frakcijos narių naudojamų sveikinimų formas, kalendorius, reklaminę medžiagą ir pan.[...] M. Marcinkevičiūtė atliko vizualinio pateikimo monitoringą žiniasklaidos priemonėse ir socialiniuose tinkluose [...] Taip pat M. Marcinkevičiūtė atlikdavo kitus frakcijos seniūno pavedimus, kaip kad numatyta Lietuvos Respublikos Seimo frakcijos referento pareigybės aprašymo 7.8 punkte. [...] Įvertinus tai, kad Lietuvos Respublikos Seimo frakcijos referento pareigybės aprašymo 7.7.5 punkte nurodoma, jog frakcijos referentas seniūno pavedimu bendradarbiauja su partijos centrine būstine ir skyriais, M. Marcinkevičiūtei buvo pavesta koordinuoti ir frakcijos bendradarbiavimą su LVŽS Panevėžio skyriumi, sprendžiant ten kilusias problemas ir užtikrinant tampraus LVŽS frakcijos Seime ir LVŽS skyriaus Panevėžyje ryšio palaikymą. Per beveik metus trukusį M. Marcinkevičiūtės darbą frakcijos referentės pareigose esminių pastabų jos darbui neturėjau, visi jai patikėti darbai buvo atliekami laiku ir kokybiškai.“

LVŽS frakcijos seniūnas R. Karbauskis paaiškino dėl M. Marcinkevičiūtės kitos veiklos: „Kadangi viešojoje erdvėje buvo vertinimų, jog M. Marcinkevičiūtė be Seimo kanceliarijos leidimo dirba ir kitą darbą, noriu atkreipti dėmesį, jog  M. Marcinkevičiūtė, šalia jos darbo LVŽS frakcijos referentės pareigose, vertėsi tik individualia veikla ir man žinomų kitų darbo santykių neturėjo. M. Marcinkevičiūtė įstatymų nustatyta tvarka buvo deklaravusi savo individualią veiklą užpildydama privačių interesų deklaraciją. Tuo tarpu individualios veiklos vykdymui Seimo kanceliarijos leidimas nereikalingas, kadangi vykdant individualią veiklą neatsiranda darbo santykiai [...].“

LVŽS frakcijos seniūnas R. Karbauskis taip pat pateikė Komisijai M. Marcinkevičiūtės atliktų darbų pavyzdžius.

Valstybės tarnautojų (karjeros valstybės tarnautojų ir politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų) priėmimo į pareigas tvarką reglamentuoja Valstybės tarnybos įstatymas (2016 m. lapkričio 17 – gruodžio 31 d.; 2017 m. sausio 1 – gruodžio 13 d. galiojusios suvestinės redakcijos) (toliau – Įstatymas).

Seimo Pirmininko politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus į pareigas priima Seimo Pirmininkas ar jo įgaliotas Seimo kancleris Įstatymo 12 straipsnyje ir Seimo statute nustatyta tvarka. Kitus Seimo politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus į pareigas priima Seimo kancleris Įstatymo 12 straipsnyje ir Seimo statute nustatyta tvarka (Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktai)

Į politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigas priimama be konkurso valstybės politiko ar kolegialios valstybės institucijos pasirinkimu (Įstatymo 12 straipsnis).

Frakcijos politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai – frakcijos referentai – padeda frakcijai jos veikloje (Seimo statuto 16 straipsnio 1 dalis). Kiekvienos frakcijos politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių skaičių nustato Seimo valdyba, atsižvelgdama į frakcijos narių skaičių. Kiekvienai frakcijai steigiama ne mažiau kaip viena frakcijos referento pareigybė (Seimo statuto 16 straipsnio 2 dalis).

Seimo kanclerio 2016 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. 460-ĮVK(P)-218 buvo patvirtintas Lietuvos Respublikos Seimo frakcijos referento pareigybės aprašymas (toliau – Pareigybės aprašymas). Pagal pareigybės aprašymą šias pareigas einantis valstybės tarnautojas atlieka specialiosios veiklos srities – teisės aktų leidybos proceso aptarnavimo ir bendrosios veiklos srities – dokumentų valdymo, viešųjų ryšių – funkcijas (Pareigybės aprašymo 5 punktas).

