Lietuvos valstybės simboliai Seimo rūmai Seimo logotipas

Komisijos išvada „Dėl Seimo nario Broniaus Markausko pareigų suderinamumo su kitomis pareigomis"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIO BRONIAUS MARKAUSKO PAREIGŲ SUDERINAMUMO

SU KITOMIS PAREIGOMIS

 

2018-06-27    Nr. 101-I-36

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Aušrinė Norkienė, Asta Kubilienė, Antanas Matulas, Andrius Palionis, Aušra Papirtienė ir Virgilijus Poderys, gavusi Seimo narės Monikos Navickienės 2018 m. gegužės 3 d. prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 6 straipsnio 1 dalies  ir 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, vertino Seimo nario Broniaus Markausko pareigų suderinamumą su kitomis pareigomis.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo narė M. Navickienė prašė atlikti tyrimą ir nustatyti, ar Seimo nario B. Markausko galimi ryšiai ar pareigos kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komitete ir Pieno gamintojų asociacijos taryboje yra suderinami su Seimo nario pareigomis. Seimo narė M. Navickienė teigė, kad 2018 m. kovo 29 d. LRT laidoje „Savaitė“ buvo skelbiama, jog, Registrų centro duomenimis, B. Markauskas yra nenutraukęs ryšių su kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komitetu ir Lietuvos pieno gamintojų asociacijos taryba.

Seimo narės M. Navickienės prašyme buvo keliami šie klausimai:

1. Ar B. Markauskas dalyvaudamas kolegialiuose valdymo ir (ar) kontrolės organuose ėjo pareigas kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komitete ir Lietuvos pieno gamintojų asociacijos Taryboje jam kartu einant Seimo nario pareigas?

2. Jeigu B. Markauskas dalyvaudamas kolegialiuose valdymo ir (ar) kontrolės organuose ėjo pareigas kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komitete ir Pieno gamintojų asociacijos taryboje, prašoma išaiškinti, ar tokio pobūdžio teisiniai santykiai savo turiniu yra suderinami su Seimo nario pareigomis.

3. Prašoma pateikti duomenis, kada B. Markausko teisinio pobūdžio santykiai ar kitos pareigos su kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komitetu ir Pieno gamintojų asociacijos taryboje buvo realiai nutraukti.

4. Prašoma atsakyti, ar egzistuoja faktiniai duomenys, patvirtinantys darbinio pobūdžio santykių ar kitų pareigų su kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komitetu ir Pieno gamintojų asociacijos taryba  nutraukimą.

B. Markauskas 2016 m. lapkričio 14 d. pradėjo eiti 2016-2020 m. kadencijos Seimo nario pareigas, o 2016 m. gruodžio 13 d. pradėjo eiti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro pareigas.

Seimo narys B. Markauskas savo privačių interesų deklaraciją pateikė 2016 m. lapkričio 29 d.  Šioje deklaracijos priede ID001J „Ryšiai su juridiniais asmenimis“ nurodyti duomenys apie B. Markausko dalyvavimą Lietuvos pieno gamintojų asociacijoje. Nurodytos pareigos – kolegialaus valdymo organo narys ar savininkas. Ryšio pradžios data – 2011 m. kovo 2 d. Ryšio pabaigos data – 2016 m. lapkričio 7 d.

B. Markausko 2016 m. gruodžio 22 d. ir 2018 m. balandžio 18 d. pateiktose privačių interesų deklaracijoje taip pat nurodyti analogiški duomenys apie šią asociaciją.

Nei vienoje iš B. Markausko pateiktų deklaracijų nėra nurodyta duomenų apie ryšius su kredito unija „Gargždų taupa“.

Lietuvos pieno gamintojų asociacija 2018 m. gegužės 16 d. rašte informavo, kad B. Markauskas nėra šios asociacijos narys ir jokiems valdantiems organams nepriklauso. Taip pat buvo pateikta B. Markausko pareiškimo dėl atsistatydinimo iš asociacijos narių kopija. Šiame pareiškime nurodyta, kad B. Markauskas atsistatydino iš asociacijos tarybos narių nuo 2016 m. lapkričio 7 d.  Pateiktame Lietuvos pieno gamintojų asociacijos tarybos 2016 m. lapkričio 28 d. posėdžio protokolo išraše nurodyta, kad buvo svarstytas B. Markausko 2016 m. lapkričio 3 d. pareiškimas „Dėl atsistatydinimo iš asociacijos Tarybos narių“. Minėtame posėdyje asociacijos tarybos nariai balsuodami pritarė, kad B. Markausko prašymas būtų patenkintas.

Valstybės įmonė Registrų centras 2018 m. gegužės 21 d. rašte informavo, kad, pagal Juridinių asmenų registro duomenis, B. Markauskas nuo 2007 m. balandžio 13 d. yra Lietuvos pieno gamintojų asociacijos tarybos narys.

