Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada "Dėl nepriklausomo ekspertinio vertinimo"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL NEPRIKLAUSOMO EKSPERTINIO VERTINIMO

 

 

2018-04-18   Nr. 101-I-18

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Asta Kubilienė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko Viktoro Pranckiečio kreipimąsi dėl priimto teisės akto ekspertinio vertinimo, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2018 m. sausio 13 d. Seimas priėmė nutarimą „Dėl pritarimo Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto reorganizavimui prijungimo prie Vytauto Didžiojo universiteto būdu“ Nr. XIII-1026. Šio nutarimo 3 straipsnis įpareigojo „Seimo valdybą užsakyti nepriklausomą ekspertinį vertinimą dėl Vytauto Didžiojo universiteto, Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto pateikto universitetų reorganizavimo plano ir reorganizavimo sąlygų.“

Šio nutarimo projekto Nr. XIIIP-1501(2) 3 straipsnis nurodė: „Atsižvelgdamas į svarstomų klausimų svarbą, Lietuvos Respublikos Seimas, remdamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 145 straipsniu, įpareigoja Seimo valdybą užsakyti nepriklausomą ekspertinį Lietuvos edukologijos universiteto, Aleksandro Stulginskio universiteto ir Vytauto Didžiojo universiteto pateikto reorganizavimo plano ir reorganizavimo sąlygų vertinimą.“ Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018 m. sausio 11 d. pateikė išvadą šiam projektui, kurioje nurodė, jog „Atsižvelgiant į tai, kad Seimo statuto 145 straipsnis reguliuoja atvejus, kai Seimo valdybos nustatyta tvarka nepriklausomas ekspertinis įstatymo vertinimas užsakomas jau po svarstymo pagrindiniame (t.y. minėtasis Seimo statuto straipsnis reguliuoja kitą nepriklausomo ekspertinio vertinimo užsakymo atvejį) bei į tai, kad  dėstomojoje Seimo nutarimo dalyje paprastai nenurodomos Seimo sprendimo priėmimo priežastys, aplinkybės bei motyvai (tai dėstoma Seimo nutarimo preambulėje), siūlome projekto 3 straipsnį dėstyti taip: „Įpareigoti Seimo valdybą užsakyti nepriklausomą ekspertinį vertinimą dėl Vytauto Didžiojo universiteto, Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto pateikto universitetų reorganizavimo plano ir reorganizavimo sąlygų.“ Taigi būtent Teisės departamentas pasiūlė atsisakyti remtis Seimo statuto 145 straipsnio nuostatomis užsakant nepriklausomą ekspertinį vertinimą, kadangi šiuo atveju Seimo statuto 145 straipsnis negali būti taikomas. Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalis numato, jog nepriklausomas ekspertinis vertinimas užsakomas tuomet, kai įstatymo projektu siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą ir pagrindinis komitetas arba ne mažiau nei 1/5 Seimo narių (bet ne vėliau kaip 72 valandos po svarstymo pagrindiniame komitete pabaigos) paremia tokią iniciatyvą.

Švietimo ir mokslo komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša paaiškino komisijai, kad komitetas 2018 m. vasario 23 d. kreipėsi į Seimo valdybą siūlydamas užsakyti nepriklausomą ekspertinį vertinimą. 2018 m. vasario 28 d. Seimo valdyba priėmė sprendimą neužsakyti nepriklausomo ekspertinio vertinimo, kadangi šioje situacijoje Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalis negali būti taikoma.

2018 m. kovo 16 d. komitetas dar sykį kreipėsi į Seimo valdybą, nurodydamas, kad 2018 m. kovo 14 d. komitetas priėmė sprendimą kreiptis į Lietuvos mokslo tarybą ir prašyti ją atlikti ekspertinį vertinimą, numatytą nutarime „Dėl pritarimo Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto reorganizavimui prijungimo prie Vytauto Didžiojo universiteto būdu“ Nr. XIII-1026. 2018 m. kovo 21 d. Seimo valdyba priėmė sprendimą pasiūlyti Seimo Švietimo ir mokslo komitetui inicijuoti Lietuvos Respublikos Seimo 2018 m. sausio 13 d. nutarimo Nr. XIII-1026 „Dėl pritarimo Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto reorganizavimui prijungimo prie Vytauto Didžiojo universiteto būdu“ pakeitimą. Toks nutarimo pakeitimo projektas buvo registruotas 2018 m. balandžio 4 d. ir juo siūloma pripažinti netekusiu galios nutarimo 3 straipsnį.

