LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO NARIO MANTO ADOMĖNO ELGESIO IR GALIMO INTERESŲ KONFLIKTO
2018-04-18 Nr. 101-I-15
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Asta Kubilienė, Rūta Miliūtė, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Diletos Nenėnės, atstovaujančios iniciatyvą „Už valstybinę mokyklą Pilaitėje“ 2017 m. gruodžio 8 d. kreipimąsi ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 ir 11 punktų nuostatomis, atliko tyrimą dėl Seimo nario Manto Adomėno elgesio Seimo Švietimo ir mokslo komiteto (toliau – Komitetas) 2017 m. lapkričio 22 d. posėdyje ir jo galimo viešųjų ir privačių interesų konflikto.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Iniciatyvos „Už valstybinę mokyklą Pilaitėje“ atstovė D. Nenėnė savo kreipimesi nurodė, kad Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas inicijavo katalikiškos mokyklos statybų Pilaitės mikrorajone, Vilniuje, klausimo svarstymą Komiteto 2017 m. lapkričio 22 d. posėdyje.
Pareiškėja teigė, kad M. Adomėnas yra asmeniškai suinteresuotas šiuo klausimu, turi išankstinę nuomonę ir yra šališkas, todėl privalėjo nusišalinti nuo klausimo svarstymo. Pareiškėjos nuomone, M. Adomėno asmeninį suinteresuotumą rodo jo ankstesni susitikimai su kai kuriais asmenimis (kun. R. Doveika, J. Balčiūnu, R. Underiu), kurie buvo pakviesti ir į Komiteto posėdį.
D. Nenėnės teigimu, M. Adomėnas privačiai konsultavo Pilaitės parapijoje susirinkusius katalikiškos mokyklos valstybiniame Tolminkiemio gatvės sklype iniciatorius, žadėdamas jiems Ministro Pirmininko paramą. Be to, D. Nenėnė teigė, kad M. Adomėnas buvo socialinio tinklo „Facebook“ grupės „Už katalikišką mokyklą Tolminkiemio g. sklype“ administratorius.
D. Nenėnė taip pat nurodė, kad Komiteto posėdžio metu M. Adomėnas Pilaitės gyventojus, dalyvaujančius socialiniame tinkle Facebook, vadino „feisbukiniais“. Pareiškėja informavo, kad grupėje „Pilaitės gyventojų bendruomenė“ yra įregistruota daugiau nei 12 tūkst. anketų.
Seimo narys M. Adomėnas Komisijai 2018 m. balandžio 18 d. pateiktame paaiškinime teigė: „[...] Skundo autoriai suponuoja, kad Seimo nariai negali turėti pasaulėžiūrinių įsitikinimų, o tai prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintoms sąžinės laisvės ir žodžio laisvės vertybėms. Seimo Švietimo ir mokslo komiteto posėdžio dalį, skirtą Pilaitės gimnazijos klausimui, vedžiau nešališkai ir laikydamasis Seimo komitetų posėdžių vedimo taisyklių, kaip nesunkiai gali įsitikinti gerbiamos Komisijos nariai, perklausę minėto posėdžio įrašą. Kaltinimai dėl posėdžio vedimo šališkumo ir kažkokių įžeidimų vienai iš kontroversijos šalių turi pagrindą tik pačių skundo autorių lakioje vaizduotėje.“
Seimo narys M. Adomėnas 2018 m. balandžio 18 d. Komisijos posėdyje pripažino, kad jis inicijavo klausimo dėl katalikiškos mokyklos statybų svarstymą Komiteto 2017 m. lapkričio 22 d. posėdyje. Seimo narys teigė, kad pirmininkaudamas minėtam posėdžiui stengėsi būti objektyvus. M. Adomėnas teigė, kad socialiniame tinkle Facebook įkurtos grupės, palaikančios katalikiškos mokyklos statybą Tolminkiemio gatvėje, narių pastangomis, buvo tapęs šios grupės administratoriumi, tačiau administravimo funkcijos atsisakė.
Kaip minėta, 2017 m. lapkričio 22 d. vykusiame Komiteto posėdyje prie kitų klausimų buvo aptariamas klausimas dėl mokyklos statybų Pilaitės mikrorajone, Vilniuje. Komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša pavedė Komiteto pirmininko pavaduotojui M. Adomėnui pirmininkauti posėdžiui svarstant minėtą klausimą.
Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas informavo, kad Vilniaus miesto Pilaitės mikrorajono bendruomenė pradėjo rinkti parašus po dviem peticijomis: viena – už valstybinę mokyklą, kita – už katalikišką mokyklą. M. Adomėnas teigė, kad yra seniai aptariami ir planuojami veiksmai statyti katalikišką mokyklą šalia šiuo metu statomos bažnyčios, tačiau buvo sulaukta Vilniaus miesto savivaldybės sprendimo, kad žemė šiai mokyklai statyti nebus suteikta.
Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas paprašė Pilaitės bendruomenės atstovus, pritariančius katalikiškos mokyklos statybai, pristatyti situaciją. Po to M. Adomėnas pakvietė pasisakyti Vilniaus arkivyskupijos kurijos ekonomą Mykolą Juozapavičių. Vėliau kalbėjo Pilaitės parapijos klebonas Ričardas Doveika.
Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas po kviestųjų asmenų pasisakymų apibendrino, kad pokalbiai ir susirašinėjimas dėl mokyklos statybos vyko seniai; Vilniaus m. savivaldybė buvo įsipareigojusi atlikti gyventojų apklausą, bet apklausa nebuvo atlikta; mokykla laikinose patalpose Vilniaus arkivyskupijos iniciatyva ir lėšomis galėtų pradėti veikti nuo 2018 m. rugsėjo 1 d., ir tai Vilniaus miestui nieko nekainuotų.
Pilaitės bendruomenės atstovė Dileta Nenėnė paprašė leisti pasisakyti, bet M. Adomėnas pirmiausia suteikė žodį Vilniaus m. miesto savivaldybės mero patarėjui Albertui Lakštauskui.
Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas pažymėjo, kad ir „feisbukinė bendruomenė“ turės galimybę pasisakyti. Pažymėtina, kad žodžius „feisbukinė bendruomenė“ vartojo ne tik M. Adomėnas, bet ir kiti posėdžio dalyviai.
Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas suteikė žodį Pilaitės bendruomenės, palaikančios valstybinės mokyklos statybą, atstovei D. Nenėnei.
Remdamasis Komiteto narių Gintaro Steponavičiaus ir Jaroslavo Narkevičiaus pateiktais argumentais, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas pasiūlė formuluoti Komiteto protokolinį sprendimą kreiptis į Vyriausybę ir siūlyti priimti sprendimą skirti katalikiškos mokyklos statybai sklypą prie bažnyčios Tolminkiemo gatvėje.
Komiteto nariai nepritarė M. Adomėno siūlomai sprendimo formuluotei kaip nekorektiškai.
M. Adomėnas pasiūlė kitokią sprendimo formuluotę: siūlyti Vyriausybei atsižvelgiant į bendruomenės poreikius skirti Tolminkiemio gatvės sklypą katalikiškos mokyklos statybai, o sklypą prie Valstybės saugumo departamento – skirti savivaldybės mokyklos statybai.
Komiteto nariai nepritarė formuluotei.
Nepriėmus sprendimo nutarta sudaryti redakcinę grupę (E. Jovaiša, M. Adomėnas, G. Steponavičius ir J. Narkevičius) ir sprendimą priimti kitame Komiteto posėdyje.
Pažymėtina, kad Komisija neturi informacijos, kuri patvirtintų ar paneigtų pareiškėjos teiginius, jog M. Adomėnas privačiai konsultavo Pilaitės parapijoje susirinkusius katalikiškos mokyklos valstybiniame Tolminkiemio gatvės sklype iniciatorius ir žadėjo jiems Ministro Pirmininko paramą.
Seimo statuto 12 straipsnyje reglamentuojamas Seimo narių darbas su rinkėjais. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Seimo narys turi nuolat susitikinėti su rinkėjais ir juos informuoti apie savo veiklą. Jis turi teisę kviesti susitikimuose dalyvauti valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų ir savivaldybių pareigūnus, taip pat savivaldybių tarybų narius. To paties straipsnio 2 dalyje numatyta , kad Seimo narys nagrinėja gautus rinkėjų pasiūlymus, pareiškimus bei skundus ir, jeigu reikia, juos siunčia svarstyti valstybės institucijoms.
Seimo statuto 52 straipsnyje apibrėžti Seimo komiteto pirmininko ir jo pavaduotojo įgaliojimai. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad komiteto pirmininko pavaduotojas pirmininko pavedimu atlieka kai kurias jo funkcijas.
Seimo statuto 51 straipsnio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad komiteto narys turi sprendžiamojo balso teisę visais komitete svarstomais klausimais. Jis turi teisę siūlyti svarstyti klausimus, dalyvauti juos rengiant bei svarstant; siūlyti kviesti į komiteto posėdžius reikalingus asmenis; teikti pasiūlymus komitetui dėl valstybės institucijų patikrinimo, dėl jų informacijos išklausymo.
Seimo statuto 18 straipsnyje nustatyta Seimo nario prievolė vengti interesų konflikto. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad draudžiama Seimo nario mandatą naudoti ne pagal paskirtį, t. y. ne Tautos, valstybės ir rinkėjų interesams. Seimo narys privalo gerbti ir vykdyti Konstituciją ir įstatymus.