Kredito unijos „Gargždų taupa“ 2018 m. gegužės 22 d. rašte informuojama, kad B. Markauskas 2004 m. liepos 28 d. tapo kredito unijos nariu ir įsigijo šios unijos pajų. 2013 m. kovo 25 d. visuotiniame narių susirinkime B. Markauskas buvo išrinktas šios unijos paskolų komiteto nariu, taip pat pridėtas visuotinio narių susirinkimo protokolo išrašas. Kredito unija informavo, kad B. Markauskas atsistatydino iš paskolų komiteto nario pareigų nuo 2016 m. spalio 25 d. ir kitų pareigų šioje unijoje neužima.

VĮ Registrų centras informavo, kad pagal Juridinių asmenų registro duomenis, B. Markauskas nuo 2016 m. gegužės 31 d. iki 2018 m. gegužės 3 d. buvo kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komiteto narys.

Seimo narys B. Markauskas paaiškinimų nepateikė.

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse. Minėto straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad Seimo nario darbas, taip pat išlaidos, susijusios su jo parlamentine veikla, atlyginamos iš valstybės biudžeto. Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – Konstitucinis Teismas) 2004 m. liepos 1 d. nutarime „Dėl Seimo narių kūrybinės veiklos“ konstatavo, kad Seimo nario pareigų nesuderinamumo su kitomis pareigomis bei darbu principas reiškia, jog „Seimo nario pareigos yra nesuderinamos su jokia kita veikla (pareigų užėmimu, darbo atlikimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu), Lietuvos valstybės įstaigoje, įmonėje, organizacijoje ar savivaldybių įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba užsienio valstybių įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba tarptautinėje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba privačioje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, išskyrus pačioje Konstitucijoje expressis verbis nurodytas arba implicitiškai numatytas pareigas:

 1) Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje nurodytas Seimo nario pareigas Seime, apimančias Seimo Pirmininko, Seimo Pirmininko pavaduotojo pareigas, tokias Seimo nario pareigas Seime, kurias Seimo narys pagal Seimo statutą užima Seimo vadovybėje ar vadovaudamas Seimo struktūriniams padaliniams, kitas pareigas Seime, kurias gali užimti tik Seimo narys, taip pat tokias pareigas tarpparlamentinėse ir kitose tarptautinėse institucijose, kurias įmanoma užimti tik būnant Seimo nariu;

2) Konstitucijos 60 straipsnio 2 dalyje nurodytas Ministro Pirmininko ar ministro pareigas;

3) tokias pareigas Konstitucijoje numatytuose susivienijimuose, kurios yra susijusios su jo naryste atitinkamame susivienijime“.

Konstitucinis Teismas minėtame nutarime išaiškino konstitucinę sąvoką „darbas“, nurodydamas, kad „sąvoka „darbas“, vartojama Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies formuluotėje „darbas verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse“, savo ruožtu apima bet kokią veiklą Lietuvos, užsienio ar tarptautinėje privačioje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, jeigu ši veikla yra susijusi su darbo atlikimu, pareigų užėmimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu ir pan. (įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo, kontrolės ir kituose organuose), neatsižvelgiant į tai, ar ta veikla yra nuolatinė, ar laikina, ar vienkartinio pobūdžio (epizodinė), į tai, ar už tą veiklą yra atlyginama kokiomis nors išmokomis arba kaip nors kitaip, ar nėra atlyginama, į tai, ar ta veikla teisės aktuose yra įvardijama kaip darbas, ar kaip nors kitaip, į tai, ar toje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje yra, ar nėra dar ir kitų asmenų, užsiimančių kokia nors veikla, į tai, ar ta veikla yra vadovaujanti, ar ne, į tai, ar asmuo tai veiklai yra renkamas, ar skiriamas, į tai, ar ta veikla yra įforminama kokia nors teisine sutartimi arba kitu teisės aktu, ar yra atliekama be teisinės sutarties arba kito teisės akto“.

Konstitucinis Teismas minėtame nutarime konstatavo, kad pagal Konstituciją negali būti apribota Seimo nario teisė būti Konstitucijoje numatyto susivienijimo nariu ir užimti jame pareigas, nes taip jo atžvilgiu būtų pažeista konstitucinė vertybė – teisė į susivienijimus arba asociacijų laisvė. Aiškindamas šį savo nutarimą Konstitucinis Teismas 2005 m. vasario 10 d. sprendime atkreipė dėmesį, kad Konstitucija Seimo nariui nedraudžia užimti įvairias pareigas (inter alia vadovaujančias) profesinėje sąjungoje, kitoje asociacijoje, kurios narys jis yra, ir jai atstovauti. Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad Seimo nario atstovavimas profesinei sąjungai, kitai asociacijai turi tam tikrų ypatumų, kuriuos lemia Seimo nario, kaip tautos atstovo, konstitucinis teisinis statusas: „Pagal Konstituciją Seimo narys negali atstovauti profesinei sąjungai, kitai asociacijai teisiniuose santykiuose su valstybės ir savivaldybių įstaigomis, įmonėmis, organizacijomis (jų pareigūnais), taip su kitomis (ne valstybės ar savivaldybių) įstaigomis, įmonėmis, organizacijomis (jų pareigūnais), kurioms pagal įstatymus yra pavesta (patikėta) vykdyti tam tikras valstybės funkcijas arba kurios tam tikromis įstatymuose apibrėžtomis formomis ir būdais dalyvauja vykdant valstybės funkcijas, nes minėtos įstaigos, įmonės, organizacijos (jų pareigūnai) yra (gali būti) tiesiogiai arba netiesiogiai priklausomos nuo Seimo sprendimų (įskaitant sprendimus dėl biudžeto asignavimų skyrimo), Seimo vykdomos parlamentinės kontrolės, Seimo galimybės skirti ir atleisti institucijų vadovus, kitus valstybės pareigūnus arba daryti įtaką jų skyrimui ar pan.“.