Komiteto pirmininkas taip pat paaiškino, kad Lietuvos mokslo tarybos išvada jau yra gauta ir artimiausiame posėdyje komiteto nariai ją svarstys.

 

2018 m. balandžio 10 d. Seimo plenariniame posėdyje buvo svarstomas Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2018 m. sausio 13 d. nutarimo Nr. XIII-1026 „Dėl pritarimo Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto reorganizavimui prijungimo prie Vytauto Didžiojo universiteto būdu“ pakeitimo“ projektas Nr. XIIIP-1935, kuriuo buvo siūloma pripažinti nutarimo 3 straipsnį negaliojančiu. Po pritarimo šiam projektui buvo pritarta: balsavo 79 Seimo nariai: už – 56, prieš – 9, susilaikė 14. Pagrindiniu komitetu buvo paskirtas Švietimo ir mokslo komitetas, kuris savo išvadą pateikė 2018 m. balandžio 11 d. ir projektui pritarė.

Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalis numato: „Jeigu įstatymo projektu siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą (nustatyti, pakeisti arba panaikinti teisės subjektų teises arba pareigas, formuluoti tam tikrų sričių reformos kryptis arba raidos strategiją) ir pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių (bet ne vėliau kaip 72 valandos po svarstymo pagrindiniame komitete pabaigos) paremia tokią iniciatyvą,  nutarus pradėti projekto svarstymo procedūrą Seimo valdybos nustatyta tvarka užsakomas nepriklausomas ekspertinis teisės akto projekto įvertinimas.“

Kaip jau buvo minėta, šiuo atveju Seimo valdyba buvo įpareigota užsakyti nepriklausomą ekspertinį vertinimą ne pagal Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalį. Šiam nepriklausomam ekspertiniam vertinimui taip pat nebūtų taikomos Nepriklausomo ekspertinio teisės akto projekto įvertinimo užsakymo tvarkos aprašo, patvirtinto 2005 m. gegužės 13 d. Seimo valdybos sprendimu Nr. 282, nuostatos.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Pagal Seimo nutarimo „Dėl pritarimo Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto reorganizavimui prijungimo prie Vytauto Didžiojo universiteto būdu“ Nr. XIII-1026 3 straipsnį Seimo valdyba įpareigota užsakyti nepriklausomą ekspertinį vertinimą ne pagal Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalį.

2. Užsakomam nepriklausomam ekspertiniam vertinimui nebūtų taikomos Nepriklausomo ekspertinio teisės akto projekto įvertinimo užsakymo tvarkos aprašo, patvirtinto 2005 m. gegužės 13 d. Seimo valdybos sprendimu Nr. 282, nuostatos.

3. Švietimo ir mokslo komitetas kreipėsi į Lietuvos mokslo tarybą ir gavo šios tarybos nepriklausomų ekspertų išvadą ir todėl siūlo pripažinti nutarimo 3 straipsnį negaliojančiu.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Seimo nutarimo „Dėl pritarimo Lietuvos edukologijos universiteto ir Aleksandro Stulginskio universiteto reorganizavimui prijungimo prie Vytauto Didžiojo universiteto būdu“ Nr. XIII-1026 3 straipsnyje nustačius Seimo valdybai įpareigojimą užsakyti nepriklausomą ekspertinį vertinimą Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalies nuostatos pažeistos nebuvo.

2. Nepriklausomas ekspertinis vertinimas gali būti užsakomas tik įstatymų projektams.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                           Rita Tamašunienė


  Siųsti el. paštuSpausdinti