Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininko Vytauto Bako pasisakymų"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
 ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS KOMITETO PIRMININKO VYTAUTO BAKO PASISAKYMŲ

2018-04-11       Nr. 101-I-14

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Andrius Palionis, Virgilijus Poderys, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo nario Algirdo Syso ir Seimo nario Rimanto Jono Dagio 2017 m. gruodžio 14 d. prašymus ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata ir Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso (toliau – Valstybės politikų elgesio kodeksas) nuostatomis, vertino Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (toliau – Komitetas) pirmininko Vytauto Bako pasisakymus Seimo narių A. Syso ir R. J. Dagio atžvilgiu.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo nariai A. Sysas ir R. J. Dagys savo prašymuose Komisijai nurodė, kad Seimo 2017 m. gruodžio 12 d. vakariniame posėdyje svarstant Vals­ty­bės po­li­ti­kų ir vals­ty­bės pa­rei­gū­nų dar­bo ap­mo­kė­ji­mo įsta­ty­mo Nr. VIII-1904 2, 3 straips­nių, Įsta­ty­mo prie­dė­lio pa­kei­ti­mo ir 51 straips­nio pri­pa­ži­ni­mo ne­te­ku­siu galios įsta­ty­mo pro­jek­tą Nr. XIIIP-1081(2) Komiteto pirmininkas V. Bakas pažemino jų, visos prokuratūros ir atskirų prokurorų orumą.

Seimo nariai A. Sysas ir R. J. Dagys prašė įvertinti Komiteto pirmininko V. Bako teiginius ir nustatyti, kokiais faktais ir įrodymais remiantis Seimo nariai yra kaltinami dėl V. Bako pasisakymuose nurodytų veiksmų. Taip pat buvo prašoma įvertinti, ar nebuvo viršyti Komiteto pirmininko įgaliojimai ir siūloma įvertinti galimybę kreiptis į teisėsaugos institucijas.

1. Seimo nariai teigė, kad  Komiteto pirmininkas V. Bakas, vertindamas politikų įtaką kuriant Nacionalinę elektroninės sveikatos sistemą (toliau – NESS) ir su jos kūrimu susijusias atskirų asmenų įvykdytas galimai nusikalstamas veikas, išimtinai nurodė Seimo narius A. Sysą ir R. J. Dagį.

Komiteto pirmininkas V. Bakas teigė: „Ži­no­te, vi­są die­ną šian­dien klau­sy­ti iš dvie­jų de­ma­go­gų, at­leis­ki­te, tai, kaip blo­gai yra skir­ti pro­ku­ro­rams, da­ro­si kok­tu. Ko­le­gos, aš jums no­riu pri­min­ti to­kį pa­pras­tą da­ly­ką – vi­si gir­dė­jo­te e. svei­ka­tos ty­ri­mą, kur bu­vo iš­švais­ty­ti de­šim­tys mi­li­jo­nų eu­rų. Ken­čia klien­tai, tai yra žmo­nės, ken­čia svei­ka­tos ap­sau­gos dar­buo­to­jai. Ži­no­te, kas tą sis­te­mą su­kū­rė? Sis­te­mą su­kū­rė, pri­si­dė­jo po­nas A. Sy­sas, ku­ris tie­siog jau iš­ti­są am­ži­ny­bę sė­di Sei­me ir kal­ba apie sis­te­mi­nį po­žiū­rį, ir po­nas R. J. Da­gys.

2.  Seimo narių nuomone, V. Bakas apkaltino visą pareigūnų grupę ir Seimo narius A. Sysą ir R. J. Dagį: „Aš no­riu pa­sa­ky­ti, e. sis­te­mos pro­ble­mos ne­bū­tų, jei­gu mes ne­tu­rė­tu­me pi­gių pro­ku­ro­rų. Ty­ri­mo me­tu pa­aiš­kė­jo, kad vie­nas be­stu­bu­ris, pi­gus, ko­rum­puo­tas pro­ku­ro­ras tie­siog nu­spren­dė ne­pra­dė­ti ty­ri­mo dėl e. svei­ka­to­je vyks­tan­čių va­gys­čių. To­kius pro­ku­ro­rus pa­gim­dė ši­tie du po­li­ti­kai ir to­kie pa­tys kaip jie pri­si­dė­jo. Aš jums no­riu pri­min­ti, ši­tie du po­li­ti­kai su­kū­rė to­kią sis­te­mą, ku­rio­je pa­rei­gū­nai dar prieš ke­le­tą me­tų pra­šė sa­vo vai­kams mo­kyk­lo­se ne­mo­ka­mo mai­ti­ni­mo. Šian­dien to nė­ra. Ir ki­tą­met ne­bus pi­gių pro­ku­ro­rų, bus to­kie pro­ku­ro­rai, ku­rie gins vie­šą­jį in­te­re­są ir vals­ty­bės in­te­re­są, o ne kurs vals­ty­bė­je kri­zes.