Kredito unijų įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje kredito unija apibrėžiama kaip kredito įstaiga, kuri turi licenciją verstis ir verčiasi indėlių ir kitų grąžintinų lėšų priėmimu iš šiame įstatyme nustatytų neprofesionalių rinkos dalyvių ir jų skolinimu, taip pat turi teisę verstis kitų šiame įstatyme nustatytų finansinių paslaugų teikimu šio įstatymo nustatytiems asmenims ir prisiima su tuo susijusią riziką bei atsakomybę.

Šio įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad paskolų komitetas nagrinėja kredito unijos narių prašymus dėl paskolų. Paskolų komitetas nustato paskolos išmokėjimo ir grąžinimo sąlygas bei tvarką ir teikia pasiūlymus dėl šių klausimų kredito unijos valdybai ar administracijos vadovui. Paskolų komitetas taip pat svarsto laiku negrąžinamas paskolas ir teikia pasiūlymus valdybai ir (arba) administracijos vadovui.

Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 1 dalyje pateikiamas Juridinių asmenų registre kaupiamų duomenų sąrašas. Be kitų nurodytų duomenų, Juridinių asmenų registre yra kaupiami šie duomenys: juridinio asmens valdymo organų nariai (vardas, pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta); juridinio asmens valdymo organų nariai ir juridinio asmens dalyviai, turintys teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorius, jų teisių ribos (Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 1 dalies 6 ir 7 punktai). Minėto straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad kai pasikeičia Juridinių asmenų registro duomenys, taip pat kai pakeičiami steigimo dokumentai ar kiti šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodyti duomenys, juridinis asmuo privalo pateikti nustatytos formos prašymą įregistruoti pakeitimus juridinių asmenų registre per trisdešimt dienų nuo pakeitimų padarymo dienos.

Civilinio kodekso 2.67 straipsnyje nustatyta, kad už juridinio asmens dokumentų, duomenų bei kitos juridinių asmenų registrui teiktinos informacijos pateikimą laiku juridinių asmenų registrui atsako juridinio asmens valdymo organas, jei įstatymuose ar steigimo dokumentuose nenurodyta kitaip.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Kredito unija „Gargždų taupa“ informavo, kad B. Markauskas atsistatydino iš šios unijos paskolų komiteto nario pareigų nuo 2016 m. spalio 25 d. ir kitų pareigų šioje unijoje neužima. VĮ Registrų centras pateiktais duomenimis, B. Markauskas nuo 2016 m. gegužės 31 d. iki 2018 m. gegužės 3 d. buvo kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komiteto narys.

2. Komisijos gauta informacija leidžia teigti, kad kredito unijos „Gargždų taupa“ pasikeitę duomenys apie B. Markausko dalyvavimą šios kredito unijos paskolų komitete Juridinių asmenų registrui galėjo būti pateikti pavėluotai.

3. Negauta duomenų, leidžiančių teigti, kad B. Markauskas nuo 2016 m. lapkričio 14 d.  iki 2018 m. gegužės 3 d. faktiškai dalyvavo kredito unijos „Gargždų taupa“ paskolų komiteto veikloje.

4. Lietuvos pieno gamintojų asociacija informavo, kad B. Markauskas nėra šios asociacijos narys ir jokiems valdantiems organams nepriklauso. 2016 m. lapkričio 28 d. Lietuvos pieno gamintojų asociacijos Tarybos posėdyje buvo pritarta B. Markausko prašymui nuo 2016 m. lapkričio 7 d. atsistatydinti iš asociacijos tarybos nario pareigų. VĮ Registrų centras duomenimis, B. Markauskas yra Lietuvos pieno gamintojų asociacijos tarybos narys.

5. Komisijos gauta informacija leidžia teigti, kad Lietuvos pieno gamintojų asociacijos pasikeitę duomenys apie B. Markausko pareigas šios asociacijos taryboje nebuvo pateikti Juridinių asmenų registrui.

6. Vadovaujantis Konstitucijos nuostatomis, Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarimu ir 2005 m. vasario 10 d. sprendimu, Seimo nariui nėra draudžiama būti Konstitucijoje numatyto susivienijimo (profesinės sąjungos, asociacijos) nariu ir užimti įvairias pareigas (taip pat ir vadovaujančias) tame susivienijime, kurio narys jis yra.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Seimo narys Bronius Markauskas nepažeidė Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalies nuostatos.

Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkės pavaduotoja                                                                                                            Aušrinė Norkienė

   Naujausi pakeitimai - 2018-07-02 15:14
   Rasa Gečienė

  Siųsti el. paštuSpausdinti