Pareigybės aprašyme apibrėžtos frakcijos referento funkcijos. Frakcijos referentas padeda frakcijai organizuoti su jos veikla susijusių dokumentų ir informacijos valdymą; padeda planuoti ir organizuoti frakcijos posėdžius; padeda rengti frakcijos teikiamų teisės aktų projektus, pasiūlymus dėl teisės aktų projektų ir teikia juos registruoti Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriatui;  padeda frakcijai dalyvauti svarstant Europos Sąjungos reikalus; atlieka kitus su frakcijos veikla susijusius frakcijos seniūno pavedimus (7.1., 7.2., 7.3., 7.4., 7.8. papunkčiai).

Nurodyta, kad šias pareigas einantis valstybės tarnautojas tiesiogiai pavaldus frakcijos seniūnui (Pareigybės aprašymo 8 punktas).

Priimant M. Marcinkevičiūtę į frakcijos referentės pareigas ir jos darbo Seimo kanceliarijoje laikotarpiu  galiojo Lietuvos Respublikos Seimo kanclerio 2016 m. rugpjūčio 11 d. įsakymu Nr. 400-ĮVK-239 patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos vidaus tvarkos taisyklės (toliau – Taisyklės), kurios buvo pakeistos 2017 m. spalio 2 d. Kaip minėta, M. Marcinkevičiūtė frakcijos referentės pareigas ėjo iki 2017 m. lapkričio 30 d.

Taisyklių 4 punkte nustatyta, kad už Taisyklių įgyvendinimą atsako Seimo kancleris. Taisyklių laikymąsi kontroliuoja tiesioginiai vadovai.

Taisyklių 9 punkte nustatyta, kad Seimo kanceliarijos darbuotojams, pateikusiems suderintus su tiesioginiu vadovu rašytinius prašymus leisti dirbti nuotoliniu būdu, šalių susitarimu gali būti nustatyta, kad darbo funkcijos bus atliekamos ne darbovietėje (Seimo rūmuose, adresu Gedimino pr. 53, Vilnius, Transporto skyriuje, adresu A. Juozapavičiaus g. 5, Vilnius, valstybės įmonės „Valstybės žinios“ patalpose, adresu Gynėjų g. 8, Vilnius, kuriose įrengtos Seimo kanceliarijos darbo vietos, Seimo viešbutyje, adresu Gedimino pr. 60, Vilnius) pagal susitarimo dėl nuotolinio darbo ar nuotolinio darbo sutarties sąlygas.

Seimo kanclerio 2017 m. spalio 2 d. įsakymu Nr. 400-ĮVK-292 buvo patvirtintos naujos redakcijos Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos darbo tvarkos taisyklės (toliau – Darbo tvarkos taisyklės).

Darbo tvarkos taisyklių 10 punkte nustatyta, kad su padalinio vadovu suderintu Seimo kanceliarijos valstybės tarnautojo ar darbuotojo rašytiniu prašymu arba šalių susitarimu gali būti nustatyta, kad Seimo kanceliarijos valstybės tarnautojas ar darbuotojas darbo funkcijas ar jų dalį visą arba dalį darbo laiko reguliariai atliks ne darbo vietoje (ne Seimo rūmuose, Gedimino pr. 53, Vilnius, ir Gynėjų g. 8, Vilnius, ne Seimo kanceliarijos Veiklos administravimo departamento Transporto skyriuje, A. Juozapavičiaus g. 5, Vilnius, ne Seimo viešbutyje, Gedimino pr. 60, Vilnius), o nuotoliniu būdu, tai yra sulygtoje šalims priimtinoje kitoje vietoje, taip pat ir naudojant informacines technologijas (teledarbas), pagal susitarimo dėl nuotolinio darbo ar nuotolinio darbo sutarties sąlygas.

Pažymėtina tai, kad iki 2017 m. spalio 2 d. galiojusiose Taisyklėse ir galiojančiose Darbo tvarkos taisyklėse nėra nustatyta, kokiais kriterijais ar pagrindais vadovaujantis turi būti priimamas sprendimas dėl leidimo Seimo kanceliarijos valstybės tarnautojui ar darbuotojui dirbti nuotoliniu būdu. Šis klausimas sprendžiamas šalių susitarimu, atsižvelgiant į valstybės tarnautojo ar darbuotojo prašymą ir individualias aplinkybes. Konkrečios nuotolinio darbo sąlygos turi būti nustatytos susitarime dėl nuotolinio darbo ar nuotolinio darbo sutartyje.