To paties straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad kiekvienas Seimo narys, eidamas Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat neturi elgtis taip, kad visuomenėje kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra. Iškilus interesų konfliktui, Seimo narys privalo elgtis taip, kaip nurodo šis statutas bei Etikos ir procedūrų komisijos ar Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos rekomendacijos. Seimo narys privalo daryti viską, kad jo sąžiningumas nekeltų visuomenei abejonių ir kad visuomenė turėtų visas galimybes tuo įsitikinti.
Seimo statuto 18 straipsnio 6 dalyje aprašyta nusišalinimo procedūra. Prieš prasidedant klausimo svarstymui arba svarstymo metu Seimo narys, kuris tokiame klausime turi privatų interesą, privalo informuoti posėdžio pirmininką apie interesų konflikto grėsmę ir nusišalinti nuo tolesnio klausimo svarstymo ir balsavimo.
Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 2 dalyje privatūs interesai apibrėžiami kaip asmens, dirbančio valstybinėje tarnyboje, (ar jam artimo asmens) asmeninis turtinis ar neturtinis suinteresuotumas, galintis turėti įtakos sprendimams atliekant tarnybines pareigas.
Interesų konfliktu laikoma situacija, kai valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo, atlikdamas pareigas ar vykdydamas pavedimą, privalo priimti sprendimą ar dalyvauti jį priimant, ar įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais (Įstatymo 2 straipsnio 4 dalis)
Valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime: 1) pagarbos žmogui ir valstybei principas, įpareigojantis politikus laikytis žmogaus teisių ir jas užtikrinti, vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą valstybe ir jos institucijomis; 2) teisingumo principas, įpareigojantis politikus vienodai tarnauti visiems žmonėms nepaisant jų tautybės, rasės, lyties, kalbos, kilmės, socialinės padėties, išsilavinimo, religinių įsitikinimų, politinių pažiūrų, amžiaus ar kitų skirtumų; 3) sąžiningumo principas, įpareigojantis politikus pareigas eiti sąžiningai ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų, galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą; 4) skaidrumo ir viešumo principas, įpareigojantis politikus nekelti abejonių dėl sąžiningumo priimant sprendimus, taip pat pateikti visuomenei savo elgesio ir sprendimų motyvus, visada laikytis atvirumo ir viešumo, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus, ribojančius informacijos atskleidimą, deklaruoti savo privačius interesus; 5) padorumo principas, įpareigojantis politikus elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui; 6) pavyzdingumo principas, įpareigojantis politikus deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų; 7) nesavanaudiškumo principas, įpareigojantis politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ar tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus, imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būtų naudingas politikui ar jo artimam asmeniui; 8) nešališkumo principas, įpareigojantis politikus neturėti sutartinių ar kitų santykių, kurie galėtų kliudyti atlikti valstybės politiko pareigas ir varžytų jo apsisprendimo laisvę priimant sprendimus, taip pat būti objektyviam priimant sprendimus ir vengti išankstinio nusistatymo; 9) atsakomybės principas, įpareigojantis politikus atsakyti už savo elgesį viešajame gyvenime, priimamus sprendimus ir atsiskaityti už juos visuomenei (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 1-9 punktai).
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. Pagal Komisijos turimą informaciją nenustatyta, kad Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas turi tiesioginių ir akivaizdžių privačių interesų, susijusių su galimomis katalikiškos mokyklos statybomis Tolminkiemio gatvės sklype, Pilaitėje.
2. Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Adomėnas Komiteto 2017 m. lapkričio 22 d. posėdyje vieną kartą pavartojo žodžių junginį „feisbukinė bendruomenė“. Komiteto nariams ir iniciatyvos „Už valstybinę mokyklą Pilaitėje“ atstovei D. Nenėnei paprašius nevartoti tokio Pilaitės bendruomenės narių apibūdinimo, M. Adomėnas jo daugiau neminėjo.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Švietimo ir mokslo komiteto pirmininko pavaduotojas Mantas Adomėnas nepatyrė viešųjų ir privačių interesų konflikto Švietimo ir mokslo komiteto 2017 m. lapkričio 22 d. posėdyje svarstant galimų katalikiškos mokyklos statybų Tolminkiemio gatvės sklype, Pilaitėje klausimą.
2. Švietimo ir mokslo komiteto pirmininko pavaduotojas Mantas Adomėnas pirmininkaudamas Švietimo ir mokslo komiteto 2017 m. lapkričio 22 d. posėdžiui nepažeidė Valstybės politikų elgesio kodekso nuostatų.
Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 4, susilaikė 2 (lėmė Komisijos pirmininkės balsas).
Komisijos pirmininkė Rita Tamašunienė