3. Seimo narių A. Syso ir R. J. Dagio nuomone, šis Komiteto pirmininko V. Bako teiginys vertintinas kaip grasinimas: „Po­nas Da­gy, ne­daug li­ko neš­ti to­kius vė­jus ir de­ma­go­gi­jas ši­to­je sa­lė­je, taip pat tą no­riu pa­sa­ky­ti ir po­nui A. Sy­sui, ku­ris ga­mi­no pi­gius po­li­ci­nin­kus, pi­gius pro­ku­ro­rus ir to­dėl tu­ri­me pi­gią svei­ka­tos sis­te­mą ir ne­tu­ri­me, kas ap­sau­go­tų tų pa­čių me­di­kų ir mo­ky­to­jų in­te­re­sus.

Seimo narys R. J. Dagys taip pat informavo, kad jis nuo 2004 m. dalyvauja Antikorupcijos  komisijos veikloje. R. J. Dagys  2004–2006 m. ėjo Sveikatos klausimų grupės pirmininko pareigas, 2006–2008 m. lapkričio mėn. ėjo Antikorupcijos komisijos pirmininko pareigas, o vėliau – šios komisijos nario pareigas. Seimo narys R. J. Dagys informavo, kad  NESS tyrimas prasidėjo  2006 m. Antikorupcijos komisijos išvada buvo pateikta 2017 m. lapkričio 30 d. Seimo narys R. J. Dagys informavo, kad buvo vienas iš šios išvados rengėjų. Seimo narys taip pat pabrėžė, kad dalyvavo Antikorupcijos komisijos veikloje ir aktyviai prisidėjo prie tyrimo. Seimo narys R. J. Dagys nurodė, kad nėra ir niekada nebuvo įtariamas kaip prisidėjęs prie galimai neteisėtų su NESS kūrimu susijusių veiksmų.

Komiteto pirmininkas V. Bakas 2018 m. kovo 28 d. vykusiame Komisijos posėdyje pateikė paaiškinimus dėl aukščiau minėtų savo pasisakymų: „Tai yra faktai. Kai ponas A. Sysas ir R. J. Dagys  buvo atsakingi už socialinę politiką, pareigūnai tikrai savo vaikams prašė mokykloje nemokamo maitinimo. Aš kadangi dalyvavau visuomeninėje veikloje aktyviai, tą puikiai žinau“.

Kalbėdamas apie prokurorų atlyginimus, V. Bakas teigė, kad A. Sysas buvo paskleidęs neteisingą informaciją apie prokurorų atlyginimų  didinimą. V. Bakas pažymėjo, kad prokurorams atlyginimai nėra didinami tūkstančiu eurų.

V. Bakas paaiškino, kad Antikorupcijos komisijai atlikus parlamentinį tyrimą dėl NESS, buvo gauta informacijos, jog prokuroras E. Vaitekūnas priėmė sprendimą nepradėti tyrimo dėl NESS diegimo metu padarytos galimai nusikalstamos veikos. Minėtas prokuroras pats vėliau buvo nuteistas dėl nusikalstamos veikos.

V. Bakas taip pat paaiškino, kad jo pasisakymas „Po­nas Da­gy, ne­daug li­ko neš­ti to­kius vė­jus ir de­ma­go­gi­jas ši­to­je sa­lė­je, taip pat tą no­riu pa­sa­ky­ti ir po­nui A. Sy­sui [...]“ reiškia, jog tokie politikai, kaip A. Sysas ir R. J. Dagys, neturi politinės ateities.

 

Seimas 2017 m. birželio 20 d. nutarimu „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos įgaliojimų suteikimo Seimo Antikorupcijos komisijai ir pavedimo atlikti parlamentinį tyrimą“ Nr. XIII-485 (toliau – Seimo nutarimas) pavedė Antikorupcijos komisijai atlikti parlamentinį tyrimą.

Antikorupcijos komisija buvo įpareigota:

1. Tiriant NESS pirmojo etapo NESS I projekto (toliau – NESS I projektas) įgyvendinimą, nustatyti:

1) kokie asmenys inicijavo NESS I projekto kūrimą ir kokiu būdu jie dalyvavo kuriant šio projekto viziją;

2) ar buvo sudarytas projekto rengimo, koordinavimo, vykdymo priežiūros organas (pvz., valdyba ar pan.);

3) ar nebuvo pažeistos NESS I projekto rengimo, įgyvendinimo, derinimo procedūros, ar jį įgyvendinant dalyvavę asmenys nepatyrė interesų konflikto;

4) kas įgyvendino NESS I projektą;

5) ar priimant sprendimus dėl NESS I projekto įgyvendinimo buvo įvertinta tarptautinė nacionalinių e. sveikatos sistemų kūrimo patirtis;

6) ar įgyvendinus NESS I projektą pasiekti nustatyti tikslai ir, jeigu tikslai nepasiekti, kokie asmenys už tai yra atsakingi.

