Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada "Dėl Seimo nario Bronislovo Matelio elgesio"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIO BRONISLOVO MATELIO ELGESIO

 

2018-04-25   Nr. 101-I-21

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Rita Tamašunienė, Aušrinė Norkienė, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Ona Valiukevičiūtė, gavusi G. P. kreipimąsi dėl Seimo nario Bronislovo Matelio elgesio ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Pareiškėja G. P. savo kreipimesi komisijai nurodo, kad Seimo narys Bronislovas Matelis visuomenės informavimo priemonėse skleidė tiesos neatitinkančią informaciją.

2017 m. gruodžio 19 d. dienraštyje „Lietuvos rytas“ straipsnyje „Užkliudyti valstiečiai šoko lyg įgelti“ Seimo narys Bronislovas Matelis teigia, kad „valstiečiai“ jau metus lyg susitarę reklamuojasi mažai kam žinomuose portaluose manokrastas.lt ir regiononaujienos.lt. Pastarasis portalas priklauso buvusiai „valstiečių“ kandidatei į Europos Parlamentą R. S.

Pareiškėja, kuriai priklauso manokrastas.lt, kreipimesi komisijai nurodo, kad ji ir R. S. visiems Seimo nariams elektroniniu paštu siuntė kvietimus skelbti informaciją apie savo veiklą nurodytuose portaluose. Jos abi ir dalinasi Seimo nario kas mėnesį mokamus 80 eurų.

Pareiškėjos nuomone, Seimo narys B. Matelis pats yra supainiojęs viešuosius ir privačius interesus, kadangi 2007-2016 metais dirbo lrytas.lt apžvalgininku, kuriame ir buvo išspausdintas straipsnis. Nuo 2000 metų buvo „Panevėžio rytas“ leidėjas, direktorius ir vyriausiasis redaktorius. Šiuo metu šio leidinio leidėja yra Seimo nario B. Matelio sutuoktinė Limina Matelienė. Pareiškėjos nuomone, Seimo nario B. Matelio pareiškimai nurodytų portalų atžvilgiu gali reikšti norą rinkėjams sukurti „kovotojo už tiesą įvaizdį, o pralaimėjus rinkimus – būti užsitarnavusiu sugrįžti į darbą lrytas.lt arba net gauti kitas pareigas.“

Pareiškėja nurodo, kad nepasitiki Seimo nariu B. Mateliu kaip Ekonomikos komiteto nariu, kadangi jis nurodo portalų gaunamus 60 tūkst. eurų vietoj iš šešių Seimo narių gaunamų per metus 5740 eurų.

Pažymėtina, kad minėtame straipsnyje nėra minimi 60 tūkst. eurų, čia nurodoma: „B.Matelio duomenimis, per mėnesį vienam Seimo nariui šios paslaugos atsieina 80 eurų, taigi per metus – beveik 1000.“

Dalyvaudamas Ekonomikos komiteto veikloje, tačiau per visą kadencijos laiką nepateikęs nė vieno pasiūlymo, susijusio su šalies ekonomikos gerinimu, pareiškėjos teigimu, Seimo narys B. Matelis žemina šio komiteto vardą ir mažina žmonių pasitikėjimą Seimu.

 

Seimo narys B. Matelis komisijai 2018 m. sausio 17 d. raštu paaiškino, kad 2000 metais, o ir anksčiau, jis dirbo UAB „Panevėžio rytas“ direktoriumi ir redaktoriumi. Ši bendrovė nėra susijusi su „Lietuvos ryto“ grupe.

Nuo 2008 metų laikraštis „Panevėžio rytas“ (vėliau „Panevėžio kraštas“) priklausė vieninteliam akcininkui B. Mateliui, šiuo metu jo sutuoktinei L. Matelienei.

Dėl pareiškėjos nepasitikėjimo juo kaip Seimo nariu B. Matelis nieko negalintis paaiškinti, nes kiekvienas asmuo turi teisę turėti savo nuomonę ir ją reikšti.

 

2017 m. gruodžio 19 d. lrytas.lt straipsnyje „Užkliudyti valstiečiai šoko lyg įgelti“ nurodoma, kad „lyg susitarę valstiečiai jau metus gausiai reklamuojasi menkai žinomose, fantomais vadinamose interneto svetainėse manokrastas.lt ir regionunaujienos.lt.“ „portalams nubyra nemažai valdiškų lėšų, bet atsekti, kaip jos yra panaudojamos, neįmanoma: „Kur tos pajamos suplaukia – išlaidų nulis, dirbančių nėra. Gal tos lėšos skiriamos reikalingiems darbuotojams arba gražioms moterims išlaikyti? Čia būtų lygiai tas pat, jei Seimo narys nueitų į Katedrą, paduotų tūkstantį eurų ir paprašytų pasimelsti už jo sveikatą.

Seimo nariui nerimą kelia ir tai, kad manokrastas.lt ir regionunaujienos,lt nėra registruoti portalai. Tačiau, kaip paaiškino regionunaujienos.lt leidėja R. S., tokį nurodymą jos gavusios iš Kultūros ministerijos, kuri paaiškino, jog tokio pobūdžio portalų registruoti nebūtina.

 

Seimo narių parlamentinei veiklai skirtų lėšų panaudojimą reglamentuoja Seimo valdybos 2016 m. gegužės 11 d. sprendimu Nr. SV-S-1526 patvirtintas Lietuvos Respublikos Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašas. Šio aprašo 8.8. punktas nustato, kad parlamentinei veiklai skirtos lėšos gali būti panaudotos viešosios informacijos rengėjų teikiamų paslaugų apmokėjimui.