Įstatymas suteikia teisę valstybės tarnautojams teisę dirbti kitą darbą (Įstatymo 161 straipsnis). Valstybės tarnautojui leidžiama dirbti įmonėse, įstaigose, organizacijose, nepaisant jų nuosavybės formos, teisinės formos, rūšies bei veiklos pobūdžio, ir gauti už šį darbą darbo užmokestį ar atlyginimą, jeigu tai nesukelia viešųjų ir privačių interesų konflikto valstybės tarnyboje, nesudaro prielaidų valstybės tarnybą panaudoti asmeniniais interesais, nediskredituoja valstybės tarnybos autoriteto, nekliudo asmeniui, einančiam pareigas valstybės tarnyboje, tinkamai atlikti jo pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas, taip pat kai tai nėra darbas tose įmonėse, įstaigose, organizacijose, kurių atžvilgiu valstybės tarnautojas turi valdingus įgaliojimus arba kontroliuoja, prižiūri jų veiklą arba priima kokius nors kitus sprendimus dėl tos įmonės, įstaigos ar organizacijos, ir kai nėra kitų aplinkybių, dėl kurių valstybės tarnautojai negali dirbti kito darbo ir gauti atlyginimo (Įstatymo 161 straipsnio 1 dalis).

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seimo kanceliarijos valstybės tarnautojus į pareigas priima Seimo kancleris (Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 2 punktas).

2. Į politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigas priimama be konkurso valstybės politiko ar kolegialios valstybės institucijos pasirinkimu (Įstatymo 12 straipsnis).

3. Seimo frakcijos referentas yra tiesiogiai pavaldus frakcijos seniūnui (Seimo frakcijos referento pareigybės aprašymo 8 punktas).

4. Seimo frakcijų seniūnai kontroliuoja Seimo kanceliarijos darbo tvarkos taisyklių laikymąsi Seimo frakcijose (Seimo kanceliarijos vidaus tvarkos taisyklių, galiojusių iki 2017 m. spalio 2 d., 4 punktas; Seimo kanceliarijos darbo tvarkos taisyklių 5 punktas).

5. Seimo kanclerio 2016 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 460-P-S-1171 M. Marcinkevičiūtė nuo 2017 m. sausio 2 d. buvo priimta į frakcijos referentės (politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojos, A lygio, 12 kategorijos) pareigas.

6. Pagal Seimo kanceliarijos vidaus tvarkos taisyklių, galiojusių iki 2017 m. spalio 2 d., 9 punkto nuostatą, Seimo kanceliarijos darbuotojai, norintys atlikti darbo funkcijas ne darbovietėje, turėjo pateikti suderintus su tiesioginiu vadovu rašytinius prašymus leisti dirbti nuotoliniu būdu.

7. Vadovaujantis 2017 m. spalio 2 d. patvirtintų Seimo kanceliarijos darbo tvarkos taisyklių 10 punkto nuostata, Seimo kanceliarijos valstybės tarnautojui ar darbuotojui gali būti suteikta teisė dirbti nuotoliniu būdu, jei yra pateiktas su padalinio vadovu suderintas Seimo kanceliarijos valstybės tarnautojo ar darbuotojo rašytinis prašymas arba šalių susitarimu.

8. Priėmimo į Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos referentės pareigas ir darbo šiose pareigose metu M. Marcinkevičiūtė nepateikė Seimo kanceliarijai suderinto su tiesioginiu vadovu rašytinio prašymo leisti jai dirbti nuotoliniu būdu.

9. Atsižvelgdamas į frakcijos referentės M. Marcinkevičiūtės sveikatos ypatumus ir numatomo atlikti darbo pobūdį, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos seniūnas R. Karbauskis leido M. Marcinkevičiūtei atlikti darbo funkcijas ne darbo vietoje.

10. Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos seniūno R. Karbauskio teigimu, pildant prašymą dėl M. Marcinkevičiūtės priėmimo į frakcijos referentės pareigas dėl neapdairumo nebuvo nurodyta M. Marcinkevičiūtės kita darbo vieta, t. y. darbo vieta ne Seimo rūmuose. Prašymo dėl priėmimo į frakcijos referento pareigas formoje nėra specialios grafos, skirtos darbo vietai nurodyti.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Atkreipti Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos seniūno Ramūno  Karbauskio dėmesį į tai, kad Seimo frakcijų seniūnai kontroliuoja Seimo kanceliarijos darbo tvarkos taisyklių laikymąsi Seimo frakcijose.

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 3, susilaikė – 0.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                  Rita Tamašunienė

   Naujausi pakeitimai - 2018-03-19 13:59
   Valdas Sinkevičius

  Siųsti el. paštuSpausdinti