2. Tiriant NESS antrojo etapo NESS II projekto (toliau – NESS II projektas) įgyvendinimą, nustatyti:

1) ar buvo įvertinta NESS I projekto kūrimo, įgyvendinimo ir panaudojimo patirtis;

2) kokie asmenys inicijavo NESS II projekto kūrimą ir kokiu būdu jie dalyvavo įgyvendinant šį projektą;

3) kas įgyvendino NESS II projektą;

4) kokios sutartys NESS II projekto įgyvendinimo etapu buvo nutrauktos, kokios jų nutraukimo priežastys ir pasekmės;

5) ar įgyvendinus NESS II projektą pasiekti nustatyti tikslai ir, jeigu tikslai nepasiekti, kokie asmenys už tai yra atsakingi.

3. Tiriant NEES trečiojo etapo ESPBI IS projekto (toliau – ESPBI IS projektas) įgyvendinimą, nustatyti:

1) kokios aplinkybės lėmė, kad įdiegta ESPBI IS, kaip nustatė Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, dirba neefektyviai, stringa, o gydymo įstaigos vietoj to, kad naudotųsi e. sveikatos sistema, kuria naujas integracines sąsajas su gydymo įstaigų informacinėmis sistemomis;

2) ar neefektyviai veikiančiai ESPBI IS tobulinti tikslinga skirti papildomą finansavimą;

3) dėl kokių priežasčių, kuriant ESPBI IS projektą, kaip nustatė Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, nebuvo numatyta pakankamai galutinių naudotojų mokymo paslaugų;

4) dėl kokių priežasčių ESPBI IS skirta techninė įranga buvo įsigyta iš karto pradėjus kurti šią sistemą, o ne prieš pradedant diegti sistemą;

5) kas yra atsakingas už tai, kad, užuot kūrus vieną bendrą trijų lygių (pirminio, antrinio ir tretinio) sveikatos priežiūros įstaigų programą, buvo nutarta kurti 29 atskiras programas;

6) ar yra dokumentai, patvirtinantys, kad visi ESPBI IS projekto įgyvendinimo techninėje specifikacijoje numatyti informacinių technologijų programų funkcionalumai yra įdiegti ir tinkamai veikia; jeigu tokių dokumentų nėra, kas už tai yra atsakingas;

7) kas yra atsakingas už tai, kad ESPBI IS projekte atsirado reikalavimas naudoti kvalifikuotą e. parašą;

8) ar įgyvendinus projektą pasiekti nustatyti tikslai ir, jeigu tikslai nepasiekti, kokie asmenys už tai yra atsakingi.

Seimo 2017 m. gruodžio 19 d. nutarimu „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos elektroninės sveikatos sistemos (NESS) (NESS I, NESS II, ESPBI IS) kūrimo išvados“ Nr. XIII-904 buvo pritarta Antikorupcijos komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos elektroninės sveikatos sistemos (NESS) (NESS I, NESS II, ESPBI IS) kūrimo išvadai.

Antikorupcijos komisijos atlikto parlamentinio tyrimo išvadoje nurodyti asmenys, dalyvavę kuriant ir įgyvendinant NESS. Šioje išvadoje Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros taip pat yra prašoma įvertinti atskirų asmenų įvykdytas galimai nusikalstamas veikas.

Antikorupcijos komisijos išvadoje nebuvo pateikta duomenų ir įrodymų, patvirtinančių, kad Seimo narai A. Sysas ir R. J. Dagys būtų asmeniškai prisidėję prie NESS kūrimo ir įgyvendinimo ar atskirų asmenų įvykdytų galimai nusikalstamų veikų.

Komisija taip pat neturi informacijos ir įrodymų, patvirtinančių Seimo narių A. Syso ir R. J. Dagio įtaką kuriant ir įgyvendinant NESS ar apie šių Seimo narių atžvilgiu pradėtus ikiteisminius tyrimus, susijusius su jų įtaka kuriant ir įgyvendinant NESS.

Kalbėdamas apie prokurorą, Komiteto pirmininkas V. Bakas, vartojo žodžius, „pigus, bestuburis, korumpuotas“.

Lietuvių kalbos žodyne (http://www.lkz.lt/Visas.asp?zodis=pigus&lns=-1&les=-1) teikiamos šios žodžio „pigus“ reikšmės: mažos kainos, nebrangus; nedidelės vertės; nedidelis; nebrangiai imantis už darbą; nedaug, nebrangiai mokantis; lengvas atlikti, paprastas, nesudėtingas; menkavertis, prastas.