 

Pagal viešai skelbiamą informaciją laikraštis „Panevėžio rytas“ pradėtas leisti vietoj laikraščių „Aukštaitijos rytas“ ir „Panevėžio savaitė“. Steigėjas ir leidėjas UAB „Lietuvos rytas“, nuo 2008 m. nepriklausomas.

 

Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymo penktajame skirsnyje nustatyti apribojimai, taikomi pasibaigus valstybės tarnybai: apribojimai sudaryti darbo sutartį; apribojimai sudaryti sandorius ar naudotis individualiomis lengvatomis; atstovavimo apribojimai. Šių apribojimų taikymui nustatytas vienerių metų terminas.

Įstatymo 20 straipsnio, reglamentuojančio atstovavimo apribojimus, 1 dalyje įtvirtinta, kad asmuo, nustojęs eiti pareigas valstybinėje tarnyboje, vienerius metus negali atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims toje institucijoje, kurioje jis paskutinius metus dirbo. To paties straipsnio 2 dalyje numatyta, kad asmuo, nustojęs eiti pareigas valstybinėje tarnyboje, vienerius metus negali atstovauti fiziniams ar juridiniams asmenims kitose valstybės ar savivaldybių institucijose tais klausimais, kurie buvo priskirti jo tarnybinėms funkcijoms.

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas yra nurodęs: Sistemiškai analizuojant Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 6, 18, 19 ir 20 straipsnių nuostatas, darytina išvada, kad interesų konfliktas kyla ne tik asmeniui išėjus iš valstybės tarnybos į privatų sektorių, bet ir atvirkščiai, t. y. įstatymų leidėjas daro prielaidą, kad pakeitus darbovietę, 12 mėnesių asmuo laikomas turintis sąsajų su ankstesniąja darbo vieta.” (2008 m. spalio 9 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A756-1945/2008.)

Pažymėtina, kad Seimo narys B. Matelis iki 2016 metų dirbo apžvalgininku lrytas.lt Anksčiau nurodyto įstatymo nuostatos reglamentuoja atvejus, kai asmeniui, išėjusiam iš valstybės tarnybos į privatų sektorių arba atvirkščiai, taikomi ribojimai vienerius metus atstovauti buvusiai darbovietei, sudaryti sandorius ar naudotis individualiomis lengvatomis. 2017 m. gruodžio 19 d. Seimo narys B. Matelis davė interviu lrytas.lt Tai negali būti laikoma atstovavimu, lengvata ar sandoriu.

 

Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai turi vadovautis viešajame gyvenime. Pagarbos žmogui ir valstybei principas įpareigoja politiką laikytis žmogaus teisių ir laisvių ir jas užtikrinti; padorumo principas įpareigoja Seimo narį elgtis deramai pagal einamas pareigas, vengti situacijų, kai politiko elgesys kenktų institucijos, kurioje jis eina pareigas, reputacijai ir autoritetui, pavyzdingumo – deramai elgtis visuomenėje, laikytis visuotinai pripažįstamų dorovės, moralės ir etikos normų (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 1, 5 ir 6 punktai).

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija yra ne kartą atkreipusi dėmesį  į tai, kad Seimo nariams yra taikomi aukštesni veiklos skaidrumo ir atsakomybės standartai nei paprastiems valstybės pareigūnams ar tarnautojams. Visuomenė turi pagrįstų ir teisėtų lūkesčių, kad Seimo nariai veikia laikydamiesi aukštesnių moralės ir tarnybinės etikos principų.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. 2017 m. gruodžio 19 d. lrytas.lt straipsnyje „Užkliudyti valstiečiai šoko lyg įgelti“ Seimo narys B. Matelis išdėstė savo nuomonę apie Seimo narių informacijos skleidimą portaluose manokrastas.lt ir regionunaujienos.lt. Kreipimesi nurodoma, kad Seimo narys B. Matelis nurodęs, jog portalai iš Seimo narių gauna 60 tūkst. eurų per metus, tačiau toks skaičius straipsnyje nėra minimas.

2. Seimo valdybos 2016 m. gegužės 11 d. sprendimu Nr. SV-S-1526 patvirtintas Lietuvos Respublikos Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo 8.8. punktas nustato, kad parlamentinei veiklai skirtos lėšos gali būti panaudotos viešosios informacijos rengėjų teikiamų paslaugų apmokėjimui. Nei šis aprašas, nei kiti teisės aktai nenurodo Seimo nariams, kuriose visuomenės informavimo priemonėse, portaluose, televizijos kanaluose ir pan. jie gali skleisti informaciją apie savo veiklą.

3. UAB „Panevėžio rytas“ nepriklauso „Lietuvos rytas“ nuo 2008 metų.

4. Nors iki tapdamas Seimo nariu B. Matelis dirbo apžvalgininku lrytas,lt, tai neužkerta galimybės jam duoti interviu lrytas.lt.

 

Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Valstybės politikų elgesio kodekso 9 straipsnio 1 dalies 1 punktu, nusprendė:

Seimo narys Bronislovas Matelis nepažeidė Valstybės politiko elgesio kodekso principų.

 

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                                                 Rita Tamašunienė


  Siųsti el. paštuSpausdinti