Lietuvių kalbos žodyne (http://www.lkz.lt/Visas.asp?zodis=bestuburis&lns=-1&les=-1) teikiama vienintelė žodžio „bestuburis“ reikšmė: kas be stuburo.

Žodžiai „pigus“ ir „bestuburis“ aptariamame kontekste laikytini vertinamojo pobūdžio apibūdinimais, kuriais Komiteto pirmininkas V. Bakas išreiškė savo subjektyvią nuomonę apie konkretų asmenį.

Komiteto pirmininkas V. Bakas teigdamas, kad prokuroras yra „korumpuotas“, konstatavo, kad jo pasisakyme minimas prokuroras yra padaręs korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką.

 

Lietuvos Respublikos Konstitucijoje (toliau – Konstitucija) yra įtvirtintas asmens nekaltumo prezumpcijos principas. Konstitucijos 31 straipsnyje skelbiama, kad asmuo laikomas nekaltu, kol jo kaltumas neįrodytas įstatymo nustatyta tvarka ir pripažintas įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu.

Seimo statuto 22 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Seimo narys už balsavimus ar kalbas Seime, t.y. Seimo, Seimo komitetų, komisijų ir frakcijų posėdžiuose negali būti persekiojamas, tačiau už asmens įžeidimą ar šmeižtą jis gali būti traukiamas atsakomybėn bendra tvarka.

Baudžiamojo kodekso 154 straipsnyje „Šmeižimas“ yra numatyta baudžiamoji atsakomybė tam, kas paskleidė apie kitą žmogų tikrovės neatitinkančią informaciją, galinčią paniekinti ar pažeminti tą asmenį arba pakirsti pasitikėjimą juo. Baudžiamojo kodekso 154 straipnio 3 dalyje nustatyta, kad už šiame straipsnyje numatytas veikas asmuo atsako tik tuo atveju, kai yra nukentėjusio asmens skundas ar jo teisėto atstovo pareiškimas, ar prokuroro reikalavimas.

Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime: 1) pagarbos žmogui ir valstybei principas, įpareigojantis politikus laikytis žmogaus teisių ir jas užtikrinti, vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą valstybe ir jos institucijomis; 2) teisingumo principas, įpareigojantis politikus vienodai tarnauti visiems žmonėms nepaisant jų tautybės, rasės, lyties, kalbos, kilmės, socialinės padėties, išsilavinimo, religinių įsitikinimų, politinių pažiūrų, amžiaus ar kitų skirtumų; 3) sąžiningumo principas, įpareigojantis politikus pareigas eiti sąžiningai ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą; 4) skaidrumo ir viešumo principas, įpareigojantis politikus nekelti abejonių dėl sąžiningumo priimant sprendimus, taip pat pateikti visuomenei savo elgesio ir sprendimų motyvus, visada laikytis atvirumo ir viešumo, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, ribojančius informacijos atskleidimą, deklaruoti savo privačius interesus; 5) padorumo principas, įpareigojantis politikus  elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui; 6) pavyzdingumo principas, įpareigojantis politikus deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų; 7) nesavanaudiškumo principas, įpareigojantis politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ar tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus, imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būtų naudingas politikui ar jo artimam asmeniui; 8) nešališkumo principas, įpareigojantis politikus neturėti sutartinių ar kitų santykių, kurie galėtų kliudyti atlikti valstybės politiko pareigas ir varžytų jo apsisprendimo laisvę priimant sprendimus, taip pat būti objektyviam priimant sprendimus ir vengti išankstinio nusistatymo; 9) atsakomybės principas, įpareigojantis politikus atsakyti už savo elgesį viešajame gyvenime, priimamus sprendimus ir atsiskaityti už juos visuomenei (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 1-9 punktai).

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininko Vytauto Bako pasisakymai Seimo narių Algirdo Syso ir Rimanto Jono Dagio atžvilgiu laikytini neetiškais ir nepagarbiais.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Rekomenduoti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkui Vytautui Bakui korektiškiau reikštis mintis.

2. Rekomenduoti Seimo nariams Algirdui Sysui ir Rimantui Jonui Dagiui, jeigu, jų nuomone, apie juos buvo paskleista tikrovės neatitinkanti informacija, galinti paniekinti ar pažeminti jų asmenį arba pakirsti pasitikėjimą jais, kreiptis į teisėsaugos institucijas.

Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                                 Rita Tamašunienė

   Naujausi pakeitimai - 2018-04-12 15:31
   Rasa Gečienė

  Siųsti el. paštuSpausdinti